Πέρυσι είχε ανακοινωθεί πως το Πορτογαλικό Ναυτικό έδωσε παραγγελία στα ολλανδικά ναυπηγεία Damen να εξελίξουν ένα πλοίο πολλαπλών αποστολών, το οποίο μάλιστα θα είχε και χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά κονδύλια! Πλέον η Damen έδωσε περισσότερες πληροφορίες για το σχέδιο, που αποκαλείται Multi-Purpose Support Ship (MPSS) και δείχνει πολύ ενδιαφέρον.
Έτσι το νέο σκάφος, θα προσφέρεται στην αγορά σε δύο εκδόσεις, 7.000 και 9.000 τόνων εκτοπίσματος, με το μικρότερο σκάφος να έχει μήκος 107 μέτρα και πλάτος 20 (αυτό θα πάρει η Πορτογαλία). Θα λειτουργεί με μόλις 48 άτομα πλήρωμα χάρη σε αυτοματισμούς, αλλά θα έχει χώρους για ακόμη 100, ενώ επιπλέον 42 θα μπορεί να φιλοξενηθούν αν παραστεί ανάγκη, π.χ. σε μια επιχείρηση διάσωσης. Το μεγαλύτερο θα φθάνει τα 130 μέτρα μήκος.
Η σχεδιαστική φόρμα είναι τυπική ελικοπτεροφόρου, με “νησίδα” διοίκησης στο δεξί πλαινό του καταστρώματος. Ελικόπτερα μεσαίου-μεγάλου μεγέθους θα μπορούν να προσγειωθούν κυρίως στο πίσω κατάστρωμα, ενώ στο μεσαίο-εμπρός θα υπάρχει χώρος απονήωσης-προσνήωσης μη επανδρωμένων, οπότε ικανοποιείται και αυτή η σύγχρονη απαίτηση. Στο πίσω μέρος της νησίδας θα υπάρχει υπόστεγο για το οργανικό ελικόπτερο, ενώ κατά μήκος της, θα αποθηκεύονται και τα μη επανδρωμένα. Ακόμη το σκάφος θα μπορεί να εξαπολύει και μη επανδρωμένα επιφανείας και υποβρύχια!
Στην πιο μεγάλη έκδοση, το MPSS θα έχει και πίσω ράμπα εξόδου αποβατικών ακάτων, με αντίστοιχο εσωτερικό χώρο, ενώ στο μέσο του σκάφους υπάρχουν φουσκωτά μεγάλου μήκους. Εσωτερικά ο χώρος φόρτωσης 650 τετραγωνικών μέτρων (στη βασική έκδοση) θα είναι ικανός να χωρέσει έως και 12 κοντέινερ των 20 ποδών.
Οπλισμός δεν προβλέπεται -τουλάχιστον στις απεικονίσεις- σημαντικός, αλλά παρουσιάζονται δύο πυροβόλα, εμπρός της νησίδας και έκκεντρα πίσω στην πρύμνη, σε διπλό ρόλο, αντιαεροπορικής άμυνας και κατά σκαφών επιφανείας. Υποθέτουμε όμως πως μπορεί να προστεθεί κάποιο σύστημα ελαφριών αντιαεροπορικών πυραύλων όπως και αντίμετρα.
H Damen δηλώνει πως το σκάφος είναι συνδυασμός στρατιωτικών προδιαγραφών σε θέματα ηλεκτρονικών, αλλά και πολιτικών στην υπόλοιπή κατασκευή, ενώ έχει σχεδιαστεί να παράγειται σε ολοκληρωμένα τμήματα ώστε να είναι εύκολη η ταχεία ολοκλήρωση του. Θα μπορεί ακόμη να πάρει “πακέτα” εξοπλισμού ανάλογα την αποστολή, ενώ θα προσφέρει υπηρεσίες περιπολίας, διαχείρισης μη επανδρωμένων, υποστήριξης αποβάσεων, ανθρωπιστικής βοήθειας και εξυπηρέτησης εκτάκτων αναγκών, πλωτού νοσοκομείου, υποστήριξης και διάσωσης υποβρυχίων και δυτών, ωκεανογραφικών ερευνών κ.ο.κ.
Συνολικά το σκάφος είναι “πολυεργαλείο”, με ικανότητα παραμονής στη θάλασσα 45 μέρες, με το ναυπηγείο να υπόσχεται χαμηλό κόστος λειτουργίας, ενώ μπορεί να εξυπηρετεί τόσο αμυντικές ανάγκες όσο και πολιτικής προστασίας.
Η χρηματοδότηση τώρα έγινε με την ένταξη της προμήθειας του σκάφους στο πορτογαλικό σκέλος του ευρωπαϊκού Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ο μηχανισμός είναι το κύριο μέρος του προγράμματος NextGenerationEU, που δημιουργήθηκε το 2021 για να βοηθήσει τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. να ανακάμψουν από την πανδημία του COVID-19, με οροφή τα 800 δις ευρώ (δάνεια και δωρέες). Η Πορτογαλία έχει υποβάλλει σχέδιο για συνολικά 22,2 δις χρηματοδότηση, για μεγάλο εύρος μεταρρυθμίσεων και εκσυγχρονισμών, και ανάμεσα στα έργα ενέταξε και το σκάφος, τονίζοντας τις ερευνητικές-διασωστικές του δυνατότητες. Η χρηματοδότηση για αυτό είναι 94,5 εκατ. ευρώ από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και 37,5 εκατ. κρατική συμμετοχή, ενώ η παράδοση του προβλέπεται να γίνει προς το τέλος του 2026.
Να πούμε εδώ πως από το αντίστοιχο ελληνικό πρόγραμμα για τον Μηχανισμό Ανάκαμψης, χρηματοδοτούνται -ανάμεσα σε πάρα πολλές δράσεις -τα περισσότερα έργα Πολιτικής Προστασίας, η αγορά πυροσβεστικών, το πρόγραμμα κυβερνοασφάλειας, το πρόγραμμα επιμόρφωσης στρατευμένων κ.λπ. Οπότε και η χώρα μας έχει κάνει σχετική χρήση σχετική με ζητήματα ασφαλείας/άμυνας, αλλά η πορτογαλική επιλογή και για σκάφος πολλαπλών χρήσεων έχει την πρωτοτυπία της.
Επειδή έχει πολιτικούς με ……….
Ενώ εμείς απλά δεν ………
Ασχολήθηκαν
Ποία πρωτοτυπία ρε παιδιά(!!!); Τα tablet πού τα πάτε δηλαδή!!! Τους “έχει” ο Υπουργός μας!
Από τον ίδιο Μηχανισμό Ανάκαμψης,
94,5 εκατ. για ένα LPD αυτοί,
56 εκατ. για τάμπλετ εμείς (https://flight.com.gr/alitheia-gia-programma-anavathmisis-psifiakon-deksiotitvn/),
και πιο πρωτότυποι και πιο φθηνοί (να πετάμε τα λεφτά μας για τα “κανόνια”), τί άλλο θέλετε!!!!!!!!!!!!
Tελικα ποιο ειναι το κοστος?130 εκ δεν νομιζω οτι φτανουν ουτε για κουπια σημερα.
Επειδή δεν έχουν τσαρούχια για να κοιμούνται με αυτά…
Πολυεργαλειο. Σημαντικη προσθηκη για ολους τους τομεις ναυτικου αγωνα .χαμηλο κοστος για τα δεδομενα του πλοιου.θεληση, βουληση,πραξεις και οχι λογια.
Όποιος έχει θέληση, βρίσκει πάντα τρόπους .
Όποιος όμως έχει προτεραιότητα του τον Freddochino
και πως θα περάσει η ώρα μέχρι να λήξει το ωράριο,
όπως όταν πηγαίναμε σχολείο, περιμέναμε το κουδούνι,
βλέπει πάντα ανυπέρβλητα εμπόδια και τρομερά αδιέξοδα.
Άλλοι περνούν τάμπλετ και άλλοι σχεδιάζουν ελικοπτεροφόρα. Ποια χώρα απειλείται και γειτονική χώρα έχει casus belli εναντίον της ? Λάθος μαντέψατε. Πάντως το 130 μέτρων με lcac είναι αρκετά ενδιαφέρον. Θα μπορούσαμε να πάμε σε ένα αποβατικό στόλο αξιώσεων.
Χρήσιμο αλλά όχι και τόσο.
24 Mojave θα ήταν χρησιμότερα.
12 για το Αιγαίο και 12 να κάνουν την βόλτα τους από Κρήτη στην Κύπρο και πίσω.
Meteor, sea breaker, hellfire, aim, irst.
Διαλέγεις φόρτο για την αντίστοιχη αποστολή και off they go.
Μέχρι και από χωράφι σηκώνονται.
Οι σαρδέλες είναι πολύ επιθετικές και το πορτογαλικό ναυτικό καλά κάνει να ζητά βοήθεια από τους ευρωπαίους φορολογούμενους να τους αγοράσουν ελικοπτεροφόρο.
Αντε και πηραμε λοιπον ενα οι δυο τετοια το προβλημα με εμας ειναι το πως θα τα υποστηριζαμε με ποια πλοια γυρω του οταν ο στολος μας δεν φτανει για να κανει τις δουλειες που κανει μεχρι τωρα
Μηπως τελικα ζηταμε οτι αγοραζουν αλλοι απλα για να λεμε οτι και καλα το εχουμε;
Θυμαται κανεις τι εχει γραφτει εδω μεσα για το αντιστοιχο τουρκικο πλοιο ;
Tα Crossover της Damen χρηματοδοτουνται αραγε ?
Αυτα ειναι σκαφη πολυεργαλεια για εμας….
Αυτοί δεν μοίρασαν τα λεφτά της ΕΕ σε κουπόνια και επιδοματάκια. Απλό.
Ή ΕΕ εγκρίνει παπαρδέλες εμείς θα πάρουμε αληθινό
Η Πορτογαλια εμεινε 4 χρονια σε μνημονιο, ενω η Ελλαδα >10.
We are product of our environment.
Ένα τέτοιου είδους πλοίο ενταγμένο στην πολιτική προστασία για χρήση για την προστασία των θαλασσών,για την παράνομη μετανάστευση ως κέντρο επιχειρήσεων,ως πλωτό νοσοκομείο,για αρωγή φυσικών καταστροφών και φυσικά με εύκολη αναδιαμόρφωση σε περίπτωση εθνικής ανάγκης ως πλοίο υποστήριξης ελικοπτεροφόρο ή αποβατικό.
Με τόσο μεγάλο αριθμό νησιών στην χώρα μας έχω την εντύπωση ότι θα ήταν περιττό ένα τέτοια φιλοσοφίας σκάφος. Ίσως μία σχεδίαση κοντά στο San Giorgio θα είχε να προσφέρει πολύ περισσότερα
Τα χρήματα από την ΕΕ είναι δάνειο, όχι επιχορήγηση.
Δύο τέτοια πλοία επρεπε να είχαμε με ελικόπτερα να σεργιανάνε ΟΛΟ το Αιγαίο ειδικά με τον τουρισμο ,ως πλωτά ιατρεία και μικροεπεμβάσεις.
Όλα τα επείγοντα θα εξυπηρετούνται με το ελικόπτερο του π.χ είναι στην Κάρπαθο και έχει επείγον από Καστελόριζο, θα φεύγει ελικόπτερο για παραλαβή και εξέταση εν πλω και αξιολόγηση αν είναι μικροεπέμβαση να γίνει εν πλω ή αν πρέπει να πάει Αθήνα…
Μειώνεις τις ώρες πτήσης στο ήμισυ βελτιώνεις τον χρόνο αντίδρασης 100%
Δύο μέρες π.χ Κω όλοι από τα γύρω νησιά με ραντεβού μεταφέρονται με το οργανικό σκάφος .
Τις άλλες δύο μέρες π.χ. Ρόδο και πάει λέγοντας…
Πρωτότυπο και πολλαπλώς χρήσιμο αλλά δεν βλέπω την χρησιμότητα του για εμάς. Επίσης, φαίνεται πως στην ουσία είναι πολιτικών προδιαγραφών.
Πάντως για να το πάω πιο μακρυά, ίσως εκείνο το εντυπωσιακό σύστημα των Δανών για την δυνατότητα για εναλλασσόμενα modules που είχε αναφερθεί σε άρθρο εδώ πριν από κάτι μήνες να το έκανε ακόμα πιο πολύπλευρο.
The reason Portugal was able to receive EU funds for the multi-purpose vessel is because it’s main purpose has been designated as a “oceanic research” etc., vessel.
…”The new ship’s primary roles will be search and rescue, emergency relief and oceanic research but will also be used for naval support operations and maritime safety”…
PS1–Something else that I find more important and should be of great concern in Greece is the following:
Turkey celebrates milestone in national submarine steel production
…”Turkey has initiated domestic manufacture of HY-100 steel, a critical ingredient for submarine construction. Steel was originally imported but is now produced locally. This helps Turkey to reduce its dependency on foreign sources while still supplying the shipyard for its national submarine project. Achieving domestic HY-100 steel production is a significant milestone in Turkey’s defense sector objectives”…
PS2–I wonder if anyone is paying attention from the Greek government.
https://www.youtube.com/watch?v=yq2eF50zA5s
Ελάτε για λίγο στη θέση ενός Τούρκου στρατηγού, που θέλει να διεκδικήσει-επιτεθεί στην Ελλάδα. Ποιο είναι το μεγαλύτερό του πρόβλημα. Η μεγαλύτερη δυσκολία του. ΤΑ ΝΗΣΙΑ.
Κάθε ένα από αυτά μπορεί να κρύβει τα πάντα. Όταν το συνειδητοποιήσουμε κι εμείς, ο σχεδιασμός και οι αγορές; μας θα απλοποιηθούν.
Άλλο το υπέβαλε σχέδιο, κι άλλο το πήρε έγκριση για χρηματοδότηση από το ταμείο. Δεν θα είναι η πρώτη ούτε η τελευταία που θα πάει αδιάβαστη μια αίτηση για χρηματοδότηση σαν αυτή. Το NextGenEU χρηματοδοτεί αμιγώς μη στρατιωτικές επενδύσεις κι αποκλειστικά την κοινωνική και οικονομική ανάκαμψη μετά την Covid εποχή. Δεν θα πάρει φράγκο και θα χρειαστεί να αιτηθεί εκ νέου με αυτό εκτός της πρότασης.
Ο τίτλός “πέτυχε” επί της παρούσης είναι ατυχής.
Εμείς βάλαμε στο ταμείο ανάκαμψης το καζίνο στο Ελληνικό, αυτές είναι οι προτεραιότητες..