15.7 C
Athens
Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024
MEDIAVIDEOΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: PZL M18B, μυρωδιά καυσίμου, καπνίλα και ιδρώτας

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: PZL M18B, μυρωδιά καυσίμου, καπνίλα και ιδρώτας

- Advertisement -

Τα «Πεζετέλ» είναι καταδικασμένα να δρουν στην «σκιά» των πυροσβεστικών Canadair. Στις φωτιές όμως είναι από τα πρώτα μέσα που στέλνουν για να περιορισθεί το πύρινο μέτωπο πριν επεκταθεί. Αν και δεν σχεδιάστηκαν γι’ αυτό, σαν καλοί στρατιώτες αναλαμβάνουν αγόγγυστα όποια αποστολή τους δίνουν, περνώντας τα καλοκαίρια σε πολεμική ετοιμότητα στα επαρχιακά αεροδρόμια. Μπορεί να είναι μικρά για μεγάλα πρωτοσέλιδα ωστόσο όσοι γνωρίζουν θα σας πουν ότι είναι οι «αφανείς ήρωες» της αεροπυρόσβεσης.

Σίγουρα όμορφα δεν τα λες. Πιθανότατα η χαρακτηριστική καμπούρα του υπερυψωμένου κόκπιτ να έδωσε στα Μ18Β το όνομα Dromader (Δρομάς), όμως όταν έχει ξεσπάσει φωτιά και βλέπεις να καταφθάνει μια «Καμήλα» για ρίψη νερού, τότε δεν υπάρχει πιο όμορφο αεροπλάνο! Ρωτείστε εκείνους που τα είδαν να βουτάνε «ξυστά» δίπλα στα σπίτια τους για να κόψουν τον δρόμο στις φλόγες.

Τα πολωνικής κατασκευής PZL-Mielec M18B είναι τα μικρά μονοθέσια πυροσβεστικά που μαζί με τα CL-215 και CL-415 «πιάνουν δουλειά» κάθε χρόνο. Μονοκινητήρια και με δυνατότητα μεταφοράς 2.200 κιλά νερού (στην πράξη 1.500 κιλά) στην δεξαμενή μπροστά από το κόκπιτ δεν συγκρίνονται με τα Canadair αλλά ούτως ή άλλως ο επιχειρησιακός τους σχεδιασμός είναι διαφορετικός από εκείνον των μεγαλύτερων πυροσβεστικών.

Ο ρόλος των Μ18Β είναι να προλάβουν μια φωτιά στην αρχή της, τα πρώτα κρίσιμα λεπτά, πριν πάρει διαστάσεις και δεν «μαζεύεται» με τίποτα. Γι’ αυτό και με την έναρξη της ετήσιας πυροσβεστικής περιόδου, κλιμάκια αεροσκαφών, χειριστών και μηχανικών βγαίνουν στην διασπορά μετασταθμεύοντας σε επαρχιακά αεροδρόμια ώστε να συνδράμουν το έργο των επιγείων δυνάμεων ρίχνοντας μικρότερες, εν σχέσει με τα Canadair, «βόμβες νερού» για τον περιορισμό της πυρκαγιάς. Το ελληνικό εδαφικό ανάγλυφο δεν είναι πρόβλημα για το στιβαρό PZL αφού δύναται να προσεγγίζει δύσβατες ορεινές εκτάσεις με κλίσεις έως και 60% για να κάνει ρίψη.

Η ιδιαιτερότητα των συγκεκριμένων αεροσκαφών είναι ότι τα πετούν τόσο εν ενεργεία αξιωματικοί της Π.Α όσο και απόστρατοι Ιπτάμενοι ή ιδιώτες χειριστές κάτοχοι επαγγελματικού πτυχίου. Περιττό να πούμε ότι όλοι τους χαρακτηρίζονται από τεράστια πτητική εμπειρία. Άλλωστε οι πτήσεις των ψεκαστικών σε ελάχιστο ύψος πάνω από το έδαφος είναι δουλειά για «φτασμένους» χειριστές και η αεροπυρόσβεση ακόμη περισσότερο.

Τα «Πεζετέλ», όπως είναι γνωστά, στην πραγματικότητα είναι αεροσκάφη αγροτικών εφαρμογών (ψεκαστικά) γι’ αυτό και με την απόκτησή τους, τον Μάρτιο του 1983, εντάχθηκαν στην 359 ΜΑΕΔΥ (Μονάδα Αεροπορικής Εξυπηρέτησης Δημοσίων Υπηρεσιών) με βάση το αεροδρόμιο Δεκελείας, στο Τατόϊ. Οι περιορισμοί στους αεροψεκασμούς για περιβαλλοντικούς λόγους και οι τεράστιες ανάγκες στον τομέα της πυρόσβεσης κάθε καλοκαίρι θα τούς χάριζαν αργότερα μια δεύτερη καριέρα.

Τα μονοθέσια Μ18Β και τα τρία διθέσια Μ18BS που προστέθηκαν στον στόλο τον Ιούλιο του 2002 για εκπαίδευση των νέων χειριστών στον τύπο και στις τακτικές αεροπυρόσβεσης (τα διθέσια διατηρούν την ικανότητα ρίψης νερού, μικρότερης όμως ποσότητας) διαθέτουν αυξημένες επιχειρησιακές δυνατότητες σε σύγκριση με τα αεροπλάνα που παρελήφθησαν την δεκαετία του ’80. Αυτό οφείλεται στις τροποποιήσεις που πραγματοποίησε η Πολεμική Αεροπορία με αποτέλεσμα την αύξηση της ποσότητας καυσίμου στο εσωτερικό των πτερύγων από 415 σε 720 λίτρα, αυξάνοντας την αυτονομία από τις 2,5 στις 4,5 ώρες πτήσης.

Νέα πτερύγια καμπυλότητας έκαναν τα αεροσκάφη πιο ευέλικτα, η περιορισμένη πρόσθια ορατότητα βελτιώθηκε με την επιμήκυνση του ουραίου σκέλους «ψηλώνοντας» το πίσω μέρος του αεροπλάνου ενώ από τις πιο σημαντικές τροποποιήσεις ήταν η αντικατάσταση της μηχανικής καταπακτής άφεσης νερού με μια υδραυλικώς ελεγχόμενη που επιτρέπει άφεση του μεταφερόμενου ύδατος εντός 3-12 δευτερολέπτων. Επίσης, τα αεροπλάνα απέκτησαν δέκτη δορυφορικού συστήματος ναυτιλίας GPS και μια αφρογεννήτρια χωρητικότητας 60 λίτρων ειδικού πυροσβεστικού υγρού στην δεξαμενή του νερού –η δυνατότητα αυτή έχει πρακτικά αποτελέσματα κυρίως σε ρίψεις πάνω από περιοχές με χαμηλή βλάστηση.


Τα κλιμάκια αεροπυρόσβεσης των PZL που μετασταθμεύουν σε αεροδρόμια διασποράς κάθε καλοκαίρι είναι αυτοδύναμα όσον αφορά την συντήρηση των αεροσκαφών. Αυτό σημαίνει ότι το τεχνικό προσωπικό που τα συνοδεύει μπορεί να αντιμετωπίσει τις περισσότερες βλάβες που αναμένεται να εμφανισθούν, μειώνοντας τον χρόνο που κάποιο αεροπλάνο θα μείνει καθηλωμένο στο έδαφος.

Όταν λέμε ότι τα «μικρά» πυροσβεστικά δίνουν τον δικό τους «πόλεμο» τέτοια εποχή, το εννοούμε: οι χρόνοι ετοιμότητας για απογείωση θυμίζουν αυτές των μαχητικών επιφυλακής στα πολεμικά αεροδρόμια της Π.Α. Τα αεροσκάφη είναι επιθεωρημένα και φορτωμένα με νερό εκ των προτέρων, έτοιμα να πετάξουν αποστολές μισή ώρα πριν την ανατολή έως και μισή ώρα μετά την δύση του ηλίου. Μπορεί τυπικά ο χρόνος που πρέπει να βρεθούν στον αέρα να είναι τα 15′ αλλά μπορούν να απογειωθούν σε λιγότερο από 10 λεπτά.

Το πόσο επικίνδυνες είναι οι αποστολές τους, μόνο αυτοί που τις πετούν το γνωρίζουν. Όμως μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, οι «Καμήλες» της αεροπυρόσβεσης έχουν αποτρέψει πολλές φορές τα χειρότερα –καιρού επιτρέποντος. Αν η κατάσταση δεν μπορεί πια να ελεγχθεί, τότε είναι ώρα για τα Canadair.

Δείτε στα εντυπωσιακά βίντεο της 359 ΜΑΕΔΥ μια μέρα «στην δουλειά». Η ακρίβεια της ρίψης του νερού στην φωτιά σε υποψιάζει ότι πολλοί χειριστές πριν την θητεία τους στα PZL… άναβαν φωτιές με βόμβες και ναπάλμ με την ίδια ευστοχία. Θυμηθείτε ότι ξεσπούν περισσότερες φωτιές από αυτές που ακούμε στις ειδήσεις. Δεν μαθαίνουμε γι’ αυτές διότι όπως λένε οι χειριστές της Μοίρας «Δουλειά μας είναι η φωτιά να μην γίνει είδηση».

 1η δημοσίευση 3/8/2020

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

4 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Πόσα Textron Aerosonde UAS παίρνουμε δωρεάν και πώς συνδυάζονται με τα M1117

Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Textron Aerosonde που όπως ανακοινώθηκε σήμερα από τις ΗΠΑ, εγκρίνονται για πώληση στην Ελλάδα, θα είναι μια σημαντική προσθήκη στις...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Βορειοκορεάτες στο Κούρσκ, χωρίς πολεμική εμπειρία αλλά με καλή τακτική

23
Με πληροφορίες από την ουκρανική ιστοσελίδα Kyiv IndependentΗ συμμετοχή της Βόρειας Κορέας στο Ουκρανικό έχει αποκαλυφθεί πρόσφατα με αναφορές σε περίπου 12.000 Βορειοκορεάτες που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 22 Δεκεμβρίου 1940: Μάχη της Χειμάρρας, νίκη στην...

2
O Ελληνικός Στρατός (ΙΙΙ Μεραρχία Πεζικού) κινείται κατά της πόλης της Χειμάρρας στη Βόρεια Ήπειρο, εναντίον της οποίας επιδράμει με αιχμή το 3/40 Σύνταγμα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η καινούργια «Πτήση» Nο 54, Δεκέμβριος 2024 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 54, Δεκέμβριος 2024, είναι στα περίπτερα με άκρως επίκαιρα και ενδιαφέροντα άρθρα, αλλά υπάρχει ήδη  ηλεκτρονικά ΕΔΩ σε ειδική τιμή. O...

MiG-21PD STOL, το σοβιετικό πρωτότυπο βραχείας απογείωσης

Το MiG-21PD είναι μια από τις πιο ενδιαφέρουσες και λιγότερο γνωστές παραλλαγές του διάσημου σοβιετικού μαχητικού αεροσκάφους MiG-21. Η ονομασία "PD" προέρχεται από τη...

Περισσότεροι πύραυλοι Hellfire για την Αίγυπτο – τι πληρώνει

Η αμερικανική κυβέρνηση έχει εγκρίνει την πιθανή πώληση 2.183 πυραύλων AGM-114R Hellfire στην Αίγυπτο, με ανώτατο εκτιμώμενο κόστος τα 630 εκατ. δολάρια. Ο πύραυλος...