11.8 C
Athens
Σάββατο, 1 Φεβρουαρίου, 2025
ΝΕΑΔΙΑΣΤΗΜΑ–ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑNorthrop N-205, το F-5 που θα έφτανε μέχρι το Διάστημα!

Northrop N-205, το F-5 που θα έφτανε μέχρι το Διάστημα!

- Advertisement -

Το αεροσκάφος Northrop N-205 ήταν μια πρόταση για ένα ειδικό τύπο “διαστημικού” εκπαιδευτικού, ως μια παραλλαγή του T-38 Talon. Το Τ-38 με τη σειρά του είναι “συγγενής” του γνωστού μας F-5, που υπηρέτησε πιστά την ΠΑ για δεκαετίες! Το Ν-205 όμως δεν ήταν ένα τυπικό F-5, καθώς αντί για κινητήρες τζετ, θα χρησιμοποιούσε τρεις πυραυλοκινητήρες για κατακόρυφη εκτόξευση.

Αυτό το πρωτοποριακό αεροσκάφος σχεδιάστηκε για να μπορεί να επιτύχει ταχύτητες Mach 3,2 στην πορεία του προς το ύψος των 200.000 ποδιών. Η ανάπτυξη του τοποθετείται στη δεκαετία του 1950 στις ΗΠΑ, μια εποχή που η εκτόξευση του δορυφόρου Σπούτνικ από την Σοβιετική Ένωση -στις 4 Οκτωβρίου 1957- προκάλεσε σημαντική αλλαγή στην αντίληψη των Ηνωμένων Πολιτειών για την τεχνολογική τους υπεροχή.

Αυτή η εξέλιξη οδήγησε σε μία περίοδο έντονων διεργασιών για το πώς θα έπρεπε να αντιδράσει η χώρα απέναντι στους Σοβιετικούς. Μία από αυτές τις προτάσεις ήταν κι ένα φιλόδοξο σχέδιο της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ για ένα επανδρωμένο όχημα με πτέρυγες που θα μπορούσε να εκτελεί εξωατμοσφαιρική πτήση. Αυτό σχεδιάζονταν όχι μόνο ως ερευνητικό όχημα αλλά και ως πλατφόρμα αναγνώρισης, ακόμη και ως στρατηγικό όπλο, όπου υποτίθεται οι Σοβετικοί δεν θα μπορούσαν να αναχαιτίσουν.

Η USAF εξέτασε την ιδέα, ζητώντας και λαμβάνοντας 9 προτάσεις από 12 εταιρείες το Μάρτιο του 1958, με την Boeing να βγαίνει νικήτρια τον Ιούνιο του 1959, με το σχέδιο  X-20 Dyna-Soar (Dynamic Soarer).

Η Northrop που επίσης είχε υποβάλλει πρόταση αλλά είχε απορριφθεί, είδε μία νέα ευκαιρία να συμμετάσχει στο πρόγραμμα, έστω και πλαγίως. Ήδη είχε κερδίσει το διαγωνισμό για το νέο  υπερηχητικό εκπαιδευτικό της Πολεμικής Αεροπορίας τον Οκτώβριο του 1956, που θα εξελισσόταν στο Τ-38 Talon. Έτσι στις 22 Μαΐου 1958, δύο μήνες μετά την επιλογή της USAF για το Dyna-Soar, η Northrop πρότεινε μία παραλλαγή του Talon ως “Aerospace Trainer”, με την επιχειρηματολογία ότι η Πολεμική Αεροπορία θα χρειαζόταν ένα αξιόπιστο, οικονομικό όχημα για την εκπαίδευση των πιλότων σε συνθήκες στα όρια του διαστήματος.

Με τον κωδικό N-205, το προτεινόμενο αεροσκάφος, απαιτούσε περίπου 25% τροποποίηση στη βασική δομή του T-38A για να εκτελέσει την αποστολή. Εφοδιασμένο με τρεις πυραυλοκινητήρες Rocketdyne AR-4 αντί των δύο τζετ General Electric J85-GE-5, θα είχε συνολικά 33.000 λίβρες ώθησης χρησιμοποιώντας ένα μείγμα από 90% υπεροξείδιο του υδρογόνου και 10% καύσιμο JP-5.

Σχεδιασμένο να εκτοξεύεται σχεδόν κατακόρυφα από πλατφόρμα με ράγα, το N-205 θα έφτανε τα 3,2 Mach σε μια πτήση 90 δευτερολέπτων με τους πυραυλοκινητήρες μέχρι τα 90.000 πόδια, ώστε να συνεχίσει σε βαλλιστική τροχιά και να φτάσει το απόγειο των 200.000 ποδιών, πριν επιστρέψει στο έδαφος. Η επανείσοδος στην ατμόσφαιρα θα γινόταν με ταχύτητα Mach 2,6. Υπήρχε επίσης η δυνατότητα για έναν επιπλέον βοηθητικό πυραυλοκινητήρα ώσης 1.000 λιβρών για εξτρά ασφάλεια κατά τη φάση της προσγείωσης.

Ωστόσο, η Πολεμική Αεροπορία δεν υιοθέτησε το σχέδιο. Το 1963, η εταιρεία επανέφερε το θέμα με την πρόταση “ST-38 Aerospace Trainer Study”, γνωστή και ως N-205B. Αυτή  περιλάμβανε βελτιώσεις, όπως την αντικατάσταση της κατακόρυφης εκτόξευσης με συμβατική απογείωση.

Η εξέλιξη των διαστημικών προγραμμάτων και η αλλαγή στις προτεραιότητες σε συνδυασμό με την ακύρωση του X-20 το 1963, έθεσαν τέλος στις φιλοδοξίες της εταιρείας για το N-205. Οπότε το όραμα για ένα αεροσκάφος που θα μπορούσε να εκπαιδεύει πιλότους για εξωατμοσφαιρικές-διαστημικές αποστολές έμεινε ανεκπλήρωτο.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

5 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Γιατί η Ελλάδα “έκοψε” το πρόγραμμα του IRIS-T Block 2, ενώ χρηματοδοτεί το ΕΛΚΑΚ!

H ανακοίνωση της γερμανικής εταιρείας Diehl Defence στις 30 Ιανουαρίου 2025 σχετικά με την έναρξη της ανάπτυξης και της προετοιμασίας παραγωγής του πυραύλου αέρος-αέρος...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

358 Μοίρα Έρευνας-Διάσωσης: Η άγνωστη αποστολή SAR στα Ίμια

8
Του Θεμιστοκλή Βρανά. Πρώτη δημοσίευση, "ΠΤΗΣΗ", Νο 45, Ιανουάριος 2024Για το τι έλαβε χώρα στα Ίμια στο τέλος Ιανουαρίου 1996 έχουν γραφεί πολλά και...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 31 Ιανουαρίου 1996: Η κρίση στα Ίμια κορυφώνεται

9
Τις πρώτες πρωϊνές ώρες της 31ης Ιανουαρίου, Τούρκοι κομάντος αποβιβάζονται στη μικρή Ίμια, που έχει μείνει αφύλακτη και υψώνουν την τουρκική σημαία.https://military-history.gr/1995-12-25-figen-akat/Στις 05:30 το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η Βρετανία “σκοτώνει” 2 πλοία υποστήριξης αποβάσεων – πιθανός πελάτης η Βραζιλία

Τα δύο μεγάλα πλοία υποστήριξης αποβάσεων, HMS Albion και HMS Bulwark, που θα αποσύρει το Βρετανικό Ναυτικό σε λίγες εβδομάδες, είναι προς πώληση. Μιλάμε...

Ξεκίνησε δοκιμές εδάφους το Black Hawk με 50% ισχυρότερο κινητήρα

Όπως ανακοίνωσε η Sikorsky, έγινε η πρώτη δοκιμή εδάφους ελικοπτέρου UH-60M Black Hawk το οποίο έχει τους νέους κινητήρες GE T901 ITE. O συγκεκριμένος...

Το μεγαλύτερο σουηδικό “πακέτο” βοήθειας για την Ουκρανία – με 1.500 πυραύλους TOW

Στο 1,17 δις ευρώ φθάνει η αξία του τελευταίου πακέτου αμυντικής βοήθειας που θα στείλει η Σουηδία στην Ουκρανία, το οποίο ανακοινώθηκε χθες. Σε...