Το καινούργιο μας Τεύχος 59, Μάιος 2025 είναι στα περίπτερα με πλούσια, επίκαιρη και ενδιαφέρουσα ύλη, ενώ υπάρχει ηλεκτρονικά ΕΔΩ σε ειδική τιμή.
ΗΝΙΟΧΟΣ 2025, ισχύς με ρεαλισμό και συνεργασία
Για άλλη μια χρονιά η μεγάλη ελληνική αεροπορική άσκηση εξελίχθηκε εντυπωσιακά σε κάθε γωνιά των ουρανών της ελληνικής επικράτειας, με τη διάκριση ότι φέτος η διοργάνωση γνώρισε τη μεγαλύτερη συμμετοχή σε χώρες στην ιστορία του ισχυρά εδραιωμένου θεσμού, που καλύπτουμε με μια σειρά άρθρων, με πρώτο την εναέρια συνάντηση.
Ramstein Flag 2025: συνάντηση γενεών μαχητικών
Η δεύτερη κατά σειρά άσκηση προηγμένου αεροπορικού πολέμου του ΝΑΤΟ υλοποιήθηκε στα τέλη Μαρτίου στη βορειοδυτική Ευρώπη και τη Βόρεια Θάλασσα, μερικούς μόλις λίγους μήνες μετά την πρώτη έκδοση της ΝΑΤΟϊκής συνεκπαίδευσης που φιλοξενήθηκε, ως γνωστόν, στην Ελλάδα. Η Ramstein Flag 2025 (RAFL25) εξελίχθηκε σε διάστημα δυο εβδομάδων με κύρια βάση επιχειρήσεων τη Leeuwarden στην Ολλανδία, αν και οι αποστολές των ιπτάμενων τάνκερ και άλλων αεροσκαφών υποστήριξης είχαν έδρα την ΑΒ Eindhoven. Η πρώτη μας αναφορά στην ΝΑΤΟϊκή συνεκπαίδευση, στην οποία συμμετείχαν και ελληνικά Viper.
Ανάλυση ΜΠΑΕ 2025-2036 για το ΠΝ: με Φ/Γ Bergamini, Belh@rra Kai Constellation
Το σκηνικό για τους εξοπλισμούς του ΠΝ είχε πολλές εξελίξεις από τα μέσα Μαρτίου οπότε είδαν το φως της δημοσιότητας πληροφορίες για την προσφορά στο ΠΝ δύο μεταχειρισμένων φρεγατών (Φ/Γ) από το Ιταλικό Ναυτικό. Κάποιες αρχικές αναφορές μιλούσαν για μονάδες τύπου PPA, που είχαν προσφερθεί ως ενδιάμεση λύση και στο πλαίσιο της παλαιότερης επιδίωξης προγράμματος κορβετών. Στη συνέχεια, ωστόσο, διευκρινίστηκε ότι η πρόταση αφορούσε τελικά δύο Φ/Γ τύπου FREMM-ΙΤ, κλάσης Bergamini. Μερικές ημέρες αργότερα -ενόψει της εξαγγελίας του πρωθυπουργού στη Βουλή του ΜΠΑΕ 2025-2036 (Μακροπρόθεσμου Προγραμματισμού Αμυντικών Εξοπλισμών)- εμφανίστηκε και νέα πρόταση της Naval Group για πρόσθετες FDI-HN. Την κατάσταση όμως ήλθαν να περιπλέξουν στη συνέχεια και οι πληροφορίες για τις Φ/Γ Constellation.
PULS Ή EuroPULS, για να γίνει το καλό… καλύτερο
Οι κατακλυσμιαίες εξελίξεις που έλαβαν χώρα στην Ευρώπη τους τελευταίους μήνες και οι οποίες σχετίζονται με αποφάσεις διευκόλυνσης της χρηματοδότησης του (επαν)εξοπλισμού των ευρωπαϊκών χωρών («ReArm EUrope») υποχρεώνει όλες τις κυβερνήσεις της Γηραιάς Ηπείρου να επανεξετάσουν τον τρόπο προμήθειας των οπλικών συστημάτων που σχεδιάζουν να αποκτήσουν, προκειμένου να αξιοποιήσουν -στο έπακρο- τα κοινά ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία (ρήτρα διαφυγής χρέους για μια τετραετία και χρηματοδότηση «SAFE» μέσω κοινής μακροπρόθεσμης δανειοδότησης).
Γαλλική Αεροπορία: το τέλος των KC-135RG
Έπειτα από περισσότερα από εξήντα χρόνια επιχειρησιακής χρήσης η εποχή των Stratotanker φτάνει στο τέλος της στη Γαλλία, με τα τρία KC-135R να αποσύρονται από χρήση μέχρι το τέλος Ιουλίου του 2025. Η καριέρα των αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού της Boeing ήταν προγραμματισμένη να τερματιστεί το 2027, αλλά τα αεροπλάνα θα αποσυρθούν τελικά δύο χρόνια νωρίτερα χάρη στην ταχεία εισαγωγή σε αξιοποίηση του αντικαταστάτη τους A330MRTT Phenix, ένα πρόγραμμα που εκτελείται εντός χρονοδιαγράμματος και προϋπολογισμού.
Βουλγαρική Αεροπορία, σε τροχιά Viper
Στις 2 Απριλίου, το μεσημέρι, ένα μοναχικό MiG-29 της Βουλγαρικής Αεροπορίας απογειώθηκε από την ΑΒ Graf Ignatievo. Στο μαχητικό επέβαινε ο αρχηγός της αντιπτέραρχος Rusev σε μια ιστορική πτήση, να προϋπαντήσει ένα F-16 στα βουλγαρικά χρώματα που πλησίαζε τον εναέριο χώρο της βαλκανικής χώρας από τα δυτικά.
Leonardo C-27J, o «Σπαρτιάτης» πυροσβέστης
Το ιταλικό αεροσκάφος έχει ήδη κερδίσει τη θέση του στον χώρο των τακτικών μεταγωγικών, αλλά η Leonardo προωθεί από καιρό και τη χρήση του σε άλλους ρόλους, με την αεροπυρόσβεση να αποτελεί την πλέον οριοθετημένη από αυτούς.
Embraer C/KC-390 Millennium, είναι βραζιλιάνικο το μέλλον των τακτικών μεταφορών;
Η Embraer άρχισε να εργάζεται πάνω σε ένα νέο στρατιωτικό μεταγωγικό αεροσκάφος στις αρχές της δεκαετίας του 2000, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες της Βραζιλιάνικης Πολεμικής Αεροπορίας-FAB (Forca Aerea Brasileira). H αρχική ιδέα επιχειρούσε επίσης να πιάσει και μια περιθωριακή αγορά εμπορευματομεταφορικών αεροπορικών υπηρεσιών με μια ειδικευμένη πρόταση. Αυτό όμως που ξεκίνησε ως άμεσο παράγωγο του επιβατικού E190, εξελίχθηκε σε τακτικό μέσο μεταφορικό στην κατηγορία του C-130 και σε ένα πρόγραμμα με διεθνείς επιδιώξεις, να κατακτήσει την αγορά των τακτικών στρατιωτικών μεταφορών.
Base Aerienne 279: Μέσα στη βάση εναπόθεσης αεροσκαφών της Γαλλικής Αεροπορίας
Η γαλλική Αεροπορική και Διαστημική Δύναμη-AAE (Armee de l’Air et de l’Espace) διέθετε κάποτε τη μεγαλύτερη εγκατάσταση εναπόθεσης και επαναξιοποίησης αεροσκαφών στην Ευρώπη, η οποία βρισκόταν στο Chateaudun, μόλις 100 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του Παρισιού. Η Αποθήκη EAA 601 (Entrepot de l’Armee de l’Air 601) στην Αεροπορική Βάση 279 (BA279) που διαλύθηκε το 2021, φιλοξενούσε την GERSA 11/601 (Groupe d’Entretien de Reparation et de Stockage des Aeronefs), το γαλλικό ισοδύναμο της αμερικανικής 309ης AMARG (Aerospace Maintenance and Regeneration Group), τη γιγάντια εγκατάσταση εναπόθεσης της USAF στην Davis-Monthan AFB, στην Αριζόνα.
Ασφάλεια Πτήσεων 2024, μια χρονιά που θα μπορούσε να είναι καλύτερη
Το 2024 θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερο από την άποψη της ασφάλειας πτήσεων, σε μια χρονιά που η ανάκαμψη των αερομεταφορών από την περίοδο της πανδημίας σε όλη τους την αλυσίδα: κατασκευαστές, παρόχους αεροπορικών υπηρεσιών, αεροδρομίων και τον μεγάλο ευρύτερο κύκλο εργασιών που τους υποστηρίζει, όχι μόνο είχε ολοκληρωθεί, αλλά και οι ενδείξεις σημαντικής ανάπτυξης ήταν εκεί και ήταν ισχυρές. Η χρονιά ξεκίνησε στις 2 Ιανουαρίου με ένα μείζον περιστατικό στο διεθνές αεροδρόμιο Haneda του Τόκιο, που θα μπορούσε να είχε γίνει εκατόμβη νεκρών, αλλά ευτυχώς έληξε με περιορισμένο αριθμό θυμάτων και πολλά μαθήματα, αλλά και ερωτήματα για τις μη εξουσιοδοτημένες εισόδους αεροσκαφών σε ενεργό διάδρομο. Στη συνέχεια, το 2024 εξελίχθηκε καλά και όλα έδειχναν ότι ίσως αποτελούσε έτος-ρεκόρ όλων των εποχών. Δυστυχώς όμως πριν από την εκπνοή του, την τελευταία εβδομάδα του χρόνου, δυο πολύνεκρα δυστυχήματα στιγμάτισαν το παγκόσμιο πλαίσιο ασφάλειας πτήσεων.
PZL TS-8 Bies, ο μικρός Πολωνός διάβολος
Η σχεδίαση αυτή της PZL είναι πρακτικά άγνωστη εκτός Πολωνίας, αν και το TS-8 Bies («Διάβολος») ήταν οαποκλειστικός τύπος αρχικής και βασικής εκπαίδευσης της Πολωνικής Αεροπορίας, όπως και της εναέριας συνιστώσας του Πολωνικού Ναυτικού από το 1957 έως και μεγάλο μέρος της δεκαετίας του 70, ενώ αργότερα περισσότερα από 100 υπηρέτησαν στην αεραθλητική αεροπορία της κεντροευρωπαϊκής χώρας. Στο πλαίσιο των αναφορών μας σε ιστορικά warbirds συναντήσαμε έναν «επιζώντα» στον αέρα!
Ελληνικός θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός, πρώτο μεγάλο βήμα σε μακρύ δρόμο
Με το θέμα του ελληνικού θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού που δημοσιεύθηκε πρόσφατα από το υπουργείο Εξωτερικών να είναι σημαντικό και θα ορίσει μεγάλο μέρος των ελληνοτουρκικών σχέσεων, ειδικά σε θέματα υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ, αναλύουμε το περιεχόμενο του.
Πληροφοριες ΕΔΩ