16.6 C
Athens
Τρίτη, 11 Μαρτίου, 2025
ΝΕΑΙΣΤΟΡΙΑΗ Αεροπορική μας Ιστορία που πρέπει να διασωθεί, Μέρος 1

Η Αεροπορική μας Ιστορία που πρέπει να διασωθεί, Μέρος 1

- Advertisement -

Μία μόλις ημέρα μετά τον εορτασμό της Πολεμικής μας Αεροπορίας, στις 9 Νοεμβρίου 2023, διαλύθηκαν και εκποιήθηκαν ως ανακυκλώσιμο υλικό στην 112ΠΜ, Ελευσίνα, τρία ή τέσσερα HU-16B  ASW Albatross. Επρόκειτο για αεροπλάνα που βρίσκονταν σε απόθεση πάνω από είκοσι πέντε χρόνια και θεωρούνταν πλέον άχρηστο υλικό.

Αν αναλογιστούμε ότι το Μουσείο ΠΑ διαθέτει τρία πλήρη αεροσκάφη του τύπου και η 112ΠΜ ακόμη δύο, είναι φανερό ότι δεν κινδυνεύει η αντιπροσώπευση του τύπου στην Ελλάδα.

Η εκποίηση αεροσκαφών, ύστερα από πολλά χρόνια αδράνειας σε αυτό τον τομέα, εκ των πραγμάτων μας οδηγεί σε σκέψεις πιθανής εκποίησης και άλλων αεροσκαφών διαφόρων τύπων που βρίσκονται εκτός ενεργείας.

Κάτι τέτοιο είναι αναπόφευκτο, αφού  δεν γίνεται να διατηρούνται ως άχρηστο υλικό δεκάδες αεροσκάφη σε διάφορα αεροδρόμια καταλαμβάνοντας σε κάποιες περιπτώσεις χώρο απαραίτητο για την εύρυθμη λειτουργία της εκάστοτε Μονάδας.

Ανάμεσα σε αυτά τα ξεχασμένα αεροσκάφη όμως βρίσκονται και κάποια που έχουν ιδιαίτερη σημασία τόσο λόγω της ξεχωριστής τους ιστορίας όσο και της σπανιότητάς τους σε ελληνικό αλλά και διεθνές επίπεδο.

Θα ήθελα μέσα από μια σειρά δημοσιεύσεων να βοηθήσουμε να έρθουν στην επιφάνεια αυτά τα αεροσκάφη που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο πρέπει να διαχωριστούν, συντηρηθούν και αναδειχτούν στη θέση που τους αρμόζει.

Κάθε δημοσίευση θα επικεντρώνεται σε αεροσκάφη συγκεκριμένου τύπου και φυσικά ο καθένας είναι ελεύθερος να προσθέσει στα σχόλια τη δική του άποψη ή πρόσθετη γνώση επί του θέματος.

Ως σημείο αναφοράς θα ορίσω το Μουσείο της Πολεμικής μας Αεροπορίας, εστιάζοντας αρχικά σε τύπους αεροσκαφών που δεν αντιπροσωπεύονται καν σε αυτό, παρά την υπερ-τριακονταετή λειτουργία του.

Ως πρώτος τύπος επιλέγεται το Canadair CL-30 Silver Star Mk.3, ή T-33A Mk.3, ή T-33AN.

Είκοσι δύο  T-33A MK.3 εντάχθηκαν στην ΕΒΑ την περίοδο 1959-1962.

Είχαν κινητήρα Rolls-Royce Nene 10, κατασκευασμένο μετά από άδεια από την καναδική εταιρία Orenda Ltd, αρκετά  ισχυρότερο σε σχέση με τον κινητήρα Allison J33 που έφεραν τα υπόλοιπα T-33A.

Το γεγονός αυτό τα καθιστούσε ιδανικά για τον ρόλο της προκεχωρημένης εκπαίδευσης των Ικάρων, αλλά και ως  αεροσκάφη μετάβασης των χειριστών  στα F-84F, αφού ο κινητήρας τους τα βοηθούσε να προσομοιώνουν τις επιδόσεις των  αποκλειστικά μονοθέσιων Thunderstreak.

Τα T-33A Mk.3 κυριολεκτικά εξαφανίζονται από το 1977, όταν πλέον τα T-2E Buckeye αναλαμβάνουν την προκεχωρημένη εκπαίδευση των Ικάρων.

Δεν γνωρίζουμε λεπτομέρειες για το αν εκποιήθηκαν,  επιστράφηκαν στον Καναδά ή δόθηκαν σε άλλες χώρες.

Στην Ελλάδα σήμερα σώζονται μόλις δύο T-33A Mk.3

To «21269» βρίσκεται στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, ενώ το «21367» βρίσκεται στην Αεροπορική Βάση ΣΕΔΕΣ.

Θέμης Βρανάς

Τ-33Α Μk.3 21367, Αεροπορική Βάση ΣΕΔΕΣ, Θεσσαλονίκη. Ο χρωματικός του διάκοσμος είναι αυθαίρετος και δεν έχει καμία σχέση με επιχειρησιακή ή επετειακή βαφή. Φωτογραφήθηκε τον Αύγουστο του 2020 και έκτοτε βρίσκεται στην ίδια θέση και κατάσταση.

Τ-33Α Mk.3 21269, Eλληνική Αεροπορική Βιομηχανία, Τανάγρα, Αύγουστος 2010. Εδώ και κάποια χρόνια έχει μετακινηθεί σε τσιμεντένια επιφάνεια.

Πρόκειται για πολύ σπάνια αεροσκάφη, εκτός ενεργείας για πάνω από σαράντα πέντε χρόνια και ίσως θα έπρεπε η ηγεσία του Μουσείου ΠΑ να φροντίσει να εντάξει τουλάχιστον ένα από αυτά στη συλλογή του.

 Θέμης Βρανάς

 

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

10 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
10 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Γιατί η Ευρώπη δεν “καλεί στο τραπέζι” την Ελλάδα με τις τρίτες σε μέγεθος ένοπλες δυνάμεις του ΝΑΤΟ;

Ένα από τα βασικά επιχειρήματα για την αμυντική ισχύ της χώρας μας, είναι ο πράγματι τεράστιος για το μέγεθος μας, αριθμός αρμάτων, τεθωρακισμένων, αυτοκινούμενων...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Leonardo AW249, το ιταλικό μέλλον των επιθετικών ελικοπτέρων

1
Του Dott. Riccardo Niccoli. Πρώτη δημοσίευση «ΠΤΗΣΗ» νο 53, Νοέμβριος 2024. Ορισμένα στοιχεία της εξέλιξης του προγράμματος ήταν ακριβή την εποχή της αρχικής δημοσίευσης, αλλά...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 11 Μαρτίου 1941: Lend-Lease, το οικονομικό σχέδιο που...

13
Ο Πρόεδρος Ρούζβελτ υπογράφει τον νόμο Lend-Lease -μετά την έγκριση του από το Κογκρέσο- επιτρέποντας την «παροχή στρατιωτικού υλικού οποιασδήποτε φύσης, του οποίου η...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 11 Μαρτίου 1941: Lend-Lease, το οικονομικό σχέδιο που έκρινε τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Ο Πρόεδρος Ρούζβελτ υπογράφει τον νόμο Lend-Lease -μετά την έγκριση του από το Κογκρέσο- επιτρέποντας την «παροχή στρατιωτικού υλικού οποιασδήποτε φύσης, του οποίου η...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 11 Μαρτίου 1918: Το ξέσπασμα της “Ισπανικής” Γρίπης χτυπά το Μεταπολεμικό κόσμο

Στις 11 Μαρτίου 1918 έχουμε μια από τις πρώτες καταγραφές κρούσματος "ισπανικής" γρίπης -στο Κάνσας των ΗΠΑ- που θα σωρεύσει 50-100 εκατομμύρια νεκρούς σε...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 11 Μαρτίου 1945: Operation Tan No. 2, καμικάζι κατά αμερικανικών αεροπλανοφόρων

Το ιαπωνικό Ναυτικό εκτελεί μια μαζική αποστολή καμικάζι μεγάλης εμβελείας, με 30 δικινητήρια βομβαρδιστικά Ρ-1Υ1 Ginga, εξοπλίζοντάς τα με μια βόμβα βάρους 800 κιλών....