Του Βασίλη Νέδου από την Καθημερινή
Την πρόοδο διαφόρων εξοπλιστικών προγραμμάτων αμερικανικής προέλευσης εξέτασαν πριν από λίγες ημέρες αξιωματικοί κλιμακίου όλων των επιτελείων που βρέθηκαν στην Ουάσιγκτον. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε λίγες ημέρες πριν συζητηθεί στη Βουλή η προμήθεια των 20 πρώτων F-35 για την Πολεμική Αεροπορία, ωστόσο εξετάστηκε και το ζήτημα των πολύ σοβαρών καθυστερήσεων στο πρόγραμμα της αναβάθμισης των F-16 Viper (έως το τέλος του έτους θα έχουν παραδοθεί 28 ή 29 αντί 36) και συζητήθηκε το ενδεχόμενο αύξησης του προσωπικού της ΕΑΒ με διάφορους τρόπους.
Καθυστέρηση αναμένεται, επίσης, στην παράδοση στο Πολεμικό Ναυτικό της επόμενης παρτίδας ελικοπτέρων τύπου MH-60R, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, θα πραγματοποιηθεί με καθυστέρηση περίπου ενός έτους, δηλαδή το φθινόπωρο του 2025, λόγω έλλειψης κάποιων εξαρτημάτων. Σε επίπεδο Π.Ν. συζητήθηκε και το θέμα των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion, που παραμένουν μια επιχειρησιακή «μαύρη τρύπα», καθώς έχουν σπαταληθεί εκατοντάδες εκατομμύρια για την αναβάθμισή τους και παραμένουν προβληματικά.
Σημαντικές ήταν οι συζητήσεις σε επίπεδο Στρατού Ξηράς, καθώς προχωράει με γοργό ρυθμό η παραχώρηση 60 οχημάτων γενικής χρήσης τα οποία είναι πολύ σημαντικά για την καθημερινότητα του ΓΕΣ. Επιπλέον, επιβεβαιώθηκε ότι θα γίνει προμήθεια 62 τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης τύπου Bradley, μάλιστα εντός Ιουνίου θα γίνει από κοινού επιθεώρηση (Joint Vehicle Inspection) προκειμένου να εξακριβωθεί σε τι κατάσταση βρίσκονται. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι Αμερικανοί συμβουλεύουν την ελληνική πλευρά να κρατάει ανοιχτές όλες τις επιλογές ενόψει διαμόρφωσης της αποστολής της Επιστολής Προσφοράς και Αποδοχής (LOA), προκειμένου να αποφευχθεί κάποια περιττή δέσμευση που θα μπορούσε στη συνέχεια να δημιουργήσει επιπλοκές στην υλοποίηση της σύμβασης.
Οι επιτελείς του ΓΕΣ ξεκίνησαν και εκτεταμένη συζήτηση για την προμήθεια κινητήρων για τα ελικόπτερα Σινούκ της Αεροπορίας Στρατού, τα οποία σηκώνουν πολύ σημαντικό βάρος του μεταφορικού έργου, όχι μόνο για τις Ενοπλες Δυνάμεις, αλλά και για πολιτικούς σκοπούς, με πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα τη συμμετοχή τους σε αποστολές αεροπυρόσβεσης. Δεδομένης της τραγικής κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει η Αεροπορία Στρατού μετά την περυσινή καταστροφή της βάσης του Στεφανοβικείου, τα θέματα που αφορούν το συγκεκριμένο Οπλο θα απασχολήσουν και στο άμεσο μέλλον τις δύο πλευρές. Προς το παρόν, το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΣ έχουν βρει ορισμένες προσωρινές λύσεις, όπως, για παράδειγμα, η δωρεάν παροχή ανταλλακτικών για τα ελικόπτερα Απάτσι της Αεροπορίας Στρατού από τη Σαουδική Αραβία.
Στην Ουάσιγκτον έγινε, επίσης, εκτενής συζήτηση για το πρόγραμμα των 35 ελικοπτέρων τύπου Black Hawk (UH-60M) που ενεργοποιήθηκε τον Απρίλιο από τη Βουλή. Η ελληνική πλευρά έχει ζητήσει συμπαραγωγή, δηλαδή τοποθέτηση τμημάτων του ελικοπτέρου στην Ελλάδα και δη των περιστρεφόμενων πολυβόλων (miniguns) και των συστημάτων αυτοπροστασίας. Από την αμερικανική πλευρά γνωστοποιήθηκε, πάντως, ότι σε περίπτωση που προχωρήσει η συμπαραγωγή τότε θα καθυστερήσει και η παράδοση των ελικοπτέρων, καθώς απαιτείται νέα έγκριση από το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ. Όπως έχει αποκαλύψει προ μηνών η «Κ», το τρέχον χρονοδιάγραμμα προβλέπει παράδοση των ελικοπτέρων σε δύο δόσεις, το 2027 και το 2028.
Τέλος, οι δύο πλευρές συζήτησαν για την προμήθεια αντιαρματικών τύπου TOW B2 AERO, που σχεδιάζεται να τοποθετηθούν σε οχήματα του Στρατού. Επί τούτου, το ΓΕΣ βρίσκεται σε δίλημμα, καθώς η άνοδος του κόστους των υλικών κατασκευής του συγκεκριμένου συστήματος οδηγεί σε συζητήσεις για το ενδεχόμενο παραγγελίας μικρότερου αριθμού αντιαρματικών.