Πριν λίγες μέρες, το Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή δημοσίευσε τις τεχνικές προδιαγραφές προς διαβούλευση, για την αγορά 2 Περιπολικών Ανοιχτής Θαλάσσης (ΠΑΘ) ή Offshore Patrol Vessel (OPV). Και καθώς τα ΠΑΘ είναι μια κατηγορία πολεμικών πλοίων από μόνα τους, δικαίως η σελίδα μας άνοιξε επίσημα την OPVάδα, με τη διαδικασία να αναμένεται μακρά και ενδιαφέρουσα.
Θα ενισχυθεί το Λιμενικό Σώμα σε ένοπλη δύναμη; Απάντηση υπουργού Ν. Παναγιωτόπουλου
Καθώς όμως έχουμε μια σχετικά πικρή εμπειρία από τη Φρεγατιάδα, και εσχάτως από την… Κορβετιάδα, με το σημερινό άρθρο, θα προσπαθήσουμε βάλουμε τις σωστές βάσεις συζήτησης για το πρόγραμμα του Λιμενικού, έτσι ώστε να μην υπάρξουν παρανοήσεις και διαστρεβλώσεις, από κάθε λογής διαδικτυακά καφενεία, που εύκολα θα εκτρέψουν την όλη κουβέντα. Οδηγός μας εδώ η ανάλυση με βάση τη λογική και όσα γνωρίζουμε (χωρίς να έχουμε ειδική πληροφόρηση από το Λιμενικό), που προσφέρουν απαντήσεις στα ερωτήματα που έθεσαν αναγνώστες μας.
Ερώτημα 1ο: Γιατί αγοράζει το Λιμενικό Περιπολικά Ανοιχτής Θαλάσσης; Αυτό δεν είναι δουλειά του Πολεμικού Ναυτικού; θα βγάλουμε το Λιμενικό στην Ανατολική Μεσόγειο;
Ναι, το Λιμενικό είναι υποχρεωμένο να έχει ΠΑΘ. Κανονικά, σε κρίσεις επιπέδου Oruc Reis, αλλά και Ιμίων, δεν πρέπει να στέλνουμε εξαρχής Ένοπλες Δυνάμεις. Στα Ίμια οι Τούρκοι έστειλαν πολίτες να βάλουν την τουρκική σημαία ως προβοκάτσια, εμείς στείλαμε το ΠΝ, και μετά απάντησαν με στρατιωτικοποίηση της έντασης.
Η Naval Group παραδίδει το τέταρτο περιπολικό OPV 87 στην Αργεντινή
Το Oruc Reis που μας απασχόλησε το 2020, είναι ένα τουρκικό κρατικό ερευνητικό σκάφος, αλλά τυπικά δεν ανήκει στο πολεμικό ναυτικό της χώρας. Οπότε η άμεση αποστολή φρεγατών του δικού μας Πολεμικού Ναυτικού ήταν μια λύση ανάγκης, καθώς δεν υπάρχει “υποκατάστατο για το εκτόπισμα” (there is no no replacement for displacement). Τη δουλειά μιας φρεγάτας δεν μπορεί να την κάνει μια κορβέτα, τη δουλειά ενός ΠΑΘ δεν μπορεί να την κάνει ένα μικρό περιπολικό. Αν είχαμε ΠΑΘ θα μπορούσαμε να στείλουμε να “παρακολουθεί” τη δραστηριότητα του Oruc Reis, με το ΠΝ σε απόσταση, για να επέμβει αν χρειαστεί.
Αλλά και πέρα από αυτό δεν είναι σωστό να στρατιωτικοποιούμε κάθε ναυτικό περιστατικό, στέλνοντας πολεμικά πλοία. Ούτε οικονομικά συμφέρον είναι, να στέλνεις μια φρεγάτα 3.500 τόνων με 150 στελέχη, αντί ένα ΠΑΘ με 30 ή 40 άτομα.
Αποκλειστικό: Τι περιλαμβάνει η σύμβαση για την παραχώρηση των 4 Island στο Πολεμικό Ναυτικό
Ερώτημα 2ο: Γιατί να μην έχει το ΠΝ τα ΠΑΘ, και να τα έχει το ΛΣ;
Το ξαναλέμε, ένα ΠΑΘ στο ΠΝ αυτομάτως γίνεται πολεμικό πλοίο, ενώ ένα ΠΑΘ στο ΛΣ είναι πλοίο σώματος Ασφαλείας. Ως τύπος σκάφους βέβαια μπορεί να υπηρετεί και στο ΠΝ και στο Λιμενικό. Άλλωστε, το ΠΝ έχει “κάτι σαν ΠΑΘ”, τις κανονιοφόρους. Αλλά πράγματι, αγορά τέτοιων σκαφών θα έπρεπε να είχε γίνει εδώ και πολλά χρόνια από το Ναυτικό. Προφανώς όμως, καλά κάνει και προηγείται εδώ το Λιμενικό.
Bjornoya: Το νέο Νορβηγικό περιπολικό του Αρκτικού Κύκλου με διαστάσεις καταδρομικού
Ερώτημα 3ο: Γιατί δεν είχε μέχρι τώρα ΠΑΘ το Λιμενικό;
Για λόγους οικονομικούς, αλλά και επιχειρησιακούς. Μέχρι να αρχίσει η συζήτηση για την Ελληνική ΑΟΖ και τις τουρκικές διεκδικήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο, το ΛΣ χρειαζόταν πολλά και μικρά σκάφη για τα χιλιάδες ελληνικά νησιά. Αλλά από κάποιο σημείο και μετά, αυτό δεν είναι βιώσιμο. Δεν μπορούμε να στέλνουμε πλοιάρια στην Ανατολική Μεσόγειο, ούτε πλοιάρια σε επιχειρήσεις διάσωσης μεταναστών-προσφύγων, ένα ζήτημα που είναι σε ένταση τα τελευταία χρόνια. Συνεπώς, τώρα που οι αποστολές άλλαξαν, το ΛΣ χρειάζεται ΠΑΘ.
Bjornoya: Το νέο Νορβηγικό περιπολικό του Αρκτικού Κύκλου με διαστάσεις καταδρομικού
Ερώτημα 4ο: Γιατί τα ΠΑΘ του ΛΣ στις προδιαγραφές τους προβλέπεται να έχουν τόσο ελαφρύ οπλισμό; “Μήπως τα θέλουμε για ταξί στους μετανάστες” (διαβάσαμε και τέτοιο σχόλιο, δυστυχώς).
Το ΛΣ με τα ΠΑΘ δεν θα κάνει πολεμικές επιχειρήσεις, θα κάνει αστυνομικές. Δεν είναι η δουλειά του να ανταλλάσσει κανονιές με το Τουρκικό Ναυτικό. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, κάπου εκεί δίπλα είναι και το ΠΝ για να “προσφέρει” Harpoon και τορπίλες από το πουθενά. Συνεπώς το ΛΣ δεν χρειάζεται 3 ιντσών πυροβόλο, το οποίο όμως μπορεί να προστεθεί αν χρειαστεί.
Κλάση Jan Mayen: Τα νέα περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης της Νορβηγίας
Ερώτημα 5ο: Αν είναι έτσι, τότε δεν χρειάζεται καν όπλα;
Δεν ισχύει αυτό. Πολλές αποστολές του ΛΣ απαιτούν τη χρήση βαρέος οπλισμού. Για παράδειγμα, η καταδίωξη ή αναχαίτιση ενός εμπορικού πλοίου, απαιτεί τη ύπαρξη κάποιου όπλου που θα είναι αποτελεσματικό σε στόχο τέτοιου μεγέθους. Οπότε σωστά το Λιμενικό ζητά πυροβόλο 30 χιλιοστών, χωρίς όμως να δίνει λαβή στους Τούρκους ότι “κλιμακώνουν οι Έλληνες με βαριά πυροβόλα”.
ΑΠΟΨΗ: Ποια Οπλικά Συστήματα θα θέλαμε από το Ισραήλ (ΜΕΡΟΣ B’, Πολεμικό Ναυτικό)
Ερώτημα 6ο: Γιατί να μην βάλουμε στα ΠΑΘ SPIKE NLOS, Harpoon, Exocet κ.λπ;
Δεν είναι αποστολή του ΛΣ να κάνει χρήση όλων αυτών των όπλων, αυτό αφορά το Πολεμικό Ναυτικό. Αν απαιτηθεί, ίσως το Λιμενικό να φροντίσει να υπάρχουν απαραίτητες υποδομές και υποδοχές για τέτοια όπλα, τα οποία θα αγοράσει στο μέλλον, ή θα πάρει από τα αποθέματα του Ναυτικού. Αλλά μην το παρακάνουμε, εξηγήσαμε ποιες θα είναι οι αποστολές των ΠΑΘ του ΛΣ. Από την άλλη μεριά, εφόσον πάρει και το Πολεμικό Ναυτικό δικά του ΠΑΘ, αυτά θα χρειαστούν ισχυρότερα όπλα. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία. Για να μην μπερδευόμαστε, εδώ μιλάμε για το πρόγραμμα των ΠΑΘ του Λιμενικού.
Η AUSTAL θα ναυπηγήσει 6 νέα περιπολικά πλοία κλάσης ‘Cape’ για την Αυστραλία
Ερώτημα 7ο: Δεν θα μπορούσε να πάρει το Λιμενικό Σώμα κάποια φρεγάτα S του ΠΝ, και να την κάνει ΠΑΘ;
Προφανώς θα ήταν μια λύση. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να πάρει τη “Μπουμπουλίνα”, να της αφαιρέσει τους μεγάλους αεριοστροβίλους, τα βαρέα όπλα κ.ο.κ. και να τη βγάλει στη θάλασσα με μικρό πλήρωμα, π.χ. με 40 ή 50 άτομα. Υπάρχουν όμως δυο θέματα:
- Το ΠΝ χρειάζεται τις παλιές φρεγάτες για κανιβαλισμό/προσπορισμό ανταλλακτικών
- Το κόστος διατήρησης τους σε υπηρεσία είναι πολύ υψηλό, σε σχέση με ένα νέο πλοίο
Αν δεν είχαμε τη λύση των Ευρωπαϊκών πόρων, τότε ίσως η μετατροπή κάποιας παλιάς, μη εκσυγχρονισμένης S σε ΠΑΘ, είναι μονόδρομος. Αν μάλιστα, δεν βρεθούν άλλα κονδύλια και υπάρχουν μεγάλες ανάγκες, δεν αποκλείουμε να δούμε κάποια παλιά φρεγάτα σε ρόλο ΠΑΘ.
Αυτές είναι οι “πολυεργαλεία” νέες κορβέτες περιπολίας της Κροατίας
Ερώτημα 8ο: Γιατί να μην πάρουμε τότε Gowind 1000 ως ΠΑΘ, αν αγοράσουμε τις κορβέτες Gowind HN, ή αντίστοιχα τις FCx-15 της Fincantieri, αν αγοράσουμε τις FCx-30HN, ώστε να έχουμε ομοιοτυπία;
Αυτό δεν γίνεται. Το ΛΣ είναι υποχρεωμένο να ακολουθήσει διαγωνιστική διαδικασία, καθώς τα χρήματα προέρχονται από Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία, και συγκεκριμένα το Ταμείο για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση των Συνόρων. Συνεπώς, ας μην ελπίζουν κάποιοι πως θα κάνουν τα “κόλπα” που έκαναν με τις φρεγάτες. Άλλωστε, δεν υπάρχει κοινός τύπος αυτή τη στιγμή μεταξύ ΠΝ και ΛΣ/ΕΛΛ.ΑΚΤ. Αν βγει από τον διαγωνισμό, καλώς.
Το νέο “περιπολικό” των 4.000 τόνων της Ακτοφυλακής της Ταΐβάν
Ερώτημα 9ο: Αφού παίρνει ΠΑΘ το Λιμενικό Σώμα γιατί το Ναυτικό παίρνει Παράκτια Περιπολικά; Τι τα χρειάζεται; Μήπως απλά ήθελαν οι Αμερικανοί να μας φορτώσουν τα 4 παλιά Island;
Αντιλαμβανόμαστε πως οτιδήποτε από τις ΗΠΑ, καλύπτεται με ένα πέπλο συνομωσίας για πολλούς. Αλλά το ΠΝ ήθελε, και θέλει, μικρά πλοία, για αποστολές που δεν μπορεί να κάνει το Λιμενικό, και δεν πρέπει κιόλας να τις κάνει. Χρειάζεται να δείχνουμε, σε διάφορα σημεία, πως υπάρχει στρατιωτική παρουσία, όχι αστυνομική. Και αυτό μπορεί να γίνει με ένα Παράκτιο Περιπολικό και με τα χρώματα του Πολεμικού μας Ναυτικού.
Επίσης, πρέπει οι φίλοι μας να καταλάβουν κάτι. Οι κυβερνήτες των πλοίων, δεν γεννιούνται, “φτιάχνονται”. Και το ΠΝ φτιάχνει από τους καλύτερους κυβερνήτες πολεμικών πλοίων παγκοσμίως. Οπότε τα μικρά πλοία του ΠΝ, εκτός του πολύ σοβαρού επιχειρησιακού τους ρόλου στην άμυνα του Αιγαίου, παίζουν και το ρόλο της “θερμοκοιτίδας” νέων καπετάνιων.
Ερώτημα 10ο: Γιατί δεν τα χτίζουμε στην Ελλάδα; Να τα δώσουμε στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, Ελευσίνας, Σύρου κ.ο.κ.
Το ξαναλέμε, τα πλοία αυτά θα πληρωθούν από το Ταμείο για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση των Συνόρων. Θα γίνει διαγωνισμός, όπου μέσα στους όρους του, δεν μπορεί να μπει περιοριστικός-ευνοικός πως πρέπει υποχρεωτικά να κατασκευαστούν στην Ελλάδα. Η μόνη πρόβλεψη -που ήδη υπάρχει- είναι ότι θα πρέπει να κατασκευαστούν εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Θυμίζουμε, πως ολόκληρη Γερμανία, έδωσε το συμβόλαιο για τις νέες της φρεγάτες στην ολλανδική Damen (ναι αυτή που κάποιοι εδώ στην Ελλάδα ισχυρίζονταν πως δεν ξέρει να φτιάχνει πλοία, και το 11515 ήταν paper ship). Αν τώρα, ελληνική ναυπηγεία στην Ελλάδα φέρνουν ανταγωνιστική πρόταση, τότε ναι, θα φτιαχτούν κι εδώ. Αλλά αν είναι φθηνότερο π.χ. για την Fincantieri να προτείνει τη FCx-15 με κατασκευή στην Ιταλία, δεν θα προτείνει κατασκευή στην Ελευσίνα γιατί απλά θα χάσει τη δουλειά!
Ερώτημα 11ο: Να αγοράσουμε ένα σχέδιο της ALS, π.χ. το ALS 80 με όσα απαιτεί το Λιμενικό Σώμα;
Είμαστε οι πρώτοι που θέλουμε…
Η συνέχεια στο Naval Defence