Κάτι πρωτότυπο έδειξε η Navantia στην αμυντική έκθεση FEINDEF 2021 που έγινε την προηγούμενη εβδομάδα στη Μαδρίτη. Η μακέτα SMART 4000 κίνησε την προσοχή καθώς ως πρόταση συνδύαζε και χαρακτηριστικά stealth αλλά σε πολύ εξελιγμένη μορφή αλλά και γιατί ως αντίληψη σχεδίασης, πάντα σύμφωνα με την εταιρία, μπορεί να εφαρμοστεί από σκάφη 2.000 έως 10.000 τόνων.
Όπως αναφέρει το EDR, η πρόωση προβλέπεται να είναι ντίζελ-ηλεκτρική με έλικες τύπου Voith Linear, ενσωματωμένες σε θύλακες για οικονομία, λιγότερα κινούμενη μέρη και ευκολία συντήρησης αλλά και χαμηλό θόρυβο, ενώ στην πλώρη υπάρχουν διπλά bow thrusters για αυξημένη ευελιξία.
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο βέβαια είναι ότι τα δύο τρίτα του υψηλής αυτοματοποίησης πλοίου είναι καλυμμένα, με τη γέφυρα μικρή και στενή χωρίς παραπέτα (ουσιαστικά μια σχισμή για τα παράθυρα), για χαμηλό ίχνος διατομής σε εχθρικά ραντάρ. Έτσι ο οπλισμός αποκαλύπτεται μέσα από καταπακτές που ανοίγουν στην πλώρη, μόνο όταν απαιτείται. Ακόμη και ο ιστός των ραντάρ είναι μικρός, με οριακά χώρο για τις επιφάνειες των AESA πάνελ. Ενδιαφέρον είναι πως το πυροβόλο των 76 χιλιοστών θα αναδύεται από το εσωτερικό για να βάλλει, κάτι τεχνικά αρκετά προκλητικό, λόγω του βάρους και των δονήσεων που έχει ένα τέτοιο σύστημα στη χρήση του.
Το ελικοδρόμιο έχει μόνιμη ράμπα εκτόξευσης UAV αλλά και χώρο για κοντέινερ που θα περιέχουν τα μη επανδρωμένα ή εξτρά οπλισμό, π.χ. αντιαεροπορικό. Γενικότερα το πλοίο έχει ως φιλοσοφία τη χρήση μη επανδρωμένων κάθε τύπου, υποβρυχίων και επιφανείας (με μεγάλη ράμπα πίσω για εξαπόλυση τους).
Πότε θα μπορούσε μια τέτοια σχεδίαση να βρεθεί εν πλω; Σε 5 με 10 χρόνια απαντά η Navantia, αν και -εκτίμηση μας- ως τότε θα δούμε ακόμη πιο θεαματικές εξελίξεις στα ναυτικά οπλοστάσια, με βασικότερη την εμφάνιση πλωτών πλατφορμών μεγάλου μεγέθους είτε τελείως αυτόνομων είτε με ακόμη πιο μικρό προσωπικό από π.χ. τα 70 που εκτιμά η Navantia για το SMART 4000.