15.5 C
Athens
Τετάρτη, 12 Μαρτίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗNorth American A-5 Vigilante - το πυρηνικό βομβαρδιστικό που άλλαξε ρόλο

North American A-5 Vigilante – το πυρηνικό βομβαρδιστικό που άλλαξε ρόλο

- Advertisement -

Στην ιστορία της αεροπορικής ιστορίας υπάρχουν αρκετά πολεμικά αεροσκάφη που έχουν αφήσει το στίγμα τους λόγω της πρωτοποριακής τους σχεδίασης και της καινοτομίας που έφεραν. Ένα από αυτά είναι το North American A-5 Vigilante, που σχεδιάστηκε με αποστολή τον πυρηνικό βομβαρδισμό.

Το αρχικό σχέδιο που εξελίχθηκε από την North American Aviation ονομάστηκε NA-233, το οποίο μετονομάστηκε σε A3J-1 (μετέπειτα A-5A). Το διθέσιο Vigilante ήταν σχεδιασμένο με έμφαση στην ταχύτητα (στα 2 Mach) και την εμβέλεια, καθώς ήταν τα χαρακτηριστικά που απαιτούνταν για βαθιά διείσδυση σε εχθρικά εδάφη, κυρίως της Σοβιετικής Ένωσης. Το concept πήρε την έγκριση του Αμερικανικού Ναυτικού που ήθελε να μετέχει στην πυρηνική κρούση και με τα αεροπλανοφόρα του, οπότε εξελίχθηκε το αεροσκάφος, με πρώτη πτήση τον Αύγουστο του 1958, και ένταξη σε υπηρεσία από το 1961.

Ευτυχώς η επιχειρησιακή του δράση περιορίστικε σε συμβατικές αποστολές στον πόλεμο του Βιετνάμ, όπου κατέγραψε και αρκετές απώλειες, κυρίως από αντιαεροπορικά πυρά. Εκεί, το A-5 χρησιμοποιήθηκε κυρίως για αναγνώριση, που τελικά θα ήταν και ο βασικός ρόλος του, καθώς η πυρηνική κρούση από αεροπλανοφόρα είχε υποχωρήσει ως απαίτηση. Έτσι τα περισσότερα αεροσκάφη που παρήχθησαν ήταν της έκδοσης αναγνώρισης RA-5C.

Το Α-5 ήταν εξοπλισμένο με δύο κινητήρες General Electric J79, τους ίδιους που χρησιμοποιούνταν στο McDonnell Douglas F-4 Phantom II, ενώ είχε ένα εξελιγμένο -για την εποχή- ηλεκτρονικό πακέτο, με ένα πρώιμο ψηφιακό υπολογιστή, που διαχειριζόταν το σύστημα βομβαρδισμού, head up display όπως και ισχυρό ραντάρ.
Το Vigilante, χρησιμοποιούσε και μια πρωτοποριακή μέθοδο για την άφεση των βομβών πάνω από το στόχο. Η μακρόστενη αποθήκη βομβών ήταν μεταξύ των δύο κινητήρων, όπου η έξοδος των όπλων γίνονταν από το πίσω μέρος, με ολίσθηση τους. Αυτό επέτρεπε την άφεση της βόμβας ακόμα και σε υπερηχητικές ταχύτητες, κάτι που ήταν ιδιαίτερα σημαντικό λόγω της πολύ υψηλής ταχύτητας που έπρεπε να αναπτύξει το αεροσκάφος για να ξεφύγει από το καταστροφικό κύμα της πυρηνικής έκρηξης. Η πυρηνική βόμβα (αρχικά η Β28, ελεύθερης πτώσης) συνδεόταν με δύο απορριπτόμενες δεξαμενές καυσίμου, τοποθετημένες μπροστά και πίσω της. Οι δεξαμενές άδειαζαν κατά τη διάρκεια της πτήσης και ήταν σχεδιασμένες να εκτινάσσονται μαζί με τo όπλο.
Στην πράξη, όμως, αυτό το πολύπλοκο σύστημα αποδείχθηκε αρκετά αναξιόπιστο. Και στην έκδοση RA-5C, η αποθήκη αυτή χρησιμοποιούνταν μόνο για την αποθήκευση καυσίμου. Μάλιστα, σε τρεις περιπτώσεις, το σοκ της εκτόξευσης από το καταπέλτη κατά την απονήωση, προκάλεσε την εκτίναξη των δεξαμενών καυσίμου στην επιφάνεια του καταστρώματος του αεροπλανοφόρου, κάτι που σύμφωνα με αναφορές προκάλεσε την καταστροφή τουλάχιστον ενός αεροσκάφους.
Με την πρωτοποριακή αλλά εξαιρετικά πολύπλοκη σχεδίαση του, το Α-5 υπέφερε από υψηλό κόστος συντήρησης και λειτουργίας, ενώ το μεγάλο μέγεθος του έκανε δυσχερή τη χρήση στα καταστρώματα των αεροπλανοφόρων. Επίσης ήταν πολύ απαιτητική η εκπαίδευση των χειριστών του, που αντιμετώπιζαν ένα πολύ σύνθετο αεροσκάφος, το οποίο συνδύαζε υψηλή υπερηχητική ταχύτητα στις περισσότερες αποστολές του, με ικανότητες προσνήωσης σε αεροπλανοφόρο. Έτσι παρά τις δυνατότητές του για κρούση ακριβείας σε μεγάλη απόσταση, το A-5 δεν έγινε ποτέ το κύριο βομβαρδιστικό του Αμερικανικού Ναυτικού, όπως αρχικά προοριζόταν.
Το A-5 Vigilante αποσύρθηκε από την υπηρεσία στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Σήμερα, λίγα αντίτυπα επιβιώνουν σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, ως μνημεία μιας περιόδου όπου η γεωπολιτική αντιπαράθεση με την ΕΣΣΔ οδήγησε στη δημιουργία εξαιρετικών πτητικών μηχανών, με τολμηρή σχεδίαση αλλά κάποιες φορές και μπροστά από την εποχή τους.
  • Πρώτη πτήση: 31 Αυγούστου 1958
  • Εισαγωγή στην υπηρεσία: 1961
  • Απόσυρση: 1979 (RA-5C)
  • Παραγωγή: 156 (συνολικά, με 137 RA-5C)
Διαστάσεις
  • Μήκος: 23,32 μέτρα
  • Άνοιγμα φτερών: 16,15 μέτρα
  • Ύψος: 5,92 μέτρα
  • Εμβαδόν φτερών: 65,8 μ²
Βάρη
  • Κενό: 14.935 kg
  • Μέγιστο βάρος απογείωσης: 29.030 kg
Κινητήρες
  • 2 × General Electric J79-GE-10 (A-5A) ή J79-GE-8 (RA-5C)
  • Μέγιστη ώση με μετάκαυση: 77,6 kN Χ2
Επιδόσεις
  • Μέγιστη ταχύτητα: Mach 2,1 (περίπου 2.303 km/h σε υψόμετρο)
  • Εμβέλεια: Περίπου 3.200 km (με εναέριο ανεφοδιασμό)
  • Μέγιστο υψόμετρο: 17.700 μέτρα
  • Λόγος ώσης προς βάρος: 0,54 (με πλήρες φορτίο)

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

8 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
8 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Γιατί η Ευρώπη δεν “καλεί στο τραπέζι” την Ελλάδα με τις τρίτες σε μέγεθος ένοπλες δυνάμεις του ΝΑΤΟ;

Ένα από τα βασικά επιχειρήματα για την αμυντική ισχύ της χώρας μας, είναι ο πράγματι τεράστιος για το μέγεθος μας, αριθμός αρμάτων, τεθωρακισμένων, αυτοκινούμενων...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Leonardo AW249, το ιταλικό μέλλον των επιθετικών ελικοπτέρων

1
Του Dott. Riccardo Niccoli. Πρώτη δημοσίευση «ΠΤΗΣΗ» νο 53, Νοέμβριος 2024. Ορισμένα στοιχεία της εξέλιξης του προγράμματος ήταν ακριβή την εποχή της αρχικής δημοσίευσης, αλλά...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 11 Μαρτίου 1941: Lend-Lease, το οικονομικό σχέδιο που...

13
Ο Πρόεδρος Ρούζβελτ υπογράφει τον νόμο Lend-Lease -μετά την έγκριση του από το Κογκρέσο- επιτρέποντας την «παροχή στρατιωτικού υλικού οποιασδήποτε φύσης, του οποίου η...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΕΚΤΑΚΤΟ: Συμφώνησαν ΗΠΑ-Ουκρανία, ξεκινούν και πάλι οι αποστολές όπλων

Σε μια σημαντική εξέλιξη για την επίλυση της ουκρανικής κρίσης, η Σαουδική Αραβία φιλοξένησε στο Τζέντα μια συνάντηση υψηλού επιπέδου, υπό την αιγίδα του...

Leonardo AW249, το ιταλικό μέλλον των επιθετικών ελικοπτέρων

Του Dott. Riccardo Niccoli. Πρώτη δημοσίευση «ΠΤΗΣΗ» νο 53, Νοέμβριος 2024. Ορισμένα στοιχεία της εξέλιξης του προγράμματος ήταν ακριβή την εποχή της αρχικής δημοσίευσης, αλλά...

Παγκόσμια αγορά όπλων 2020-2024: Κυριαρχούν οι ΗΠΑ σε εξαγωγές, βούλιαξε η Ρωσία, 103% επάνω η Τουρκία

Νέα μελέτη του Ινστιτούτο Ερευνών για την Ειρήνη της Στοκχόλμης (SIPRI) εξετάζει την εξέλιξη των διεθνών πωλήσεων κύριων οπλικών συστημάτων στο διάστημα 2020-2024, δηλαδή...