Το πράσινο φως έδωσε ο πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, για την έναρξη ναυπήγησης του νέου πυρηνοκίνητου αεροπλανοφόρου του γαλλικού πολεμικού ναυτικού. Η ναυπήγηση αποτελεί μέρος του προγράμματος ανάπτυξης PANG (Porte Avions de Nouvelle Génération ή αεροπλανοφόρο νέας γενιάς). Η μελλοντική ναυαρχίδα του γαλλικού στόλου προορίζεται να αντικαταστήσει το αεροπλανοφόρο “Charles de Gaulle” περί το έτος 2038.
Νέο αεροπλανοφόρο με μαχητικά επόμενης γενιάς για το γαλλικό Ναυτικό
Η ανακοίνωση έγινε από τον πρόεδρο Μακρόν κατά την επίσκεψή του στη γαλλική εταιρεία Framatome, κορυφαία εταιρεία διεθνώς στην πυρηνική ενέργεια που σχεδιάζει και προμηθεύει συστήματα πυρηνικής πρόωσης και υπηρεσίες.
“Το “Charles de Gaulle”, όπως γνωρίζετε, θα φτάσει στο τέρμα του επιχειρησιακού του βίου στο 2038. Για τον λόγο αυτό αποφάσισα πως το μελλοντικό αεροπλανοφόρο που θα προμηθευτεί η χώρα μας και το ναυτικό μας θα είναι πυρηνοκίνητο, όπως το “Charles de Gaulle”. Το εργοστάσιό σας στο Le Creusot, που εδώ και πολλά χρόνια παράγει ουσιώδη προϊόντα για τον στόλο μας, θα κατασκευάσει -μεταξύ άλλων- αρκετά μεγάλα τμήματα των πυρηνικών αντιδραστήρων του μελλοντικού αεροπλανοφόρου χυτεύοντας και κατασκευάζοντάς τους ακριβώς εδώ (…) Με τις επιλογές αυτές επιβεβαιώνουμε τη θέληση της Γαλλίας να διατηρήσει την αυτονομία της σε στρατηγικής σημασίας κεφάλαια“.
Εμανουέλ Μακρόν
Τον Οκτώβριο που μας πέρασε, η Framatome ανακοίνωσε την έναρξη λειτουργίας της Framatome Defense για να προωθήσει τις αμυντικές δραστηριότητες της εταιρείας και για να βεβαιώσει τον προσανατολισμό της και να ενισχύσει τη δράση της σε αυτόν τον στρατηγικό τομέα. Η Framatome έχει να επιδείξει σημαντική παραγωγική δραστηριότητα στον αμυντικό τομέα εδώ και δεκαετίες προμηθεύοντας κρίσιμα συστήματα για το γαλλικό κυρίως πολεμικό ναυτικό και ιδιαίτερα για τον στόλο υποβρυχίων και και το αεροπλανοφόρο “Charles de Gaulle”. Η εταιρεία συνεισφέρει επίσης με πρωτοποριακά προϊόντα σε πολλά σημαντικά προγράμματα, όπως τα πυρηνικά επιθετικά υποβρύχια κλάσης Barracuda και τα νέα πυρηνικά υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων SNLE3G.
Το νέο πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο της Γαλλίας
Το πρόγραμμα PANG θα αποδώσει το νέο αεροπλανοφόρο του γαλλικού πολεμικού ναυτικού (Marine Nationale). Tο νέο αεροπλανοφόρο θα είναι μεγαλύτερο από το σημερινό “Charles de Gaulle” και θα έχει σημαντικά μεγαλύτερο εκτόπισμα. Το μήκος του θα είναι 300 μέτρα, το πλάτος του 80 μ. και θα εκτοπίζει 75,000 τόνους ύδατος. Η πρώτη κοπή μετάλλου για την έναρξη της ναυπήγησής του έχει προγραμματιστεί για το 2025, ενώ οι θαλάσσιες δοκιμές υπολογίζονται να γίνουν το 2036 και η ένταξη σε υπηρεσία με τον γαλλικό στόλο δύο χρόνια μετά, το 2038 συμπίπτοντας με τον παροπλισμό του “Charles de Gaulle”.
Ο όμιλος Naval Group που έχει αναλάβει τις εργασίες ναυπήγησης έδωσε στη δημοσιότητα κάποια αρχικά σχέδια για τη μορφή που θα πάρει από τον περασμένο Ιούλιο:
- Πρόωση: πυρηνική (CVN) με δύο αντιδραστήρες K22 (2 x 220 MW)
- Μήκος: μεταξύ 285 και 295 μέτρα
- Εκτόπισμα πλήρες: μεταξύ 70,000 – 75,000 τόνοι
- Ταχύτητα μέγιστη: 26-27 κόμβοι (ίδια σχεδόν με το “Charles de Gaulle”)
- Προωστήρια ισχύς: περί τα 80 MW που θα επιμερίζεται σε τρεις ή τέσσερις προπέλες
- Συνολική ισχύς: περί τα 110 MW, περιλαμβανομένου του ηλεκτροπαράγωγου σταθμού
- Αεροπορική πτέρυγα: 32 Μαχητικά Νέας Γενιάς, 2 ή 3 α/φη εναέριας προειδοποίησης E-2D Advanced Hawkeye και αδιευκρίνιστος αριθμός ΜΕΑ κρούσης (UCAV)
- Δύο πλευρικοί ανελκυστήρες δυναμικότητας άνωσης 40 τόνων
- Τρεις ηλεκτρομαγνητικοί καταπέλτες εξαπόλυσης (EMALS) της General Atomics
- Κατάστρωμα πτήσεων: 16,000 m²
- Υπόστεγο αεροσκαφών: 5,000 m²
- Πλήρωμα: μεταξύ 900 και 1080 (χωρίς να περιλαμβάνεται το πλήρωμα υπολόγων της αεροπορικής πτέρυγας 550 με 620 επιπλέον) σε ενδιαιτήσεις καλύτερες και πιο άνετες από το “Charles de Gaulle”
- Ραντάρ: Thales SeaFire
- Σύστημα αυτοάμυνας PAAMS με πυραύλους MBDA ASTER επιφανείας-αέρος
- Τέλος, η καλλιτεχνική απεικόνιση εμφανίζει και ένα σύστημα αντιβληματικής προστασίας RapidFire CIWS.
Το πρόγραμμα PANG παρουσιάζει ενδιαφέρον γιατί πέραν ότι δηλώνει μια στροφή σε ένα πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο μετά τη σειρά των συμβατικής πρόωσης προηγούμενων αεροπλανοφόρων του γαλλικού στόλου, εμφανίζει και μια γενναία επένδυση στον τομέα του μεγέθους περνώντας από τους 42,500 τόνους εκτόπισμα του “Charles de Gaulle” (και τους 32,800 τ. του “Clemanceau” πιο πριν) στους 72-75,000 τόνους που σε συνδυασμό με την αύξηση των διαστάσεων το φέρνουν στα ίδια μεγέθη με τη βρετανική κλάση “Queen Elizabeth”.
Le Président de la République vient de l’annoncer : le porte-avions nouvelle génération sera à propulsion nucléaire ⤵️#NotreDéfense pic.twitter.com/AlvGbH2CDg
— Florence Parly (@florence_parly) December 8, 2020
Στο πρόσφατο παρελθόν, άλλωστε υπήρξε και πρόταση κοινής ναυπήγησης των αεροπλανοφόρων των δύο χωρών με τις εργασίες να επιμερίζονται σε γαλλικά και βρετανικά ναυπηγεία και το Rafale να προτείνεται για την πτέρυγα του βρετανικού αεροπλανοφόρου. Η επένδυση σε ένα πλοίο τέτοιου μεγέθους αποκαλύπτει και τις προοπτικές και φιλοδοξίες του γαλλικού ναυτικού και της Γαλλίας, εφόσον τα αεροπλανοφόρα θεωρούνται τα κατεξοχήν εργαλεία ναυτικής στρατηγικής ισχύος.