26.2 C
Athens
Σάββατο, 13 Σεπτεμβρίου, 2025
ΝΕΑΔΙΑΣΤΗΜΑ–ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑNayuta Space, η κινεζική "SpaceX" ήρθε για να ανταγωνιστεί τον Έλον Μασκ

Nayuta Space, η κινεζική “SpaceX” ήρθε για να ανταγωνιστεί τον Έλον Μασκ

- Advertisement -

Με την ραγδαία εξέλιξη της σε κάθε μορφή τεχνολογίας, η Κίνα, αργά ή γρήγορα θα έφτανε και στους επαναχρησιμοποιούμενους πυραυλικούς φορείς, ακολουθώντας τα βήματα της SpaceX του Ιλον Μασκ.

Η εμπορική διαστημική βιομηχανία στην Κίνα γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη, καθώς η ζήτηση για δορυφόρους διαδικτυακών δεδομένων, επικοινωνιών, πλοήγησης, μετεωρολογίας, τηλεπισκόπησης αλλά και πειραματικούς, έχει εκτοξευθεί. Μέχρι το 2034, η Κίνα εκτιμάται ότι θα χρειαστεί να εκτοξεύσει δεκάδες χιλιάδες δορυφόρους, με συνολική μάζα που θα υπερβαίνει τις 30.000 τόνους. Όμως το 2023, η χώρα εκτόξευσε φορτία συνολικής μάζας περίπου 150 τόνων (ενώ οι ΗΠΑ 1.244 τόνους), οπότε με αυτό το ρυθμό η εκτόξευση 30.000 τόνων φορτίου θα απαιτούσε περίπου 200 χρόνια, προφανώς κάτι μη αποδεκτό. Ακόμη με μέσο κόστος εκτόξευσης στην Κίνα 5.000-8.000 ευρώ ανά κιλό, το συνολικό κόστος για 30.000 τόνους θα ανερχόταν σε περίπου 150 δις ευρώ. Η ανάγκη για οικονομικούς, επαναχρησιμοποιούμενους πυραύλους είναι επομένως επιτακτική, αλλιώς η Κίνα θα πάψει να είναι ανταγωνιστική σε έναν εξαιρετικό κρίσιμο τομέα.

Εδώ η Nayuta Space, με όραμα να «ανοίξει τον δρόμο για την επιβίωση της ανθρωπότητας στο διαστρικό χώρο», ξεκίνησε το Μάρτιο του 2023 την ανάπτυξη της τεχνολογίας αεροδυναμικής ανάκτησης, καθιστώντας την πρώτη και μοναδική κινεζική ιδιωτική εταιρεία που εστιάζει σε αυτήν την τεχνολογία. Η μέθοδος αυτή εφαρμόζεται στη υπό σχεδίαση σειρά πυραύλων Xuanniao (Μυθικό Πουλί), με το Xuanniao-1 να αποτελεί το πρώτο μοντέλο.

Ο Xuanniao-1 προβλέπεται να είναι ένας διώροφος πύραυλος υγρών καυσίμων, μεσαίου μεγέθους, με διάμετρο 3,8 μέτρα, μήκος 70, διάμετρο 5,2 μέτρα και βάρος απογείωσης 480 τόνους. Χρησιμοποιεί καύσιμο υγρού οξυγόνου και μεθανίου, ενώ το κύριο σώμα του είναι κατασκευασμένο από ανοξείδωτο χάλυβα S30408. Το πρώτο στάδιο θα τροφοδοτείται από εννέα κινητήρες Canglong-1 (70 τόνοι ώσης στο επίπεδο της θάλασσας), ενώ το δεύτερο στάδιο χρησιμοποιεί έναν Canglong-1 (80 τόνοι ώσης στο διάστημα).

Η αεροδυναμική ανάκτηση βασίζεται στην αύξηση της αεροδυναμικής αντίστασης του πυραύλου για την επιβράδυνσή του κατά την επάνοδο, αντί για τη χρήση αντίστροφης ώσης από τους κινητήρες. Σημειώνουμε πως αυτή η μέθοδος, της αντίστροφης ώσης, είναι αυτή που χρησιμοποιεί ο Falcon 9. Η τεχνολογία της αεροδυναμικής αντίστασης έχει εφαρμοστεί σε προηγούμενα διαστημικά επαναχρησιμοποιούμενα συστήματα, όπως τα διαστημικά λεωφορεία των ΗΠΑ και της Σοβιετικής Ένωσης, καθώς και στο δεύτερο στάδιο του Starship της SpaceX.

Για παράδειγμα, στην πέμπτη δοκιμαστική πτήση του Starship στις 13 Οκτωβρίου 2024, το δεύτερο στάδιο, μετά την είσοδό του στην ατμόσφαιρα σε ύψος 85 χιλιομέτρων, χρησιμοποίησε πτερύγια για να μειώσει την ταχύτητά του από 26.732 χλμ/ώρα (Μαχ 21,84) σε 748 χλμ/ώρα (Μαχ 0,61) χωρίς τη χρήση κινητήρων. Αυτή η διαδικασία απέδειξε την αποτελεσματικότητα της αεροδυναμικής ανάκτησης, καθώς η αντίσταση στην πτήση με γωνία προσβολής 90 μοιρών ήταν 15-20 φορές μεγαλύτερη από τη συμβατική κάθετη επιβράδυνση.

Η Nayuta εστιάζει στην επιβράδυνση από μεγάλο υψόμετρο, δηλαδή από 100 χλμ. έως 1 χλμ., μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου κατά την επάνοδο. Για παράδειγμα, ο πύραυλος Falcon 9 της SpaceX απαιτεί δύο φάσεις ανάφλεξης κατά την ανάκτηση, μία για επιβράδυνση κατά την επανείσοδο (Entry Burn) και μία για την προσγείωση (Landing Burn), με αποτέλεσμα μείωση ωφέλιμου φορτίου 24%-40%, λόγω βάρους καυσίμου σκελών προσγείωσης. Η αεροδυναμική ανάκτηση μειώνει αυτή την απώλεια σε μόλις 1-3%.

 

Η αεροδυναμική ανάκτηση θα επιτυγχάνεται με δύο ζεύγη πτερυγίων στον πρώτο όροφο, ώστε αυτός να κάνει μια πτήση επανεισόδου με μικρή γωνία προσβολής, ώστε στο τέλος της, και προσεγγίζοντας την επιφάνεια της γης, να ενεργοποιήσει είτε ρουκέτες ανάσχεσης, είτε να αξιοποιήσει κι αυτός κάποιο ικρίωμα “σύλληψης”, όπως το Starship, με την τελευταία μέθοδο να είναι η πιο πρόσφατη σχεδίαση της. Παρόμοια μέθοδος μπορεί να εφαρμοστεί μελλοντικά και στον 2ο όροφο του Xuanniao.

Πρέπει όμως να τονιστεί, πως σε σύγκριση με την κάθετη ανάκτηση (όπως αυτή που χρησιμοποιείται στον Falcon 9, με 349 επιτυχημένες αποστολές έως τις 17 Νοεμβρίου 2024), η αεροδυναμική επιβράδυνση, απαιτεί μεγάλη έρευνα στην αεροδυναμική συμπεριφορά του πυραύλου, και συνεχή έλεγχο της θέσης του. Όχι κάτι τεχνολογικά αδύνατο, αλλά θα χρειαστεί την ανάπτυξη της σχετικής τεχνογνωσίας. Προς το παρόν η Nayuta Space είναι σε φάση ανεύρεσης χρηματοδοτήσης – ήδη έχει αρκετές συνεισφορές- και βελτίωσης των σχεδιάσεων της.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΨΗ: Ενίσχυση στο Πολεμικό Ναυτικό τώρα, η “Ασπίδα του Αχιλλέα” μπορεί να περιμένει

Έχουμε φθάσει στο 2025 και η Ελλάδα, ως ναυτική δύναμη με ιστορική κληρονομιά και με ισχυρή απειλή απέναντι της στη θάλασσα, παραμένει με επείγουσα...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εξετάζουμε τα 3 υποψήφια EW για τα ελληνικά F-16V

33
Σε μια εποχή όπου οι αεροπορικές συγκρούσεις εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την ικανότητα ηλεκτρονικού πολέμου, τα συστήματα EW αποτελούν κρίσιμο στοιχείο για τα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 1/13 Σεπτεμβρίου 1922: Σμύρνη, η μεγάλη φωτιά ξεκινά

3
Ξεκινά η μεγάλη φωτιά της Σμύρνης, τρείς μέρες μετά την αποχώρηση του Ελληνικού στρατού και την είσοδο των Τούρκων στην πόλη. Η πόλη ήταν...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Το καινούριο κινέζικο αεροπλανοφόρο στα Στενά της Ταϊβάν για προβολή ισχύος

Το αεροπλανοφόρο Fujian του Κινεζικού Ναυτικού, το οποίο δεν έχει ακόμη μπει επίσημα σε υπηρεσία, έπλευσε στην Ανατολική Κίνα, περίπου 124 μίλια βορειοδυτικά του...

Nέος – διαστημικός – Ψυχρός Πόλεμος, η NASA ακυρώνει κάθε συνεργασία με Κινέζους

Η NASA έχει πλέον αποκλείσει Κινέζους πολίτες με αμερικανικές βίζες από τις εγκαταστάσεις της - μια κίνηση που ουσιαστικά τους εμποδίζει να συνεχίσουν να...

Ιόνιο Πανεπιστήμιο: το πρώτο μεταπτυχιακό μέσω video game

Αλλαγή πίστας, εμπόδια, αποστολές, δοκιμασίες, στρατηγική και... game over. Μόνο που στην περίπτωση του συγκεκριμένου «παιχνιδιού», ο παίκτης δεν παίρνει μόνο την ικανοποίηση της...