Η Βόρεια Κορέα παρουσίασε δημόσια, για πρώτη φορά, μια εκτενώς τροποποιημένη έκδοση του μεταγωγικού Il-76, η οποία έχει μετατραπεί σε πλατφόρμα εναέριας έγκαιρης προειδοποίησης και επιτήρησης (AEW). Η εμφάνιση του αεροσκάφους, που αποκαλύφθηκε τον Μάρτιο του 2025, επιβεβαιώνει ότι η Πιονγκγιάνγκ επιχειρεί να αποκτήσει αυτόνομες δυνατότητες εναέριας επιτήρησης μεγάλης εμβέλειας, πιθανότατα εμπνευσμένες από τη ρωσική φιλοσοφία σχεδίασης.
Il-76改造AEW(AWACS)…2023年末頃から3機あるIl-76のうちの1機の改造が始まり2025年3月に初公開された。固定式レーダーレドーム、並列配置の機材はA-50EhIに似ている。偵察や情報収集用と思われる(恐らく味方機の管制能力は無い)。pic.twitter.com/q2tmohC6hj
— 朝鮮人民軍bot (@KPA_bot) November 24, 2025
Το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο της νέας διαμόρφωσης είναι ο μεγάλος σταθερός δίσκος ραντάρ στην άνω άτρακτο, ο οποίος θυμίζει τη διάταξη του ραντάρ των ρωσικών A-50/Α-50EhI. Η επιλογή σταθερού δίσκου —και όχι περιστρεφόμενης κεραίας— υποδηλώνει τη χρήση πολλαπλών επιμέρους συστοιχιών που καλύπτουν τομείς, μια λύση χαμηλότερης πολυπλοκότητας σε σχέση με σύγχρονα AESA πανκατευθυντικά συστήματα, αλλά ικανή να προσφέρει ευρεία επιτήρηση.

Οι πλευρικές προεξοχές και οι νέες διατάξεις ηλεκτρονικού εξοπλισμού, που διακρίνονται καθαρά στις φωτογραφίες, δείχνουν ότι το Il-76 έχει υποστεί εκτενή τροποποίηση εσωτερικά: νέες κονσόλες αποστολής, κέντρα επεξεργασίας δεδομένων και συστήματα ηλεκτρονικών πληροφοριών (ELINT/COMINT) θεωρούνται πιθανό να έχουν εγκατασταθεί. Αν και δεν υπάρχουν διαθέσιμα τεχνικά στοιχεία, η διάταξη παραπέμπει σε αεροσκάφος με αποστολή επιτήρησης, συλλογής πληροφοριών και ενδεχομένως αναγνώρισης εκπομπών ραντάρ ή επικοινωνιών.

Σε αντίθεση με τα ρωσικά A-50, τα οποία διαθέτουν δυνατότητες κατεύθυνσης μαχητικών (fighter control), οι υφιστάμενες εκτιμήσεις συγκλίνουν ότι η βορειοκορεατική έκδοση πιθανότατα δεν διαθέτει πλήρη ικανότητα διοίκησης και ελέγχου φίλιων αεροσκαφών. Αντίθετα, φαίνεται να δίνει έμφαση στη συλλογή δεδομένων και στην επιτήρηση του εναέριου χώρου και της επιφάνειας της θάλασσας, λειτουργώντας ως «πολλαπλασιαστής ισχύος» για τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας.

Η τεχνική πληρότητα της τροποποίησης ωστόσο παραμένει ασαφής. Δεν είναι γνωστό εάν το ραντάρ είναι τεχνολογίας PESA, αν βασίζεται σε εισαγόμενα συστήματα ή σε εγχώριες εξελίξεις, ούτε ποια είναι η πραγματική του εμβέλεια και η ικανότητα ταυτόχρονης παρακολούθησης πολλών στόχων. Το ίδιο ισχύει και για τον εγκατεστημένο εξοπλισμό ηλεκτρονικών αισθητήρων, ο οποίος θα καθόριζε σε μεγάλο βαθμό τον επιχειρησιακό ρόλο του αεροσκάφους στο δίκτυο της Βόρειας Κορέας.
Παρότι η εμφάνιση ενός AEW αυτού του τύπου αποτελεί σημαντική εξέλιξη για την Πιονγκγιάνγκ, δεν υπάρχουν ακόμη ενδείξεις για το πόσο λειτουργικό, αξιόπιστο ή αποτελεσματικό είναι το σύστημα στις πραγματικές επιχειρησιακές συνθήκες.









