Με ανάμεικτα συναισθήματα συγκίνησης, ενθουσιασμού, χαράς, αποχαιρέτησαν ιπτάμενοι, πληρώματα καμπίνας, μηχανικοί, υπάλληλοι και διοίκηση της Q4300Q το τελευταίο αεροσκάφος Q400 του στόλου της, καθώς ολοκληρώθηκε μέσα στο καλοκαίρι το πρόγραμμα αντικατάστασής τους από τα νέα ATR 72 και ATR 42.
Να θυμίσουμε ότι η αρχική ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ήταν για πολλά χρόνια χρήστης των πρώιμων μοντέλων ATR 42/72. Σήμερα η κοινοπραξία ATR έχει σε παραγωγή τα παράγωγα, προηγμένα μοντέλα ATR 42-600 και ATR 72-500/600.
Σε μια «οικογενειακή» τελετή στην τεχνική βάση της εταιρείας, ιπτάμενοι και πληρώματα καμπίνας που ταξίδευαν δεκατρία χρόνια με το συγκεκριμένο αεροσκάφος, αναφέρθηκαν με θερμά λόγια, αποκαλύπτοντας την σχέση «εμπιστοσύνης» που αναπτύχθηκε μεταξύ τους, προσφέροντας ασφαλείς πτήσεις σε μικρά αλλά και δύσκολα αεροδρόμια.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο σημαντικό κοινωνικό έργο που προσέφερε το συγκεκριμένο Q400, καθώς στο πλαίσιο της συνεργασίας της εταιρείας με το ΕΚΑΒ κατά τον προηγούμενο χρόνο, μετέφερε επιβάτες έκτακτων ιατρικών περιστατικών. «Δεν θα ξεχάσουμε τα ‘ευχαριστώ’ των συγγενών και την ανακούφιση στα πρόσωπά τους» ανέφεραν χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως δεν έχει σημασία με ποιο αεροσκάφος πετάς, αλλά η σχέση που αναπτύσσεις μαζί του, η σχέση με τους συναδέλφους σου – και το κυριότερο, η ασφάλεια των πτήσεων.
Ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους απογειώθηκε για πρώτη φορά στη χώρα μας τον Αύγουστο του 2009 με τα χρώματα της Olympic Air. Με την εξαγορά της από την AEGEAN το 2013, εντάχθηκε στο στόλο της, ενώ σταμάτησε τις πτήσεις τον περασμένο Σεπτέμβριο. Σήμερα, η εταιρεία το «αποχαιρέτισε» και επίσημα. Ήταν από τους βασικούς τύπους των αεροσκαφών της Olympic Air, συμπληρώνοντας πάνω από 195.000 πτητικές ώρες, 273.000 πτήσεις, μεταφέροντας πάνω 15.000.000 επιβάτες, ως επί το πλείστον στο εσωτερικό της χώρας αλλά και από Αλεξάνδρεια έως το Ζάγκρεπ και από τη Μάλτα έως τη Σμύρνη.
Αναγνωρισμένα για την υψηλή ταχύτητα, την ισχυρή λειτουργική απόδοση και την άνεση της καμπίνας τους, τα Q400 αεροσκάφη, παρόλο που είναι ελικοφόρα, συγκέντρωναν χαρακτηριστικά και ιδιότητες των jet αεροσκαφών (ταχύτητα, μειωμένος θόρυβος, άνεση στην καμπίνα) και ανταποκρίνονταν στις επιχειρησιακές ανάγκες του δικτύου και της στρατηγικής της εταιρείας εκείνη την εποχή. Επιχειρούσαν κυρίως σε πτήσεις κοντινών ή μεσαίων αποστάσεων του εξωτερικού, δηλαδή σε αγορές στις οποίες τότε ξεκινούσε να εισέρχεται η εταιρεία, αλλά και φυσικά σε πτήσεις εσωτερικού. Σήμερα, τις περισσότερες από αυτές τις αγορές του εξωτερικού, η εταιρεία τις εξυπηρετεί με τα AIRBUS 320 και 321 – ενδεικτικό της εξέλιξης της επιβατικής κίνησης και της διείσδυσης της εταιρείας σε αυτές τις χώρες.
Σήμερα, ο στόλος των ελικοφόρων αεροσκαφών της Olympic Air αποτελείται από 14 αεροσκάφη τύπου ATR-600, με τα πρώτα από αυτά να έχουν ενταχθεί στην εταιρεία ήδη από το 2016 προκειμένου να εξυπηρετούν κυρίως τις ανάγκες των μικρών αεροδρόμιων. Ωστόσο, από τις αρχές του 2022, η εταιρεία προχώρησε στη σταδιακή αύξηση των αεροσκαφών αυτού του τύπου, αντικαθιστώντας τα Q400, και εντάσσοντάς τα στο συνολικό πρόγραμμα αντικατάστασης και αναβάθμισης του στόλου της που έχει ξεκινήσει το 2018, με αφετηρία τη μεγάλη παραγγελία των 46 AIRBUS 320 και 321 neo.
Τα ATR ανταποκρίνονται πολύ καλύτερα στις επιχειρησιακές προκλήσεις των ελληνικών αεροδρομίων αλλά και στις σύντομες πτήσεις του δικτύου εσωτερικού, ενώ χρησιμοποιούνται από περισσότερες από 200 αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως σε πτήσεις αντίστοιχων αποστάσεων και χαρακτηριστικών.
Τα ATR υπολογίζεται πως έχουν από 25 έως 30% χαμηλότερο αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) σε σχέση με τα Q400, και συμβάλλουν κατ’ αυτό τον τρόπο στη περεταίρω μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας και στη δέσμευσή της για περισσότερο βιώσιμες, περισσότερο “πράσινες” πτήσεις, ενώ είναι πιστοποιημένα για να χρησιμοποιούν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (Sustainable Aviation Fuel, SAF). Τέλος, τα ATR διαθέτουν βελτιωμένους κινητήρες, σύγχρονα συστήματα πλοήγησης, περισσότερο διαθέσιμο χώρο στην καμπίνα για τον επιβάτη ενώ διασφαλίζουν επίσης χαμηλότερο λειτουργικό κόστος αλλά και κόστος συντήρησης.
Τι σηματοδοτεί η αλλαγή του τύπου για την AEGEAN
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Δημήτρης Γερογιάννης, αποχαιρετώντας το Q400 επεσήμανε πως η AEGEAN μπαίνει σε μια νέα εποχή, που ανήκει στη νέα γενιά, στους νέους ανθρώπους της.
«Εργαστήκαμε συστηματικά και με δημιουργικότητα για να προετοιμάσουμε την επόμενη ημέρα για την AEGEAN, για τους επιβάτες μας, αλλά και για το αεροπορικό ταξίδι συνολικά. Αναβαθμίσαμε τις υπηρεσίες μας και εξελίξαμε την ταξιδιωτική εμπειρία με πλατφόρμα τα νέα μας αεροσκάφη. Αναπτύξαμε και προσφέραμε νέες υπηρεσίες λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των επιβατών μας. Επενδύσαμε στην ανάπτυξη του δικτύου μας αποκαθιστώντας πλήρως το δίκτυό μας σε αριθμό δρομολογίων και προορισμών, προσθέτοντας και νέους. Αναζητήσαμε εφαρμόσιμες λύσεις για να γίνουν οι πτήσεις μας περισσότερο πράσινες. Και φυσικά παραμένουμε προσηλωμένοι στο επενδυτικό μας πλάνο με την παραλαβή 12 επιπλέον νέων Airbus 321/320neo μέσα στο 2022» τόνισε ο κος Γερογιάννης.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο πρόγραμμα υποτροφιών της εταιρείας για πιλότους και μηχανικούς, αφού μέσα από αυτό, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά «επενδύουμε στους νέους ανθρώπους». Ανακοίνωσε πως τις επόμενες ημέρες θα γίνει η προκήρυξη για το νέο πρόγραμμα υποτροφιών πιλότων που θα ετοιμάσει και τη νέα γενιά των στελεχών της εταιρείας, συμβαδίζοντας με το μεσομακροχρόνιο σχέδιο ανάπτυξής της.
«Από 70 υποτροφίες πιλότων που έχουμε προσφέρει, οι 30 πρώτοι βρίσκονται ήδη στα πιλοτήριά μας, και οι επόμενοι 40 θα είναι εκεί από τις αρχές του νέου χρόνου. Έχουμε προκηρύξει 40 υποτροφίες για θέσεις μηχανικών στη σχολή εκπαίδευσης μηχανικών της Olympic Air και ήδη έχουμε τους 20 πρώτους υποτρόφους στη σχολή, ενώ τον Μάρτιο θα έχουμε και τους επόμενους 20» ανέφερε ο κος Γερογιάννης. Πρόσθεσε δε, πως «με τις συνεχείς εξελίξεις και αναβαθμίσεις των ανθρώπων που κάναμε στην εταιρεία, ακόμα και μέσα στην περίοδο του Covid, καταφέρνουμε να έχουμε πάνω από 100 αναβαθμίσεις κάθε χρόνο, τα τελευταία 6 χρόνια.
Είστε εσείς, οι πιλότοι, οι μηχανικοί, τα πληρώματα καμπίνας που κάνετε την εταιρεία αυτό που είναι, και που θα συνεχίσετε να κερδίζετε την αγάπη και την προτίμηση των επιβατών μας. Και αυτό, γιατί τη διαφορά σε μια εταιρεία δεν την κάνει το μέταλλο, δεν την κάνουν τα αεροσκάφη, αλλά οι άνθρωποι που τα διαχειρίζονται.
Ένα μεγάλο ευχαριστώ σε αυτούς και γι’ αυτούς είμαστε υπερήφανοι που ανταποκριθήκαν με επιτυχία στις προκλήσεις που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε και το φετινό καλοκαίρι, παρουσιάζοντας ισχυρή κερδοφορία, και ένα από τα καλύτερα αποτελέσματα του κλάδου μας, μετά από δύο εξαιρετικά δύσκολα χρόνια. Η δική σας προσπάθεια να εξυπηρετήσετε με τον καλύτερο τρόπο τους επιβάτες μας, συνέβαλαν σε αυτό το αποτέλεσμα, και είμαι σίγουρος ότι θα συνεχίσετε να το κάνετε εξίσου αποτελεσματικά και με αγάπη, και με τα νέα ΑΤR».