30.7 C
Athens
Τετάρτη, 17 Σεπτεμβρίου, 2025
ΝΕΑΔΙΑΣΤΗΜΑ–ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑNorthrop N-205, το F-5 που θα έφτανε μέχρι το Διάστημα!

Northrop N-205, το F-5 που θα έφτανε μέχρι το Διάστημα!

- Advertisement -

Το αεροσκάφος Northrop N-205 ήταν μια πρόταση για ένα ειδικό τύπο “διαστημικού” εκπαιδευτικού, ως μια παραλλαγή του T-38 Talon. Το Τ-38 με τη σειρά του είναι “συγγενής” του γνωστού μας F-5, που υπηρέτησε πιστά την ΠΑ για δεκαετίες! Το Ν-205 όμως δεν ήταν ένα τυπικό F-5, καθώς αντί για κινητήρες τζετ, θα χρησιμοποιούσε τρεις πυραυλοκινητήρες για κατακόρυφη εκτόξευση.

Αυτό το πρωτοποριακό αεροσκάφος σχεδιάστηκε για να μπορεί να επιτύχει ταχύτητες Mach 3,2 στην πορεία του προς το ύψος των 200.000 ποδιών. Η ανάπτυξη του τοποθετείται στη δεκαετία του 1950 στις ΗΠΑ, μια εποχή που η εκτόξευση του δορυφόρου Σπούτνικ από την Σοβιετική Ένωση -στις 4 Οκτωβρίου 1957- προκάλεσε σημαντική αλλαγή στην αντίληψη των Ηνωμένων Πολιτειών για την τεχνολογική τους υπεροχή.

Αυτή η εξέλιξη οδήγησε σε μία περίοδο έντονων διεργασιών για το πώς θα έπρεπε να αντιδράσει η χώρα απέναντι στους Σοβιετικούς. Μία από αυτές τις προτάσεις ήταν κι ένα φιλόδοξο σχέδιο της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ για ένα επανδρωμένο όχημα με πτέρυγες που θα μπορούσε να εκτελεί εξωατμοσφαιρική πτήση. Αυτό σχεδιάζονταν όχι μόνο ως ερευνητικό όχημα αλλά και ως πλατφόρμα αναγνώρισης, ακόμη και ως στρατηγικό όπλο, όπου υποτίθεται οι Σοβετικοί δεν θα μπορούσαν να αναχαιτίσουν.

Η USAF εξέτασε την ιδέα, ζητώντας και λαμβάνοντας 9 προτάσεις από 12 εταιρείες το Μάρτιο του 1958, με την Boeing να βγαίνει νικήτρια τον Ιούνιο του 1959, με το σχέδιο  X-20 Dyna-Soar (Dynamic Soarer).

Η Northrop που επίσης είχε υποβάλλει πρόταση αλλά είχε απορριφθεί, είδε μία νέα ευκαιρία να συμμετάσχει στο πρόγραμμα, έστω και πλαγίως. Ήδη είχε κερδίσει το διαγωνισμό για το νέο  υπερηχητικό εκπαιδευτικό της Πολεμικής Αεροπορίας τον Οκτώβριο του 1956, που θα εξελισσόταν στο Τ-38 Talon. Έτσι στις 22 Μαΐου 1958, δύο μήνες μετά την επιλογή της USAF για το Dyna-Soar, η Northrop πρότεινε μία παραλλαγή του Talon ως “Aerospace Trainer”, με την επιχειρηματολογία ότι η Πολεμική Αεροπορία θα χρειαζόταν ένα αξιόπιστο, οικονομικό όχημα για την εκπαίδευση των πιλότων σε συνθήκες στα όρια του διαστήματος.

Με τον κωδικό N-205, το προτεινόμενο αεροσκάφος, απαιτούσε περίπου 25% τροποποίηση στη βασική δομή του T-38A για να εκτελέσει την αποστολή. Εφοδιασμένο με τρεις πυραυλοκινητήρες Rocketdyne AR-4 αντί των δύο τζετ General Electric J85-GE-5, θα είχε συνολικά 33.000 λίβρες ώθησης χρησιμοποιώντας ένα μείγμα από 90% υπεροξείδιο του υδρογόνου και 10% καύσιμο JP-5.

Σχεδιασμένο να εκτοξεύεται σχεδόν κατακόρυφα από πλατφόρμα με ράγα, το N-205 θα έφτανε τα 3,2 Mach σε μια πτήση 90 δευτερολέπτων με τους πυραυλοκινητήρες μέχρι τα 90.000 πόδια, ώστε να συνεχίσει σε βαλλιστική τροχιά και να φτάσει το απόγειο των 200.000 ποδιών, πριν επιστρέψει στο έδαφος. Η επανείσοδος στην ατμόσφαιρα θα γινόταν με ταχύτητα Mach 2,6. Υπήρχε επίσης η δυνατότητα για έναν επιπλέον βοηθητικό πυραυλοκινητήρα ώσης 1.000 λιβρών για εξτρά ασφάλεια κατά τη φάση της προσγείωσης.

Ωστόσο, η Πολεμική Αεροπορία δεν υιοθέτησε το σχέδιο. Το 1963, η εταιρεία επανέφερε το θέμα με την πρόταση “ST-38 Aerospace Trainer Study”, γνωστή και ως N-205B. Αυτή  περιλάμβανε βελτιώσεις, όπως την αντικατάσταση της κατακόρυφης εκτόξευσης με συμβατική απογείωση.

Η εξέλιξη των διαστημικών προγραμμάτων και η αλλαγή στις προτεραιότητες σε συνδυασμό με την ακύρωση του X-20 το 1963, έθεσαν τέλος στις φιλοδοξίες της εταιρείας για το N-205. Οπότε το όραμα για ένα αεροσκάφος που θα μπορούσε να εκπαιδεύει πιλότους για εξωατμοσφαιρικές-διαστημικές αποστολές έμεινε ανεκπλήρωτο.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

5 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Κονδύλια SAFE για την ελληνική άμυνα, προτελευταίοι στην Ευρώπη και… πάλι καλά!

Στα 787,7 εκατομμύρια ευρώ (από 1,2 δις που είχαμε ζητήσει), καταλήγει η "απόδοση" της δανειακής χρηματοδότησης για την Ελλάδα από τον κανονισμό SAFE της...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ρωσικά drones σε Πολωνία και Ρουμανία: Διδάγματα για την εθνική ασφάλεια...

5
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, πολιτικού επιστήμονα- διεθνολόγου, πρώην γενικού διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 17 Σεπτεμβρίου 1620: Μάχη της Τσετσόρα, η διχόνοια...

0
Οι Οθωμανοί τσακίζουν τις ενωμένες δυνάμεις της Πολωνο-Λιθουανικής Συνομοσπονδίας και των Μολδαβών αταμάνων, κοντά στον ποταμό Προύθο.Τον 15ο αιώνα, η Οθωμανική αυτοκρατορία υπό τη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Το Κίεβο επιβεβαίωσε ότι οι ΗΠΑ ενέκριναν τα πρώτα πακέτα όπλων που χρηματοδοτήθηκαν από τους συμμάχους

Οι Ηνωμένες Πολιτείες ενέκριναν τα πρώτα πακέτα στρατιωτικής βοήθειας για την Ουκρανία στο πλαίσιο ενός νέου μηχανισμού που χρηματοδοτείται από άλλους συμμάχους, επιβεβαίωσε σήμερα...

Η Επιτροπή πρότεινε τη μερική αναστολή της Συμφωνίας Σύνδεσης ΕΕ-Ισραήλ για το εμπόριο

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε σήμερα τη μερική αναστολή της Συμφωνίας Σύνδεσης ΕΕ-Ισραήλ για θέματα που σχετίζονται με το εμπόριο, καθώς και την επιβολή κυρώσεων...

“Έμεινε” από κινητήρα το διαστημόπλοιο Cygnus XL που μεταφέρει εφόδια στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

To διαστημικό "μεταγωγικό" Cygnus XL, που εκτοξεύτηκε στις 14 Σεπτεμβρίου με  πύραυλο Falcon 9 της SpaceX, και μεταφέρει εφόδια βάρους περίπου 5 τόνων, στο...