Η νέα χρονιά ξεκίνησε με παλιά προβλήματα για την πολεμική αεροπορία της Βουλγαρίας: παλιά αεροσκάφη, ελαττωματικός εξοπλισμός και ελλείψεις προσωπικού. Παρά τις δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας πως αποφάσεις πάρθηκαν και τέθηκαν σε κίνηση, οι αναφορές σήμερα δείχνουν εξαιρετικά δυσοίωνες, όπως αναφέρουν και βουλγαρικά μέσα.
Σύμφωνα με στοιχεία που ανέφερε ο αρχηγός των βουλγαρικών Ενόπλων Δυνάμεων, στρατηγός Andrei Botsev, το 19% των οχημάτων, το 67% των εναέριων μέσων και το 8% των πλοίων είναι εκτός ενεργείας.
Την ίδια στιγμή, η πάγια έλλειψη κατάλληλων υποψηφίων για στρατιωτική υπηρεσία παραμένει και αποτελεί “φρένο” σε κάθε προσπάθεια αναμόρφωσης. Αυτή τη στιγμή, 5,000 οργανικές θέσεις στις βουλγαρικές ΕΔ παραμένουν κενές, όπως αναφέρουν επίσημες πηγές του βουλγαρικού υπουργείου Αμύνης.
Ο υπουργός Αμύνης, Krasimir Karakachanov, απαντώντας σε ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου ανέφερε πως από τις 1,364 θέσεις που προκηρύχθηκαν στις ΕΔ φέτος, μόνο οι 729 καλύφθηκαν, λίγο παραπάνω από τις μισές. Το ίδιο έγινε και πέρυσι, από 1,402 θέσεις οι 806 καλύφθηκαν.
Στον τομέα της Αεροπορίας, η υπόθεση των νέων μαχητικών καρκινοβατούσε για χρόνια μέχρι την επιλογή των F-16C Block 70 αλλά τα υπόλοιπα μέσα παραμένουν σε κακή κατάσταση. Πληροφορίες αναφέρουν πως ο εκσυγχρονισμός των ελικοπτέρων Mil Mi-17 και Mil Mi-24 θα συνεχιστεί. Συμφωνίες για ολοκληρωμένη τεχνική υποστήριξη των μαχητικών MiG-29 και ελικοπτέρων Cougar είναι έτοιμες για υπογραφή. Επιπλεόν, η πτητική ικανότητα των Su-25 θα αποκατασταθεί, σύμφωνα με δήλωση του στρατηγού Botsev.
To υπουργείο Αμύνης ήρθε σε συνεννόηση με την ρωσική RSK MiG γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε συμφωνία ύψους 100 εκατομμυρίων λεβ (~51 εκατ. Ευρώ) μαζί με τον ΦΠΑ. Επαφές έχουν πραγματοποιηθεί με λευκορωσικό εργοστάσιο για αναλόγου ύψους συμφωνία για τα Su-25.
Περισσότερα βουλγαρικά Su-25 βρίσκονται στη Λευκορωσία για εκσυγχρονισμό
H συντήρηση των εκπαιδευτικών L-39ZA είναι καθ’οδόν. Όσο για τα μεταγωγικά An-30 ο διαγωνισμός για τις εργασίες επισκευών είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο. Για τα ελαφρά μεταγωγικά L-410 λαμβάνουν χώρα συνομιλίες με τσεχική εταιρία.
Η Airbus Helicopters συμφώνησε να εκτελέσει εργασίες συντήρησης στα AS 532 AL Cougar. Οι εργασίες θα γίνουν στις εγκαταστάσεις της Airbus στη Ρουμανία ενώ συμφωνίες έχουν δρομολογηθεί και για την επιθεώρηση και συντήρηση του δικτύου αεράμυνας, τα συστήματα S-300 PMU και τα ραντάρ P-37MB και MSSR 2000I.
Σχόλιο: Κατά πόσον η Βουλγαρική Αεροπορία θα ξεπεράσει τον σκόπελο των οικονομικών προβλημάτων και θα ανταποκριθεί σε τόσα ανοιχτά ζητήματα ταυτόχρονα, δεδομένων των επιδόσεων του παρελθόντος, είναι ένα ζήτημα που θα δούμε στο μέλλον.
Οι αριθμοί σίγουρα δεν είναι με το μέρος της. Η δύναμη αεροσκαφών αναχαίτισης εξαντλείται σε 12 MiG-29 που με δυσκολία τηρεί ένα 30% ετοιμότητας. Η δύναμη κρούσης είναι 4 Su-25. Τα εκπαιδευτικά L-39 και PC-9 αριθμούν συνολικά 12 αεροσκάφη, 6 ο κάθε τύπος. Στον τομέα των ελικοπτέρων, προσπάθεια καταβλήθηκε για “εκδυτικοποίηση” με την παραλαβή 6 Bell 206 και 12 Cougar αλλά τα 3 Mil Mi 17 και τα 2 Mil Mi 24 δεν αποσύρονται ακόμα. Το ίδιο και στον στόλο υποστηρίξεως, αφού η άφιξη 2 C27J δεν οδήγησε στην απόσυρση των σοβιετικών “απολιθωμάτων”. Ο δρόμος είναι σίγουρα μακρύς και δύσκολος!
Πηγή