Μια ενδιαφέρουσα φωτογραφία που κυκλοφόρησε ευρέως στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης δείχνει ένα μοντέλο κινεζικού μαχητικού Chengdu J-10 με τα χρώματα της Πακιστανικής Αεροπορίας.
Ακόμα πιο ενδιαφέρον, το συγκεκριμένο μοντέλο J-10C, που φέρει τον σειριακό αριθμό “21-601”, φορά τα εμβλήματα της μοίρας No. 7 “Bandits” της αεροπορίας του Πακιστάν. Η συγκεκριμένη έχει έδρα τη βάση Masroor στο Καράτσι και επιχειρεί σήμερα με Dassault Mirage III. Η εμφάνιση του μοντέλου και η κυκλοφορία της φωτογραφίας μπορεί να αντικατοπτρίζει την απόφαση του Πακιστάν να αντικαταστήσει το παλαιό γαλλικό μαχητικό με κινεζικά μαχητικά J-10 ή να πρόκειται απλά για ευσεβείς πόθους.
Το Πακιστάν θα αποκτήσει περισσότερα JF-17 για την αντιμετώπιση των ινδικών Rafale
Ενώ η επιλογή της απόκτησης μαχητικών J-10 φιγουράρει στα επιτελικά γραφεία του Πακιστάν -και στους αμυντικούς ιστοτόπους της περιοχής- εδώ και αρκετό καιρό, η εξέλιξη της έναρξης παραγωγής του κοινής σινο-πακιστανικής ανάπτυξης μαχητικού JF-17 έθεσε την προοπτική αυτή σε δεύτερη μοίρα. Οι διερευνητικές επαφές για την αγορά του J-10 από το Πακιστάν χρονολογούνται από το 2009 αλλά ίσως αυτό που “ανέστησε” τις συγκεκριμένες προοπτικές ήταν η ινδική απόφαση απόκτησης των γαλλικών μαχητικών Rafale.
Κίνα και Πακιστάν εργάζονται ώστε το JF-17 να καταστεί ισάξιο του F-16V
Τον Σεπτέμβριο του 2020, ινδικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν πως πληροφορίες από υψηλά ιστάμενες πηγές έφεραν Πακιστανούς και Κινέζους και πάλι στο τραπέζι των συνομιλιών με θέμα την απόκτηση κινεζικών J-10C από την Πακιστανική Αεροπορία. Μαζί με αυτά, το Πακιστάν έδειξε ενδιαφέρον και για πυραύλους αέρος-αέρος PL-10 και PL-15 μικρής και μακράς ακτίνας δράσης αντίστοιχα. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ομάδα 13 Πακιστανών επισήμων επισκεύθηκε την Κίνα στις 22 Οκτωβρίου για να οριστικοποιήσει τη συμφωνία. Με βάση αυτή -εφόσον ισχύουν οι πληροφορίες- Κίνα και Πακιστάν συμφώνησαν τελικά στην αγορά 50 μαχητικών J-10CE.
Το μαχητικό αεροσκάφος J-10CE (εξαγωγική έκδοση του J-10C) αναμένεται να εξουδετερώσει κάποια από τα πλεονεκτήματα που έχει αποκτήσει η Ινδική Αεροπορία τα τελευταία χρόνια και να θέσει μια επιπλέον πρόκληση για την τελευταία. Όπως και το F-16, διαθέτει μια εξαιρετικά ευέλικτη αλλά αεροδυναμικά ασταθή άτρακτο, που σταθεροποιείται με τη χρήση υπολογιστή στη λειτουργία ελέγοχυ πτήσης με σύστημα fly-by-wire. Το J-10C θεωρείται ότι έχει ικανότητες αντίστοιχες ενός μαχητικού αεροσκάφους 4,5 γενιάς φέρνοντάς το στην ίδια κατηγορία με τα ινδικά Rafale.
Πρώτη πτήση για το βελτιωμένο σινoπακιστανικό μαχητικό JF-17 Block III
Η πιο σημαντική, όμως διαφορά του J-10 είναι η χρήση ραντάρ AESA. Τα ραντάρ AESA είναι συτή τη στιγμή το νέο στάνταρτ της ενάεριας μάχης, προσφέροντας μεγαλύτερη ανάλυση και ευρύτερη διακριτική ικανότητα και αντοχή σε παρεμβολές. Ακόμη, κινούμενο με την ισχύ ενός ρωσικού κινητήρα, το μονοκινητήριο δελταπτέρυγο μαχητικό με πτερύγια canard είναι σημαντικά βελτιωμένο από τις πρώτες εκδόσεις του και ενσωματώνει σε μεγάλο ποσοστό συνθετικά υλικά για μεγαλύτερη αντοχή και μικρότερο βάρος.
Μαχητικά του τύπου είχαν μετασταθμεύσει σε πακιστανικά αεροδρόμια κατά τη διάρκεια της Ινδο-Κινεζικής κρίσης για τα υψίπεδα των Ιμαλαΐων ενώ επισκέφθηκαν επίσημα το Πακιστάν κατά την πρόσφατη κοινή άσκηση “Shaheen-IX” στη βάση Bholari. Τόσο στην πρώτη όσο και στη δεύτερη περίπτωση, τα κινεζικά J-10C δεν έφεραν διακριτικά και αριθμούς της Κινεζικής Λαϊκής Απελευθερωτικής Αεροπορίας (PLAAF), σε αντίθεση με τα βαρέα μαχητικά J-11B (κινεζικά Su-27) που επίσης έλαβαν μέρος στις ασκήσεις.
Κινεζική περικύκλωση; Ινδικά μέσα αποκαλύπτουν κινεζικά αεροπλάνα στο Πακιστανικό Kashmir
Το J-10C είναι σε πολλά σημεία συγκρίσιμο με τα ινδικά Rafale, ως προς το μέγεθος της ατράκτου, τα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά, τα συστήματα ηλεκτρονικής πλοήγησης και οπλισμού και τις πιθανές επιδόσεις τους σε συνθήκες εναέριας μάχης, δήλωσαν Κινέζοι αξιωματούχοι. Αντίθετα, τα βαρέα μαχητικά J-11B αντιστοιχούν περισσότερο στα ινδικά Su-30 αλλά με ανώτερα ηλεκτρονικά συστήματα, σημείωσαν οι ίδιες πηγές. Κατά τη διάρκεια της άσκησης “Shaheen-ΙΧ”, αεροπορικές δυνάμεις από την Κίνα και το Πακιστάν συνασκήθηκαν σε “αντιπαραθέσεις μεγάλης κλίμακας, περιλαμβανομένων αερομαχιών σε μεγάλους αριθμούς και στη χρήση δυνάμεων κατά μάζες και σε κλειστές αερομαχίες και σε αποστολές εγγύς αεροπορικής υποστήριξης”, ανέφερε το κανάλι CCTV. Πάνω από 200 έξοδοι μαχητικών πραγματοποιήθηκαν και από τις δύο πλευρές για να ενισχύσουν τις ικανότητες εναέριας μάχης.