16.1 C
Athens
Τρίτη, 25 Μαρτίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗNanchang Q-5, το καλύτερο MiG-19 ήταν κινέζικο!

Nanchang Q-5, το καλύτερο MiG-19 ήταν κινέζικο!

- Advertisement -

Το Nanchang Q-5, ή A-5 στην εξαγωγική του έκδοση (Fantan κατά ΝΑΤΟ), ήταν ένα κινεζικό αεροσκάφος εγγύς υποστήριξης που αναπτύχθηκε από την Nanchang Aircraft Manufacturing Corporation. Βασισμένο στο σοβιετικό MiG-19, το αποτέλεσε μια σημαντική εξέλιξη στην κινεζική αεροπορική βιομηχανία, προσφέροντας βελτιωμένες δυνατότητες σε σχέση με το πρωτότυπο σχέδιο.

Η ανάπτυξη του Q-5 ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1950, σε μια περίοδο κατά την οποία η Κίνα επιδίωκε να αυτονομηθεί σταδιακά στην παραγωγή αμυντικών συστημάτων και να μειώσει την εξάρτησή της από τη Σοβιετική Ένωση. Το αεροσκάφος εισήχθη επίσημα στην υπηρεσία το 1970 και παρέμεινε σε χρήση για αρκετές δεκαετίες, τόσο στην Κινεζική Πολεμική Αεροπορία όσο και σε άλλες χώρες.

Η ιστορία του ξεκινά από τη βασική ανάγκη της Κίνας να αναπτύξει ένα αεροσκάφος εγγύς υποστήριξης που θα μπορούσε να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του σύγχρονου πεδίου μάχης. Το MiG-19, το οποίο η Κίνα παρήγαγε με άδεια ως Shenyang J-6, ήταν ένα εξαιρετικό αεροσκάφος, αλλά δεν είχε ικανοποιητική απόδοση στο συγκεκριμένο ρόλο.

Έτσι, η Nanchang Aircraft ανέλαβε την εργασία να μετατρέψει το MiG-19 σε εξειδικευμένη πλατφόρμα από το 1958, υπό την καθοδήγηση του σχεδιαστή Lu Xiaopeng, αλλά η πρόοδος ήταν αργή λόγω των πολιτικών και οικονομικών αναταραχών της εποχής, συμπεριλαμβανομένης της Πολιτιστικής Επανάστασης.

Το Q-5 διατήρησε πολλά από τα χαρακτηριστικά του MiG-19, αλλά εισήγαγε σημαντικές αλλάγες. Το πιο εμφανές χαρακτηριστικό ήταν το διαφορετικό, πιο αεροδυναμικό ρύγχος, με την εισαγωγή αέρα να γίνεται διπλή και να μετακινείται στα πλάγια της ατράκτου.

Η αλλαγή επέτρεψε την τοποθέτηση ενός εσωτερικού διαμερίσματος όπλων κάτω από το κόκπιτ, το οποίο μείωσε την αεροδυναμική αντίσταση και βελτίωσε την αποτελεσματικότητα του αεροσκάφους σε αποστολές εγγύς υποστήριξης. Το κόκπιτ ήταν επίσης αναβαθμισμένο, με βελτιωμένη ορατότητα για τον πιλότο. Το αεροσκάφος είχε ως κινητήρες δύο WP-6A, κινεζική παραλλαγή του σοβιετικού RD-9B.

Το αεροσκάφος έφθανε το Μach 1,1, είχε μήκος 16,56 μέτρα, εκπέτασμα 9,68 μέτρα και ύψος 4,33. Το μέγιστο βάρος απογείωσης έφθανε τους 12 τόνους, ενώ η εμβέλεια του ήταν κάπου στα 600 χιλιόμετρα.

Ο οπλισμός του Q-5 ήταν ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους θεωρήθηκε επιτυχημένο. Το εσωτερικό διαμέρισμα όπλων μπορούσε να μεταφέρει βόμβες ή πρόσθετες δεξαμενές καυσίμου, ενώ εξωτερικά σημεία στήριξης επέτρεπαν την τοποθέτηση πυραύλων, βομβών και ρουκετών. Το αεροσκάφος μπορούσε να μεταφέρει έως και 2.000 κιλά οπλισμού, ενώ διέθετε δύο πυροβόλα Type 23-2K των 23 χιλιοστών, τα οποία ήταν αποτελεσματικά σε αποστολές εγγύς υποστήριξης.

Το νέο αεροσκάφος παρήχθη σε πολλές παραλλαγές. Η αρχική έκδοση, ήταν η βασική  παραγωγής, η οποία εισήχθη σε υπηρεσία το 1970. Ακολούθησε το Q-5A, το οποίο διέθετε βελτιωμένα ηλεκτρονικά, περισσότερο εσωτερικό καύσιμο και την ικανότητα να μεταφέρει πυρηνικά όπλα. Το Q-5B ήταν εξαγωγική έκδοση, ενώ το Q-5C ήταν αναβαθμισμένο με βελτιωμένα συστήματα πλοήγησης και στόχευσης. Το Q-5D και το Q-5E εισήγαγαν περαιτέρω βελτιώσεις στα ηλεκτρονικά συστήματα, συμπεριλαμβανομένων ραντάρ, συστημάτων πλοήγησης και στοχοποίησης, ενώ η Q-5F μετάφερε ατρακτίδιο στοχοποίησης με laser. Ενδιάμεσα υπήρξαν και άλλες υποεκδόσεις με διάφορες μετατροπές και βελτιώσεις.

Εδώ η έκδοση Q-5B που μεταφέρει … τορπίλες!

Το Q-5 εξήχθη σε αρκετές χώρες, όπως η Βόρεια Κορέα, το Πακιστάν (που ήταν και ο μεγαλύτερος εξαγωγικός χρήστης), το Σουδάν και το Μπαγκλαντές. Σε κάθε περίπτωση χρησιμοποιήθηκε κυρίως για αποστολές εγγύς υποστήριξης και κρούση.

Πακιστανικά Nanchang Α-5C

Σε όλη την ιστορία του, το Q-5 εμπλέκεται σε αρκετά ατυχήματα, αν και η συγκεκριμένη ανάλυση πάσχει από έλλειψη επίσημων στοιχείων. Ωστόσο, είναι γνωστό ότι το αεροσκάφος αντιμετώπιζε προβλήματα με την αξιοπιστία του κινητήρα και τα συστήματα ελέγχου, ιδιαίτερα στις πρώτες εκδόσεις. Παρά τα προβλήματα αυτά, παρέμεινε μια λειτουργική πλατφόρμα για πολλές δεκαετίες, ενώ αποσύρθηκε κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 2010.

Φόρτωση πυρηνικού όπλου σε κινεζικό Q-5A

Η προσπάθεια για “δυτικοποίηση”

Ιδιαίτερη περίπτωση είναι κάποιες εκδόσεις  του μαχητικού, όπου έγινε προσπάθεια ενσωμάτωσης δυτικών συστημάτων.

  • Έτσι το Q-5M ήταν μια κινεζο-ιταλική προσπάθεια αναβάθμισης με χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων από το ιταλικό ελαφρύ μαχητικό AMX. Αυτή περιελάμβανε την προσθήκη ραντάρ, HUD (head-up display), συστήματος αδρανειακής πλοήγησης, υπολογιστή ελέγχου πυρός, όλα συνδεδεμένα μέσω διπλής αρτηρίας δεδομένων MIL-STD-1553B. Η ολοκλήρωση του προγράμματος και οι πρώτες παραδόσεις ήταν προγραμματισμένες για το τέλος του 1988 και τις αρχές του 1989 αντίστοιχα, αλλά μεσολάβησαν τα γεγονότα της πλατείας Τιενανμεν και τελικά δεν μπήκε σε παραγωγή.
  • Το Q-5K ήταν παρόμοιο, αλλά με γαλλικά ηλεκτρονικά, που επίσης ακυρώθηκε την ίδια περίοδο στα τέλη της δεκαετίας του 80.
  • Ενώ το A-5C περιλάμβανε δυτικό εξοπλισμό όπως οργάνα πτήσης από την Rockwell Collins και καθίσμα εκτίναξης της Martin-Baker και μπορούσε να χρησιμοποιήσει πυραύλους αέρος-αέρος δυτικής παραγωγής, όπως ο R550 Magic και ο AIM-9 Sidewinder. Εξήχθη σε Πακιστάν και Μπαγκλαντές.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αναγκαία η ελληνική επένδυση σε περισσότερα Rafale με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Η Πολεμική Αεροπορία  βρίσκεται -ξανά- σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς καλείται να εξασφαλίσει την αεροπορική υπεροχή της στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο σε...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Πρόγραμμα ΤΟΜΑ: η «πύλη» της Ελλάδας για το πρόγραμμα  ReArm Europe...

Με την εν εξελίξει… Bergaminiαδα παρολίγον να «ξεχαστούμε», αλλά με τους ρυθμούς που τρέχει πλέον ο «επανεξοπλισμός της Ευρώπης», το τρένο μπορεί να περάσει...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

25 Μαρτίου 1945: Βασίλειος Βασιλειάδης, ο θάνατος ενός Έλληνα άσσου της...

2
Σκοτώνεται στη μάχη ο Έλληνας πιλότος της Βρετανικής Αεροπορίας Βασίλειος "Vass" Βασιλειάδης. Η περίπτωση του Βασιλειάδη ανακαλύφθηκε τυχαία, μετά από έρευνα πριν αρκετά περίπου...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Northrop YF-23 Black Widow II, ο ρόλος του Αμερικανικού Ναυτικού στην απόρριψή του

Στον κόσμο της στρατιωτικής αεροπορίας, λίγα αεροσκάφη που δεν μπήκαν σε υπηρεσία έχουν αφήσει τόσο έντονες μνήμες, όσο το Northrop YF-23 Black Widow II....

McDonnell Douglas Model 279, το υπερηχητικό Harrier που δεν πέταξε ποτέ

To βρετανικό Harrier ήταν το αεροσκάφος που έφερε επανάσταση στις πολεμικές επιχειρήσεις με την ικανότητά του να αποπροσγειώνεται κάθετα. Το σχέδιο ήταν τόσο πετυχημένο...

Heinkel He 280, το πρώτο μαχητικό τζετ που το πρόδωσαν οι κινητήρες του

Το Heinkel He 280 υπήρξε ένα από τα πιο πρωτοποριακά αεροσκάφη της εποχής του, που αναπτύχθηκε από τη γερμανική εταιρεία Heinkel κατά τη διάρκεια...