13.7 C
Athens
Πέμπτη, 7 Νοεμβρίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΟι αερομεταφορές στις ΗΠΑ την εποχή της πανδημίας

Οι αερομεταφορές στις ΗΠΑ την εποχή της πανδημίας

- Advertisement -

Το δραματικό, λόγω πανδημίας, έτος 2020 άφησε ανεξίτηλη σφραγίδα στον κλάδο των εμπορικών αερομεταφορών, αρχής γενομένης από τη μεγαλύτερη, με μεγάλη διαφορά, αγορά παγκοσμίως: εκείνη των ΗΠΑ. Ως γνωστόν, ο κλάδος των αερομεταφορών ή airline industry έχει, ακόμη και υπό φυσιολογικές συνθήκες, ένα από τα μικρότερα «περιθώρια κέρδους», δηλ. ποσοστό καθαρού κέρδους επί των πωλήσεων, ανάμεσα στις μεγάλης κλίμακας οικονομικές δραστηριότητες. Για την ακρίβεια, το «περιθώριο κέρδους» είναι σχεδόν αμελητέο στις εσωτερικές πτήσεις εντός των ΗΠΑ, όπου η συντριπτική πλειοψηφία επιβατών ταξιδεύει στην οικονομική θέση, ειδικά σε αποστάσεις μέχρι 3 ώρες. Εάν εδώ τα αεροσκάφη δεν πετούν με πληρότητα της τάξης του 80%, υπάρχει θέμα… Πόσο, δε, μάλλον όταν δεν πετούν σχεδόν καθόλου!

To 2020, το σύνολο του κλάδου στις ΗΠΑ κατέγραψε καθαρή ζημία 35 δις δολ., με διαφορά τη μεγαλύτερη όλων των εποχών, τα δε χρέη του εκτοξεύθηκαν από τα 67 στα 172 δις. Οι μετοχές των τριών μεγάλων ομίλων, Delta, American και United, διολίσθησαν σε αξία το 2020 από 31% έως 51% και ακόμη και της “low cost” Southwest (στην πρώτη της ζημιογόνα χρήση από συστάσεώς της… έχασε 14%. Επιπλέον, μολονότι το 2020 οι εταιρείες επέστρεψαν ακυρωθέντα εισιτήρια αξίας 12,8 δις στο επιβατικό κοινό, τους χρωστάνε ακόμη άνω των 10 δις από αχρησιμοποίητα κουπόνια ή vouchers! Οι απολύσεις προσωπικού ήταν δεκάδες χιλιάδες. Τέλος, ο λόγος δανεισμού προς ίδια κεφάλαια του κλάδου, από 2,78 προς 1 που ήταν στο πρώτο τρίμηνο του 2020, υπερέβη το 12 προς 1 στο πρώτο τρίμηνο του 2021. Με δύο λόγια η πανδημία, με τη δραματική μείωση της επιβατικής κίνησης και την καθήλωση ολόκληρων στόλων, προκάλεσε «σοκ και δέος», από το οποίο ο ταλαίπωρος κλάδος προσπαθεί σιγά-σιγά να ανακάμψει.

Το θετικό είναι πως οι εμβολιασμοί στις ΗΠΑ έχουν προχωρήσει περισσότερο από την Ευρώπη, με το 50% των ενηλίκων να είχε ήδη κάνει τουλάχιστον μία δόση ως τα τέλη Μαίου. Επομένως, η ανάκαμψη του κλάδου αναμένεται να είναι πολύ ταχύτερη από εκείνη των ευρωπαϊκών εταιρειών. Εντούτοις, αφορά πρωτίστως τις εσωτερικές πτήσεις, που έχουν, όπως είπαμε, ελάχιστο περιθώριο κέρδους, και όχι τις διεθνείς: ίσως φτάσουμε, μέσα στο καλοκαίρι εφέτος, στο 90% των θέσεων που προσφέρονταν μέχρι και το 2019 στις εσωτερικές πτήσεις των ΗΠΑ. Ανεβασμένη πολύ θα είναι η Φλώριδα, που θα λειτουργήσει ως υποκατάστατο διακοπών στο εξωτερικό. Από τους διεθνείς προορισμούς, πάντα από ΗΠΑ, Μεξικό και Καραϊβική θα κυριαρχήσουν, λόγω εγγύτητας. Οι υπόλοιποι, όμως, διεθνείς προορισμοί θα υποφέρουν και το 2021 και δεν αναμένεται να υπερβούν το 10% των προσφερόμενων θέσεων. Στο καλύτερο δυνατό σενάριο, το 2021 θα δει τη ζημία στις ΗΠΑ μειωμένη από τα 35 δις στα 5 δις περίπου ή, ως ποσοστό επί του τζίρου, από το σχεδόν 27% που ήταν το 2020 στο 2,7%. Δυστυχώς για την ανάκαμψη, η «τέλεια καταιγίδα» συμπληρώνεται από την αύξηση της τιμής του βασικού αεροπορικού καυσίμου, της «jet kerosene»: η τωρινή εκτίμηση της ΙΑΤΑ για το 2021 κάνει λόγο για μέση τιμή περ. 69 δολ./βαρέλι, έναντι 46,6 δολ./βαρέλι που ήταν το 2020. Βεβαίως, ανάλογη με του 2021 ήταν η τιμή καυσίμου και το 2019, όμως πρόπερσι η εμπορική κίνηση ήταν πολλαπλάσια…

 

Γενικά η ανάκαμψη δεν θα είναι ποτέ πλήρης, ειδικά ως προς το λίαν προσοδοφόρο κομμάτι της «πίττας» που ονομάζεται business travelers και αφορούσε πρωτίστως τις διεθνείς πτήσεις: Έκθεση-σοκ αναφέρει ότι ένα ποσοστό από 20% έως 36% αυτής αναμένεται να χαθεί οριστικά, δηλαδή και μετά το τέλος της πανδημίας, λόγω επέκτασης της τηλεργασίας και λοιπών νέων δεδομένων. Επιπλέον, οι «τρελές» τιμές business class μέχρι και το 2019 έχουν προς το παρόν αποσυμπιεστεί: εισιτήρια υπερατλαντικών πτήσεων που κόστιζαν έως και 9.000 δολ. σήμερα κοστίζουν 3.000 δολ! Αυτή τη στιγμή, είναι η περίοδος που ανατέλλουν πολύ δυναμικά νέες “low cost” εταιρείες, όπως η  Avelo στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ και η Breeze στην Ανατολική Ακτή, με τιμές ναύλων μονής διαδρομής που ξεκινάνε από 19 και 39 δολ., αντίστοιχα!  Για τις “mainstream” αεροπορικές εταιρείες, που αισθάνονται την πίεση των “low cost”, η προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα συνεπάγεται να αλλάξουν εμπορικό μοντέλο/business model, για την περίοδο που η κίνηση παραμένει ακόμη υποτονική. Θα αναφέρουμε παρακάτω μερικά χαρακτηριστικά, αν και ενίοτε εκ διαμέτρου αντίθετα παραδείγματα.

Μια πρώτη εξέλιξη το 2021 είναι η δρομολόγηση στις υψηλής πυκνότητας γραμμές εσωτερικού (από «κόμβο» σε «κόμβο», αλλά και προς δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, όπως λ.χ. το Ορλάντο ή το Μαϊάμι στη Φλώριδα), μεγάλων αεριωθούμενων ευρείας ατράκτου, με ικανό αριθμό θέσεων στη business class. Οι θέσεις αυτές προσφέρονται πλέον σε τιμή σχετικά προσιτή σε σχέση με το παρελθόν, αλλά και πάλι με αξιοσημείωτο «περιθώριο κέρδους». Είναι, δε, δέλεαρ και για τους τακτικούς επιβάτες των loyalty programs, οι οποίοι μπορούν να τις κλείσουν εξαργυρώνοντας μίλια. Ήδη έχουν μαζευτεί, ιδίως από την προ πανδημίας εποχή, εκατ. μίλια προς εξαργύρωση, των οποίων οι κάτοχοι αδημονούν να τα χρησιμοποιήσουν… Σε κάθε περίπτωση, ο «κορμός» των εσωτερικών πτήσεων στις ΗΠΑ παραμένει, κατά σειρά, τα 737 διαφόρων τύπων, η οικογένεια Α320, το Embraer Ε-series και το Α220. Μια ακριβώς αντίθετη από την παραπάνω εξέλιξη είναι η διαφαινόμενη αύξηση των υπερατλαντικών πτήσεων από ΗΠΑ με το …στενής ατράκτου Airbus A321LR, που επί του παρόντος διαθέτει η Jet Blue. Βεβαίως, τέτοιου είδους πτήσεις γίνονταν εδώ και χρόνια και με το 757, όμως προοδευτικά η χρήση του πάνω από το Βόρειο Ατλαντικό «ξέφτισε». Τώρα η Jet Blue θα στηριχτεί στο μικρό Airbus, ακόμη και στην πιο εμβληματική ίσως αεροπορική σύνδεση του κόσμου, τη διαδρομή από το αεροδρόμιο LHR του Λονδίνου προς το JFK της Νέας Υόρκης, εκεί που κάποτε «αλώνιζε» το μεγαθήριο 747. Το αμέσως επόμενο βήμα θα γίνει το 2023, με τη δρομολόγηση προς Ευρώπη, αρχικά από την American Airlines, του ακόμη ικανότερου A321XLR: αυτό διαθέτει εμβέλεια 15% μεγαλύτερη από το LR, δηλ. 8.700 χιλιόμετρα, και η ΑΑ έχει ήδη παραγγείλει 50 μονάδες. Μια τρίτη, τέλος, εξέλιξη είναι η έμφαση στις ανάγκες των πιο νέων ηλιακά επιβατών, οι οποίοι είναι εκείνοι που συνεχίζουν να ταξιδεύουν περισσότερο, σε σχέση με τους μεσήλικες και τους ηλικιωμένους. Και, φυσικά, αυτοί είναι που κάνουν χρήση των “loyalty programs”. Η συγκεκριμένη ομάδα ενδιαφέρεται για συγκεκριμένες παροχές όπως το wi fi εν πτήσει και οι πολλές επιλογές ψυχαγωγίας, οπότε οι εταιρείες πρέπει να είναι σε θέση τις προσφέρουν, έστω και με μικρή χρέωση. Μέχρι πρότινος, αυτές οι παροχές ήταν διαθέσιμες περισσότερο στις διεθνείς, ιδίως δε στις μεγάλης εμβέλειας, πτήσεις.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
Βασίλης Σιταράς
Βασίλης Σιταράς
Διδάκτωρ στρατηγικών σπουδών του ΕΚΠΑ με θέμα τη μετάπτωση του αποτρεπτικού μέσου της Μ.Βρετανίας από τα V-bombers της RAF στα υποβρύχια με πυραύλους Polaris του RN. Συνεργάτης της ΠΤΗΣΗΣ συνεχώς από το Νοέ. 1995 και γενικά των εκδόσεων του χώρου από τον Ιαν. 1993. Αρθρογραφεί επίσης στην ιστοσελίδα ΔΟΥΡΕΙΟΣ, ενώ τη δεκαετία 2013-2023 υπήρξε τακτικός συνεργάτης του ελληνικού Foreign Affairs. Συγγραφέας περίπου 300 έντυπων άρθρων, πέντε ελληνικών και πέντε αγγλικών βιβλίων (διαθέσιμων στο Amazon) για αεροπορικά, στρατηγικά και ναυτικά θέματα
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Adaptable Strike Frigate της BAE Systems, το μέλλον των πολεμικών πλοίων;

Σε μια εποχή όπου οι ναυτικές δυνάμεις καλούνται να ανταποκριθούν γρήγορα και αποτελεσματικά σε ποικίλες προκλήσεις, η ανάγκη για ικανότητα προσαρμογής είναι πιο επιτακτική...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ιταλική πρόταση για φρεγάτα PPA EVO, “πάνοπλη” με 64 κελιά εκτόξευσης...

49
Όπως μεταδίδει το ιταλικό site RID, η Fincantieri παρουσίασε μια πρόταση στην έκθεση Euronaval 2024, για μια εξελιγμένη φρεγάτα κλάσης PPA, αλλά με την...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 7 Νοεμβρίου 1917: Η έφοδος στα Χειμερινά Ανάκτορα...

0
Ξεσπά στη Ρωσία, με την εξ εφόδου κατάληψη των Χειμερινών Ανακτόρων από οπλισμένες ομάδες εργατών και ναυτών που πρόσκεινται στην παράταξη των Μπολσεβίκων, η...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ο Μπάιντεν βιάζεται να στείλει όσο περισσότερα όπλα στην Ουκρανία πριν αναλάβει ο Τραμπ

Με δεδομένο πως ο επόμενος Πρόεδρος των ΗΠΑ, ο Ντόναλντ Τραμπ, θα πιέσει την Ουκρανία για ταχύ συμβιβασμό με την Ρωσία με το που...

Δεύτερο κατασκοπευτικό δορυφόρο παράγγειλε η Βρετανία

Μόλις τον Αύγουστο φέτος εκτοξεύθηκε στο διάστημα ο πρώτος αποκλειστικά βρετανικός, στρατιωτικός δορυφόρος επισκόπησης, ο Tyche, και ήδη η χώρα παράγγειλε δεύτερο!Το συμβόλαιο ύψους...

40 γαλλικά περιπολικά αγοράζει η Ακτοφυλακή των Φιλιππίνων για να κοντράρει την Κίνα

Συνεχείς είναι οι τριβές που αντιμετωπίζουν οι Φιλιππίνες στη ΑΟΖ τους με κινεζικά σκάφη, τα οποία την αμφισβητούν, όπως και διεκδικούν την κατοχή κάποιων...