Το καινούργιο μας τεύχος ΠΤΗΣΗ Νο35, Απρίλιος 2023 κυκλοφορεί.
Και ηλεκτρονικά διαθέσιμο ΕΔΩ
Πρόγραμμα προμήθειας F-35, αλήθειες και… ψέματα για τα SSI
Τα -διαβόητα για κάποιους ή δαιμονοποιημένα σύμφωνα με άλλους- SSI (Security of Supply and Information), αναφορικά με την προμήθεια των F-35A, δηλαδή των παρελκόμενων προγραμμάτων «Ασφάλειας και Εφοδιασμού» για τη δημιουργία υποδομών, υποστήριξη των μαχητικών και ενίσχυση της εγχώριας βιομηχανικής και τεχνολογικής βάσης για την άντληση έργου από την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία (ΕΑΒΙ), σε αντιστάθμισμα της σημαντικής αυτής ελληνικής αγοράς, της μεγαλύτερης στην οποία θα έχει προβεί ποτέ η ΠΑ, αναδείχθηκαν σε μείζον θέμα της επικαιρότητας. Δυστυχώς όμως, όπως είναι πάντα ο κανόνας σε αυτήν τη χώρα, το ζήτημα έγινε σύντομα αντικείμενο συνθηματολογίας με κραυγές, ανάθεμα, κινδυνολογία, άφθονα fake news και παραπληροφόρηση, σε σημείο που η αναζήτηση της αλήθειας και η διατύπωση της πραγματικότητας δεν είναι καθόλου εύκολη.
Παρ’ όλα αυτά το προσπαθούμε μετά και τις ενημερώσεις που είχαμε στις ΗΠΑ, στην πρόσφατη επίσκεψή μας στις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin στο Fort Worth του Τέξας, δηλαδή στη γραμμή συναρμολόγησης του Lightning II (όπως επίσης σε εγκαταστάσεις της Sikorsky, θυγατρικής πλέον της LM στη Φλώριδα για τα Blackhawk και τη Marietta της Τζόρτζια για τα C-130).
Spears Of Victory 2023, «Φαντάσματα» της 337Μ της ΠΑ στη μεσανατολική «Red Flag»
Τον περασμένο Φεβρουάριο έλαβε χώρα στην Αεροπορική Βάση King Abdulaziz στο Dhahran μια νέα άσκηση με την ονομασία Spears of Victory, με τη Βασιλική Αεροπορία της Σαουδικής Αραβίας να φιλοξενεί πολλές αεροπορίες από τη Μέση Ανατολή και την ευρύτερη περιοχή, όπως του Κατάρ, της Ιορδανίας και του Μπαχρέιν μαζί με το Πακιστάν, ενώ στη διοργάνωση που οι Σαουδάραβες προσπαθούν να καθιερώσουν ως τη δική τους έκδοση RED FLAG το παρόν έδωσαν και τα δικά μας «φαντάσματα». Η συμμετοχή βέβαια της 337 Μοίρας θα πρέπει να ιδωθεί και υπό το πρίσμα τής όλο και αυξανόμενης στρατιωτικής συνεργασίας των δύο χωρών, ενταγμένης στο πλαίσιο της επιθυμίας και της διαρκούς επιδίωξης σύσφιξης των σχέσεών τους σε όλους τους τομείς.
TCG Anadolu, πως αλλάζει τις ισορροπίες σε Αιγαίο και Μεσόγειο
Με μια πολύ χαμηλών τόνων τυπική αποδοχή από το Τουρκικό Ναυτικό το ελικοπτεροφόρο TCG Anadolu εντάχθηκε στο TDK (Turk Deniz Kuvvetleri) τον Φεβρουάριο έπειτα από εκτεταμένες δοκιμές εν πλω. Προφανώς, οι δεκάδες χιλιάδες των θυμάτων και οι τεράστιες καταστροφές που προκάλεσαν οι σεισμοί «αναχαίτισαν» (μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, στα τέλη Μαρτίου) τους προγραμματισμούς του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για μεγαλειώδεις φιέστες και πολλαπλές επιδείξεις καινούριων οπλικών συστημάτων, αφού ακόμη και οι εμφανίσεις του μαχητικού «πέμπτης γενιάς» TF-X, του Hurjet, του στελθ ANKA 3 και του επιθετικού ελικοπτέρου ATAK 2 έγιναν μεν, αλλά και αυτές σε υποτονικές παρουσιάσεις «κεκλεισμένων των θυρών». Η προσθήκη όμως του TCG Anadolu (L400) στο τουρκικό οπλοστάσιο, ενός πλοίου προβολής ισχύος και με υποψηφιότητα να γίνει το πρώτο «αεροπλανοφόρο» μη επανδρωμένων αεροσκαφών στις Ένοπλες Δυνάμεις της γειτονικής χώρας, είναι σε κάθε βαθμό αξιοσημείωτη, καθώς συνδυάζει και δυνατότητες ανάληψης νέων αποστολών σε θαλάσσιο περιβάλλον και προσδίδει -όπως αποκαλύπτουμε στην ανάλυσή μας- και γεωπολιτικό κύρος, στο οποίο επενδύει ιδιαίτερα η Τουρκία.
SALITRE IV–Fuerza Aerea de Chile, παιγνίδια πολέμου πάνω από την Atacama
Οι απομονωμένοι ουρανοί πάνω από την έρημο Atacama, μια από τις πιο αφιλόξενες περιοχές του πλανήτη στη βόρεια Χιλή μεταξύ Iquique και Antofagasta, έγιναν ο χώρος που ξετυλίχθηκε η δράση τής επικών διαστάσεων πολυεθνικής άσκησης SALITRE IV μεταξύ 10ης και 21ης Οκτωβρίου 2022. Η Πολεμική Αεροπορία της Χιλής-FACh (Fuerza Aerea de Chile) ήταν η οικοδέσποινα και διοργανώτρια της τέταρτης έκδοσής της υπό τη διοίκηση του αντιπτεράρχου (General de Aviaciοn) Leonardo Romanini Gutierrez «Romano». Μαζί με τη σειρά των ασκήσεων CRUZEX στη Βραζιλία, η SALITRE είναι μια από τις πιο σημαντικές δραστηριότητες που συγκεντρώνουν αεροπορικές και όχι μόνο δυνάμεις από όλη τη Λατινική Αμερική, οι οποίες προέρχονται από την επιδίωξη να εξασκήσουν τη διαλειτουργικότητά τους σε μια πιθανή κρίση, με τη διαδικασία να εκτελείται υπό τις κατευθυντήριες γραμμές των Ηνωμένων Εθνών και με ΝΑΤΟϊκά πρότυπα.
Γαλλική Αεροπορία, επανάσταση στην προετοιμασία πιλότων Rafale
H Γαλλική Αεροπορική και Διαστημική Δύναμη-AAE (Armee de l’Air et de l’Espace) συγκαταλέγεται από το 2018 στους χρήστες προηγμένων εκπαιδευτικών PC-21, τύπου που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από την Pilatus όχι μόνο για να αυξήσει την ποιότητα της προετοιμασίας πιλότων μαχητικών, αλλά και για να μειώσει κατακόρυφα τον χρόνο και το κόστος αυτής της διαδικασίας. Η επανάσταση συνίσταται στο γεγονός ότι το σύστημα εκπαίδευσης της Γαλλικής Αεροπορίας, περιλαμβανομένου και του αρχικού προεπιχειρησιακού σταδίου που οδηγεί τους νέους χειριστές στα πιλοτήρια των Rafale και των Mirage 2000 βασίζεται αποκλειστικά σε στροβιλοελικοφόρα PC-21/NG και καθόλου τζετ.
Γαλλική Αεροπορία, Alpha Jet… το τελευταίο Σχολείο
Στις 16 Μαρτίου 2023 η Γαλλική Αεροπορική και Διαστημική Δύναμη-ΑΑΕ (Armee de l’Air et de l’Espace) έκλεισε ένα σημαντικό κεφάλαιο της ιστορίας της, όταν η τελευταία «σειρά» πιλότων μαχητικών αποφοίτησαν με τα «φτερά» του εκπαιδευτικού Alpha Jet, ένα ορόσημο που επίσης επιβεβαιώνει τη θέση τού στροβιλοελικοφόρου Pilatus PC-21 ως του μοναδικού αεροσκάφους προκεχωρημένης και αρχικής προεπιχειρησιακής εκπαίδευσης στις τάξεις της, εξέλιξη για την οποία μπορείτε να διαβάσετε και σε άλλες σελίδες.
IRIAF Khoffash, Ιρανικές «νυχτερίδες»
Στο στερέωμα της πολυτυπίας της Ιρανικής Αεροπορίας και των παλαιών αεροσκαφών που ανακατασκευάζονται σε νέους ρόλους ιδιαίτερη θέση κατέχουν τα C-130E/H-II (RC-130E/H) Khoffash που τροποποιήθηκαν εγχώρια ως πλατφόρμες συλλογής ηλεκτρονικών πληροφοριών. Αυτή είναι η άγνωστη ιστορία τους, οι διάφορες πτυχές της οποίας πηγαίνουν πίσω στη δεκαετία του 70!
F-16 Block 70/72, στην εποχή των Viper
Η ιστορία της παραγωγής του F-16 πηγαίνει πίσω σχεδόν πενήντα χρόνια υπό από την General Dynamics (1974-1993), τη Lockheed Corporation (1993-1995) και τη Lockheed Martin (από το 1995 έως και σήμερα) με πολλές στιγμές-ορόσημα, ανάμεσά τους και δεκάδες τελετές παράδοσης αεροσκαφών στις 25 αεροπορικές δυνάμεις -πέραν της USAF- που υιοθέτησαν το εμβληματικό μαχητικό. Παρ’ όλα αυτά, η εκδήλωση της 10ης Μαρτίου 2023 για την παράδοση του πρώτου Block 70 στη Βασιλική Αεροπορία του Μπαχρέιν, ενός παλαιότερου εξαγωγικού πελάτη του τύπου, ίσως ήταν η σημαντικότερη από τον Ιανουάριο του 1979, όταν η GD παρέδωσε το πρώτο αεροπλάνο της περίφημης (ευρωπαϊκής) «Αγοράς του Αιώνα», ένα βελγικό F-16Β Block 1 (FB-01) που είχε προέλθει από τη βελγική γραμμή συναρμολόγησης. Οι λόγοι που έκαναν την περίσταση τόσο ιδιαίτερη ήταν περισσότεροι από ένας και ο σημαντικότερος για την ίδια τη Lockheed Martin ήταν ότι, τερματίστηκε και τυπικά μια περίοδος πέντε ετών διακοπής της διαδικασίας παραδόσεων νέων Fighting Falcon. Ταυτόχρονα, σηματοδότησε την απαρχή ικανοποίησης παραγγελιών από έξι χώρες και μια νέα σελίδα στην ιστορία του F-16 με το πρώτο Viper νέας κατασκευής, γεγονός που τροφοδοτεί, όπως αναλύουμε, μια δυναμική περαιτέρω πωλήσεων στο αειθαλές πρόγραμμα της Lockheed Martin.
Πάνω στο USS NIMITZ, «Μαγικό Χαλί» για «Tailhookers»
Στο τεύχος Μαρτίου 2023 είχαμε περιλάβει ένα διπλό άρθρο για την πιστοποίηση νέων αεροπόρων του Αμερικανικού Ναυτικού (US Navy) πάνω στο πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο USS Abraham Lincoln (CVN-72) για τις Μοίρες της Δυτικής ακτής σε συνδυασμό με επίσκεψη στον Αεροναύσταθμο NAS Lemoore. Πέρυσι όμως είχαμε βρεθεί και σε ένα άλλο «flat-top» κλάσης Nimitz, το ομώνυμο USS Nimitz (CVN-68) για μια αντίστοιχη εκπαιδευτική ανάπτυξη, για την πιστοποίηση πληρωμάτων της Ναυτικής Αεροπορίας, και επανερχόμαστε με περισσότερες λεπτομέρειες τόσο για την ενδιαφέρουσα διαδικασία όσο κυρίως για την καινοτόμο τεχνολογία που πλέον ενσωματώνει. Την περασμένης δεκαετίας, η Ναυτική Αεροπορία των Ηνωμένων Πολιτειών ανέπτυξε και εφάρμοσε εξελιγμένες υποδομές προσέγγισης και ανάκτησης αεροσκαφών σε αεροπλανοφόρα, τόσο για τη βελτίωση της ασφάλειας, ειδικά τη νύκτα και με κακές καιρικές συνθήκες, όσο και για την επιτάχυνση της διαδικασίας κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων. Η ανάπτυξη ενός πλαισίου προσνήωσης ακριβείας-PLM (Precision Landing Mode) με καινοτόμο τεχνολογία ελέγχου πτήσης που αναφέρεται ως «Magic Carpet» (Maritime Augmented Guidance with Integrated Controls for Carrier Approach and Recovery Precision Enabling Technologies), έρχεται να προστεθεί στις υφιστάμενες δυνατότητες ανάκτησης αεροσκαφών. Όπως μας είπαν τα στελέχη του USS Nimitz, ο στόχος παραμένει πάντα η προσνήωση ενός μαχητικού με ταχύτητα 150 μιλίων την ώρα στο κλυδωνιζόμενο κατάστρωμα και αυτό να γίνεται συνεχώς και με τη μέγιστη ασφάλεια, ανεξάρτητα των συνθηκών που επικρατούν!
Falcon Autumn 2022, αεραποβατική κρούση σε ολλανδικούς ουρανούς
Οι επιχειρήσεις αεραποβατικής κρούσης στη Δύση ήταν κάποτε «μονοπώλιο» της υπερατλαντικής υπερδύναμης, καθώς οι ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ ήταν οι μόνες με την εμπειρία, την εκπαίδευση και κυρίως με τον εξοπλισμό για να τις διεξάγουν. Εδώ όμως και τουλάχιστον μία δεκαετία αρκετές άλλες χώρες μπορούν να ισχυριστούν ότι έχουν τέτοιες δυνατότητες, ανάμεσά τους και η Ολλανδία μέσα από δύο βραχίονες: την αεροκίνητη ταξιαρχία του στρατού της και τη μικτή διοίκηση DHC (Defensie Helikopter Commando), η οποία συγκεντρώνει κάτω από μια στέγη όλα τα ελικόπτερα των ολλανδικών ενόπλων δυνάμεων στη διαχείριση επιχειρήσεων και οδεύει το καλοκαίρι προς τα 15α γενέθλιά της. Απτή απόδειξη αποτελεί η πρόσφατη άσκηση Falcon Autumn.
RCAF, Air Task Force–Romania, Καναδοί στην ευρωπαϊκή άμυνα
Με την επιστροφή των επτά CF-188 Hornet της Βασιλικής Καναδικής Πολεμικής Αεροπορίας (RCAF) στην έδρα τους, στη Βάση Bagotville, στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου, η Air Task Force-Romania ολοκλήρωσε άλλη μια τετράμηνη ανάπτυξη για τη διασφάλιση των ρουμανικών και ευρωπαϊκών ουρανών. Οι συνθήκες όμως ήταν εντελώς διαφορετικές απ’ ό,τι στο παρελθόν, υπό τη βαριά σκιά της «Ειδικής Στρατιωτικής Επιχείρησης» της Μόσχας μόλις μερικές δεκάδες χιλιόμετρα μακριά από την ΑΒ Mihail Kogalniceanu, όπου είχαν μετασταθμεύσει. Το καναδικό κλιμάκιο έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα φιλόξενο για την «Πτήση», και έτσι δεν χάσαμε την ευκαιρία να δούμε και πάλι τους Καναδούς στην Ευρώπη.
TTBW: «Πράσινες» πτέρυγες με… «υποστήριξη»
Για κάποιους η ιδέα της Boeing για επιβατικό με πτέρυγα TTBW (Transonic Truss-Braced Wing), που τον περασμένο Ιανουάριο η NASA επέλεξε να χρηματοδοτήσει σε ένα πρόγραμμα με στόχο την εξέλιξη αεροσκαφών υψηλής ενεργειακής απόδοσης με χαμηλότερες καταναλώσεις και μικρότερο αποτύπωμα επιβάρυνσης του περιβάλλοντος από τα σημερινά αεροπλάνα, έχει κάτι που έρχεται από το παρελθόν και δεν έχουν άδικο. Στην άλλη όψη του νομίσματος όμως η πρόταση κρύβει μέσα της υψηλή τεχνολογία και πολλές υποσχέσεις.