Πολλές νέες φρεγάτες ετοιμάζει η Γερμανία, σε δύο κύρια προγράμματα, για τα σκάφη κλάσεων F126 (κυρίως ανθυποβρυχιακές) και F127 (αεράμυνας). Τα ζητήματα που έχουν ανακύψει έως σήμερα; Πολλά.
Αρχικά το πρόγραμμα των F126, το οποίο το έχει αναλάβει ως επιβλέπων η ολλανδική Damen, αλλά με την κατασκευή των 6 σκαφών να γίνεται εντός Γερμανίας σε 3 ναυπηγεία (ώστε να μην δημιουργηθεί πολιτικό ζήτημα, ότι “στέλνουμε θέσεις εργασίας και επενδύσεις εκτός χώρας”), αντιμετωπίζει πολλές καθυστερήσεις στη σχεδίαση. Κι αυτό ενώ η κατασκευή του πρώτου σκάφους έχει ξεκινήσει. Η Damen -που αντιμετωπίζει και άλλα ζητήματα, χρηματοδότησης, διώξεις για διαφθορά κ.λπ.- δεν μπορεί να ολοκληρώσει την τελική σχεδίαση του σκάφους εντός χρονοδιαγράμματος, τόσο λόγω εσωτερικής γραφειοκρατίας, οργάνωσης των σχεδιαστικών ομάδων, αλλά και λόγω αλλαγών προδιαγραφών. Έτσι οι πληρωμές από γερμανικής πλευράς έχουν φρενάρει, με απειλούμενο αδιέξοδο.
Ρίχνει χρήμα στο ναυπηγείο της Damen η ολλανδική κυβέρνηση για να μην… βουλιάξει
Η λύση που αναζητείται από όλες τις πλευρές, δεν είναι μονοσήμαντη. Όπως γράφει το Hartpunkt.de, μια πρόταση είναι να συνεχίσει το πρόγραμμα με την Damen επικεφαλής, καθώς έχει ήδη γίνει μεγάλη προεργασία και επενδύσεις. Άλλη πρόταση είναι βέβαια η ακύρωση (δύσκολο αυτό γιατί όπως είπαμε το κατασκευαστικό έργο μοιράζεται σε όλα τα μεγάλα γερμανικά ναυπηγεία), ενώ τρίτη λύση είναι να αναλάβει την εξέλιξη το ναυπηγείο της Lürssen (NVL). Ο συγκεκριμένος, γερμανικός, είναι ήδη ο μεγαλύτερος υποκατασκευαστής του προγράμματος, οπότε είναι μάλλον “φυσική εξέλιξη” να ηγηθεί του προγράμματος. Μάλιστα πριν λίγες μέρες την NVL την εξαγόρασε η Rheinmetall, η οποία έτσι αποκτά και ναυτικό “σκέλος” στην αμυντική της δραστηριότητα, άρα μπορεί να στηρίξει μια τέτοια πρωτοβουλία και με άφθονο χρήμα. Τέταρτη εκδοχή; Να αντικατασταθεί το πρόγραμμα των F126 (μεγάλα σκάφη των 10.500 τόνων) με παραγγελία φρεγατών ΜΕΚΟ Α200, δηλαδή ένα πολύ μικρότερο πλοίο, το οποίο όμως έχει ήδη κατασκευαστεί διεθνώς, είναι δοκιμασμένο, άρα μπορεί να μπει σε παραγωγή άμεσα.
Με όλα τα παραπάνω στο τραπέζι, και ότι άλλο σκέφτονται οι Γερμανοί και οι Ολλανδοί, το πρόγραμμα των F126 ζητά μια γρήγορη απόφαση για το μέλλον του.
Στο επόμενο πρόγραμμα, αυτό των φρεγατών αεράμυνας F127, το οποίο είναι πιο μακροπρόθεσμο, εδώ το ζήτημα είναι άλλου τύπου. Έτσι η αρχική σχεδίαση ήταν να αγοραστούν 5 σκάφη, και με οψιόν για ακόμη 1. Όπως και εμείς είχαμε γράψει, πλέον προβάλλει έντονα η επέκταση σε 8 σκάφη! Άρα το πρόγραμμα μεγαλώνει προς όφελος και των ναυπηγείων ΤKMS και NVL που το έχουν αναλάβει. Ενώ το σχέδιο βασίζεται στην πρόταση ΜΕΚΟ Α400, μια μεγάλη φρεγάτα 10.000 τόνων, με 64 κελιά κάθετης εξαπόλυσης πυραύλων. Το κονδύλι όμως για ένα τέτοιο πρόγραμμα θα απογειωθεί, με εκτιμήσεις να το φέρουν, μαζί με όπλα, στα κάπου 26 δις ευρώ (!) άρα το βάρος τώρα φέρει ο εθνικός προγραμματισμός ώστε να αναλάβει την χρηματοδότηση του σε βάθος χρόνου. Εδώ η γερμανική Βουλή τους επόμενους μήνες (έως το τέλος του 2026), θα έχει σοβαρό έργο να εγκρίνει διαδοχικά τα πολλά σε εξέλιξη/σχεδίαση αμυντικά προγράμματα της χώρας, ώστε να γίνει και η κατανομή των σχετικών πόρων.
Το συμπέρασμα: η Γερμανία προχωρά σε μεγάλη ανανέωση του Στόλου της (όπου προβλέπονται πολλά ακόμη σκάφη, από υποβρύχια, σε πετρελαιοφόρα, ειδικών αποστολών, αναβαθμίσεις κ.α.), έχει και τις ναυπηγικές υποδομές (των ναυπηγείων TKMS, Lurssen (με τη θυγατρική τους Blohm+Voss), German Naval Yards), έχει και το χρήμα, αλλά σαφώς τέτοια τεράστια project θα απαιτήσουν και μεγάλη οργάνωση και προγραμματισμό και θα κριθεί η ικανότητα όλων να αντιμετωπίσουν και τις οπισθοδρομήσεις που θα εμφανιστούν.
Η Γερμανία μελετά την αγορά έως και 8 φρεγατών αεράμυνας, κλάσης F127