Νέα πρόταση υπέβαλλε η Naval Group στο Πολεμικό Ναυτικό για το πρόγραμμα προμήθειας των νέων φρεγατών αλλά και όλο το υπόλοιπο «πακέτο» αναβάθμισης των ΜΕΚΟ και των πλοίων ενδιάμεσης λύσης.
Σύμφωνα λοιπόν με τον όμιλο της Naval, η πρόταση για 4 φρεγάτες FDI HN (Hellenique) αφορά ένα σκάφος με 32 βλήματα Aster (15 ή/και 30) ή με συνδυασμό Aster και MICA NG, ένα RAM 21 πυραύλων, 8 αντιπλοϊκούς Exocet MM 40B3, εκτοξευτές τορπιλών MU 90 και πυροβόλο 76 mm. Η διαφορά εδώ είναι ότι επιβεβαιώνεται πως τα κελιά κάθετης εκτόξευσης Sylver της FDI θα φέρουν και αντιαεροπορικούς πυραύλους MICA NG (με εμβέλεια 40 χιλιομέτρων σύμφωνα με την κατασκευάστρια MBDA) επιτρέποντας συνδυασμό φόρτων για πολυστρωματική άμυνα. Δεν είναι όμως ακόμη σαφές σε τι στάδιο βρίσκεται αυτή η ενσωμάτωση των MICA NG (αν έχει δηλαδή ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη και οι δοκιμές) ενώ -με επιφύλαξη – αναφέρουμε πως κάθε κελί κάθετης εκτόξευσης Sylver 50 θα μπορεί να δεχθεί 2 πυραύλους.
Επίσης η FDI μπορεί να δεχθεί και βλήματα SCALP Naval, εφόσον το Πολεμικό Ναυτικό το επιθυμεί.
Στο θέμα τώρα της κατασκευής, η πρόταση του ομίλου Naval μιλά για κατασκευή στη Γαλλία της πρώτης φρεγάτας με παράδοση το 2025 και των υπολοίπων σε ελληνικά ναυπηγεία. Όπως αναφέρεται «οι φρεγάτες θα κατασκευασθούν με συμπαραγωγή στην Ελλάδα, με σημαντική συμμετοχή της γαλλικής ομάδας. Η κατασκευή της 1ης φρεγάτας στη Γαλλία θα εξασφαλίσει την επιχειρησιακή αξιοποιήση για την Ελλάδα στο συντομότερο χρονικό διάστημα, ενώ εγγυάται τη μεταφορά τεχνολογίας για την κατασκευή 3 φρεγατών στην Ελλάδα. Αυτό θα διασφαλίσει τη μακροπρόθεσμη αυτονομία του ΠΝ και σημαντικά οικονομικά οφέλη για την ελληνική αμυντική και ναυπηγική βιομηχανία όπως και εκατοντάδες θέσεις εργασίας μακροπρόθεσμα στην χώρα».
Μάλιστα τονίζεται πως η εγχώρια κατασκευή θα ανάπτυξει νέες δυνατοτήτες στην ελληνική βιομηχανία, με μεταφορά τεχνογνωσίας και με μεγιστοποίηση εγχώριας υποστήριξης και συντήρησης των FDI HN τα επόμενα 40 χρόνια. Ταυτόχρονα αναφέρεται πως θα αναζητηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι τοπικοί εταίροι. Και πως ήδη σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού, ΣΕΚΠΥ, την Ένωση Ελληνικών Εταιρειών Αεροδιαστημικής Ασφάλειας & Άμυνας HASDIG και με τη HEMEXPO- τον Σύνδεσμο Κατασκευαστών Ναυτιλιακού Εξοπλισμού- η Naval δέχεται ή επισκέπτεται όλες τις μεγάλες, μικρές και μεσαίες ελληνικές εταιρείες που αναγνωρίζονται ή ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα FDI HN, σε διάφορους τομείς δραστηριοτήτων: όπως εξοπλισμός, ενσωμάτωση και κατασκευή της πλατφόρμας, εξοπλισμός και ενσωμάτωση συστημάτων μάχης, διαχείριση δοκιμών, εργασιών συντήρησης, προγραμμάτων έρευνας και ανάπτυξης. Ήδη περισσότερες από 70 εταιρείες, με έδρα την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, έχουν εντοπισθεί, 10 εκ των οποίων ήδη έχουν προκριθεί, ενώ άλλες 40 βρίσκονται σε στάδιο επαφών ή αρχικής αξιολόγησης των βιομηχανικών τους δυνατοτήτων. Η διαδικασία θα συνεχιστεί αφου η Naval Group επιδιώκει την πιο εκτεταμένη ελληνική βιομηχανική συμμετοχή, η οποία θα ενταχθεί και στη γαλλική προμηθευτική αλυσίδα, άρα θα οφεληθεί από νέες παραγγελίες.
Η Naval Group έχει επίσης ενδιαφέρον για την ανάπτυξη συνεργατικών έργων R&D με ελληνικές εταιρείες, πανεπιστήμια και ερευνητικά ινστιτούτα σε τεχνολογίες αιχμής όπως η κατασκευή πρόσθετων, η προληπτική συντήρηση, drones και συστήματα ναυτικών αποστολών. Και στοχεύει στην ανάπτυξη ενός δικτύου τεχνολογικών και ερευνητικών έργων έτσι ώστε να χτίσει τις ελληνικές μελλοντικές δυνατότητες ναυτικού πολέμου.
Η ενδιάμεση λύση που προτείνεται είναι αυτή που ήδη γνωρίζουμε, δηλαδή η γρήγορη (εντός του 2022) διάθεση της αντιαεροπορικής φρεγάτας Jean Bart και της ανθυποβρυχιακής Latouche-Tréville.
Για τον εκσυχρονισμό των ΜΕΚΟ η πρόταση χαρακτηρίζεται από τη Naval ως «χωρίς ρίσκο» καθώς θα συνδυάσει συστήματα της Thales, ενώ προβλέπεται να γίνει στην Ελλάδα και με συμμετοχή εγχώριων εταίρων.