Οι Νορβηγικές Ένοπλες Δυνάμεις παρέλαβαν αυτή την εβδομάδα τα πρώτα βλήματα μακρού πλήγματος JSM της Kongsberg Defence and Aerospace (KDA), που προορίζονται για τον εξοπλισμό των F-35A της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας της σκανδιναβικής χώρας, σύμφωνα με την υπηρεσία στρατιωτικών προμηθειών Forsvarsmateriell.
Η RoNAF γιόρτασε στην αρχή του Απριλίου την παράδοση των δυο τελευταίων Lightning II («5823» και «5826») από την παραγγελία των 52 αεροσκαφών, η εκτέλεση της οποίας είχε πρακτικά ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2015, ενώ κήρυξε αρχική επιχειρησιακή ικανότητα (IOC) τον Νοέμβριο του 2019, περίπου δυο χρόνια μετά την άφιξη των πρώτων μαχητικών στελθ στη χώρα, το 2017.
Όπως τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση της Forsvarsmateriell, ο JSM είναι το μοναδικό όπλο αέρος-εδάφους/επιφανείας στην κατηγορία του που μπορεί να μεταφερθεί εσωτερικά από το F-35 (τόσο στην έκδοση F-35A όσο και στην έκδοση F-35C), χωρίς να διαφαίνεται στη διεθνή σκηνή ανταγωνιστής του. Αν και στο αμερικανικό οπλοστάσιο υπάρχουν επίσης οι AGM-158A JASSM και AGM-158C LRASM, που έχουν υπέρτερα (ή υποστρατηγικά) χαρακτηριστικά, εντούτοις μπορούν να μεταφερθούν μόνο εξωτερικά στο F-35, ακυρώνοντας όμως έτσι στην πράξη τον προστατευτικό «μανδύα» της τεχνολογίας VLO (Very Low Observable) της σχεδίασης της Lockheed Martin.,
Να σημειωθεί ότι, πέραν της Νορβηγίας και άλλοι χρήστες του F-35 έχουν υιοθετήσει το JSM, όπως η Αυστραλία, η Ιαπωνία αλλά και οι ΗΠΑ.
Ένα από τα JSM της RoNAF θα παραμείνει στις Ηνωμένες Πολιτείες για ένα χρονικό διάστημα ώστε να συνεχίζει τη διεξαγωγή δοκιμών με το JSM, όπως αναφέρει η Forsvarsmateriell προκειμένου να υποβοηθήσει την ολοκλήρωση του νέου λογισμικού στο αεροσκάφος, που είναι απαραίτητο για να αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες που περιέχονται στην πρώτη μεγάλη αναβάθμιση του F-35, δηλαδή την Block 4 και η οποία αφορά στα μαχητικά που παραδίδονται πλέον στους πελάτες του.
Υπενθυμίζεται ότι το Πεντάγωνο ανακοίνωσε στις 31 Μάϊου 2024 την σύναψη του πρώτου από μια σειρά συμβολαίων με την KDA ύψους $141 εκατ. με προοπτική ολοκλήρωσης τον Αύγουστο του 2026. Η εξέλιξη αυτή ακολούθησε μια σειρά επιτυχημένων δοκιμών άφεσης του JSM από την εσωτερική αποθήκη οπλισμού του F-35A τον Φεβρουάριο του 2021 στην Edwards AFB αλλά και άλλες διαδικασίες που ακολούθησαν.
Το βλήμα της Kongsberg, με βάρος 416 kg και μήκος 4 m, μπορεί να μεταφερθεί μέσα στην αποθήκη οπλισμού του F-35, επιτρέποντας παράλληλα την μεταφορά και AIM-120. Είναι ικανό για πτήση με υψηλή υποηχητική ταχύτητα, εκμεταλλεύεται πλήρως τα ενσωματωμένα χαρακτηριστικά στελθ που ελαχιστοποιούν το ίχνος του σε ραντάρ (RCS) και έχει εμβέλεια άνω των 350 km.
Για το Αμερικανικό Ναυτικό το JSM θα έχει κύριο και καίριο ρόλο στο θέατρο του δυτικού Ειρηνικού επιτρέποντας με το ίδιο όπλο πλήγματα σε ναυτικό και χερσαίο περιβάλλον κατά εγκαταστάσεων και πλοίων του PLAN (Ναυτικού του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού) και των νησιωτικών βάσεών του στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Αντίστοιχο ρόλο θα έχει ο JSM και στα οπλοστάσια της Ιαπωνικής Αεροπορικής Δύναμης Αυτοάμυνας (JASDF) και της Βασιλικής Αεροπορίας της Αυστραλίας (RAAF).
Η KDA από την πλευρά της τονίζει ότι το βλήμα έχει εξαιρετικά ευέλικτη δυνατότητα προγραμματισμού στόχων: εκτός του αεροσκάφους («off-board»), επί του φορέα («on-board») πριν από την απογείωση αλλά και εν πτήσει («in-flight), για να εξυπηρετήσει διευρυμένους κανόνες εμπλοκής-RoE (Rules-of-Engagement), αλλά και αναδυόμενες απειλές στην διάρκεια μιας αποστολής.
Η εταιρία σημειώνει ότι η επιλογή των JSM τόσο από την USAF όσο και από αεροπορίες όπως η RoNAF αλλά και αυτές άλλων ΝΑΤΟϊκών χωρών στο μέλλον, υποστηρίζει επίσης πλήρως την προοπτική του ΝΑΤΟ για την ανταλλαξιμότητα του εξοπλισμού μεταξύ των συμμαχικών αεροποριών.
Στελέχη της Forsvarsmateriell και της KDA σχολιάζοντας για τις στρατηγικές και τακτικές προοπτικές των παραδόσεων των πρώτων JSM ανέφεραν ότι ο συνδυασμός του με τα F-35A «δίνει στη Νορβηγία τη δυνατότητα να αποκαλύπτει και να εξουδετερώνει καλά αμυνόμενους στόχους σε σημαντική απόσταση, με μεγάλη ακρίβεια και χαμηλό ρίσκο εντοπισμού των αεροσκαφών κρούσης. Η ενσωμάτωση του JSM στο Lightning II εξασφαλίζει την ικανότητα πληγμάτων σε πλοία, ραντάρ και κέντρα διοίκησης σε μεγάλες εμβέλειας με το βλήμα να μπορεί να ελιχθεί μέσα από την εχθρική αεράμυνα, όσο σύγχρονη και εάν είναι αυτή, χάρις στα εγγενή χαρακτηριστικά στελθ (που λείπουν από τα περισσότερα άλλα όπλα αέρος-εδάφους/επιφανείας) και να βρει τον στόχο του ακόμη και σε δύσκολες συνθήκες καιρού και περιβάλλοντος».
Όπως χαρακτηριστικά είπε ο Ταξίαρχος Jarle Nergård, επικεφαλής του τομέα αεροπορικών δυνατοτήτων της Forsvarsmateriell: «απλά ο εχθρός δεν θα είναι δυνατόν να πλέει και να επιχειρεί εκεί όπου υπάρχουν F-35 με JSM», δηλαδή παρέχει στην πράξη στρατηγικής τακτικής άρνησης της περιοχής-A2/AD (Anti-Access/Area-Denial) του ΝΑΤΟ.