Κυκλοφορεί πανελλαδικά Τρίτη, 05 Σεπτεμβρίου 2023
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Next Generation Air Dominance, Το μέλλον της Αεροπορικής Ισχύος των ΗΠΑ
Στις 18 Μαΐου 2023 η Αμερικανική Αεροπορία προχώρησε σε μια κίνηση που αναμενόταν εδώ και χρόνια: την πρόσκληση υποβολής προτάσεων για τη φάση μηχανολογικής και βιομηχανικής ανάπτυξης EMD (Engineering and Manufacturing Development) της πλατφόρμας NGAD (Next Generation Air Dominance), αυτή που εδώ και περίπου μια δεκαετία αναφέρεται ως μαχητικό έκτης γενιάς. Η εξέλιξη που θα οδηγήσει στην πρώτη επιλογή καινούριου αεροσκάφους αυτής της κατηγορίας για περισσότερο από τρεις δεκαετίες θα οριοθετήσει επίσης τον χώρο αναφορικά με νέες τεχνολογίες και δυνατότητες. Αν και το όλο θέμα καλύπτεται ακόμη από βαρύ πέπλο μυστηρίου, επιχειρούμε μια προσπάθεια να συγκεντρώσουμε τα όσα είναι γνωστά μέχρι σήμερα.
Άγκυρα: η διπλωματία των εξαγωγών όπλων με μαχητικό στελθ Kaan και MEAM Akinci, ενώ έπεται συνέχεια!
H συμφωνία Άγκυρας-Ριάντ για την πώληση απροσδιόριστου αριθμού συστημάτων Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων Μάχης Akinci με δημιουργία τοπικής γραμμής συναρμολόγησής τους και παραγωγής συγκροτημάτων του εξοπλισμού τους δημιούργησε αίσθηση διεθνώς για μια σειρά λόγων που αναλύουμε στο άρθρο μας. Στη διπλωματία όμως των πωλήσεων όπλων της Τουρκίας, που ξεδιπλώνεται με εντυπωσιακές κινήσεις, συγκαταλέγεται και η δέσμευση του Αζερμπαϊτζάν στο πρόγραμμα του στελθ μαχητικού Kaan, που έρχεται να συμπληρώσει αυτή του Πακιστάν, ενώ έπεται συνέχεια σε όλους τους τομείς!
Sukhoi Su-75 «Checkmate», εκτός σκακιέρας;
Πολλοί ήταν αυτοί που περίμεναν τη MAKS 23 και ένας από τους λόγους ήταν για να δουν το αναμορφωμένο Su-75 που η Sukhoi ανακοίνωσε πρόσφατα και να μάθουν τις εξελίξεις για αυτό το άλλο ρωσικό μαχητικό στελθ. Απογοητεύτηκαν όμως όταν ήδη από τον Απρίλιο είχε ουσιαστικά ανακοινωθεί η μη τέλεση της φετινής αεροπορικής και αμυντικής έκθεσης της Μόσχας, κάτι που επιβεβαιώθηκε, μάλλον αθόρυβα, τον Ιούνιο. Έτσι πλέον περιμένουν τυχόν ανακοίνωση για έκτακτη τέλεση MAKS το 2024 ή την επόμενη τακτική διοργάνωση το 2025. Εμείς ανακεφαλαιώνουμε το πρόγραμμα του «άλλου» ρωσικού VLO μαχητικού, του «Checkmate», που προς το παρόν φαίνεται να βρίσκεται «εκτός σκακιέρας».
ΠΑΘ ΓΑΥΔΟΣ «090», πάνω στη ναυαρχίδα του Λιμενικού Σώματος
Ήταν 30 Οκτωβρίου του 2015 όταν στο λιμάνι του Πειραιά κατέπλευσε το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο πλωτό μέσο του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής (ΛΣ-ΕΛ ΑΚΤ) μέχρι σήμερα. Φυσικά αναφερόμαστε στο Περιπολικό Ανοιχτής Θαλάσσης (ΠΑΘ) ΓΑΥΔΟΣ (ΛΣ 090), ένα από τα πιο σύγχρονα και ικανότερα σκάφη ακτοφυλακής παγκοσμίως στην κατηγορία του ακόμα και τώρα, 8 χρόνια μετά την έλευσή του στην Ελλάδα. Το ΠΑΘ «090» -ως ένα εξαιρετικά πολύτιμο μέσο στα χέρια του ΛΣ-ΕΛ ΑΚΤ, παρ’ ότι έχει για βάση του τον Πειραιά, σπάνια βρίσκεται ελλιμενισμένο εκεί, αφού είναι σχεδόν πάντα στην πρώτη γραμμή για τη διεκπεραίωση πλειάδας αποστολών. Η σπάνια ευκαιρία να το επισκεφτούμε, χάρη στη σύντομη παρουσία του στην έδρα του, δεν πέρασε ανεκμετάλλευτη και στο άρθρο σας παρουσιάζουμε το καμάρι του Σώματος όπως δεν το έχετε ξαναδεί!
Fortele Aeriene Romane, Carpathian Vipers
Για δεύτερη φορά στα χρονικά του ΝΑΤΟϊκού θεσμού της Αεροπορικής Αστυνόμευσης στη Βαλτική που προσφέρει αποτροπή και ασφάλεια των χωρών-μελών του ΝΑΤΟ στην περιοχή η Ρουμανική Πολεμική Αεροπορία-FAR (Fortele Aeriene Romane) ανέλαβε καθήκοντα BAP (Baltic Air Policing), ένα ορόσημο για τη χώρα της Βαλκανικής, τόσο αναφορικά με τη συμβολή της στη Συμμαχία όσο κυρίως με την πρόοδο που έχει κάνει στη μετάπτωση από τα σοβιετικά σε δυτικά μαχητικά.
Ρουμανική Αεροπορία, από viper σε Lightning II
Στο 62ο Block της BAP (Baltic Air Policing) από την 1η Απριλίου έως την 31η Ιουλίου 2023, για δεύτερη φορά στο πλαίσιο της ΝΑΤΟϊκής Αποστολής, αλλά για πρώτη με viper, η Ρουμανική Αεροπορία-FAR (Fortele Aeriene Romane) βρέθηκε δίπλα-δίπλα με την Πορτογαλική (Forca Aerea Portuguesa), με την οποία έχει ισχυρούς δεσμούς από την εποχή που προμηθεύτηκε F-16AM/BM, τα πρώτα δυτικής σχεδίασης μαχητικά της. Το ορόσημο της συμμετοχής σε διεθνή αποστολή Αεροπορικής Αστυνόμευσης συνοδεύτηκε με δέσμευση της βαλκανικής χώρας για αγορά F-35, λίγες μόνο εβδομάδες μετά την απόσυρση των έσχατων σοβιετικών μαχητικών της και εν αναμονή επιπλέον F-16 για τη συγκρότηση δύο νέων Μοιρών.
Airbus H145M, το μέλλον Εθνικής Φρουράς της Κύπρου
Στο Αεροδιαστημικό Σαλόνι του Μπουρζέ φέτος ένα από τα εκθέματα που σίγουρα τράβηξε την προσοχή πολλών και όχι μόνο των Ελλήνων ή των Κύπριων επισκεπτών ήταν το H145M της Airbus Helicopters. Το υψηλών επιδόσεων αεροσκάφος περιστρεφόμενων πτερύγων σε συνδυασμό με προηγμένα όπλα απολαμβάνει σημαντικές πωλήσεις, ανάμεσά τους και στη Διοίκηση Αεροπορίας της Εθνικής Φρουράς της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Armee De L’air Et De L’espace, Defile Aerien
Κάθε χρόνο στις 14 Ιουλίου -στη γαλλική εθνική επέτειο της Ημέρας της Βαστίλης- λαμβάνει χώρα στο Παρίσι η μεγάλη στρατιωτική παρέλαση στη λεωφόρο των Ηλυσίων Πεδίων με δεκάδες στρατιωτικά οχήματα και εκατοντάδες στελέχη των γαλλικών ενόπλων δυνάμεων να λαμβάνουν μέρος. Στους παρισινούς ουρανούς όμως πραγματοποιείται μια άλλη, εναέρια παρέλαση (Defile Aerien), την οποία παρουσιάζουμε με μια διαφορετική ματιά, συμμετέχοντας σε αυτή στον αέρα!
A400M vs C-130J, αντιπαράθεση μεταγωγικών αεροσκαφών στην Ευρώπη
Η Γηραιά Ήπειρος εμφανίζεται «διχασμένη» στο θέμα των τακτικών μεταγωγικών ανάμεσα στις μεγάλες και μικρές αεροπορίες που συνασπίζονται πίσω από το A400M και το C-130J. Αφενός το Atlas αντικατέστησε πλήρως παλαιότερους τύπους όπως τα C.160 Transall και τα C-130H και αφετέρου η Armee de l’Air et de l’Espace (ΑΑΕ) και η Luftwaffe, χρήστες και οι δυο του μεγάλου ευρωπαϊκού μεταγωγικού, αγόρασαν C-130J Super Hercules και συγκρότησαν κοινή Μοίρα, την ίδια στιγμή που η RAF απέσυρε πρόωρα τα αεροσκάφη τής Lockheed Martin.
ETAP–C, αεροπορική εκπαίδευση βαρέων βαρών
Η Base Aerienne 123 Orleans-Bricy φιλοξένησε πρόσφατα το Σχολείο για το 2023 του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Τακτικών Αερομεταφορών-ETAP-C (European Tactical Airlift Programme Course), που σχεδιάστηκε για να εκπαιδεύει τα πληρώματα μεταγωγικών των χωρών-μελών του ΝΑΤΟ στην τέχνη της πτήσης σχηματισμών δυο (ή περισσότερων) αεροσκαφών σε ένα όλο και πιο περίπλοκο και υψηλότερων προκλήσεων τακτικό περιβάλλον.
Academia Da Forca Aerea Εκπαιδευση αλά Brasileirα
Η Academia da Forca Aerea (AFA), η Αεροπορική Ακαδημία της Βραζιλιάνικης Πολεμικής Αεροπορίας-FAB (Forca Aerea Brasileira) στην κορυφή του παραγωγικού πλαισίου Ιπταμένων, βρίσκεται στην Αεροπορική Βάση Pirassununga στην πολιτεία του Σάο Πάολο, περίπου 200 χιλιόμετρα βόρεια της ομώνυμης πρωτεύουσας της νότιας επαρχίας της χώρας της Λατινικής Αμερικής. Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες αεροπορικές βάσεις της FAB και μια από τις πιο δραστήριες όσον αφορά στον αριθμό των προσαπογειώσεων σε όλη την ήπειρο, με ποικιλία αεροπλάνων που παρέχει εκπαίδευση όλων των σταδίων σε επίδοξους Βραζιλιάνους πιλότους. Η «Πτήση» βρέθηκε εκεί προσκεκλημένη της FAB, σε συνέχεια παλαιότερης γόνιμης συνεργασίας μας.
Pratt & Whitney Canada PΤ6, η ιστορία ενός θρυλικού turboprop
Συνήθως την Ιστορία της Αεροπορίας την γράφουν θρυλικά αεροσκάφη και άνθρωποι-θρύλοι. Ο P&WC PT6 είναι μια σπάνια περίπτωση που ένας κινητήρας, και μάλιστα αξονοστρόβιλος, έχει προσθέσει πολλές λαμπρές σελίδες σε αυτήν και συνεχίζει να το κάνει μέχρι τις μέρες μας, χωρίς μάλιστα ορατό ορίζοντα στην καριέρα του.
Chandrayaan-3 & Luna 25: Ινδοί και Ρώσοι με στόχο τη Σελήνη
Ο φυσικός μας δορυφόρος έγινε και πάλι στόχος μιας σειράς αποστολών προσεδάφισης σε έναν έντονο ανταγωνισμό κρατών αλλά και ιδιωτικών πρωτοβουλιών με φόντο βέβαια την επιστροφή των ΗΠΑ στη Σελήνη μέσα από το πρόγραμμα Artemis. To ινδικό όχημα Chandrayaan-3 και το ρωσικό Luna 25, που εκτοξεύθηκαν με διαφορά πέντε εβδομάδων, ήταν οι σημαντικότερες από αυτές τις προσπάθειες, αφού για τον δικό της λόγο η καθεμία αναδύθηκε σημαντική για τους σχεδιαστές της. Ανασκοπούμε την ινδική επιτυχία στον απόηχο της ρωσικής αποτυχίας.