Η μεγάλη πλέον διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία επέτρεψε -αλλά και υποχρέωσε- τις δύο αντιμαχόμενες πλευρές να οργανώσουν στατικές άμυνες που θυμίζουν Α’ Παγκόσμιο πόλεμο, με ατελείωτα δίκτυα χαρακωμάτων, οχυρές θέσεις, και βέβαια πολλά ναρκοπέδια. Η Ρωσική πλευρά στη ναρκοθέτηση έχει σίγουρα πλεονέκτημα καθώς διαθέτει και τεράστιο στοκ τέτοιων όπλων από πολλές δεκαετίες αλλά και νέα συστήματα διασποράς τους, που επιτρέπουν και τη γρήγορη δημιουργία ναρκοπεδίων ακριβώς πάνω στην εχθρική επέλαση.
Το ένα είναι το ISDM Zemledeliye που εμφανίστηκε στο ρωσικό οπλοστάσιο πολύ πρόσφατα, το 2021. Αποτελείται από ένα βαρύ φορτηγό Kamaz 6560 8X8 το οποίο φέρει δύο πολλαπλούς εκτοξευτές των 25 σωλήνων ο καθένας, διαμέτρου 140 χιλιοστών, όπου όμως ως προωθητικό χρησιμοποιείται η τυπική ρουκέτα των 122 χιλιοστών. Οι εξαπολυόμενες ρουκέτες μήκους 4 μέτρων φέρουν ως φορτίο νάρκες, είτε κατά προσωπικού είτε κατά αρμάτων.
Η εξαπόλυση μπορεί να γίνει σε απόσταση 5 έως 15 χιλιομέτρων, ενώ το όχημα μπορεί να επαναγεμίσει σχετικά γρήγορα καθώς υπάρχει συνοδευτικό ίδιο που φέρει ακόμη δύο παλέτες βλημάτων.
Το τυπικό φορτίο του ISDM Zemledeliye είναι οι νάρκες κατά προσωπικού POM-3 βάρους 1,3 κιλών, η οποία ενεργοποιείται με ανίχνευση κραδασμών από το έδαφος, δηλαδή από το βάδισμα ανθρώπων, όταν είναι σε λίγα μέτρα απόσταση. Τότε εκτοξεύει το γέμισμα της σε ύψος 1-1,5 μέτρου (στοχεύοντας δηλαδή κάπου στη μέση-θώρακα των θυμάτων της) το οποίο εκρηκτικά εξαπολύει ένα φονικό σύννεφο από μεταλλικούς οδοντωτούς δακτυλίους που ξεσκίζουν τη σάρκα. Η νάρκη μπορεί να ρυθμιστεί να εκραγεί μόνη της μετά από λίγες ώρες, οπότε το ναρκοπέδιο που έχει στηθεί να σταματήσει τον εχθρό, αυτοεξουδετερώνεται επιτρέποντας την αντεπίθεση. Κάθε ρουκέτα φέρει 12 τέτοιες νάρκες (3 κασέτες των 4 η μια), οπότε το όχημα σε βολή και των 50 σωλήνων σπείρει ναρκοπέδιο 600 ναρκών!
Άλλο γέμισμα είναι η αντιαρματική νάρκη PTM-4 βάρους 3,25 κιλών (το εκρηκτικό γέμισμα είναι 1,4 κιλά) η οποία επίσης μπορεί να προγραμματιστεί για αυτοκαταστροφή μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, ενώ απενεργοποιείται μόνη της μετά από 120 μέρες. Η νάρκη θα εκραγεί με μαγνητικό αισθητήρα που θα ανιχνεύσει το επερχόμενο άρμα. Στο συγκεκριμένο φόρτο η ρουκέτα εξαπόλυσης φέρει 4 νάρκες σε 2 κασέτες των 2.
Ένα διαφορετικό όχημα ταχείας σποράς ναρκών είναι το UMZ-K που εμφανίστηκε το 2015, πάλι σε φορτηγό όχημα Kamaz, το 6350 8Χ8. Εδώ έχουμε μια ανοιχτή καρότσα με 6 εκτοξευτές μικρού μήκους των 30 γεμισμάτων η καθεμία, για συνολικό φορτίο 180. Η εξαπόλυση εδώ γίνεται -και εν κινήσει με ταχύτητα έως 40 χιλιόμετρα την ώρα- πάλι με μικρές ρουκέτες αλλά σε πολύ μικρότερη απόσταση που μπορεί να είναι από λίγες δεκάδες μέτρα έως περίπου 600. Προφανώς υπάρχει ποικιλία ναρκών που μπορεί να χρησιμοποιηθούν σε στάνταρ διαστάσεις (όπως αυτές του Zemledeliye).
Τα ίδια γεμίσματα ναρκών χρησιμοποιούνται και για από αέρος ναρκοθέτηση με το σύστημα VSM-1 που μπαίνει σε ελικόπτερα Mil Mi-8. Αυτά φέρουν στο πλάι της ατράκτου 4 ναρκοθέτες των 29 σωλήνων ο καθένας, οι οποίοι δέχονται τις ίδιες κασέτες ναρκών, οπότε μπορεί να γίνει διασπορά τους πάνω από το πεδίο και με μεγάλη ταχύτητα πτήσης.
Όλα τα παραπάνω η Ρωσία τα έχει ήδη χρησιμοποιήσει στην Ουκρανία, από πολλούς μήνες τώρα ενώ σαφώς έχει γίνει και η τυπική δημιουργία ναρκοπεδίων με ανασκαφή και ταφή. Το αποτέλεσμα είναι κατά μήκος της γραμμής αντιπαράθεσης ένα πυκνό δίκτυο ναρκοπεδίων (και από τις δύο πλευρές) που «χτίζεται» μεθοδικά και θα διεκδικήσει το δικό του αιματηρό ρόλο στην εξέλιξη των επιχειρήσεων.