Μικτά συναισθήματα προκαλεί η ολοκλήρωση -πριν λίγες μέρες- της μεταφοράς του πυργίσκου του υποβρυχίου “Γλάυκος” (S110), από το Ναύσταθμο Σαλαμίνας στο Πολεμικό Μουσείο Χαλκίδας, όπου θα είναι μόνιμο έκθεμα. Κι αυτό, καθώς το συγκεκριμένο υποβρύχιο, πέρα από την ευδόκιμη υπηρεσία του στο Πολεμικό Ναυτικό από το 1971 έως το 2011 οπότε και αποσύρθηκε, ήταν το πρώτο παγκοσμίως της κλάσης Type 209. Είχε έτσι και ιδιαίτερη ιστορική αξία ως βιομηχανικό πρωτότυπο μιας πολύ επιτυχημένης κλάσης, η οποία αξιοποιήθηκε από 14 χώρες. Οπότε το επιθυμητό ήταν όλο το υποβρύχιο να διατηρηθεί και να ενταχθεί στο πολεμικό μουσείο, ως ένα ενιαίο επισκέψιμο έκθεμα και όχι μόνο ένα μέρος του.
Το “Γλαύκος” κατασκευάστηκε στη Γερμανία, στα ναυπηγεία της HDW στο Κίελο, με μήκος 54,15 μέτρα, πλάτος 6,25 και βύθισμα 5,33. Για την Ελλάδα ήταν το πρώτο της ομώνυμης κλάσης από 4 υποβρύχια, από τα οποία υπηρετούν ακόμη το “Νηρεύς” και το “Τρίτων” και έχει αποσυρθεί το “Πρωτεύς” το 2022.
Η κλάση Type 209 έφθασε τα 68 σκάφη συνολικά (σε όλες τις παραλλαγές εκτοπίσματος από 1.100 τόνους έως 1.500), με το τελευταίο να παραδίδεται στο Ναυτικό της Ινδονησίας μόλις το 2021. Υπήρξε διεθνώς μια απώλεια, του ινδονησιακού KRI Nanggala, καθέλκυσης του 1980, το οποίο χάθηκε αύτανδρο, τον Απρίλιο του 2021 κατά τη διάρκεια άσκησης βολής τορπίλης, βόρεια του Μπάλι. Στο υποβρύχιο επέβαιναν 53 άτομα, πλήρωμα, τεχνικοί και επιτελείς.
O