Καθώς η Δύση και κυρίως η Ουάσιγκτον εξετάζει την παραχώρηση στην Ουκρανική Αεροπορία MiG-29 από πολωνικά αποθέματα, με αντιρρήσεις να εξακολουθούν να εγείρονται για την αντίδραση της Ρωσίας σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, το θέμα της αξιοποίησης και της συμβολής τους στον αγώνα του Κιέβου κατά της ρωσικής εισβολής έρχονται πλέον στην επικαιρότητα.
Πολλοί στρατιωτικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι οι κύριες αλλά και οι προκεχωρημένες βάσεις της Ουκρανικής Αεροπορίας-PSU (Povitryani Syly Ukrayiny) έχουν πληγεί από τις πρώτες δυο ημέρες των ρωσικών επιχειρήσεων, μαζί με τις σταθερές θέσεις αεράμυνας (ραντάρ και αντιαεροπορικές πυραυλικές συστοιχίες), με επιπλέον προσβολές στη συνέχεια και θα πρέπει να θεωρούνται πλέον κατεστραμμένες ή μη λειτουργικές για επιχειρήσεις.
Κάποιοι επισημαίνουν ότι ίσως τα μαχητικά που θα παραχωρηθούν, τα οποία μπορούν άμεσα να αξιοποιηθούν λόγω της ομοιοτυπίας τους με το υλικό που είχε η PSU, μπορούν να επιχειρήσουν από μικρότερα πρόχειρα αεροδρόμια που έχουν «επιζήσει» ή ακόμη και από εγκαταστάσεις που θα δημιουργηθούν με διαδρόμους προσαπογείωσης σε κομμάτια αυτοκινητοδρόμων στην δυτική Ουκρανία.
Θεωρητικά τέτοιου είδους επιχειρήσεις είναι δυνατές και πολλές χώρες ασκούνται σε αυτές, για τη συνέχιση αεροπορικών επιχειρήσεων όταν έχουν καταστραφεί οι κύριες υποδομές.
Η Σουηδική Αεροπορία (Svenska flygvapnet) είχε πάντα το δόγμα επιχειρήσεων από βάσεις που θα δημιουργούνταν στο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων και μάλιστα βάσιζαν τις σχεδιάσεις της SAAB σε τέτοιου είδους χρήση με δυνατότητες STOL και με ενσωμάτωση της δυνατότητας εξυπηρέτησης των αεροσκαφών ανάμεσα σε αποστολές χωρίς ειδικό εξοπλισμό και από προσωπικό χωρίς ειδίκευση.
Η RoCAF στην Ταϊβάν, ασκείται κάθε χρόνο σε επιχειρήσεις από αυτοκινητοδρόμους, όπως κάνει επίσης η Φινλανδία και η Ινδία.
Η Ουκρανική Αεροπορία όμως, από όσο είναι γνωστό δεν έχει τέτοιο δόγμα, ούτε έχει δημοσιοποιήσει τέτοια δυνατότητα στο παρελθόν, αν και φυσικά κάτι τέτοιο δεν μπορεί να αποκλειστεί.
Έτσι επιβιώνει η Ουκρανική Αεροπορία, τα μαχητικά σε διασπορά στο “πουθενά”
Ακόμη όμως και σε μια τέτοια περίπτωση η ουσιαστική αξιοποίηση των πολωνικών «Fulcrum» είναι αμφίβολη χωρίς άλλες υποδομές όπως δίκτυο αεροπορική ελέγχου, που θα μπορούσε βέβαια σε κάποιο βαθμό να παρέχει το ΝΑΤΟ.
Σε κάθε περίπτωση η παραχώρηση μαχητικών σε αυτό το στάδιο εξέλιξης της ρωσικής εισβολής δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι μπορεί να επηρεάσει ουσιαστικά και σίγουρα όχι να επιτύχει «ανατροπή της κατάστασης και ανάκτηση του ελέγχου των ουκρανικών ουρανών» όπως αναφέρουν Ουκρανοί επίσημοι.