Η ιδέα μιας σχεδίασης αεροσκάφους με αρθρωτή αρχιτεκτονική, που θα μπορούσε με εναλλαγή δομικών και άλλων στοιχείων να αλλάζει ρόλους δεν είναι καινούργια. Αλλά όλες οι προσπάθειες μέχρι σήμερα παρέμειναν στα χαρτιά καθώς υπήρχαν ανυπέρβλητές δυσκολίες στην υλοποίησή της.
Η βρετανική Aeralis είχε επιστρέψει στη συγκεκριμένη ιδέα πριν μερικά χρόνια και εργαζόταν σε επίλυσή τους, ενώ πλέον πιστεύει ότι το έχει πετύχει, όπως υποστήριξε με την παρουσίαση του καινοτόμου Ελαφρού Σπονδυλωτού Αεριωθουμένου Αεροσκάφους στην φετινή έκθεση DSEI (Defence and Security Equipment International), που άνοιξε τις πύλες της προχθές στο Λονδίνο.
Η πρώτη υλοποίηση αφορά σε ένα AJT (Advanced Jet Trainer, εξελιγμένο εκπαιδευτικό τζετ), βασισμένο στην αρχιτεκτονική CCF (Common Core Fuselage), δηλαδή ενός «κοινού πυρήνα ατράκτου», που όμως θα έχει και άλλους ρόλους μέσω σπονδυλωτής μετάπτωσης.
Για παράδειγμα τα σπονδυλωτά στοιχεία της σχεδίασης θα περιλαμβάνουν εναλλακτικά εσώτερα και εξώτερα τμήματα ημιπτερύγων για διαφορετικές επιδόσεις ταχυτήτων, ακτίνας δράσης, αυτονομίας και ικανότητας μεταφοράς φορτίου (για ρόλους εκπαίδευσης, aggressors ή ελαφράς κρούσης), εναλλακτικές εισαγωγές για μονοκινητήρια ή δικινητήρια επιλογή, μονοθέσια ή διθέσια έκδοση επανδρωμένου πιλοτηρίου, υποδομή για μη επανδρωμένη έκδοση, προσθήκες στην CCF για την εξυπηρέτηση καθηκόντων ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition & Reconnaissance) ή ιπτάμενου τάνκερ κ.ά.
Η AERALIS υποστηρίζει ότι η σχεδίασή της έχει ήδη προσελκύσει ενδιαφέρον από διάφορες χώρες, με κάποιες από τις οποίες συζητά την συγκρότηση εγχώριας βιομηχανικής υποδομής. Ανέφερε επίσης ότι το AJT είναι μια μόνο υλοποίηση της βασικής ιδέας, η οποία όμως θα μπορούσε να επεκταθεί και σε άλλες προτάσεις, περιλαμβανομένων μαχητικών.
Και μια πιό πλήρης τεχνική παρουσίαση!