Η τουρκική πλευρά στις πρόσφατες διαπραγματεύσεις μεταξύ των προέδρων Τουρκίας κι Ουκρανίας στην Άγκυρα ανακοίνωσε το ενδιαφέρον της για τη δυνατότητα ολοκλήρωσης της δεύτερης μονάδας του μεγαλύτερου αεροσκάφους στρατηγικών μεταφορών στον κόσμο, του περιβόητου An-225 Mriya, σύμφωνα με δηλώσεις του αντιπρόεδρου της κυβέρνησης κι υπουργού Στρατηγικών Βιομηχανιών της Ουκρανίας κ. Oleh Urusky σε συνέντευξη τύπου στο Κίεβο που παραθέτει το ουκρανικό πρακτορείο Interfax:
«Η κατάσταση ήταν αρκετά περίεργη για μένα όταν, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, μου τέθηκε από τον πρόεδρο της Τουρκίας το ζήτημα της ολοκλήρωσης του δεύτερου (σ.σ. μισοτελειωμένου) αεροσκάφους Mriya και ακόμη και παρά το ποσό που είπα ότι θα κοστίσει, η τουρκική πλευρά δήλωσε ότι θα συνεχίσουμε τη συζήτηση.»
Σύμφωνα με τον Urusky, αναμένονται διαπραγματεύσεις εμπειρογνωμόνων για αυτό το θέμα: «Δεν μπορούμε ούτε να ολοκληρώσουμε την κατασκευή μισοτελειωμένων Ruslan (An-124) ούτε να κατασκευάσουμε καινούργια. Ωστόσο, μπορούμε να ολοκληρώσουμε την κατασκευή του υπάρχοντος Mriya τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά».
Πρόσθεσε ότι «το ζήτημα αφορά τη δυνατότητα αγοράς αεροσκάφους μέσων μεταφορών
An-178, καθώς η Τουρκία ενδιαφέρεται για αεροσκάφη στρατηγικής μεταφοράς.»
Σημειώνεται ότι το An-225 Mriya είναι το μεγαλύτερο και ισχυρότερο αεροσκάφος μεταφοράς στον κόσμο, που σχεδιάστηκε από το γραφείο Kyiv Antonov. Το An-225 με μέγιστο βάρος απογείωσης 640 τόνων είναι παράλληλα και το βαρύτερο αεροσκάφος στον κόσμο. Τον Νοέμβριο του 2004, η Παγκόσμια Ομοσπονδία Αεροπορικών Αθλημάτων συμπεριέλαβε το An-225 στα Παγκόσμια Ρεκόρ Γκίνες για 240 μεταφορικά ρεκόρ…
Αυτήν την στιγμή υπάρχει μόλις ένα αεροσκάφος του τύπου το οποίο ανήκει σε ιδιωτική εταιρεία που το μισθώνει σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για την μεταφορά υπερμεγεθών αντικειμένων.
Με την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, η παραγωγή του τερματίστηκε, ωστόσο ένα δεύτερο αεροσκάφος είχε ξεκινήσει να κατασκευάζεται, αλλά παρόλαυτά δεν διαλύθηκε για σκραπ και διατηρήθηκε σε αυτήν την «μισοτελειωμένη» κατάσταση μέχρι σήμερα. Για αυτό το αεροσκάφος έγινε η σχετική συζήτηση.
Απορίας άξιο βέβαια είναι το πώς η Τουρκία ενδιαφέρεται υποτίθεται για αεροσκάφη στρατηγικών μεταφορών αλλά μετουσιώνει το ενδιαφέρον της αυτό σε συζητήσεις για το An-178, το οποίο έχει μεταφορική ικανότητα 18 τόνων, την στιγμή που η ίδια η Τουρκία συμμετέχει στο πρόγραμμα ανάπτυξης και παραγωγής του A400M το οποίο έχει μεταφορική ικανότητα 37 τόνων. Αν χρειαζόταν αεροσκάφη αυτής της κατηγορίας θα μπορούσε απλά να προμηθευτεί περισσότερα C-130, που επίσης έχει ήδη σε υπηρεσία.
Επιπλέον, εξίσου απορίας άξιο είναι το τι ακριβώς θα μπορούσε να κάνει η Τουρκία για να συμμετάσχει στην υποτιθέμενη ολοκλήρωση του δεύτερου An-225, την στιγμή που η αντίστοιχη εμπειρία της στο συγκεκριμένο κομμάτι σε αερισκάφη αυτής της κατηγορίας είναι μηδενική αφενός, ενώ το ίδιο το αεροσκάφος είναι σοβιετικής σχεδίασης και φιλοσοφίας, με τα οποία η τουρκική αεροπορική βιομηχανία δεν έχει την παραμικρή επαφή και σχέση.
Αντικειμενικά, το μόνο που θα μπορούσε να κάνει η Τουρκία θα ήταν να «φτυαρίσει» χρήμα στο πρότζεκτ αυτό, πράγμα που επίσης είναι… δύσκολο (για να το θέσουμε ευγενικά) αυτή τη στιγμή με τους ιθύνονες στην Ουκρανία μάλλον να μην εξιτάρονται και πολύ στην σκέψη ότι θα πληρωθούν με τουρκικές λίρες.
Πρέπει να θυμίσουμε εξάλλου ότι για το ίδιο θέμα είχε ενδιαφερθεί στο παρελθόν και μία άλλη χώρα που θα είχε τα τεχνικά και οικονομικά φόντα όντως να μετουσιώσει σε πράξεις το ενδιαφέρον της αυτό, η Κίνα. Η Κίνα όμως τελικά έκανε πίσω, οπότε oι πιθανότητες που έχει η Τουρκία τελικά να προχωρήσει περισσότερο είναι εφάμιλλες με το να προσπαθούσε να πουλήσει πάγο στους Εσκιμώους…
Το άλλο Mriya
Κινεζικός δάκτυλος στο An-225;
Ουκρανία και Τουρκία συνεχίζουν το πρόγραμμα An-178