8.5 C
Athens
Σάββατο, 8 Φεβρουαρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑΠολεμική Αεροπορία: οι κάσκες της εποχής της αεριοπροώθησης

Πολεμική Αεροπορία: οι κάσκες της εποχής της αεριοπροώθησης

- Advertisement -

Του Θέμη Βρανά. Πρώτη δημοσίευση «Πτήση» 52, Οκτώβριος 2024

Η ένταξη της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ (18 Φεβρουαρίου 1952) οδήγησε στην εκ βάθρων αναδιοργάνωση της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας (ΕΒΑ) -όπως ονομαζόταν τότε η Πολεμική μας Αεροπορία- και τον εφοδιασμό της με νέα αεροσκάφη, εκτοξεύοντας ποσοτικά και ποιοτικά τις επιχειρησιακές της δυνατότητες. Κάνουμε μια αναδρομή στις κάσκες, που χαρακτήριζαν τον ατομικό εξοπλισμό των Ιπταμένων στα τζετ, από την «ανατολή» της αεριοπροώθησης στην Ελλάδα έως και σήμερα.

Τα καινούρια αεριωθούμενα εκπαιδευτικά και μαχητικά αεροσκάφη της ΕΒΑ, όπως T-33A, F-84G και F-86E, είχαν πρωτόγνωρες για την εποχή τους επιδόσεις σε κάθε τομέα, γεγονός που δημιουργούσε νέες πολύπλευρες προκλήσεις για τους χειριστές τους. Στο πλευρό τους στάθηκε άμεσα η τεχνολογία, παρέχοντας λύσεις που εγγυούνταν την εκτέλεση της κάθε αποστολής με επιτυχία και τη μεγαλύτερη, κατά το δυνατόν, ασφάλεια.

Έτσι, όλα τους διέθεταν υδραυλικά συστήματα κίνησης των πηδαλίων τους, για να μπορούν να υπερνικούν την τρομερή αντίσταση του αέρα στις επιφάνειες ελέγχου, και εκτινασσόμενα καθίσματα για να επιτρέπουν στον χειριστή (ή τους χειριστές) την ασφαλέστερη εγκατάλειψη του αεροσκάφους σε περίπτωση αστοχίας κρίσιμων συστημάτων του.

Πέραν των συστημάτων των αεροσκαφών αναπτύχθηκαν τεχνολογίες που θα λειτουργούσαν υποστηρικτικά στον ανθρώπινο οργανισμό, για να ανταπεξέλθει στις ακραίες συνθήκες που θα υποβαλλόταν κατά τη διάρκεια ελιγμών μάχης, όπως κάσκες πτήσης, εξελιγμένες μάσκες οξυγόνου, καθώς και φόρμες anti-g που θα βοηθούσαν τον Ιπτάμενο να διατηρεί τη σωματική και πνευματική του εγρήγορση.

Απ’ όλο αυτό τον εξοπλισμό, που ονομάστηκε ALSE (Aircrew Life Support Equipment), επιλέξαμε να ασχοληθούμε σε αυτήν τη φάση με τις κάσκες των χειριστών της Πολεμικής μας Αεροπορίας.

Μέχρι και τη δεκαετία του 40 οι χειριστές της ΕΒΑ φορούσαν υφασμάτινες ή δερμάτινες κάσκες, οι οποίες λειτουργούσαν κυρίως για τη στήριξη των ακουστικών και της μάσκας οξυγόνου, δίχως να προσφέρουν καμιά άλλη ιδιαίτερη προστασία στο κεφάλι.

Wiliams AFB, Phoenix/Arizona, 1949. Ο Ίκαρος Παναγιώτης Αγοραστός της 21ης σειράς της Σχολής Αεροπορίας στο cockpit F-51D Mustang, φορώντας κάσκα τύπου P-1.

Οι σπουδαστές της 21ης σειράς της Σχολής Ικάρων που εκπαιδεύτηκαν στις ΗΠΑ το 1949 σε ΝΑΑ F-51D Mustang αποτέλεσαν την πρώτη ομάδα Ελλήνων αεροπόρων που φόρεσαν «σκληρές» («hard») κάσκες πτήσης. Όντας ενταγμένοι σε εκπαιδευτικές σειρές της USAF, χρησιμοποίησαν τον δικό της αεροπορικό εξοπλισμό που περιλάμβανε για τα F-51D κάσκες τύπου P-1. Κατασκευασμένες από ύφασμα βαμβακερής λινάτσας που μουσκευόταν σε φαινολική ρητίνη, στη συνέχεια μορφοποιούνταν με χρήση πίεσης και θερμότητας, ώστε το υλικό να σκληρύνει και να πάρει το επιθυμητό σχήμα. Δεν διέθεταν υποσιάγωνο λουρί και συγκρατούνταν στο κεφάλι του Ιπταμένου χάρη στη μάσκα οξυγόνου, η οποία ενωνόταν με την κάσκα με κουμπώματα τύπου τρουκ. Τα ακουστικά συνδέονταν με τον ασύρματο του αεροσκάφους μέσω του comcord, ενός καλωδίου στο πίσω μέρος της κάσκας, γνωστού και ως pigtail (ουρά γουρουνιού!). Για την προστασία τής όρασης χρησιμοποιούνταν γυαλιά τύπου Β-8 ή Μ-1944, τα οποία ήταν σχεδόν πανομοιότυπα μεταξύ τους.

C2 Κάσκα τύπου P-1A με μάσκα οξυγόνου ms22001, όπως χρησιμοποιήθηκε από τους χειριστές της ΕΒΑ στα πρώτα της αεριωθούμενα. (Μάνος Χριστοδουλάκης)

Όταν τον Σεπτέμβριο του 1951 έφτασαν τα πρώτα αεριωθούμενα, τα Τ-33Α στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα, οι Αμερικανοί χειριστές τους έφεραν κάσκες P-1A. Αφορούσαν στην αρχική κάσκα P-1, στην οποία προστέθηκαν τόσο υποσιάγωνο λουρί όσο και ένα λουράκι στο πίσω χείλος που υποστήριζε τον αυχένα του Ιπταμένου, ώστε η κάσκα να εφαρμόζει σταθερά και σφιχτά στο κεφάλι. Η αναβάθμιση των κασκών P-1 σε P-1A γινόταν παράλληλα με την κατασκευή καινούριων κασκών P-1A και P-1B που ενσωμάτωναν εξαρχής τις βελτιώσεις.

Η κάσκα P-1A/B, πάντα με γυαλιά Β-8 ή Μ-1944, χρησιμοποιήθηκε κατά κύριο λόγο στα πρώτα αεριωθούμενα της ΕΒΑ, τα εκπαιδευτικά T-33A Shooting Star και τα μαχητικά F-84G Thunderjet, που παρελήφθησαν την άνοιξη του 1952.

Ελευσίνα, 112PM, 1954. Ο Ανθυποσμηναγός (ΙΓΥ) Δημήτριος Κουτσός στο cockpit F-84G Thunderjet της 335 ΜΔ/Β με κάσκα τύπου P-3 (Αρχείο Χρήστου Κουτσού)

Τον Ιούλιο του 1954 εντάσσονται στη δύναμη της ΕΒΑ τα F-86E Sabre, κατασκευασμένα από την καναδική Canadair Ltd κατόπιν αδείας της North American Aviation. Οι χειριστές τους εξοπλίστηκαν με κάσκες τύπου P-3, οι οποίες ήταν πανομοιότυπες με τις κάσκες P-1A, με μόνη προσθήκη ένα αρθρωτό σύστημα σκιαδίου (visor) που αντικατέστησε τα γυαλιά B-8 ή Μ-1944. Οι εν λόγω κάσκες βρίσκονταν ήδη από το 1953 σε χρήση από την ΕΒΑ αλλά σε μικρούς αριθμούς.

Τρεις νεαροί χειριστές, κατά πάσα πιθανότητα Ίκαροι, μπροστά από T-33A. Αν και οι κάσκες και των τριών φέρουν όλα τα εξωτερικά χαρακτηριστικά P-4A, η καλωδίωση στις μάσκες οξυγόνου mbu-5 των δύο ορθίων παραπέμπει σε κάσκες P-4B! (Αρχείο Πασχάλη Παλαβούζη)

Η κυριότερη προσφορά του visor ήταν η προστασία του προσώπου του αεροπόρου σε περίπτωση ενεργοποίησης του εκτινασσόμενου καθίσματος. Τα γυαλιά Β-8/Μ-1944 έφευγαν αμέσως από την κάσκα κατά τη διαδικασία της εγκατάλειψης και άφηναν το πρόσωπο εκτεθειμένο στο ισχυρότατο ρεύμα αέρα, αλλά και σε οποιοδήποτε αντικείμενο εκσφενδονιζόταν εκείνες τις οριακές στιγμές.

Κάσκα P-3, σε έκθεση στο Κέντρο Αεροπορικής Ιατρικής.

Αν και η προστασία των ματιών του Ιπταμένου, τόσο κατά τη διάρκεια ελιγμών όσο και στην περίπτωση απώλειας της καλύπτρας του αεροσκάφους, ήταν σαφώς βελτιωμένη, η μόνιμη έκθεση μέρους του visor εντός του οπτικού πεδίου του χειριστή ακόμη και στη θέση «άνω» ήταν ανεπιθύμητη για αρκετούς χρήστες αυτού του μοντέλου. Η ελαφρά βελτίωση του συστήματος visor, ώστε να μην μπαίνει στο οπτικό πεδίο του χειριστή στη θέση «άνω», η χρήση για την κατασκευή της κάσκας του νέου υλικού fiber glass αντί συνδυασμού λινάτσας/ρητίνης και η χρήση νέων ακουστικών οδήγησαν στη δημιουργία του μοντέλου P-4.

Χειριστές του ακροβατικού Σμήνους «Ελληνική Φλόγα». Από αριστερά: Ν. Πατήρης, Α. Φραγκοπανάγος, Ηλ. Τσαμουσόπουλος, Φ. Κόλλιας, Κ. Αδάμ. Χρονολογείται μεταξύ 1957-1961, δηλαδή από τη δημιουργία της «Ελληνικής Φλόγας» μέχρι την παράδοση της αρχηγίας της από τον Τσαμουσόπουλο στον Φραγκοπανάγο. Διακρίνονται οι κάσκες τους, τύπου P-3, με τη χαρακτηριστική βαφή της 341 ΜΑ, callsign «Arrow» (Βέλος). (Αρχείο Πασχάλη Παλαβούζη).

Οι παλαιότερες P-3 μετατράπηκαν σε P-4 υιοθετώντας το βελτιωμένο σύστημα σκιαδίου και τα νέα ακουστικά με καινούριο «pigtail». Οι τροποποιημένες P-4 ξεχώριζαν από τις καινούριες μόνο στο διαφορετικό υλικό κατασκευής τους. Οι κάσκες P-4 παρατηρούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με την έλευση των αναγνωριστικών RF-84F Thunderflash το καλοκαίρι του 1956.

Κάσκα P-4, φωτογραφημένη στο Μουσείο Πολεμικής Αεροπορίας. Ανήκε στον Αντιπτέραρχο Δημήτριο Θεοδοσιάδη, Αρχηγό ΓΕΑ την περίοδο 9/1962-12/1963. Η μάσκα οξυγόνου είναι νεότερη έκδοση της ms22001 και δεν έχει καμία σχέση με αυτό τον τύπο κάσκας.

Κατά τα τέλη της δεκαετίας του 50 με αρχές δεκαετίας του 60 εμφανίζεται η έκδοση P-4A με σημαντικότερη διαφορά στο ότι το σύστημα visor εξελίσσεται σε πιο εύχρηστο και αξιόπιστο, το οποίο χαρακτηρίζεται από μια μαύρη κυλινδρική λαστιχένια λαβή για τη μετακίνησή του.

Δευτεροετείς Ίκαροι με τον εκπαιδευτή τους σε προ-πτήσης επιθεώρηση T-37C της 360 ΕΜΑ στην 112ΠΜ, 1964-1970. Οι δύο Ίκαροι στα δεξιά της φωτογραφίας φορούν κάσκες P-4A. (Πολεμική Αεροπορία)

Τροποποιημένες P-4 σε P-4A και καινούριες P-4A διακρίνονται μόνο από το γεγονός ότι οι πρώην P-4 διατηρούν συνήθως το στρογγυλεμένο λάστιχο που κάλυπτε το χείλος του ανοίγματος για το πρόσωπο σε αντίθεση με τις νέες P-4A που διέθεταν τετραγωνισμένο λάστιχο.

Πρέπει να σημειωθεί ότι κάθε φορά που άλλαζε η διαμόρφωση, άρα και η ονομασία της κάσκας, έμπαινε στο εσωτερικό της ένα αυτοκόλλητο που πιστοποιούσε την αναβάθμισή της. Δυστυχώς, με τις τόσες δεκαετίες που έχουν περάσει από τότε, σε πολλές περιπτώσεις αυτά τα αυτοκόλλητα έχουν ξεκολλήσει, φθαρεί ή εξαφανιστεί, κάνοντας δύσκολή ή και αδύνατη την ιστορική τους ιχνηλάτηση και ταυτοποίηση. Όταν βέβαια μιλάμε για αναβάθμιση κασκών στην Ελλάδα αυτές τις δεκαετίες, θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι πολλές φορές υλικά διαφορετικών τύπων αναμειγνύονταν δημιουργώντας ένα απίστευτο μωσαϊκό παραλλαγών που, όμως, ήταν απόλυτα ασφαλή και λειτουργικά κατά την πτήση!

Κάσκα P-4A. Η αναγραφή ΕΒΑ σημαίνει Ελληνική Βασιλική Αεροπορία. (Μάνος Χριστοδουλάκης)

Στη δεκαετία του 50 οι περισσότερες κάσκες έφεραν στο άνω μπροστά μέρος τού κελύφους τους το σήμα της USAF, το οποίο σε πολλές από αυτές μεταγενέστερα αντικαταστάθηκε από το γαλανόλευκο εθνόσημο της ΕΒΑ.

Από την P-4A και μετά το σήμα της Αεροπορίας μεταφέρεται σε μικρότερο μέγεθος στην αριστερή πλευρά της κάσκας, συνοδευόμενο από τα αρχικά «ΕΒΑ».

Κάσκα P-4B της 343 Μοίρας Αναχαίτισης, όταν επιχειρούσε με F-86E Sabre. Καταπληκτική η ζωγραφιά του εμβλήματος της 343 Μοίρας, σαφέστατα επηρεασμένη από το μοιρόσημο της VF-51 Screaming Eagles του US Navy! (Μάνος Χριστοδουλάκης)

Τη δεκαετία του 60 ένα νέο σύστημα ακουστικών υιοθετείται από την USAF, το οποίο συνδέεται με τον ασύρματο του αεροσκάφους μέσω της μάσκας οξυγόνου. Έτσι για πρώτη φορά το καλώδιο που έβγαινε από το πίσω μέρος των κασκών P-1, P-1A/B, P-3, P-4 και P-4A καταργείται και δημιουργείται το μοντέλο P-4B. Η σημαντικότερη εξωτερική διαφορά των καινούριων P-4B από τις P-4A είναι η εκ νέου χρήση στρογγυλεμένου αντί τετράγωνου λάστιχου στο άνοιγμα προσώπου της κάσκας.

Πρωτοετής Ίκαρος ασφαλίζει το αλεξίπτωτό του πριν την πτήση με το T-6G Texan. Πάνω στο οριζόντιο σταθερό των πηδαλίων ύψους/βάθους, διακρίνεται η κάσκα του, τύπου APH-5. (Αρχείο Παύλου Μπαλή)

Την ίδια χρονική περίοδο χρησιμοποιήθηκαν κάσκες τύπου APH-5 (σχεδόν πανομοιότυπη με την HGU-2A/P) σε εκπαιδευτικά τύπου T-6 Texan/Harvard, καθώς και στα F-84F Thunderstreak. Η χρήση τους δεν γενικεύτηκε λόγω του ιδιαίτερα μεγάλου βάρους που δυσκόλευε την κίνηση του κεφαλιού και δημιουργούσε δυσφορία στον χειριστή.

Ο Σμηναγός Ανδρέας Στραβοπόδης και ο Ανθυποσμηναγός Σταμάτης Βερτσέκος μπροστά σε F-5A της 337 ΜΑΗ, 111 ΠΜ, Νέα Αγχίαλος, 1970. Παρατηρήστε ότι η κάσκα HGU-2 διαθέτει τόσο τις παλαιότερες δερμάτινες προεξοχές για τη συγκράτηση με κούμπωμα τρουκ της μάσκας οξυγόνου, όσο και το πιο σύγχρονο μεταλλικό σύστημα υποδοχής bayonet. (Πτέραρχος Ανδρέας Στραβοπόδης, μέσω Facebook)

Στα μέσα της δεκαετίας του 60, με την έλευση των F-104G το 1964 και F-5A το 1965 αρχίζουν να χρησιμοποιούνται οι κάσκες HGU-2 και HGU-2A/P, μια εντελώς νέα σχεδίαση με κύριο χαρακτηριστικό ότι το σκιάδιο αποθηκεύεται κάτω από ένα πλαστικό κάλυμμα που είναι βιδωμένο στο άνω, μπροστά μέρος της κάσκας. Η κίνησή του επιτυγχάνεται με τη μετατόπιση εντός ράγας μιας λαβής με κοχλία συγκράτησης που ονομάζεται visor knob και μπορεί να σταθεροποιηθεί σε οποιαδήποτε επιθυμητή θέση και όχι μόνο «τελείως άνω» ή «τελείως κάτω» όπως ίσχυε με τα προηγούμενα μοντέλα. Κάποιοι χειριστές για να βελτιώσουν την ορατότητα προς τα επάνω κόβουν ημικυκλικά δύο τμήματα του καλύμματος visor, δίνοντάς του τη μορφή «φτερών γλάρου» (gull wings cut).

Η κυριότερη από τις διαφορές ανάμεσα σε μια HGU-2 και μια HGU-2A/P είναι το υλικό κατασκευής. Η HGU-2 (ακόμη και το προστατευτικό κάλυμμα του visor) κατασκευάζεται με το υλικό των P-4A και P-4B, γεγονός που την καθιστούσε βαριά, άρα και δύσχρηστη για τον χειριστή, ιδίως σε περιβάλλον εμπλοκής με εχθρικά αεροσκάφη.

Ελευσίνα, 337ΜΠΚ, 112 ΠΜ. Ο Διοικητής της Σμηναρχίας Μάχης της 112 ΠΜ Τρύφωνας Καραχάλιος στο cockpit του F-86D (s/n 51-6234), φορώντας κάσκα HGU-2A/P. (Αρχείο Πτεράρχου Παναγιώτη-Βαρδή Παπαδάκη).

Παράλληλα, με δεδομένο ότι οι χειριστές έχουν μεν ανάγκη από την αντιηλιακή προστασία του φιμέ visor, αλλά δεν βολεύει η χρήση του όταν πετούν νύχτα ή σε άσχημο καιρό, αναπτύχθηκε μια έκδοση με δύο σκιάδια, ένα φιμέ και ένα εντελώς διαφανές, και τα δύο προστατευόμενα από ενιαίο κάλυμμα. Το μοντέλο με το διπλό visor ονομάστηκε HGU-26/P.

Από τις αρχές της δεκαετίας του 70 η Αεροπορία κάνει μια στροφή στην προμήθεια κασκών, προτιμώντας πλέον την αγορά απαρτίων και συναρμολόγησής τους στην Ελλάδα. Αυτή η τακτική έχει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα: τη μείωση του κόστους απόκτησης και την ευελιξία στην τελική διαμόρφωση της κάθε κάσκας ανάλογα με τις ανάγκες των Μοιρών. Έτσι, γίνεται προμήθεια του «γυμνού» κελύφους που ονομάζεται HGU-22, το οποίο όταν συνδυάζεται με το visor cover του μονού φιμέ visor παίρνει τη μορφή της HGU-2A/P, ενώ όταν συνδυάζεται με το visor cover των δύο visor (φιμέ και διαφανές) παίρνει τη μορφή της HGU-26/P.

Περιοδικό «Η ΠΤΗΣΙΣ», 7-1970, τεύχος 70. Χειριστής της 348 ΜΤΑ με κάσκα HGU-2A/P και μάσκα οξυγόνου mbu-5. ( Πολεμική Αεροπορία)

Όλοι οι παραπάνω τύποι όχι μόνο συνυπάρχουν για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα που ξεπερνά τη δεκαετία, αλλά παράλληλα γίνεται και ανάμειξη των απαρτίων τους που είναι συμβατά σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Η πρώτη φωτογραφία απαθανατίζει τους χειριστές της 348ΜΤΑ στην 110ΠΜ, το 1958 να προετοιμάζονται στα σωστικά της Μοίρας για μια ακόμη αποστολή με τα RF-84F Thunderflash και προέρχεται από το αρχείο του αείμνηστου Αεροπόρου Γεωργίου Βαγιακάκου (διακρίνεται πρώτος στα δεξιά της φωτογραφίας). Η δεύτερη, του 1991, απαθανατίζει τον Αεροπόρο χειριστή F-5A Παναγιώτη-Ιωάννη Γεωργιάδη στα σωστικά του ΣΟΤ στην Ανδραβίδα, ενώ προετοιμάζεται για μια ακόμη αποστολή dissimilar με χειριστές άλλων Μοιρών της ΠΑ στην πρώτη μεικτή σειρά του ΣΟΤ.

Το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών στον Άραξο αναλαμβάνει να συντηρήσει το απόθεμα που επιστρέφει στον εφοδιασμό των Μονάδων ή παθαίνει ζημιές και οι κάσκες αρχίζουν να μεταφέρονται ξεχωριστά η καθεμιά τους σε ξύλινα κιβώτια ελληνικής κατασκευής για συντήρηση και επισκευή τους. Το ΚΕΑ Αράξου, για να διατηρεί τον έλεγχο των εισερχόμενων/εξερχόμενων κασκών, καθιερώνει ένα μητρώο κασκών, όπου καταγράφονται οι εργασίες που γίνονται ανά κάσκα κάθε φορά που επιστρέφει στο εργοστάσιο. Ο αριθμός μητρώου αναγράφεται σε ένα μεταλλικό ταμπελάκι, το οποίο τοποθετείται εξωτερικά, είτε στο πίσω τμήμα της είτε στο πλευρό της. Αυτή η τακτική, που αποτελεί ελληνική πατέντα, αφορά σε κάσκες τύπου P-4A, P-4B και σε όλη την γκάμα της σειράς HGU που χρησιμοποιείται τις δεκαετίες του 70 και του 80.

Ημερολόγιο ΕΒΑ, 1973. Χειριστής της 335 ΜΔ/Β με κάσκα HGU-2A/P η οποία έχει κοπή «φτερών γλάρου» (gullwings cut) για καλύτερη ορατότητα του χειριστή. (Πολεμική Αεροπορία)

Με την έλευση των εκπαιδευτικών ελικοφόρων Cessna T-41D στην αρχή της δεκαετίας του 70 παραλήφθηκε και αριθμός κασκών τύπου HGU-7/P, οι οποίες όμως χρησιμοποιήθηκαν ελάχιστα και σύντομα έδωσαν τη θέση τους στις HGU-2A/P και HGU-26/P.

C18 HGU-2A/P με το χαρακτηριστικό κόψιμο «φτερών γλάρου» (gullwings cut) στο visor cover.

Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 70 αποκτούνται από την Ελληνική Αεροπορία, όπως ονομάζεται εκείνη τη χρονική περίοδο η Πολεμική μας Αεροπορία, αμερικανικά αεροσκάφη που ομοιότυπά τους βρίσκονται σε χρήση από το US Navy και όχι από την USAF. Έτσι, την απόκτηση των Rockwell T-2E Buckeye και LTV A-7H Corsair συνοδεύει ένα πακέτο εξοπλισμού που περιλαμβάνει κάσκες τύπου APH-6C με διπλό visor και APH-6D με μονό visor. Σε κάποιες από αυτές τοποθετείται η προαναφερθείσα μεταλλική πινακίδα του ΚΕΑ Αράξου με τριψήφιο αριθμό. Σε αρκετές βάφεται το εθνόσημο, ενώ η αναγραφή «ΕΒΑ» αλλάζει σε «ΕΑ».

Κάσκα HGU-26/P με μάσκα οξυγόνου mbu-5. Είναι διακοσμημένη από τον χειριστή F-104G που τη φορούσε, τον Αεροπόρο Ηλία Σοφιανό της 335 ΜΚ (Συλλογή Ηλία Σοφιανού)

Την ίδια περίοδο αποσύρεται η πλειοψηφία των κασκών P-4A και P-4B που είχαν απομείνει, ενώ αποκτούνται τα γαλλικά μαχητικά Dassault Mirage F.1CG, στα οποία χρησιμοποιούνται οι γαλλικής κατασκευής κάσκες Guenau 316.

Στα μέσα της δεκαετίας του 80 η Αεροπορία μας μετονομάζεται σε Πολεμική Αεροπορία. Η αναγραφή «ΕΑ» στις κάσκες -που περίπου δέκα χρόνια νωρίτερα αντικατέστησε την αναγραφή «ΕΒΑ»- δίνει τη θέση της στην αναγραφή «ΠΑ».

Το χαρακτηριστικό μεταλλικό ταμπελάκι που αναγράφει τον αριθμό μητρώου κάσκας του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών (ΚΕΑ) Αράξου. (Συλλογή Ηλία Σοφιανού)

Την περίοδο 1983-1988 οι χειριστές τής 358ΜΕΔ χρησιμοποίησαν στα ελικόπτερα AB.205A/A1 και CH-47C Chinook κάσκες SPH-4 σαν αυτές που χρησιμοποιούνταν και από την Αεροπορία Στρατού στα ομοιότυπα ελικόπτερά της. Με την παράδοση των CH-47C της ΠΑ στην Αεροπορία Στρατού οι χειριστές AB.205A/A1 της 358ΜΕΔ πετούσαν φορώντας αρχικά μόνο ακουστικά, στη συνέχεια HGU-55/P και τέλος, μέχρι σήμερα, HGU-56/P.

Κάσκα HGU-7/P που χρησιμοποιήθηκε ελάχιστα κατά την πρώτη περίοδο υπηρεσίας των T-41D στη Σχολή Ικάρων. Παρατηρήστε το χαρακτηριστικό σκιάδιο και τα καμπύλα ανοίγματα στον χώρο των ακουστικών. (Μάνος Χριστοδουλάκης)

Το 1988 γίνεται η παραλαβή των πρώτων Lockheed Martin F-16C Fighting Falcon και Dassault Mirage 2000EG/BG (αργότερα και μετά τη διορθωτική αναβάθμισή τους ως EGM/BGM). Οι χειριστές των F-16C επιλέγεται να φορούν την κάσκα HGU-55/P, η οποία αποτελεί βασικό εξοπλισμό και της αμερικανικής USAF και χαρακτηρίζεται ως «ελαφρού τύπου» λόγω του αισθητά μικρότερου βάρους της από όλες τις προαναφερθείσες.

Κάσκα APH-6D με μάσκα οξυγόνου ms22001. Χρησιμοποιήθηκε στα T-2E Buckeye και A/TA-7H Corsair II. (Αντώνιος Μυλωνάκης)

Οι πιλότοι των Mirage 2000EG αρχικά επιλέχθηκε να φορούν τη γαλλική κάσκα Guenau 458, όπως προαναφέρθηκε σε χρήση και με τα Mirage F.1CG, αλλά σύντομα αρχίζουν και αυτοί να χρησιμοποιούν την HGU-55/P, πάντα όμως σε συνδυασμό με τη γαλλική μάσκα οξυγόνου Ulmer 82. Το εργοστασιακό της χρώμα δεν είναι λευκό, όπως ήταν σε όλα τα προηγούμενα μοντέλα κασκών της ΠΑ, αλλά γκρι. Ίσως αυτός να είναι και ο λόγος κατάργησης του εθνόσημου και της αναγραφής «ΠΑ» επί της κάσκας.

Κάσκα APH-6C. Όπως και η APH-6D, χρησιμοποιήθηκε από την ΠΑ αποκλειστικά στα T-2E Buckeye και A/TA-7H Corsair II. (Αντώνιος Μυλωνάκης)

Το εξωτερικό της περίβλημα είναι κατασκευασμένο από fiberglass και εποξική ρητίνη, ενώ το εσωτερικό της διαμορφώνεται στις ακριβείς διαστάσεις του κεφαλιού του κάθε χειριστή. Για την προστασία της όρασης η HGU-55/P διαθέτει visor δίχως πλαστικό κάλυμμα και συγκρατείται στην κάσκα με ελαστικούς ιμάντες.

Περιοδικό «Η ΠΤΗΣΗ», 1/1983, τεύχος 120. Χειριστής Mirage F.1CG με κάσκα Guenau 316. ( Πολεμική Αεροπορία)

Μικρός αριθμός από κάσκες τύπου HGU-33, εξωτερικά σχεδόν ίδιες με τις HGU-2A/P που είχαν κομμένο visor cover σαν φτερά γλάρου (gullwings cut), αποκτήθηκε το 1996 με την παραλαβή των Ρ-3B Orion, αλλά τελικά χρησιμοποιήθηκαν από χειριστές LTV Α-7E Corsair II. Αρκετοί μάλιστα εξ αυτών τροποποίησαν τις HGU-55/P αντικαθιστώντας το visor με τους ελαστικούς ιμάντες με το σύστημα visor/visor cover των HGU-33.

Κάσκα Guenau 316 με μάσκα οξυγόνου Ulmer 82. Χρησιμοποιήθηκε σε Mirage F.1CG. (Αντώνιος Μυλωνάκης)

Τη δεκαετία του 90 η χρήση της HGU-55/P επεκτείνεται σε κάθε τύπο αεροσκάφους που επιχειρεί με την ΠΑ και από τη δεκαετία του 2000 έχουμε πια καθολική της χρήση με απόσυρση όλων των άλλων τύπων κασκών.

Από τις αρχές του 2000 αρχίζει η αξιοποίηση των νέων ελικοπτέρων έρευνας-διάσωσης Super Puma. Οι πιλότοι τους φέρουν κάσκα τύπου HGU-56/P ειδικά σχεδιασμένη να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει κάθε χειριστής ελικοπτέρου. Αν και κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 90 οι Ιπτάμενοι στα AB.205A/A1 χρησιμοποιούσαν την HGU-55/P, σήμερα όλοι οι χειριστές ελικοπτέρων της ΠΑ χρησιμοποιούν την HGU-56/P.

Κάσκα Guenau 458 με μάσκα οξυγόνου Ulmer 82. Χρησιμοποιήθηκε σε Mirage F.1CG και Mirage 2000EGM/BGM. (Αντώνιος Μυλωνάκης)

Με την άφιξη των F-16C Block 52+ το 2003 παραλαμβάνονται κάσκες HGU-55/P με αναβαθμισμένο σύστημα συγκράτησης της κάσκας στο κεφάλι του χειριστή («integrated chin and nape harness»), ενώ παράλληλα παραγγέλλονται συλλογές τροποποίησης για τις παλιές HGU-55/P στην αναβαθμισμένη έκδοση.

Σύγκριση Guenau 316 και Guenau 458. (Μάνος Χριστοδουλάκης)

Με την παραλαβή των αεροσκαφών F-16C Block 52+ Advanced το 2009 το κλασικό visor αντικαταστάθηκε από το σύστημα Joint Helmet-Mounted Cueing System (JHMCS), το οποίο επιτρέπει στον χειριστή να στοχοθετεί τους πυραύλους που εκτοξεύει απλά γυρνώντας το κεφάλι του προς τον στόχο.

Κάσκα HGU-55/P. Ανήκε σε χειριστή ελικοπτέρου SAR AB.205A/A1 της 358 ΜΕΔ.

Σήμερα στα F-16 παραμένουν, παράλληλα με την JHMCS, οι αναβαθμισμένες HGU-55 με το «integrated chin and nape harness» για χρήση των γυαλιών νυκτερινής όρασης (NVG, Night Vision Goggles), ένα σύστημα το οποίο χρησιμοποιείται και από τις JHMCS.

Κέλυφος PRK-37/P διαμορφωμένο ως κάσκα HGU-33. Χρησιμοποιήθηκε ελάχιστα σε αεροσκάφη P-3B Orion και A-7E Corsair II. ( Αντώνιος Μυλωνάκης)

Το 2021 η Πολεμική μας Αεροπορία απέκτησε τα γαλλικά μαχητικά Rafale F3R, οι χειριστές των οποίων φέρουν κάσκα τύπου MSA Gallet LA100, καθώς και το σύστημα απεικόνισης (και στοχοθέτησης) επί κάσκας HMD (Helmet Mounted Display), Targo II της ισραηλινής Elbit.

Το τριμελές πλήρωμα ελικοπτέρου SAR AB.205A φορώντας κάσκες HGU-56/P κατά την άσκηση Έρευνας και Διάσωσης ΑΕΤΟΣ τον Σεπτέμβριο του 2009. (Φωτογραφία Ασμχος (ΧΕΜ) Νίκος Δικιδίκης).

Στην αναφορά μας θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και δύο τύπους κασκών για τους οποίους δυστυχώς δεν καταφέραμε να εντοπίσουμε φωτογραφία τους σε χρήση από την ΠΑ. Πρόκειται για την κάσκα/σκάφανδρο ΜΑ-2 pressure helmet, η οποία χρησιμοποιήθηκε σε πολύ μικρούς αριθμούς -κατά πάσα πιθανότητα κάτω από δέκα συνολικά- στα F-104G σε συνδυασμό με ολόσωμη anti-g φόρμα πτήσης David Clark mc-3. Αυτός ο συνδυασμός προοριζόταν για πτήσεις σε πολύ μεγάλα ύψη και προσομοίαζε με τον αντίστοιχο εξοπλισμό των χειριστών αεροσκαφών Lockheed U-2. Σήμερα δεν είναι γνωστό αν σώζεται έστω και μία ελληνική κάσκα του τύπου, ενώ βρίσκεται σε έκθεση στο Μουσείο ΑΤΑ στη Λάρισα μία σπανιότατη ελληνική φόρμα πτήσης David Clark mc-3 δίπλα στο εκεί εσωτερικά εκτιθέμενο F-104G.

Κάσκα HGU-55/P με μάσκα οξυγόνου mbu-20 και αναβαθμισμένο σύστημα συγκράτησης στο κεφάλι του χειριστή (integrated chin and nape harness), όπως εκτίθεται στο Μουσείο ΑΤΑ, Λάρισα. (Φωτογραφία Λάμπρος Αμβράζης)

Σε χαμηλό αριθμό, ίσως και κάτω από πέντε, παρατηρήθηκαν σε F-5A και A-7H κάσκες τύπου TOPTEX 3Μ, οι οποίες ανήκαν σε χειριστές που εκπαιδεύτηκαν στο εξωτερικό και τις έφεραν μαζί τους στην Ελλάδα.

Κάσκα MSA Gallet LA100 με μάσκα οξυγόνου Ulmer UA21S, σε χρήση με τα μαχητικά Rafale F3R. (Φωτογραφία Αντώνιος Μυλωνάκης)

Στην παραπάνω παρουσίαση σκόπιμα δεν περιλαμβάνονται περισσότερες λεπτομέρειες πάνω στις κάσκες και τις διαφορές ή ομοιότητές τους, γιατί πλέον θα προσομοίαζε με τεχνικό εγχειρίδιο και όχι με άρθρο που προσπαθεί να περιγράψει τους βασικούς τύπους κασκών πτήσης που χρησιμοποιήθηκαν από Έλληνες Αεροπόρους εδώ και εφτά δεκαετίες.

Το τελευταίας τεχνολογίας σύστημα απεικόνισης και στοχοποίησης επί κάσκας (HMD – Helmet Mounted Display) TARGO II της Elbit, σε χρήση με τα Rafale F3R. (Ιωάννης Λέκκας-Eagle Aviation)

Ολοκληρώνοντας το άρθρο, οφείλουμε να κάνουμε μνεία στο εκπαιδευτικό αεριωθούμενο αεροσκάφος Lockheed T-33A Shooting Star, τη θρυλική «Δασκάλα» της ΠΑ. Η χρήση του διήρκεσε σαράντα οχτώ ολόκληρα χρόνια, από το 1951 έως το 1999, εκπαιδεύοντας δεκάδες σειρές Ελλήνων αεροπόρων. Έτσι, οι χειριστές που μυήθηκαν στην αεριοπροώθηση μέσα στο πιλοτήριό του φόρεσαν κάσκες τουλάχιστον εννέα διαφορετικών μοντέλων (P-1A/B, P-3, P-4, P-4A, P-4B, HGU-2, HGU-2A/P, HGU-26/P, HGU-55/P), ένα ρεκόρ που μάλλον δεν πρόκειται να ξεπεραστεί ποτέ!

Μουσείο ΑΤΑ, Λάρισα, μόνιμη έκθεση. Αριστερά διακρίνεται κάσκα P-4B με μάσκα οξυγόνου mbu-4. (Λάμπρος Αμβράζης)

Ευχαριστούμε θερμά όλους όσοι συνέβαλαν με τις κατατοπιστικές τους φωτογραφίες στην πληρότητα του άρθρου και ιδιαίτερα τους αγαπητούς φίλους Μάνο Χριστοδουλάκη και Αντώνη Μυλωνάκη, οι οποίοι μοιράστηκαν μαζί μας τις εξειδικευμένες γνώσεις τους σε αυτό το ευρύτερα άγνωστο αλλά και τόσο ενδιαφέρον πεδίο της Αεροπορικής μας Ιστορίας.

HGU-2A/P της 360 ΜΑΕ, της εκπαιδευτικής Μοίρας T-41D της Σχολής Ικάρων, 1989. Τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο η 360 ΜΑΕ χρησιμοποιούσε αποκλειστικά κάσκες HGU-2A/P και HGU-26/P.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

3 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ίλον Μασκ: Τώρα και “Στρατάρχης” της αμερικανικής άμυνας

Έχοντας το "ελεύθερο" από τον Πρόεδρο Τραμπ (μέχρι αποδείξεως του εναντίου βέβαια), ο Ιλον Μασκ τώρα ετοιμάζεται να επέμβει και στην αμερικανική άμυνα και...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Αναβάθμιση φρεγατών ΜΕΚΟ: Τώρα θυμηθήκαμε να κάνουμε οικονομία;

38
Το Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας (ΠΝ) αντιμετωπίζει μια πρωτοφανή πρόκληση στον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ. Όπου ο αρχικός σχεδιασμός είχε ξεκινήσει πριν από το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 7 Φεβρουαρίου 1956: Πετράκης Γιάλλουρος, ο πρωτομάρτυρας του...

2
Σκοτώνεται από πυρά Βρετανών σε διαδήλωση στην Αμμόχωστο, ο τελειόφοιτος μαθητής Γυμνασίου, Πετράκης Γιάλλουρος.Οι μαθητές στην Κύπρο οργάνωναν παραστάσεις διαμαρτυρίας κατά των Βρετανών, κατ’...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Εργαστήριο Σεισμολογίας ΕΚΠΑ: ανάλυση σχετικά με τους σεισμούς στην ευρύτερη περιοχή της Σαντορίνης

Την εκτίμηση ότι η έως τώρα σεισμική δραστηριότητα στη ζώνη Σαντορίνης - Αμοργού πιθανώς φέρει τα χαρακτηριστικά ενός σεισμικού σμήνους, τα ενδεχόμενα για την...

Φιλιππίνες: νεκροί τέσσερις Αμερικανοί από συντριβή αεροσκάφους εργολαβικής εταιρίας στο Πεντάγωνο

Ένα Beechcraft King Air 350 (N349CA, c/n FL-349), που κατέπεσε  στις 6 Φεβρουαρίου 2025 στις νότιες Φιλιππίνες και συγκεκριμένα στην επαρχία Maguindanao del Sur,...

Η καινούργια «Πτήση» Nο 56, Φεβρουάριος 2025 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 56, Φεβρουάριος 2025 είναι στα περίπτερα με πλούσια, επίκαιρη και ενδιαφέρουσα ύλη, αλλά υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά  ΕΔΩ σε ειδική τιμή. 521ΤΠΖΝ-ΤΑΜΣ...