16.2 C
Athens
Πέμπτη, 15 Μαΐου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗNorthrop YA-9A, o μεγάλος ανταγωνιστής του A-10A Thunderbolt

Northrop YA-9A, o μεγάλος ανταγωνιστής του A-10A Thunderbolt

- Advertisement -

Το YA-9A, ήταν ένα πρωτότυπο επιθετικό αεροσκάφος εγγύς υποστήριξης, που, αναπτύχθηκε από τη Northrop στα πλαίσια του προγράμματος A-X της Αμερικανικής Αεροπορίας (USAF) κατά τη δεκαετία του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Το πρόγραμμα A-X είχε ως στόχο την ανάπτυξη ενός αεροσκάφους που θα αντικαθιστούσε τα υπάρχοντα μοντέλα όπως το A-1 Skyraider και το F-105 Thunderchief σε ρόλους εγγύς υποστήριξης (Close Air Support – CAS) και αντιαρματικής δράσης. Και ήταν το το σχέδιο που ανταγωνίστηκε το φοβερό Α-10Α.

Το YA-9A είχε ιδιαίτερη εμφάνιση, με ένα σχεδόν ορθογώνιο προφίλ πτερύγων και δύο κινητήρες Lycoming YF102-LD-100 τοποθετημένους στις βάσεις τους. Η δομή του ήταν κυρίως από αλουμίνιο, χρησιμοποιώντας κυψελωτή κατασκευή και χημικά επεξεργασμένες επιφάνειες για να ελαχιστοποιήσει το βάρος και να αυξήσει την αντοχή. Η σχεδίαση παρείχε βελτιωμένη ορατότητα στον χειριστή, ενώ το μεγάλο μονό ουραίο προσέφερε σταθερότητα σε χαμηλά ύψη.

Οι κινητήρες Lycoming YF102 , ήταν μια παραλλαγή των γνωστών μας T55 της Avco Lycoming που εξελίχθηκαν από τους κινητήρες των ελικοπτέρων CH-47 Chinook. Παρείχαν περίπου 7.200 λίβρες ώθησης, λιγότερο δηλαδή από ότι οι TF34 που χρησιμοποιήθηκαν στο A-10, αλλά στην περίπτωσή τους, δόθηκε έμφαση στην οικονομία και την αξιοπιστία. Αυτό επέτρεψε στο YA-9A να έχει ικανοποιητική αυτονομία χωρίς να θυσιάζει σημαντικά την αποτελεσματικότητά του σε αποστολές εδάφους. Το αεροσκάφος έφθανε τους 450 κόμβους, ενώ το μέγιστο βάρος απογείωσης ήταν στους 18,5 τόνους.

Το YA-9A σχεδιάστηκε για να φέρει ένα πανίσχυρο πυροβόλο GAU-8 Avenger 30 χιλιοστών, ίδιο με αυτό που όπλισε το Α-10Α, αν και στις δοκιμές αρχικά χρησιμοποιήθηκε ένα μικρότερο, το 20 χιλιοστών M61 Vulcan λόγω καθυστέρησης στην ανάπτυξη του GAU-8. Είχε προβλεφθεί να τοποθετηθεί μεγάλος αριθμός πυλώνων, έως 10, για εξωτερική φόρτωση όπλων, με δυνατότητα να μεταφέρει έως και 16.000 λίβρες φορτίου, συμπεριλαμβανομένων βομβών, πυραύλων αέρος-εδάφους όπως οι Maverick και ρουκετών.

Η θωράκιση ήταν εκτενής, ενώ τα καύσιμα ήταν σε αυτοσφραγιζόμενες δεξαμενές με αφρό για την πρόληψη πυρκαγιάς μετά από πλήγματα. Η επιβιωσιμότητα ήταν μια από τις πρωταρχικές προτεραιότητες της σχεδίασης, όπως και στο Α-10, με χρήση τιτανίου σε πολλές περιοχές της ατράκτου, όπως το κάθισμα του πιλότου, το πιλοτήριο, και τα υδραυλικά συστήματα, ώστε να αντέχει πυρά μικρού διαμετρήματος και θραύσματα αντιαεροπορικών.

Το πρώτο πρωτότυπο πέταξε για πρώτη φορά στις 30 Μαΐου 1972, με το δεύτερο να ακολουθεί στις 23 Αυγούστου του ιδίου έτους. Οι πιλότοι δοκιμών της USAF ανέφεραν ότι το YA-9A είχε απόδοση στον αέρα αντίστοιχη με μαχητικά αεροσκάφη, με καλή απόκριση των πηδαλίων στους ελιγμούς.

Παρά τις θετικές κριτικές για την απόδοση του, η USAF επέλεξε το Fairchild Republic YA-10A στις 18 Ιανουαρίου του 1973. Η απόφαση βασίστηκε σε διάφορα κριτήρια, όπως η μεγαλύτερη δυνατότητα μεταφοράς φορτίου, η ευκολία παραγωγής, και η μεγαλύτερη εμπειρία που υπήρχε σχετικά με τους κινητήρες TF34 που χρησιμοποιήθηκαν στο A-10.

Μετά την ολοκλήρωση των δοκιμών, τα δύο πρωτότυπα YA-9A μεταφέρθηκαν στη NASA για ερευνητικά προγράμματα. Αργότερα, εκτέθηκαν σε μουσεία, το 71-1367 στην βάση Edwards και το 71-1368 στο αεροπορικό μουσείο March Field στην Καλιφόρνια.

Ήταν το Su-25 μια αντιγραφή του YA-9A;

Εδώ και αρκετές δεκαετίες, υπήρχε η φήμη πως το σοβιετικό Sukhoi Su-25 (που τελικά πέρασε σε παραγωγή και υπηρετεί ακόμη) ήταν αντιγραφή του σχεδίου της Northrop. Η σχεδιαστική προσέγγιση των δύο αεροσκαφών, αν και προϊόντα διαφορετικών χωρών και φιλοσοφιών κατασκευής, παρουσιάζει ενδιαφέρουσες ομοιότητες, κυρίως λόγω της ταυτόσημης αποστολής ως επιθετικά αεροσκάφη εγγύς υποστήριξης. Έτσι υπάρχει σχεδόν ταύτιση στην γενική σχεδιαστική φόρμα, στην τοποθέτηση των κινητήρων στη σύνδεση πτέρυγας ατράκτου, στην θωράκιση του πιλοτηρίου, στους πολλούς πυλώνες μεταφοράς φορτίου και στη γενικότερη πρόβλεψη για εύκολη – το δυνατόν- επισκευή και συντήρηση, καθώς προβλέποταν να επιχειρούν σε αεροδρόμια κοντά στην πρώτη γραμμή.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

DEFEA 2025: Το Forum της ΠΤΗΣΗΣ για το Follow On Support των ελληνικών αεροπορικών μέσων

To περιοδικό ΠΤΗΣΗ και η ιστοσελίδα flight.com.gr, στα πλαίσια της αμυντικής έκθεσης DEFEA 2025, έκαναν ένα δίωρο forum σχετικά με το θέμα της Εν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: V-BAT της Shield AI, μια καινοτομική λύση για τον Ελληνικό...

4
Η απόκτηση δύο συστημάτων V-BAT, παραγωγής της αμερικανικής Shield AI, από τον Ελληνικό Στρατό, μέσω δωρεάς του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, ενισχύει τις επιχειρησιακές δυνατότητες...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 13 Μαΐου 1912: Η απαρχή της RAF

0
Συγκροτείται στη Βρετανία το «Βασιλικό Σώμα Αέρος» με βάση το Εναέριο Τάγμα του Σώματος Μηχανικού, με ναυτική και χερσαία πτέρυγα, σχολή εκπαίδευσης και εργοστάσιο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ο Τραμπ στο Κατάρ, δηλώνει συμφωνίες αξίας έως 1,2 τρις δολαρίων – τι πήρε σε αμυντικά

Συνεχίζοντας την περιοδεία του στη Μέση Ανατολή, σήμερα ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπμ υπέγραψε συμφωνία με τον εμίρη Hamad Al Thani του Κατάρ...

Η ινδική εκδοχή για την επιχείρηση Sindoor, “μεγάλη επιτυχία, δεν χάσαμε Rafale”

Η περιοχή του Κασμίρ παραμένει ένα από τα πιο εκρηκτικά γεωπολιτικά ζητήματα παγκοσμίως, με την Ινδία και το Πακιστάν να διεκδικούν τον έλεγχο της...

Χρήση ουσιών από τους χειριστές της Ινδικής Αεροπορίας – μια πτυχή του αεροπορικού πολέμου

Εδώ και αρκετά χρόνια είναι γνωστό πως οι χειριστές της Ινδικής Αεροπορίας χρησιμοποιούν ένα συνδυασμό φαρμακευτικών ουσιών (σε μορφή χαπιών), ώστε να βελτιώνουν την...