Τα δυο μας άρθρα για τα S-70 FireHawk πυρόσβεσης προσέλκυσαν από ότι είδαμε το ενδιαφέρον αρκετών αναγνωστών. Βέβαια, δεν κρύβουμε ότι ο στόχος μας ήταν η πρόταση για ένα στόλο πυροσβεστικών ελικοπτέρων που θα μπορούν να εκτελούν αποστολές όλο το χρόνο, όχι μόνο το καλοκαίρι. Και εδώ το S-70 FireHawk μπορεί να εκτελεί αποστολές SAR στο FIR Αθηνών, να κάνει αεροδιακομιδές, να προσφέρει βοήθεια σε φυσικές καταστροφές (σεισμούς, πλημμύρες) αλλά και να υποστηρίξει μια επιχείρηση μεταφοράς στρατιωτών ή καταδρομέων σε περίπτωση πολέμου. Ελικόπτερα όπως τα αποκλειστικά πυροσβεστικά S-64 δεν μπορούν να τα κάνουν αυτά, είναι μονοδιάστατα στο ρόλο τους. Βέβαια δεν είμαστε εμείς αυτοί που θα αποφασίσουμε τι είναι καλύτερο για την Πολιτική Προστασία.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣH: Sikorsky S-70 FireHawk, τι θα μπορούσε να προσφέρει στην Ελλάδα;
Οι αναγνώστες μας όμως έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για κάτι που έχει μεγάλη αξία, και μάλιστα ήταν ο λόγος που προκρίναμε το S-70 FireHawk για άμεση παρουσίαση κι όχι π.χ. το AB-412. Αυτό ήταν η δυνατότητα του FireHawk να πετά νύχτα και να εκτελεί αεροπυρόσβεση με διόπτρες νυχτερινής όρασης. Βέβαια, με τη δυνατότητα αυτή μέχρι και πριν λίγα χρόνια να μην υπάρχει, το FireHawk φέρνει μια μικρή επανάσταση στο χώρο, έχοντας και την εγγύηση της Sikorsky, και όχι κάποιας μικρής εταιρείας εκμετάλλευσης εναέριων μέσων.
Βέβαια, δεν θα κρύψουμε πως η εταιρεία δίνει ελάχιστες πληροφορίες για το ελικόπτερο στην ιστοσελίδα της, και καμία για τις νυχτερινές δυνατότητες του. Έτσι λοιπόν «καταφύγαμε» στους χρήστες προκειμένου να μάθουμε τι γίνεται. Και συγκεκριμένα στο Los Angeles Fire Department. Εκεί, τα Firehawk είναι σημείο αναφοράς στις νυχτερινές κατασβέσεις. Από τη σελίδα αλιεύσαμε το παρακάτω βίντεο: ένα σπίτι στις φλόγες, ένας προβολέας από ψηλά, ήχος ελικοπτέρου, νερό και… σκοτάδι καθώς η φωτιά σβήνει.
Γίνεται λοιπόν αντιληπτό πως όχι μόνο γίνονται επιχειρήσεις αεροπυρόσβεσης νύχτα, αλλά μάλιστα με μεγάλη ασφάλεια για τα πεζοπόρα τμήματα, και σε μικρή απόσταση από αυτά. Παρακάτω άλλο βίντεο, αλιευμένο από την ίδια πηγή.
Όπως βλέπουμε οι νυχτερινές επιχειρήσεις δεν είναι κάτι το εξωπραγματικό, αλλά απολύτως υπαρκτό. Το Τμήμα Εναέριων Μέσων της Πυροσβεστικής του Λος Άντζελες το έχει αποδείξει. Ας δούμε πως είναι το βράδυ να πετάς πάνω από μια φωτιά, μέσα σε ένα ολοκαίνουργιο και με glass cockpit S-70 FireHawk.
Στην πρώτη φωτογραφία είναι αναγνωρίσιμες οι διόπτρες νυχτερινής όρασης που φέρει ο πιλότος, ενώ στη δεύτερη ο συμβατός φωτισμός του glass cockpit. To S-70 έχει τόσες πολλές εκδόσεις με δυνατότητα νυχτερινής πτήσης, που το FireHawk μάλλον γεννήθηκε με αυτή. Ενδιαφέρουσες είναι κι άλλες φωτογραφίες που αλιεύσαμε από το λογαριασμό του LA Fire Department.
Υποθέτουμε πως έχουμε πείσει τους φίλους μας για το ότι η νυχτερινή αεροπυρόσβεση είναι υπαρκτή, ήδη συμβαίνει αλλού, αλλά δυστυχώς όχι στην Ελλάδα. Πλέον δεν θα ακούσουμε ατάκες του στυλ «τι ώρα θα πετάξουν τα Canadair» αν κάποια στιγμή αγοραστούν FireHawk από την Πολιτική Προστασία. Θα έχουμε ένα μέσο που θα χρειάζεται 3 πληρώματα μέσα στη μέρα τουλάχιστον για να μπορεί να αξιοποιηθεί πλήρως. Βέβαια, εμείς επιμένουμε πως ελικόπτερα σαν το FireHawk αξίζουν ακόμη περισσότερο από Canadair/Viking ή S-64 Erickson όχι γιατί τα S-70 είναι ικανότερα πτητικά μέσα, απλά είναι πολύ πιο ευέλικτα και πολύ περισσότερο χρήσιμα. Από τον ίδιο λογαριασμό του Los Angeles Fire Department εντοπίσαμε φωτογραφίες από μια μεγάλη γκάμα αποστολών που διεξάγουν τα ίδια ελικόπτερα. Για παράδειγμα, διάσωση ορειβάτη από παρά πολύ δύσκολο σημείο:
Διάσωση τραυματία και ανάσυρση από δύσβατη περιοχή:
Διάσωση στη θάλασσα, προφανώς ένα ρόλο που τόσο χρειαζόμαστε στη νησιωτική μας χώρα:
Έρευνα και διάσωση στο χιόνι. Εδώ με πρωταγωνιστή σκύλο διασώστη:
Φυσικά, όπως και το S-64, το Firehawk μπορεί γεμίζει τη δεξαμενή του νερού από ανοιχτές δεξαμενές της πυροσβεστικής ή από ανοιχτά σημεία με νερό (πχ πισίνες).
Tέλος, μπορεί να μεταφέρει δασοπυροσβέστες, δασοκομμάντος ή και ένοπλους κομάντος όπου χρειαστεί, όταν χρειαστεί. Τι εννοούμε; Αυτό που καταλάβατε, σε περίπτωση πολέμου θα έχουμε συν 10 ή 20 ελικόπτερα 10 τόνων, να ενισχύουν τα νησιά μας. Αυτό δεν μπορεί να το κάνει ούτε το S-64 ούτε το CL-515.
Κλείνοντας, θα τονίσουμε ξανά πως το S-70 παράγεται κανονικά σε δυο μέρη του κόσμου, ενώ το S-64 δεν έχει γραμμή παραγωγής ούτε το CL-515. Μήπως θα ήταν προτιμότερο, από οικονομοτεχνικής πλευράς, η αγορά ελικοπτέρων του τύπου; Τα S-64 μπορούν να συνεχίσουν να έρχονται σαν ενοικιαζόμενα στη χώρα μας, κάθε καλοκαίρι, αλλά ελικόπτερα σαν τα S-70 θα έχουν αποστολές όλο το χρόνο, 24/7.
1η δημοσίευση 3/9/2021