10.2 C
Athens
Δευτέρα, 7 Απριλίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑ«Πτήση» Φεβρουάριος 2025: Ελληνικά και Τουρκικά Phantom, 50 χρόνια βίοι παράλληλοι

«Πτήση» Φεβρουάριος 2025: Ελληνικά και Τουρκικά Phantom, 50 χρόνια βίοι παράλληλοι

- Advertisement -

Το 2024 ήταν επετειακή χρονιά τόσο για τα ελληνικά όσο και για τα τουρκικά Phantom. Η Τουρκική Αεροπορία (THK) γιόρτασε τις πέντε δεκαετίες χρήσης των McDonnell Douglas F-4 λίγους μήνες μετά την ΠΑ, με μια σειρά εκδηλώσεων που περιλάμβανε τόσο στατική έκθεση όσο και πτητική δραστηριότητα στην 1η «Κύρια Βάση Μαχητικών» (1η Πτέρυγα Μαχητικών) στο Εσκίσεχιρ, το Σαββατοκύριακο 16 και 17 Δεκεμβρίου. Με την ευκαιρία, κάνουμε μια ανασκόπηση της ιστορίας των Phantom σε τουρκική και ελληνική υπηρεσία.

Η είσοδος της Τουρκίας ταυτόχρονα με εκείνη της Ελλάδας στη Βορειοατλαντική Συμμαχία το 1952, υπήρξε αφετηρία για την παραχώρηση μεγάλων ποσοτήτων οπλικών συστημάτων στην Άγκυρα, περιλαμβανομένων αεροσκαφών διαφόρων τύπων, από τις ΗΠΑ. Έτσι η ΤΗΚ, στις αρχές της δεκαετίας του 60, διέθετε μεγάλο αριθμό μαχητικών κρούσης F-84 Thunderstreak και F-100 Super Saber (που δεν είχαν δοθεί στην Ελλάδα), μαζί με F-5 Freedom Fighter και F-104 Starfighter, που είχαν επίσης ρόλο Δ/Β (Δίωξης-Βομβαρδισμού).

H κλιμακούμενη ένταση στην Κύπρο από τις τουρκικές ενέργειες και η απόφαση της Ελληνικής Αεροπορίας να προμηθευτεί F-4E το 1971, το ικανότερο διαθέσιμο δυτικό μαχητικό τη συγκεκριμένη περίοδο, στο πρόγραμμα που έλαβε το όνομα Peace Icarus, οδήγησε λίγο αργότερα και την Άγκυρα σε αντίστοιχη αγορά 40 Phantom (έναντι των 36 της ελληνικής προμήθειας, που, αν και αφορούσε και αυτή σε δύο Μοίρες, περιορίστηκε με την περικοπή των προβλεπόμενων αεροσκαφών αναπλήρωσης για οικονομικούς λόγους).

[Να θυμίσουμε ότι η διακρατική συμφωνία Peace Icarus I (PI I) μεταξύ ΗΠΑ και Ελλάδας για τα 36 F-4E Phantom II και αποπληρωμή μέσω πιστώσεων FMS υπογράφηκε το 1972 και είχε ύψος $150 εκατ. ή περίπου 5 δις δραχμές με την ισοτιμία της εποχής, από τα οποία το 85% ήταν δανεισμός. Όπως και στην τουρκική περίπτωση, περιλάμβανε εξοπλισμό και υποδομές επίγειας εξυπηρέτησης, αρχικά αποθέματα ανταλλακτικών και εκπαίδευση πιλότων και τεχνικού προσωπικού. Στην αρχική παραγγελία των 36 F-4E του προγράμματος PI I (Block 54-57) προστέθηκαν δύο ακόμη τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο του 1974, ασκώντας εν μέρει υφιστάμενη προαίρεση. Τα δυο επιπλέον αυτά Phantom («74-1618» και «74-1619») παραλήφθηκαν τον Ιούνιο του 1976, δηλαδή αρκετό καιρό μετά την ολοκλήρωση του PI I.]

Τα ελληνικά Phantom στην εισβολή της Κύπρου

Καμία αναφορά σε F-4E, ελληνικά ή τουρκικά, δεν μπορεί να είναι ολοκληρωμένη χωρίς να γίνει μνεία του ελληνικού πλεονεκτήματος το 1974 και του γεγονότος ότι η Ελλάδα όχι μόνο προηγήθηκε της Τουρκίας στην απόκτηση του Phantom (ουσιαστικά ανάγκασε την Άγκυρα να την ακολουθήσει), αλλά την περίοδο της εισβολής στην Κύπρο και των τραγικών γεγονότων που ακολούθησαν η ΠΑ διέθετε μια σχεδόν ετοιμοπόλεμη Μοίρα από τα μαχητικά.

Να θυμίσουμε ότι η σχετική σύμβαση του 1972, που προαναφέρθηκε, προέβλεπε την εκπαίδευση 18 πληρωμάτων (κυβερνητών και ΧΟΣ) σε πλήρες πρόγραμμα που τα απέδιδε ετοιμοπόλεμα και στους δυο ρόλους που χαρακτήριζαν αυτά τα μαχητικά δεύτερης γενιάς, δηλαδή Αναχαίτισης και ∆ίωξης-Βομβαρδισμού. Από τα σχετικά αρχεία που δημοσιοποίησε πρόσφατα η ΠΑ προκύπτει ότι η εκπαίδευση που πραγματοποιήθηκε στη Homestead ΑFB στη Φλόριδα, με 55 εξόδους και 71,8 ώρες πτήσης για τους κυβερνήτες και 32 εξόδους και 40,5 ώρες για τους ΧΟΣ και εκπαιδευτές βετεράνους του πολέμου του Βιετνάμ, προετοίμαζε μεθοδικά και στο μέγιστο δυνατό επίπεδο τους Έλληνες Ιπταμένους. Αντίστοιχη ήταν και η προετοιμασία για τους μηχανικούς, αν και η ΠΑ είχε ήδη εμπειρία σε κινητήρες J79 των F-104G.

Σύμφωνα με την παραπάνω πηγή, στις 20 Ιουλίου 1974, με την έναρξη του ΑΤΤΙΛΑ Ι, δυο F-4E μεταστάθμευσαν στην 114ΠΜ στην Τανάγρα για καθήκοντα επιφυλακής και αναχαίτισης, ενώ στις 22 Ιουλίου 1974 η 339Μ έλαβε εντολή για μεταστάθμευση στην 126ΣΜ στο Ηράκλειο της Κρήτης. Η Μοίρα μετακίνησε εκεί τα δυο αεροσκάφη της Τανάγρας σε διαμόρφωση αναχαίτισης και οκτώ άλλα Phantom οπλισμένα με βόμβες και αποστολή την προσβολή των τουρκικών δυνάμεων εισβολής όσο ακόμη δεν είχε εδραιωθεί το προγεφύρωμα στην Κερύνεια. Δυστυχώς στη μεταστάθμευση και τη διαδικασία προσγείωσης απωλέσθη το αεροσκάφος «72-1506», αν και το πλήρωμά του ευτυχώς διασώθηκε. Η διαταγή όμως για την αποστολή στην Κύπρο δεν ήλθε ποτέ και τα αεροπλάνα επέστρεψαν στην έδρα τους, στην 117ΠΜ, στις 2 Αυγούστου. Το πλεονέκτημα που απολάμβανε τότε η ΠΑ έχοντας ετοιμοπόλεμα πληρώματα και αεροσκάφη (αν και κάποια από τα όπλα που προορίζονταν για τα Phantom δεν είχαν ακόμη παραληφθεί) την ίδια στιγμή που η THK δεν είχε ακόμη παραλάβει Phantom, δεν αξιοποιήθηκε!

Περισσότερα στο καινούργιο μας Τεύχος 56, Φεβρουάριος 2025 είναι στα περίπτερα με πλούσια, επίκαιρη και ενδιαφέρουσα ύλη, αλλά υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά  ΕΔΩ σε ειδική τιμή.

Πληροφοριες ΕΔΩ

 

 

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

4 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
reCaptcha Error: grecaptcha is not defined

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η αναβάθμιση των αυστραλιανών M113AS4, που κόστισε πολλά και απέδωσε λίγα

Το M113, ένα από τα πιο εμβληματικά τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (APC) στην στρατιωτική ιστορία, γεννήθηκε τη δεκαετία του 1960 από την FMC Corporation...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ώρα μηδέν για την ευρωπαϊκή άμυνα και ασφάλεια

0
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, πολιτικού επιστήμονα- διεθνολόγου, πρώην γενικού διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 7 Απριλίου 1989: Η βύθιση του ρωσικού υποβρυχίου...

2
Το σοβιετικό υποβρύχιο Κ-278 “Komsomolets” βυθίζεται μετά από ατύχημα, νοτιοδυτικά της νορβηγικής νήσου της Άρκτου στη θάλασσα του Μπάρεντς.Οι αναφορές λένε, ότι ενώ έπλεε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Αρχηγός ΓΕΕΘΑ: πως η νέα δομή δυνάμεων αυξάνει την αποτροπή μας

Συνέντευξη στον Βασίλη Νέδο, από την ΚαθημερινήΟι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις μπορούν να ανταποκριθούν ακόμα ταχύτερα σε μια κρίση ανάλογη με εκείνη του 2020 με...

Ο Δένδιας αποκαλύπτει το 12ετές Εξοπλιστικό της Ελλάδας

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, παρουσίασε μέσω ανάρτησης στο Facebook τον νέο 12ετή Μεσοπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) για την περίοδο 2025-2036, το...

Υπεγράφη η Υπουργική Απόφαση για τη Chevron

Υπεγράφη σήμερα από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρο Παπασταύρου η απόφαση για την αποδοχή της εκδήλωσης ενδιαφέροντος που υπέβαλε η αμερικανική Chevron.Η εκδήλωση...