Γύρω στις 25 Ιανουαρίου, θα έρθει στην Αθήνα η γαλλίδα υπουργός Άμυνας Φλοράνς Παρλί, προκειμένου να παραστεί, μαζί με τον Έλληνα ομόλογό της στις υπογραφές που θα “πέσουν” για την ελληνική παραγγελία των Rafale. Στην συμφωνία αυτή, θα συμπεριλαμβάνονται τα όπλα των Rafale, αλλά και το σημαντικότερο, η εν συνεχεία υποστήριξη των αεροσκαφών. Η ΠΑ, έχει δημιουργήσει μια σύμβαση πραγματικό “πρότυπο” για το μέλλον, που θα περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα για τις επιχειρήσεις και την μελλοντική υποστήριξη των ελληνικών Rafale.
Αυτό που πραγματικά έχει αφήσει έκπληκτους τους Γάλλους, είναι η ταχύτητα και η αποφασιστικότητα της ελληνικής πλευράς. Η πρότερη εμπειρία τους, αλλά τα προγράμματα που είχε υλοποιήσει η Ελλάδα, ήταν το λιγότερο πικρή. Η υπογραφή των πρώτων Mirage 2000E το 1985 απαίτησε ατέρμονες συζητήσεις, για να πάρουν τελικά οι Έλληνες τα αεροπλάνα μαζί με μερικούς Matra Magic 2. Η αναθεώρηση της σύμβασης το 1992 απαίτησε επίσης ατέρμονες διαπραγματεύσεις. Αλλά το απόλυτο ήταν η σύμβαση FOS των Mirage, που απαίτησε … 10 χρόνια για να υπογραφεί!
Η αρχική λοιπόν συμφωνία, μεταξύ Macron και Μητσοτάκη, για 18 αεροσκάφη (12 μεταχειρισμένα και 6 καινούργια), που έκλεισε το Σεπτέμβρη, λίγο πριν την ομιλία του ΠΘ στην Έκθεση Θεσσαλονίκης, θα ήταν άθλος αν κατάφερνε να ολοκληρωθεί εντός έτους. Δεν γράψαμε τίποτα εκείνες τις μέρες, καθώς η σελίδα έχει μια φυσική αποστροφή από τον αυτο-οικτισμό και την μεμψιμοιρία. Αλλά θα είμασταν πραγματικά ευτυχισμένοι αν βλέπαμε υπογραφές τον Σεπτέμβριο του 2021, και πάλι θα ήταν χρόνος ρεκόρ. Στην Ελλάδα ζούμε, ακόμη κι άλλα κράτη, που έχουν ξεπεράσει την σοβιετικού επιπέδου γραφειοκρατία μας προ πολλού, δεν μπορούν να υλοποιήσουν μια τέτοια συμφωνία τόσο γρήγορα.
ΑΠΟΨΗ: Δεύτερη Μοίρα (+18 ή 22) Rafale η καλύτερη δυνατή επιλογή για την ΠΑ αντί για αγορά F-35
Κι όμως, η συμφωνία προχώρησε. Αυτό βέβαια σήμαινε πως κάποιοι άνθρωποι, όχι λίγοι, στη ΓΔΑΕΕ, στο ΓΕΑ, στο Γραφείο Υπουργού, αλλά και στη Γαλλία, δεν κοιμήθηκαν και πολλές ώρες εν μέσω πανδημίας. Συνεννοήσεις που έγιναν με τη στήριξη προηγμένων καναλιών ασφαλούς επικοινωνίας, με ανθρώπους που δεν πτοήθηκαν ούτε όταν κόλλησαν κορωνοϊό, και που δούλεψαν χρησιμοποιώντας και τις 24 ώρες της μέρας. Αλλά το Δεκέμβρη ο ΥΠΕΘΑ, που επέβλεπε την όλη διαδικασία, έφερε τη σύμβαση (τις συμβάσεις για να είμαστε ακριβείς) στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής. Αν όλα πάνε καλά, την Δευτέρα ο Νόμος θα εισαχθεί προς ψήφιση, και αμέσως μετά, με διαδικασίες ύψιστης προτεραιότητας, θα περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Και αμέσως μετά, θα υπογραφούν τα “πάντα”.
Η Παρλί, που διατηρεί συνεχώς ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο, θα έρθει περίπου στις 25 Γενάρη, προκειμένου να παραστεί στην υπογραφή της συμφωνίας. Δυστυχώς η κατάσταση δεν θα επιτρέψει να παραβρίσκονται όλοι όσοι “πολέμησαν” να βρίσκονται εκεί την στιγμή των υπογραφών, αλλά αυτό δεν αλλάζει τα γεγονότα. Αν δεν είχαν μεσολαβήσει οι αργίες Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, με το σχετικό κλείσιμο της Βουλής, οι συμβάσεις θα είχαν υπογραφτεί. Αλλά και πάλι, τίποτα δεν έχει αλλάξει σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Οι πρώτοι Έλληνες πιλότοι θα φύγουν για τη Γαλλία εντός του Ιανουαρίου, και τα πρώτα Rafale θα προσγειωθούν στην Τανάγρα τον Ιούνιο του 2021. Και τα έξι πρώτα, μεταχειρισμένα μαχητικά θα έχουν παραδοθεί εντός του 2021, ενώ θα έχει φτάσει και μεγάλο μέρος του οπλισμού που περιλαμβάνεται στη σύμβαση. Τα επόμενα 6 μαχητικά, νέας κατασκευής, θα έρθουν όλα εντός του 2022, ενώ στο πρώτο μισό του 2023 θα έρθουν και τα τελευταία 6, μεταχειρισμένα πάλι μαχητικά.
Κάπου εδώ θα πρέπει να πούμε, πως το μεγαλύτερο κομμάτι των λεπτομερειών των συμβάσεων είναι απόρρητο, και θεωρούμε πως λίγα θα είναι ανακοινώσιμα. Ακόμη κι όσα ανακοινωθούν, θα είναι επίσης στα πλαίσια πιθανής πολιτικής απορρήτου. Κοινώς, ας μείνουμε στο γεγονός ότι θα πάρουμε 18 Rafale, με Meteor, Exocet και SCALP EG. Θα υπάρχει Follow On Support, εκπαίδευση, και πλήρη υποστήριξη από τους φίλους και Συμμάχους Γάλλους.
Το 2021 η Ελλάδα αποκτά τα πρώτα έξι ετοιμοπόλεμα γαλλικά αεροσκάφη Rafale
Σε ότι αφορά όσα έχουν γραφεί για το χρονοδιάγραμμα, είναι ύβρη για όσους έχουν δουλέψει τόσο πολύ για γίνουν οι συμβάσεις, να αποτυπωθούν οι ανάγκες, να γίνουν οι διαπραγματεύσεις, να κλειστούν τα αεροσκάφη που θέλαμε, να συμφωνήσουμε στις προδιαγραφές… όλα αυτά έγιναν σε χρόνο ρεκόρ, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για όλες τις χώρες της Δύσης. Και όλα μέσα στα ασφυκτικά πλαίσια νομιμότητας που είναι υποχρεωμένη να κινείται μια Δημοκρατία.
Όσα ειπώθηκαν περί “αμερικανικής εμπλοκής” είναι πέρα από τα όρια της γελοιότητας, είναι στα όρια της συκοφαντίας. Η αγορά των Rafale γίνεται ανεξάρτητα από την όποια αγορά F-35 από τις ΗΠΑ, και φυσικά δεν θα σταματούσαμε αν οι ΗΠΑ αποδέσμευαν μεταχειρισμένα μαχητικά F-35 για την ΠΑ. Οι Γάλλοι πραγματικά έχουν ξεπεράσει εαυτόν, δείχνοντας πραγματική ευρωπαϊκή αλληλεγγύη, και δεν μπορούμε να πούμε περισσότερα. Αλλά είναι φαιδρό να διακινούνται σενάρια επιστημονικής φαντασίας περί καθυστερήσεων. Δεν υπήρξε καμία καθυστέρηση, και όλα έτρεξαν με ρυθμούς που δεν έχουμε ξαναδεί σε ελληνικό αμυντικό πρόγραμμα. Φυσικά, βοήθησαν και οι Γάλλοι, αλλά οι Γάλλοι ήταν πάντα εκεί, κι εμείς κάναμε ατελείωτα χρόνια για μια FOS σύμβαση.
Η γαλλική πλευρά, και ειδικά η Παρλί, έχει εκτιμήσει ιδιαίτερα την ελληνική προσήλωση στην ελληνογαλλική συμμαχία. Αυτό πιστεύουμε πως λίαν συντόμως θα αποτυπωθεί και σε άλλα αμυντικά προγράμματα. Το μόνο σίγουρο είναι, πως θα έχουμε αρκετές παραλαβές και υποδοχές Rafale τους επόμενους μήνες μέχρι και το 2022, και αν μη τι άλλο, θα το ευχαριστηθούμε!