Στη σκιά της διπλωματικής κρίσης με τη Γαλλία που προκάλεσε η περιβόητη συμφωνία “AUKUS” τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο αυστραλιανός αερομεταφορέας Qantas Airways προέβη σε μια κίνηση αμιγώς εμπορική μεν, η οποία, όμως, θυμίζει λίγο και… εξιλέωση ως προς τη Γαλλία και γενικότερα την ευρωπαϊκή αεροδιαστημική βιομηχανία.
Έτσι, η Airbus είναι ο μεγάλος νικητής στο διαγωνισμό-μαμούθ της τρίτης παλαιότερης αεροπορικής εταιρείας στον κόσμο, για ολική αντικατάσταση, στις εσωτερικές εντός Αυστραλίας πτήσεις, των συνολικά 75 Boeing 737 και 20 717, ενώ η Boeing είναι ο μεγάλος ηττημένος.
Ειδικότερα, ανακοινώθηκε την Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου, η δέσμευση της Qantas Airways για 40 μονάδες, ήτοι 20 Airbus A321XLR και 20 A220-300, αλλά και δικαίωμα προαίρεσης για άλλες 94, επομένως συνολικά 134 αεροπλάνα στενής ατράκτου παραδοτέα σε ορίζοντα δεκαετίας από σήμερα. Με τις παραδόσεις να ξεκινούν στα μέσα του 2023 για να ολοκληρωθούν τέλος του 2031.
Το χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των δύο “ευρωπαϊκών” τύπων -έστω κι αν ο ένας παράγεται στο Μοντρεάλ του Καναδά- σε σχέση με το ανταγωνιστικό 737 ΜΑΧ ήταν καθοριστικός παράγοντας στην επιλογή. Βεβαίως, η συμφωνία τελεί υπό την αίρεση της έγκρισης από το διοικητικό συμβούλιο, που αναμένεται μέχρι τον Ιούνιο του 2022, κατόπιν διαβουλεύσεων με τους χειριστές.
Ως γνωστόν, η η Qantas έχει αγοράσει για πτήσεις πολύ μεγάλων αποστάσεων και 12 μονάδες από το θηριώδες Α380, δρομολογώντας τον τύπο ήδη από το 2008. Λίγα χρόνια νωρίτερα, είχε εισαγάγει και το Α330 σπάζοντας έτσι μια παράδοση πολλών δεκαετιών “Down Under” υπέρ των αεριωθούμενων της Boeing, που χρονολογούνταν από το 1959!
Σε κάθε περίπωση, ο στόλος της στις διεθνείς πτήσεις έχει ως “κορμό” το Boeing 787 Dreamliner. Αυτό πριν από 15 έτη είχε εκτοπίσει το A350 σε έναν ακόμη επικό διαγωνισμό, που συζητήθηκε τότε πάρα πολύ. Από την άλλη, ο χαμηλού κόστους βραχίονας της Qantas, γνωστός με την εμπορική επωνυμία Jetstar, έχει ήδη παραγγείλει περί τα 100 A320neo, συνεπώς προχωράμε προς μια ομογενοποίηση του ευρύτερου στόλου του ομίλου, γεγονός που θα προσφέρει σημαντικές οικονομίες κλίμακας. Ο μεγαλύτερος εσωτερικός ανταγωνιστής του ομίλου είναι η Virgin Australia, η οποία πετάει σήμερα σε 31 προορισμούς και διαθέτει 71 αεροσκάφη 737, ενώ έχει παραγγείλει και 25 737 MAX.
Πάντως, και οι ΗΠΑ κάτι θα πάρουν από το νέο σούπερ deal, καθώς οι κινητήρες των νέων αεροσκαφών Α220 και Α321 θα προέρχονται από την αμερικανική Pratt & Whitney, θυγατρική της Raytheon Technology. Αντίθετα, στην προηγούμενη αγορά των A320neo για τη Jetstar, είχε προτιμηθεί εκείνος της CFM International, σύμπραξης της General Electric με τη γαλλική Safran.