Η εταιρία EODH, μετά την παρουσίαση στο ΓΕΣ το Δεκέμβριο του 2019 του ολοκληρωμένου πακέτου αναβάθμισης του ΤΟΜΠ ΛΕΩΝΙΔΑΣ Ι/ΙΙ, συνέχισε τις μελέτες για την βελτιστοποίηση της πρότασης έχοντας υπόψη πως ο ΕΣ ενδιαφέρεται, ή καλύτερα, έχει εξαιρετικά πιεστικές ανάγκες για ένα προηγμένο ΤΟΜΑ. Το τελευταίο, ο ΕΣ μπορεί να το αποκτήσει, μέσα από ένα ήδη υπάρχον όχημα, το οποίο απαξιώνεται.
Έτσι η EODH, προχώρησε το αρχικό concept σχεδιάζοντας μια νέα έκδοση εφοδιασμένη με έναν νέο, μη επανδρωμένο, τηλεχειριζόμενο πύργο, ο οποίος ενσωματώνει το αυτόματο πυροβόλο διαμετρήματος 30x173mm Mauser MK30F. Πρόκειται για το πυροβόλο του Άρτεμις 30 που κατασκευάζονταν για πολλά χρόνια από τα ΕΑΣ. Και φυσικά, η εταιρεία προτείνει μια ολοκληρωμένη λύση ανακατασκευής του οχήματος.
Καθώς λοιπόν οι απορίες των αναγνωστών μας ήταν πολλές για το όχημα, αποφασίσαμε να επιστρέψουμε με μια πιο αναλυτική παρουσίαση της προσπάθειας.
Δύναμη πυρός, δεν παίζουμε με αυτά!
Μέχρι σήμερα, η λύση για την μετατροπή ενός ΤΟΜΠ σε ΤΟΜΑ περιλαμβάνει την τοποθέτηση ενός πύργου. Το πρόβλημα με την προσθήκη πύργου είναι η μείωση του αριθμού των μεταφερόμενων στρατιωτών (σε μόλις 4 ή μετά βίας 6) λόγω της κατάληψης μεγάλου μέρους στο διαμέρισμα μεταφοράς προσωπικού από τον πύργο.
Η EODH ξεπερνά το πρόβλημα αυτό με την τοποθέτηση ενός νέας γενιάς τηλεχειριζόμενου μη επανδρωμένου πύργου χαμηλού βάρους με περιορισμένες απαιτήσεις στήριξης, εφοδιασμένο με εξελιγμένα οπτικοηλεκτρονικά μέσα πρόσκτησης και προσβολής στόχων. Αυτή η λύση έχει μικρό βάρος, προσφέρει χαμηλή σιλουέτα, υπάρχει καλύτερη προστασία του πυροβολητή αφού πλέον βρίσκεται στο εσωτερικό του οχήματος. Πλέον ο διοικητής και πυροβολητής έχουν άμεση επικοινωνία με τα άλλα μέλη του πληρώματος μέσα στο σκάφος.
Στα πλεονεκτήματα της λύσης του μη επανδρωμένου πύργου περιλαμβάνεται και η δυνατότητα λήψης μεγάλων γωνιών ανύψωσης και καταβίβασης του οπλισμού, η απόρριψη εξωτερικά των άδειων καλύκων και των συνδετήρων, αλλά και η μη επαφή του προσωπικού με τα τοξικά αέρια που παράγονται κατά την βολή και ο χαμηλός θόρυβος στο εσωτερικό του οχήματος.
Τονίζουμε πως είναι πολύ πιο εύκολη η σταθεροποίηση και ο έλεγχος του οπλισμού μιας και οι κινούμενες μάζες είναι μικρότερες και απαιτούν μικρής ισχύος σερβοκινητήρες με περιορισμένες απαιτήσεις ηλεκτρικής κατανάλωσης. Η εταιρία EODH σε συνεργασία με εξειδικευμένο συνεργαζόμενο οίκο του εξωτερικού ανέπτυξε έναν νέο πύργο που ενσωματώνει εξωτερικά τοποθετημένο πυροβόλο διαμετρήματος 30x173mm τύπου Mauser MK30F.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχει συλλέξει η εταιρεία, υπάρχουν τουλάχιστον 120 έτοιμες μονάδες πυροβόλων στα “κουτιά” τους, ενώ αλλά 120 είναι εγκατεστημένα στα συστήματα ΑΡΤΕΜΙΣ 30 τα οποία έχουν αποσυρθεί και βρίσκονται σε αποθήκευση. Έτσι η εταιρεία σκοπεύει να κάνει χρήση αυτού του πολύτιμου “θησαυρού”, που σήμερα είναι τελείως απαξιωμένος.
Πρέπει να πούμε πως το υλικό που περιγράψαμε παραπάνω έχει αξία του της τάξεως δεκάδων εκατομμυρίων, και ουσιαστικά με την χρήση του, μπορεί να μετατρέψει σε ΤΟΜΑ διαθέσιμα ΤΟΜΠ LEONIDAS με ελάχιστο κόστος. Καθώς μας ρώτησαν κάποιοι αναγνώστες μας θα πούμε πως η βασική έκδοση του πύργου έχει βάρος μάχης 950kg συμπεριλαμβανομένων των πυρομαχικών που στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι 180 βλήματα των 30x173mm έτοιμα για βολή. Ο δε πύργος έρχεται και “κουμπώνει” στο πάνω μέρος του οχήματος, χωρίς “κόψιμο”, απλά με αντικατάσταση ελάσματος της οροφής.
Το πυροβόλο από την σχεδίασή του έχει μονό κανάλι τροφοδοσίας και δύναται να λάβει γωνία ανύψωσης έως +50° και γωνία καταβίβασης έως -18°. Ο πύργος δεν διαθέτει καλάθι, δεν απαιτεί διάτρηση στην οροφή και δεν επηρεάζει καθόλου την μεταφορική ικανότητα προσωπικού του οχήματος. Στην βασική έκδοση διαθέτει συζυγές πολυβόλο 7,62mm, ενώ προαιρετικά μπορεί να δεχθεί διπλό εκτοξευτή Α/Τ πυραύλων.
Το ύψος του πύργου από την οροφή του σκάφους είναι 840mm, το πλάτος 1.200mm και το μήκος (χωρίς το πυροβόλο) τα 850mm. Εναλλακτικά, στη θέση του πυροβόλου MK-30 (με κατάλληλες τροποποιήσεις) δύναται να εγκατασταθούν μεταχειρισμένα MK-20 των 20mm, και 2A14 των 23mm από υπάρχοντα Α/Α συστήματα RH- 202 και ZU-23-2 αντίστοιχα, αλλά και άλλα πυροβόλα όπως τα DEFA 553 των Mirage F.1CG.
Ο Έλεγχος Πυρός επιτυγχάνεται μέσω 3ης Γενιάς Συστήματος Ελέγχου Πυρός (FCS) με σταθεροποίηση δύο αξόνων και αυτόματη ιχνηλάτηση στόχου που επιτρέπει βολή ακριβείας εν κινήσει ενώ η σκόπευση γίνεται με κάμερα ημέρας, θερμική για την νύκτα και συνθήκες χαμηλής ορατότητας καθώς και τηλέμετρο Laser. Όλα αυτά περιλαμβάνονται στην τιμή. Κάτι πολύ σημαντικό, ο πύργος προστατεύεται από ισχυρή θωράκιση, και αντέχει σε πυρά ελαφρών όπλων αλλά και θραυσμάτων.
Εξαιρετική προστασία
Το LEONIDAS έχει σχεδιαστεί με κεκλιμένη θωράκιση, κάτι που επιτρέπει την εύκολη προσαρμογή πακέτου πρόσθετης θωράκισης και την δυνατότητα ριζικής αναβάθμισης της παρεχόμενης προστασίας. Στα πλαίσια ενός τέτοιου εκσυγχρονισμού απαραίτητη θεωρείται μπορεί να γίνει εγκατάσταση σύνθετης (composite) πολυστρωματικής θωράκισης και η προσθήκη εσωτερικής αντιθραυσματικής επένδυσης (spall liner).
Το ενδιαφέρον είναι πως η EODH προσφέρει προαιρετικά και την τοποθέτηση αντιναρκικής προστασίας και νέων καθισμάτων αναρτημένων από την οροφή για την προστασία του προσωπικού από εκρήξεις ναρκών. Η αναβάθμιση της παρεχόμενης προστασίας (θωράκισης) στο επίπεδο 5 στο εμπρόσθιο τόξο και στο επίπεδο 4 περιμετρικά δίνει την δυνατότητα στο όχημα να αντέχει σε άμεσα πλήγματα από πυρομαχικά 25 mm x 137 APDS-T από την απόσταση των 1.000 m (που χρησιμοποιούν τα τουρκικά ΤΟΜΑ).
Το βάρος μάχης της πλήρως αναβαθμισμένης έκδοσης ΤΟΜΑ με τη τηλεχειριζόμενη εξέδρα οπλισμού εκτιμάται σε 17-17,5 τόνους ανάλογα την τελική διαμόρφωση. Το πλήρωμα αποτελείται από τον Οδηγό, τον Πυροβολητή/Αρχηγό και αποβιβαζόμενη ομάδα πεζικού 8 ατόμων (2+8).
Έκλεψε τις εντυπώσεις το σύστημα προστασίας Τ/Θ ASPIS από την ελληνική EODH στην IDEX 2019
Δυνατότητα κίνησης και συνεργασίας με τα Leopard 2HEL/A4
To επιπλέον βάρος θα έχει σαν αποτέλεσμα την απώλεια ευκινησίας. Αυτός είναι και ο λόγος που η εταιρεία προτείνει την αντικατάσταση του κινητήρα 7FA με νέο τύπου Cat C7.2 και αύξηση της ισχύος από 320hp στους 360hp και αύξηση της ροπής από 1.100 Nm σε 1254 Nm χωρίς όμως να προκύψουν προβλήματα αυξημένης καταπόνησης ή αστοχίας υλικού σε ότι αφορά τα επιμέρους υποσυστήματα.
Ο κινητήρας αυτός έχει προσφερθεί και για την αναβάθμιση του Μ113 που έχει προτείνει η εταιρεία, συνεπώς θα υπάρχει και μελλοντική συμβατότητα με πιθανά αναβαθμισμένα ελληνικά Μ113.
Ο κινητήρας αυτός της Caterpillar μπορεί να φτάσει μέχρι και τους 370 ίππους (έχει δυνατότητα βαθμονόμησης 275 ως 370 ίππους). Ο λόγος που η EODH προτείνει την αντικατάσταση είναι πως ο ήδη υφιστάμενος κινητήρας συντηρείται πλέον δύσκολα, ενώ είναι αρκετά “ταλαιπωρημένος” από τη χρήση. Αντίθετα, ο C7 είναι ένας κινητήρας που μπορεί να συντηρηθεί παντού στην Ελλάδα, σε κάποιο απλό συνεργείο επισκευής μηχανημάτων έργων.
Η εταιρεία έχει επιλέξει αυτή την ιπποδύναμη, γιατί έτσι δεν θα απαιτηθούν περαιτέρω αλλαγές, σε ερπύστριες ή σε αναρτήσεις. Και δεν θα υπάρχει καμία αλλαγή στο σύστημα κύλισης.
Ο νέος κινητήρας συνεργάζεται με νέο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων, νέο κιβώτιο αναστροφής, τροποποιημένο σύστημα αλλαγής Διεύθυνσης/Διαφορικό, τροποποιημένη Εξαγωγή & Εισαγωγή αέρα και τροποποιημένα Υδραυλικά Συστήματα. Τέλος ενισχύεται η ανάρτηση με νέες ράβδους στρέψης, και αναβαθμίζεται (ψηφιοποιείται) η θέση του οδηγού και όλο το ηλεκτρικό κύκλωμα που βασίζεται πλέον σε αρτηρία δεδομένων.
Σημειώνουμε πως τα πάντα στο νέο όχημα διασυνδέονται με CANBUS, και ο οδηγός αλλά και οι συντηρητές έχουν πλήρη εικόνα της κατάστασης του οχήματος με ψηφιακά μέσα.
Δελτίο Τύπου για τη δυναμική παρουσία της EODH στην IDEX 2019
Κι αν θελήσουμε επιπλέον “εξτρά”, γίνεται;
Φυσικά και γίνεται. Στο νέο ΛΕΩΝΙΔΑΣ μπορεί να εγκατασταθεί προαιρετικά επιπλέον σύστημα ΑΡΒΧ προστασίας, Βοηθητική Μονάδα Παροχής Ισχύος(APU), κάμερες εμπροσθοπορείας και οπισθοπορείας, σύστημα επικοινωνιών και ενδοεπικοινωνίας νέας γενιάς, Σύστημα Διοικήσεως και Ελέγχου. Θυμίζουμε πως συστήματα επικοινωνιών και ενδοεπικοινωνίας, μονάδα παροχής ισχύος κα έχει παρουσιάσει η εταιρεία Intracon Defence, και τυχόν επιλογή τους θα ανέβαζε δραματικά την ελληνική προστιθέμενη αξία.
Τέλος, αν χρειαστεί, η εταιρεία με πολύ μικρό κόστος, μπορεί να ενσωματώσει και υδραυλικά ανοιγόμενη οπίσθια θυρίδα, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο την ευχρηστία.
Γιατί να αναβαθμίσουμε ένα παλιό όχημα;
Ο ΕΣ χρειάζεται ένα νέο ΤΟΜΑ. Και αν το αποκτήσει μέσω της αναβάθμισης των παλιών του LEONIDAS, επιτυγχάνει ταυτόχρονα τα εξής:
- Αποκτά όχημα με δυνατότητα εμπλοκής κάθε είδους στόχων σε στάση και εν κινήσει
- Μπαίνει κλιματισμός στο όχημα, κάτι απολύτως απαραίτητο για χρήση στην Ελλάδα
- Με δυνατότητα εμπλοκής στόχων Ημέρα και Νύκτα και κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες σε μέγιστες αποστάσεις. Ενδεικτικά, ελαφρών Τεθωρακισμένων Οχημάτων, αθωράκιστων οχημάτων, ακάλυπτου προσωπικού σε απόσταση έως 2000 – 2.500m, Ελικοπτέρων, αεροσκαφών, UAVs έως 2.500m και προαιρετικά Αρμάτων Μάχης και Τεθωρακισμένων Οχημάτων με A/T πυραύλους (με βεληνεκές αναλόγως του τύπου που θα επιλεγεί).
- Με τη μέγιστη δυνατή προστασία για το μεταφερόμενο προσωπικό
- Τα ανταλλακτικά παράγονται στην Ελλάδα, και ελάχιστα ανταλλακτικά θα χρειαστεί να προέλθουν από το εξωτερικό.
- Μετά την αναβάθμιση τα νέα ΤΟΜΑ θα μπορούν να υπηρετήσουν για πολλά χρόνια, με ελάχιστα προβλήματα συντήρησης.
- Από το πρόγραμμα μπορεί να επωθεληθεί και η Κυπριακή Εθνοφρουρά
- Το πρόγραμμα μπορεί να επεκταθεί σε όλα τα LEONIDAS, και έτσι να αποκτηθεί ένας πολύ μεγάλος αριθμός ΤΟΜΑ, με πολύ μικρό κόστος.
- Μπορούμε να μιλάμε για ένα ελληνικό ΤΟΜΑ, επιτέλους
- Δυνατότητες που το κάνουν το ισχυρότερο ΤΟΜΑ στην περιοχή, κατα πολύ ανώτερο του ACV-30
- Εξαιρετικά χαμηλό κόστος, καθώς με 1 εκ. ευρώ, όχι απλά δεν παίρνεις ΤΟΜΑ, αλλά δεν πληρώνει κάποιος κλάσμα του κόστους για την αναβάθμιση κάποιου ΤΟΜΑ σαν το Μ2 Bradley.
- Η εμπειρία που θα αποκτηθεί, είναι μια ενδιάμεση λύση για την ανάπτυξη ενός ΝΕΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΟΜΑ!