Κυκλοφορεί Παρασκευή 03-Απριλίου 2020
και η ηλεκτρονική έκδοση ΕΔΩ
338M F-4E, Φαντάσματα του Άρη στο Αιγαίο
Λιγότεροι από δύο δεκάδες «βετεράνοι», τα F-4E APU PI2000 που έχουν απομείνει στις τάξεις της ΠΑ από τα 5.195 Phantom που κατασκευάστηκαν, τα 5.057 που άφησαν τη γραμμή παραγωγής της McDonnell Douglas στο Σαιντ Λούις και τα 919 που εξήχθηκαν, αποκαλούν ακόμη «φωλιά» τους τη Βάση της Ανδραβίδας. Τα μοναδικά Phantom στην Ευρώπη εξακολουθούν όμως να «φυλάττουν Θερμοπύλες», «τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι» με το έμβλημα του θεού Άρη στα πλευρά τους και την προτροπή «ή ταν ή επί τας» στο μυαλό των μαχητών που συνεχίζουν να τα πετούν στο Αιγαίο, αρκετοί από αυτούς στα μισά χρόνια των αεροπλάνων τους.
Διοίκηση Αεροπορίας Εθνικής Φρουράς, Πάνθηρες, Σκορπιοί και Άγγελοι
Η «Π» έχει βρεθεί πολλές φορές, ειδικά τα τελευταία χρόνια, στο πλευρό της Διοίκησης Αεροπορίας της Εθνικής Φρουράς της Κυπριακής Δημοκρατίας, είτε με ρεπορτάζ εκπαιδεύσεων και ασκήσεων είτε με επισκέψεις. Η τρέχουσα ευκαιρία, την οποία και εκμεταλλευόμαστε, αφορούσε μια ιδιαίτερα αξιέπαινη πρωτοβουλία του υπουργείου Άμυνας της Κύπρου και του ΓΕΕΦ να προβάλουν τα μέσα και τις δυνατότητες της Εθνικής Φρουράς στον διεθνή Ειδικό Τύπο, ανοίγοντας έπειτα από πολλά χρόνια τις πόρτες βάσεων και στρατοπέδων σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για την περιοχή.
ΤΑΜΣ ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 20, Τριμερής συνεκπαίδευση στο Αιγαίο
Την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2020 έλαβε χώρα η τελική φάση της διεθνούς διακλαδικής άσκησης ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 2020, η οποία περιλάμβανε αποβατική ενέργεια Ελλήνων, Γάλλων και Αμερικανών πεζοναυτών στη νήσο Σκύρο με υποστήριξη ιπτάμενων μέσων. Η σχεδίαση και η εκτέλεσή της πραγματοποιήθηκαν από πολυεθνικό επιτελείο Ελλήνων, Γάλλων και Αμερικανών αξιωματικών με δραστηριότητες που εξελίχθηκαν από τις 27 Ιανουαρίου έως και τις 8 Φεβρουαρίου 2020 στην ευρύτερη περιοχή της Μαγνησίας, στο Κεντρικό και το Βόρειο Αιγαίο. Όπως κάθε χρονιά για περισσότερο από δύο δεκαετίες, επίκεντρο της άσκησης ήταν η διεξαγωγή αμφίβιων επιχειρήσεων σύμφωνα με το ετήσιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΓΕΕΘΑ και τη συνδρομή των Γενικών Επιτελείων των Κλάδων, αν και φέτος ιδιαίτερα σημαντική ήταν η παρουσία του πλοίου αμφίβιων επιχειρήσεων του Γαλλικού Ναυτικού Dixmude, που άνοιξε μια νέα σελίδα συνεργασίας Ελλάδας-Γαλλίας.
Λιμενικό Σώμα-ΕΛ.ΑΚΤ, Νέες δυνατότητες σε κρίσιμους καιρούς
Στις 22 Ιανουαρίου 2019 υπογράφηκε σύμβαση με τα ιταλικά ναυπηγεία Cantiere Navale Vittoria (CNV) SpA, μέσω της αποκλειστικής αντιπροσώπου τους στην Ελλάδα Gladius P.C., για την απόκτηση τριών περιπολικών σκαφών από το ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ. Το γεγονός σηματοδότησε την απαρχή ενός φιλόδοξου μίνι-εξοπλιστικού προγράμματος με στόχο την ενίσχυση του Σώματος με σύγχρονα σκάφη αποτροπής, νέου υλικού αλλά και εκσυγχρονισμού των υπαρχόντων μεσών, πλωτών και πτητικών. Στο άρθρο εστιάζουμε σε αυτήν την προσπάθεια που θα εξελιχθεί νωρίς μέσα στη νέα δεκαετία, το πλαίσιο της οι συμβάσεις που έχουν υπογραφεί αφορούν σε 32 σκάφη, έχουν ανακοινωθεί δύο διαγωνισμοί για 16 και υπάρχει προοπτική για επιπλέον 6.
E-2 Advance Hawkeye, Διευρύνοντας το «μάτι» του στόλου
Το Grumman E-2 Hawkeye έχει αποδειχθεί μια εξαιρετικά αξιόπιστη πλατφόρμα εναέριας έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου, που υπηρετεί διαχρονικά τις ανάγκες του Αμερικανικού Ναυτικού. Οι εκδόσεις E-2C και E-2C-2000 μπήκαν διαδοχικά σε επιχειρησιακή χρήση από το 1973 και στις δεκαετίες που ακολούθησαν δέχθηκαν πολλαπλές αναβαθμίσεις τόσο στους αισθητήρες τους, ενεργητικούς και παθητικούς, όσο και στα μεγάλα συγκροτήματά τους όπως κινητήρες και έλικες. Περαιτέρω εξέλιξη, που ήταν τόσο σημαντική, ώστε να απαιτήσει νέα ονοματολογία, είναι το E-2D, οι ενισχυμένες δυνατότητες του οποίου επαναπροσδιορίζουν τη χρήση τού «Hawkeye» μέσα στις Πτέρυγες Αεροπλανοφόρων CVW (Carrier Air Wing).
Battlefield Airborne Communications Node, «Wi-Fi in the Sky»
Για περισσότερα από δεκαπέντε χρόνια τα τέσσερα επανδρωμένα E-11A της USAF και άλλα τόσα EQ-4B προσφέρουν στο παρασκήνιο τις κρίσιμες υπηρεσίες ως αθέατοι κόμβοι επικοινωνιών σε θέατρα επιχειρήσεων όπως το Αφγανιστάν και το Ιράκ. Η δράση τους όμως στην αφάνεια τερματίστηκε με τη συντριβή ενός εκ των πρώτων στις 27 Ιανουαρίου 2020 στo Ντιχ Γιακ, σε περιοχή υπό τον έλεγχο των ταλιμπάν, στην αφγανική επαρχία Γκχάζνι.
Forces Armees de la Nouvelle-Caledonie, Στον μακρινό Νότιο Ειρηνικό
Σε απόσταση τριών ωρών πτήσης από το Σίδνεϋ και 18.000 χιλιόμετρα από το Παρίσι βρίσκεται η Νέα Καληδονία, μια από τις υπερπόντιες γαλλικές κτήσεις στον νοτιοδυτικό Ειρηνικό, που σπάνια έρχεται στην επικαιρότητα. Το αεροδρόμιο La Tontouta στο «κύριο νησί» (Grande Terre) είναι μια από τις έδρες των γαλλικών δυνάμενων στο αρχιπέλαγος και ο εξωτικός αεροπορικός προορισμός που είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμε πρόσφατα.
EATC–AAR, Ανεξαρτησία… εν τη ενώσει
Οι περισσότερες από τις προγραμματισμένες για την άνοιξη του 2020 ασκήσεις και συνεκπαιδεύσεις στην Ευρώπη, όπως η Frisian Flag και η «συνεπαγόμενη» European Air Refuelling Training, μπορεί να έπεσαν θύματα του κορωνοϊού, αλλά η EART 2019 είχε αναδείξει ήδη ενδιαφέρουσες εξελίξεις για τη δυναμική που υφίσταται στον τομέα του εναέριου ανεφοδιασμού στην Ευρώπη και τις συζητήσεις για την ενίσχυση της συλλογικής προσπάθειας να αποκτήσει η Ευρώπη τη δική της ισχυρή δύναμη ιπτάμενων τάνκερ και ανεξαρτησία από τις Ηνωμένες Πολιτείες, στον στόλο των οποίων στηρίζεται ακόμη και σήμερα για συμμαχικές επιχειρήσεις.
Ethiopian Airlines, Ενδιάμεσο πόρισμα για τη συντριβή της ΕΤ302
Στις 9 Μαρτίου 2020, την παραμονή της θλιβερής επετείου ενός χρόνου από την απώλεια της Πτήσης 302 των Αιθιοπικών Αερογραμμών, η υπηρεσία διερεύνησης αεροπορικών περιστατικών της αφρικανικής χώρας αποδέσμευσε το προσωρινό πόρισμά της. Το συμβάν στοίχισε τη ζωή στους 157 επιβαίνοντες του Boeing 737 MAX «ET-AVJ», το οποίο κατέπεσε λίγο μετά την απογείωσή του από την Αντίς Αμπέμπα στις 10 Μαρτίου 2019. Το αιθιοπικό πόρισμα επισημαίνει λάθη και παραλείψεις τόσο της κατασκευάστριας εταιρείας Boeing στη σχεδίαση του 737 MAX όσο και της αμερικανικής ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας-FAA στην πιστοποίηση του αεροσκάφους. Επιπλέον, η αιθιοπική πλευρά αναφέρεται στις πολλαπλές αστοχίες αμφότερων στις διαδικασίες εκπαίδευσης πληρωμάτων πιλοτηρίου ως τις κύριες αιτίες που συνέβαλαν στο περιστατικό
Solar Orbiter–Parker Solar Probe, Εξερευνώντας το μεγάλο άστρο μας!
Οι διαστημικές αποστολές στον Ήλιο, στο κέντρο του πλανητικού μας συστήματος, δεν είναι σπάνιες, αφού ο αριθμός τους ξεπερνά διαχρονικά τις 20, αλλά παραμένουν δύσκολες. Το γεγονός ότι δυο τέτοιες προσπάθειες βρίσκονται πλέον σε εξέλιξη με στόχο το άστρο αναμένεται να προσθέσει πλούτο πληροφοριών για τον τρόπο που συμπεριφέρεται και το πώς επηρεάζει όλους τους πλανήτες που περιστρέφονται γύρω του.
Nakajima Ki-44 «Shoki», Εξολοθρευτής δαιμόνων
Το Κi-44, γνωστό ως «Tojo»με τη συμμαχική κωδικοποίησης των ιαπωνικών αεροσκαφών, ήταν το τελικό αποτέλεσμα της απαίτησης της Αεροπορίας του Αυτοκρατορικού Ιαπωνικού Στρατού για ένα βαρύ μαχητικό-αναχαιτιστικό ικανό να καταστρέφει τα αντίπαλα μαχητικά και βομβαρδιστικά στον αέρα αλλά και στο έδαφος. Αν και έδρασε με σημαντική επιτυχία σε πολλά από τα επιμέρους μέτωπα του Ειρηνικού, περιλαμβανομένης και της Κίνας, εξαιτίας του μικρού αριθμού των αεροπλάνων που κατασκευάστηκαν (πιθανότατα μόλις 1.225) και της μορφής τους με τον αστεροειδή κινητήρα, ο οποίος έκανε τους αντίπαλους πιλότους να το συγχέουν με άλλους τύπους γνωστότερων ιαπωνικών αεροσκαφών, οι επιδόσεις και γενικότερα οι ικανότητές του ήταν άγνωστες ακόμα και στο τελευταίο έτος του πολέμου στον Ειρηνικό. Το «Shoki» όμως παρέμεινε στην αφάνεια και στη συνέχεια, αφού μόλις ένα ή δύο αεροσκάφη του τύπου επέζησαν από τον πόλεμο και κανένα δεν εκτίθεται σήμερα σε κάποιο μουσείο για τις νεότερες γενιές. Παρ’ όλα αυτά, η σχεδίαση της Nakajima είναι σημαντική, επειδή σηματοδότησε μια σαφή στροφή των ιαπωνικών μαχητικών του Β΄ ΠΠ από ελαφρά και υψηλής ευελιξίας σε βαριά και ισχυρότερα εξοπλισμένα.