Υπογράφεται σήμερα η σύμβαση με τα ιταλικά ναυπηγεία Cantiere Navale Vitoria (CNV) SPA για την απόκτηση τριών (3) συνολικά περιπολικών σκαφών για το λιμενικό Σώμα Ελληνική Ακτοφυλακή (ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ). Υπενθυμίζουμε ότι η CNV αναδείχθηκε προσωρινος ανάδοχος του διαγωνισμού της αριθ. 09/2017 Διακήρυξης ΥΝΑΝΠ/ΓΔΟΥ/ΔΙΠΕΑ 20 για την απόκτηση δύο παράκτιων περιπολικών με προαίρεση άλλων δύο (2+2) άνω των 30 μέτρων (και όχι μεγαλύτερο των 45 μέτρων), συνολικής αξίας €55.560.000,00, με αξία ανά σκάφος €13.890.000,00. Το πρόγραμμα τροποποιήθηκε το Δεκέμβριο του 2017 στα 3 +1 αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε τη συγχρηματοδότηση σε ποσοστό 90% ενός ακόμη παράκτιου περιπολικού προϋπολογισθείσας αξίας 15 εκατ. ευρώ και ασκήθηκε το δικαίωμα προάιρεσης. Τον Δεκέμβριο του 2018 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε τη συγχρηματοδότηση σε ποσοστό 90% ενός ακόμη παράκτιου περιπολικού προϋπολογισθείσας αξίας 15 εκατ. ευρώ. Το εναπομείναν δικαίωμα προαίρεσης που προβλέπεται στην από 20/09/2017 υπ’αριθ. 09/2017 διακήρυξη για την προμήθεια 2+2 παράκτιων περιπολικών πλοίων άνω των 30 μ. δεν έχει ασκηθεί ακόμη από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, οπότε με τα τωρινά δεδομένα μόνο για την απόκτηση τριών σκαφών είμαστε βέβαιοι.
Επισημαίνεται ότι, στο πλαίσιο της Ειδικής Δράσης «Εξοπλισμός Οργανισμού FRONTEX» του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ), το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ πρόκειται να αποκτήσει συνολικά, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, 3+1 παράκτια περιπολικά πλοία άνω των 30 μ., 3+2 ταχύπλοα περιπολικά σκάφη 16-19,5 μ. και ένα βαν επιτήρησης εξοπλισμένο με θερμική κάμερα και ραντάρ, συνολικού προϋπολογισμού 73,60 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 66,24 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Για το λόγο αυτό, τα εν λόγω επιχειρησιακά μέσα θα διατίθενται υποχρεωτικά για τουλάχιστον τέσσερις (04) μήνες ετησίως σε μικτές επιχειρήσεις εκτός Ελλάδος, που συντονίζει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (FRONTEX).
Όπως πρώτοι είχαμε αναφέρει και επανερχόμαστε με νέα στοιχεία, το νέο σκάφος του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ είναι τροποποιημένη έκδοση του P350 (το 35 υποδηλώνει το μήκος σε μέτρα) που υπηρετεί σε σημαντικούς αριθμούς με τις δυνάμεις ακτοφυλακής της Λιβύης (P350 LAR) και της Τυνησίας (P350 TN). Το ελληνικό σκάφος κωδικοποιείται πλέον ως P355 GR όντας ουσιαστικά ένα νέο μοντέλο και όχι απλώς μια έκδοση του υπάρχοντος P350 όπως θα δούμε παρακάτω. Στην γραφική απεικόνιση που σας παραθέτουμε και έχουμε εξασφαλίσει σε αποκλειστικότητα, μπορεί να δει κάποιος πως θα είναι η διαμόρφωση του P355 GR. Το νέο σκάφος σχεδιασμένο κατά το βέλτιστο δυνατόν για να εκτελεί ένα ευρύ φάσμα αποστολών, θα είναι κατά περίπου 1,5 μέτρο μακρύτερο (σχεδόν 37 μέτρα) προκειμένου να πληρεί τις αυστηρές απαιτήσεις του διαγωνισμού με κυριότερη αυτήν της αυτονομίας και εκτοπίσματος 160 τόνων με πλήρες φόρτο. Η ταχύτητά του με πλήρη φόρτο θα είναι 37,5 κόμβοι και με μέσο φόρτο θα ξεπερνά τους 40 κόμβους. Η μέγιστη ακτίνα ενέργειας με ταχύτητα 29 κόμβους θα είναι τουλάχιστον 1.000ν.μ.! Στο σκάφος θα υπάρχουν 16 κλίνες όπως είναι η επιχειρησιακή απαίτηση του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ ενώ έχει επίσης τη δυνατότητα να φιλοξενήσει 20 επιπλέον επιβάτες σε καθίσματα.
Η υπερκατασκευή έχει επανασχεδιαστεί πλήρως. Το υλικό κατασκευής θα είναι αλουμίνιο ενώ τα τοιχώματα και τα παράθυρα της γέφυρας θα φέρουν αντιβαλλιστική προστασία. Το κάθε σκάφος θα είναι εξοπλισμένο με δύο τηλεχειριζόμενους σταθμούς ελαφρού οπλισμού (LRCWS -Light Remotely Controlled Weapon Stations) με δυνατότητα κάλυψης πλοίου 360 μοιρών και τουλάχιστον δύο θέσεις στο κύριο κατάστρωμα για μελλοντική υποδοχή βάσεων στήριξης οπλισμού με προστασία ασπιδίου. Οι σταθμοί οπλισμού θα φέρουν βαρύ πολυβόλο 12,7 χιλ. Στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται δύο ραντάρ επιτήρησης/ναυτιλίας JRC S-band και Χ-band και ζεύγος ηλεκτροοπτικών αισθητήρων τελευταίας τεχνολογίας (3ης γενιάς) τοποθετημένο στον νέο ιστό του πλοίου (ο δεύτερος αισθητήρας δεν απεικονίζεται) με δυνατότητα περιστροφής και πλήρους περιμετρικής κάλυψης.
Όπως προαναφέρθηκε, η CNV προχώρησε σε ριζική τροποποίηση της βασικής σχεδίασης και αντί για επωτίδα (A-Davit) με σύστημα ταχείας άφεσης κι ανάκτησης RHIB θα υπάρχει κεκλιμένο καθέλκυσης ταχυπλόου σκάφους, τη λεγόμενη γλυστρα, για ταχεία άφεση και ανάκτηση ενός MST των 7,5 μέτρων και ταχύτητας που προσεγγίζει τους 40 κόμβους. Θα υπάρχει ελεύθερη περιοχή καταστρώματος 15 τμ για μελλοντική εγκατάσταση συστημάτων και για χρήση UAV καθώς και δύο περιοχές διασώσεως (ζώνη pick-up από ελικόπτερο, winch areas) μπροστά και πίσω από τη γέφυρα. Επιπλέον το κάθε σκάφος θα φέρει σύστημα υψηλής πίεσης εκτόξευσης θαλάσσιου ύδατος για κατάσβεση πυρκαγιάς τοποθετημένο πάνω στη γέφυρα. Περισσότερα σε επόμενη ανάρτησή μας.
D–Mitch (@D__Mitch)