Μια ιστορική ημέρα για την ευρωπαϊκή συνδεσιμότητα και ειδικά για την Ελλάδα αποτέλεσε η υπογραφή του συμφώνου συνεργασίας για την κατασκευή του νέου σιδηροδρομικού και οδικού άξονα που θα ενώνει τη χώρα μας με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Η συμφωνία υπεγράφη στις Βρυξέλλες, παρουσία των υπουργών Μεταφορών των τριών χωρών και του Επιτρόπου Μεταφορών της Ε.Ε. Αποστόλου Τζιτζικώστα.
Όπως δήλωσε ο ίδιος, «από τη Θεσσαλονίκη στο Βουκουρέστι και στη συνέχεια έως την Κεντρική Ευρώπη, αλλά και ανατολικά προς τη Μολδαβία και την Ουκρανία, ο νέος άξονας θα είναι μία από τις πιο σημαντικές στρατηγικές αρτηρίες της Ευρώπης, που θα ενώνει το Αιγαίο με τη Μαύρη θάλασσα», χαρακτηρίζοντας το έργο «ορόσημο για την ασφάλεια, την ανάπτυξη και τις μετακινήσεις των πολιτών, το οποίο αναβαθμίζει σημαντικά τον γεωπολιτικό ρόλο των τριών χωρών».
Η στρατηγική σημασία για την Ελλάδα και τα λιμάνια της
Ο νέος διάδρομος υπερβαίνει τον χαρακτήρα μιας διακρατικής υποδομής, αλλά αποτελεί μια νέα εμπορική και γεωπολιτική αρτηρία της Ευρώπης, που δημιουργεί έναν εναλλακτικό διάδρομο προς τη Μαύρη Θάλασσα και την Κεντρική Ευρώπη χωρίς εξάρτηση από τα Στενά του Βοσπόρου και την Τουρκία. Για την Ελλάδα, αυτό σημαίνει ενίσχυση της θέσης της στον ευρωπαϊκό χάρτη μεταφορών, αλλά και σημαντικό όφελος για τα μεγάλα της λιμάνια, τα οποία αναδεικνύονται σε κρίσιμους κόμβους της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Ο Πειραιάς, ως κύρια πύλη εισαγωγών από την Ασία και τη Μεσόγειο, αποκτά πλέον ταχύτερη και ασφαλέστερη διασύνδεση με τις αγορές της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, μειώνοντας κόστος και χρόνο μεταφοράς. Η Θεσσαλονίκη, που βρίσκεται επάνω στον ίδιο τον διάδρομο, μετατρέπεται σε κεντρικό logistics hub, με άμεση πρόσβαση προς Βουλγαρία, Ρουμανία και πέραν αυτών. Ο Βόλος μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά ως περιφερειακό λιμάνι με εμπορευματικό ρόλο, ενώ η Αλεξανδρούπολη ενισχύει περαιτέρω το ήδη αναβαθμισμένο γεωστρατηγικό της προφίλ, ιδίως στον τομέα των στρατιωτικών και ενεργειακών μεταφορών, δίνοντας στην Ευρώπη απευθείας χερσαία πρόσβαση προς Ουκρανία και Μολδαβία.
Η ολοκλήρωση του άξονα αναμένεται να αποτελέσει κομβικό εργαλείο για την ευρωπαϊκή ασφάλεια, την ενεργειακή διαφοροποίηση, την εμπορική ροή και την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας στο μέλλον, ενώ για την Ελλάδα συνιστά μια από τις σημαντικότερες ευκαιρίες γεωοικονομικής αναβάθμισης των τελευταίων δεκαετιών.









