5.3 C
Athens
Πέμπτη, 13 Φεβρουαρίου, 2025
ΝΕΑΙΣΤΟΡΙΑPBY-5 Black Cats: Οι Γάτες κυνηγούν πάντα νύχτα

PBY-5 Black Cats: Οι Γάτες κυνηγούν πάντα νύχτα

- Advertisement -


Πολλοί πιστεύουν ότι οι μαύρες γάτες φέρνουν κακοτυχία. Οι Ιάπωνες που δέχθηκαν την «επίσκεψη» αμερικανικών Black Cats στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ορκίζονται ότι ισχύει! Πετώντας νύχτα, χωρίς φώτα και με φλογοκρύπτες στις εξατμίσεις των κινητήρων τους για να γίνουν ακόμη πιο αόρατα, τα αργοκίνητα ΡΒΥ του αμερικανικού Ναυτικού «έβγαλαν νύχια» κυνηγώντας τα πλοία που ανεφοδίαζαν τα ιαπωνικά στρατεύματα στον νότιο και νοτιοδυτικό Ειρηνικό.
Εφοδιασμένα με τα πρώτα διαθέσιμα ραντάρ ASV για εντοπισμό των στόχων τους, χτυπούσαν αιφνιδιαστικά με βόμβες, τορπίλλες ή βόμβες βυθού τα ιαπωνικά πλοία τα οποία συχνά ήταν αθέατα την ημέρα λόγω του εξαιρετικού τους καμουφλάζ που τα έκανε να μοιάζουν με κατάφυτες νησίδες. Την νύχτα όμως η τύχη των Ιαπώνων τελείωνε.
Τα κατάμαυρα PBY-5 ερχόταν χαμηλά πάνω από την θάλασσα και πριν ο εχθρός καταλάβει τί τούς χτύπησε, οι «Μαύρες Γάτες» έφευγαν αθέατες, όπως είχαν έλθει, αφήνοντας πίσω τους ένα μονοπάτι καταστροφής και βυθισμένα πλοία… Τα ιαπωνικά μαχητικά δεν μπορούσαν να τα δουν, αλλά και να τα εντόπιζαν αδυνατούσαν να τα χτυπήσουν από κάτω τόσο χαμηλά που πετούσαν. Μια κλασσική επίθεση από πίσω θα απέβαινε το πιθανότερο άκαρπη ενώ ο επιτιθέμενος ρίσκαρε όχι μόνο να αστοχήσει αλλά και να τσακιστεί νυχτιάτικα. Αυτές οι «Γάτες» ήταν εφτάψυχες.
Τα πρώτα υδροπλάνα PBY-5 αναπτύχθηκαν στον Ειρηνικό το καλοκαίρι του 1942, πάνω στην ώρα για να συμμετάσχουν στην μάχη των Ανατολικών Solomon Islands. Τον Δεκέμβριο του ιδίου έτους το αμερικανικό Ναυτικό έστειλε μια ολόκληρη Μοίρα για τακτικές νυχτερινές επιχειρήσεις στην περιοχή. Τα σύμβολα των αποστολών της VP-11 (PATRON 11) άρχισαν να αθροίζονται καθώς τα αεροπλάνα πετούσαν νύχτα με νύχτα εξόδους που άρχιζαν γύρω στις 22:30 και τελείωναν με επιστροφή στην βάση τα χαράματα.
Τα ΡΒΥ και η αμφίβια έκδοση ΡΒΥ-5Α προσαρμόσθηκαν εύκολα στον νέο τους ρόλο. Η χαμηλή τους ταχύτητα ήταν τώρα πλεονέκτημα καθώς τα προστάτευε από τα εχθρικά καταδιωκτικά, το ίδιο και το μικρό ύψος στο οποίο επιχειρούσαν. Το ραδιοϋψόμετρο που έφεραν τα περισσότερα Black Cat ενθάρρυνε τους χειριστές να κατέβουν ακόμη πιο χαμηλά. Οι Ιάπωνες πιλότοι που θεώρησαν ότι μπορούν να τους ακολουθήσουν το μετάνιωσαν –μερικοί μόνιμα.
Το σημαντικότερο ήταν ότι το ραδιοϋψόμετρο επέτρεπε στα αμερικανικά πληρώματα να πετούν τα τελευταία 100 μίλια (160 χλμ) προς τον στόχο τους μόλις στα 15 μέτρα, αποφεύγοντας εκτός από τα ιαπωνικά μαχητικά και τον εντοπισμό τους στο ραντάρ. Οι επιθέσεις τους ξεκινούσαν σχεδόν στο ύψος των καταρτιών των εχθρικών πλοίων. Και ήταν εντυπωσιακά καταστροφικές.
Στα «νύχια» της Γάτας

Στην αρχή έριχναν φωτοβολίδες αλλά σύντομα η πρακτική διεκόπη: οι χειριστές έχαναν την νυχτερινή τους όραση ενώ το αεροπλάνο μπορούσε να αποκαλυφθεί. Οι τορπίλλες Μκ.13 των 2.000 λιβρών προορίζοντο για μεγάλα σκάφη ωστόσο τα αποτελέσματα δεν ήταν τα αναμενόμενα λόγω της αναξιοπιστίας των συγκεκριμένων όπλων. Οι βόμβες των 100 λιβρών (έξι ανά πτέρυγα) και οι μεγαλύτερες των 500 λιβρών (δύο ανά πτέρυγα) ήταν αυτές που χρησιμοποιούντο συνήθως για την προσβολή μικρών εμπορικών σκαφών και φορτηγίδων.
Η τακτική ήταν ο εντοπισμός του στόχου πρώτα στο ραντάρ και μετά οπτικώς, πριν το Black Cat εξαπολύσει ταυτόχρονα τέσσερεις 500άρες με πυροκροτητές των 5΄΄ από ύψος 50 έως 150 ποδών (15 με 40 μ) συν μια φωτοβολίδα, κάποιες φορές, για να «τυφλώσει» τους πυροβολητές. Για μεγαλύτερη ισχύ πυρός, το πολυβόλο των 0,30 στην πλώρη αντικαταστάθηκε αργότερα από ένα δίδυμο πολυβόλο του ιδίου διαμετρήματος σε νέου τύπο πυργίσκο (‘eyeball’) για την καταστολή των αντιαεροπορικών του αντιπάλου κατά την διάρκεια της επίθεσης.
Μερικά πληρώματα μάλιστα προτιμούσαν να ρίχνουν από τα πλευρικά ‘blisters’ –ή την κοιλιακή καταπακτή– μικρές βόμβες με αλεξίπτωτο επιβράδυνσης για καλύτερα αποτελέσματα. Οι πολυβολητές σταματούσαν να βάλλουν μέχρι να εξαπολυθούν οι parafrag, αυξάνοντας περαιτέρω το στοιχείο του αιφνιδιασμού.
Στα Solomons οι επιχειρήσεις των Black Cats περιελάμβαναν και αποστολές ‘Mike Search’ οι οποίες προέβλεπαν τρείς ώρες πτήση από το ‘Slot’ μέχρι το Indispensable Strait μεταξύ των νησιών Santa Isabel και Malaita, πάντα νύχτα φυσικά. Μέχρι τον Αύγουστο του 1943 οι «Γάτες» πετούσαν αποστολές ‘ferret’ με εκπαιδευμένους τεχνικούς ηλεκτρονικού πολέμου για τον εντοπισμό θέσεων ιαπωνικών ραντάρ που θα επλήττοντο με αεροπορικές επιδρομές αργότερα.
Τα πληρώματα των Black Cats εκτός από ισχυρά πλήγματα στον εχθρό έσωσαν και πολλούς πιλότους που είχαν καταρριφθεί ενώ ανεφοδίασαν ή απομάκρυναν προκεχωρημένους παρατηρητές ακτών οι οποίοι ανέφεραν τις κινήσεις ιαπωνικών πλοίων. Από την βάση της στην Νέα Γουϊνέα, η Μοίρα VP-11 βοήθησε στα τέλη του 1943 στην εκκένωση περίπου 200 Αυστραλών, με τα αεροπλάνα της να κατεβαίνουν στον ποταμό Σεπίκ για να τους παραλάβουν. Ωστόσο το νυχτερινό κυνήγι ήταν ένας ρόλος κομμένος και ραμμένος για τα μαύρα Catalina στο Γκουανταλκανάλ και στα Νησιά του Σολομώντος.
Μόνο τους τελευταίους 2,5 μήνες του ’43, τα Black Cats του Ναυτικού είχαν προκαλέσει ζημιές σε δύο ιαπωνικά καταδρομικά, δύο υποβρύχια και τρία αντιτορπιλλικά και είχαν βυθίσει εμπορικά σκάφη γεμάτα πολύτιμα εφόδια συνολικού εκτοπίσματος άνω των 10.000 τόννων. Επίσης προκάλεσαν ζημιές σε εμπορικά και φορτηγίδες με συνολικό εκτόπισμα που έφθανε τους 24.000 τόννους. Στον Ειρηνικό οι «Μαύρες Γάτες» είχαν κοφτερά νύχια.
Αλέξανδρος Θεολόγου    
 
Πρώτη δημοσίευση 27/12/2018

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΣΟΚ: Ο Αμερικανός ΥΠΕΘΑ δηλώνει “παρατάμε την Ουκρανία, ξεχάστε μας αμυντικά στην Ευρώπη”

Αν μη τι άλλο αρκετά ξεκάθαρος αλλά και τελείως ανατρεπτικός της μέχρι τώρα αμερικανικής πολιτικής ασφαλείας, ήταν ο νέος υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Pete...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ποια όπλα θέλει η Αεροπορία για τα F-35Α και πόσο θα...

29
Tου Βασίλη Νέδου, από την ΚαθημερινήΤο πρόγραμμα της προμήθειας 20 αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35 αποτελεί το πλέον κεντρικό στοιχείο των εξοπλιστικών που σχεδιάζει για τα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 12 Φεβρουαρίου 1945: Βάρκιζα, η τελευταία ευκαιρία της...

2
Υπογράφεται από αντιπροσώπους της κυβέρνησης Πλαστήρα και του ΕΑΜ η συμφωνία της Βάρκιζας με σκοπό να τεθεί τέρμα στην εμφύλια κρίση μετά τα «Δεκεμβριανά».Η...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 12 Φεβρουαρίου 1945: Βάρκιζα, η τελευταία ευκαιρία της συμφιλίωσης

Υπογράφεται από αντιπροσώπους της κυβέρνησης Πλαστήρα και του ΕΑΜ η συμφωνία της Βάρκιζας με σκοπό να τεθεί τέρμα στην εμφύλια κρίση μετά τα «Δεκεμβριανά».Η...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 12 Φεβρουαρίου 1988: “Επεισόδιο της Μαύρης Θάλασσας”, μια ψυχροπολεμική επακούμβηση

Το αμερικανικό καταδρομικό USS Yorktown εμβολίζεται από τη σοβιετική φρεγάτα Bezzavetnyy, κλάσης Burevestnik (κατά ΝΑΤΟ: Krivak I).Το αμερικανικό πυραυλοφόρο καταδρομικό, κλάσης Ticonderoga, εκτελούσε αβλαβή πλεύση...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 12 Φεβρουαρίου 1944: Το ναυάγιο του “Oria”, μια τραγωδία στο Σαρωνικό

Βυθίζεται έξω από το Σούνιο μετά από πρόσκρουση σε βράχια λόγω κακοκαιρίας, το ατμόπλοιο SS Oria, που μετέφερε 4.046 Ιταλούς αιχμαλώτους, 90 Γερμανούς φρουρούς...