Νομίζουμε πως έχει γίνει κατανοητό ότι οι Ιταλοί έχουν έρθει με “άγριες” διαθέσεις στη διαδικασία επιλογής νέας κορβέτας για το ΠΝ. Αρχικά είχαμε τους Γάλλους να προηγούνται με εναλλακτική την ολλανδική πρόταση, όπως και την άλλης αντίληψης μεγέθους και δυνατοτήτων Arrowhead 140HN. Οπότε περιμέναμε μια ισχυρή γερμανική αντιπρόταση, αλλά τελικά ήρθε η ιταλική “σφήνα”. Με την FCΧ-30, ένα από τα πιο ανταγωνιστικά πλοία του άτυπου διαγωνισμού, ίσως μετά την ΑΗ140ΗΝ.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, είναι φθηνότερη των Γάλλων και των Ολλανδών, σε απόλυτες τιμές, και με κατασκευή στην Ελλάδα. Το πιθανότερο είναι οι Ιταλοί να έχουν ενσωματώσει το κόστος των όποιων επενδύσεων για την κατασκευή στην Ελευσίνα, στα κονδύλια επένδυσης εκεί, κι όχι στα κόστη των πλοίων.
Βέβαια, οι Ιταλοί έχουν ένα μεγάλο μειονέκτημα, αυτό του τελείως διαφορετικού συστήματος μάχης CMS. Αυτό, σε μια “φυσιολογική” διαδικασία θα ήταν No Go, καθώς οι Gowind HN έχουν το SETIS, ενώ οι SIGMA 10514 και AH140HN έχουν το TACTICOS. Και τα δυο αυτά CMS υπάρχουν ή θα υπάρξουν μέσα στο ΠΝ. Συνεπώς, οι Ιταλοί ίσως χρειάζονται και κάτι ακόμη προκειμένου να πείσουν την Ελλάδα να αγοράσει τις Doha/FCΧ-30.
ΕΞΕΛΙΞΗ: Η SIGMA 10514HN είναι “εδώ” με TACTICOS, η μόνη επιλογή αν το ΠΝ επιθυμεί ESSM Block 2
Αυτό το “κάτι ακόμη” θα μπορούσαν να είναι δυο έτοιμες καταριανές Doha (δύσκολο για πολλούς λόγους), ή δυο ιταλικές φρεγάτες ΡΡΑ. Ήδη δύο PPA είναι κατασκευασμένες, η πρώτη, η Thaon Di Revel είναι σε υπηρεσία (και δοκιμές) από το ιταλικό ναυτικό, και η Morosini είναι προς παράδοση. Γενικά τα ιταλικά ναυπηγεία, παρά τον κορωνοϊό αλλά και τις αναστατώσεις στην προμήθεια πρώτων υλών, δουλεύουν κυριολεκτικά στο μέγιστο της απόδοσής τους (και το Λοριάν το ίδιο, για να είμαστε σωστοί).
Αγοράζουμε κορβέτες, φρεγάτες ή ένα οικοσύστημα νέων πλοίων; Ο κίνδυνος της «κουρελούς»
Βέβαια, το θέμα είναι πως οι ΡΡΑ δεν είναι κορβέτες, δεν είναι καν ελαφριές φρεγάτες. Είναι μεγάλες φρεγάτες, που με αφαίρεση εξοπλισμού, θα υπηρετήσουν στην Ιταλία και σαν Περιπολικά Ανοιχτής Θαλάσσης (ΠΑΘ). Κι επειδή το ιταλικό ναυτικό χρειαζόταν άμεσα ΠΑΘ, οι δυο πρώτες ΡΡΑ είναι της έκδοσης Light , δηλαδή με radar AESA, πυροβόλα, αλλά χωρίς Sonar, ECM Module (ΕSM μόνο), αντιπλοϊκούς και αντιαεροπορικούς πυραύλους. Όλα αυτά, μπορούν απλά να τοποθετηθούν οπουδήποτε (καθώς υπάρχει η πρόβλεψη), μετατρέποντας το πλοίο σε κανονική φρεγάτα.
ThinkOutOfTheBox: Gowind HN, πως μπορούν οι Γάλλοι να πάρουν και το πρόγραμμα των κορβετών;
Οι Ιταλοί ξέρουν τα μειονεκτήματα της πρότασης, αλλά ξέρουν και τα πλεονεκτήματα. Όταν στις ΗΠΑ εξεπλάγησαν από την ταχύτητα που η Ελλάδα αγόρασε και παρέλαβε 18 Rafale, οι Ιταλοί μελέτησαν το case study. Οι Έλληνες, μπορεί να ήθελαν περισσότερο τα F-35, αλλά πήραν Rafale γιατί ήταν παραδοτέα άμεσα.
Η Fincantieri καθελκύει την τέταρτη φρεγάτα περιπολίας του Ιταλικού Ναυτικού
Εκεί πάνω “ποντάρουν” και οι Ιταλοί. Αν και το ΠΝ έχει δείξει πως παίρνει διάφορες μη κατανοητές αποφάσεις…
Η συνέχεια στο Naval Defence