34.5 C
Athens
Παρασκευή, 25 Ιουλίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗMirage IIIV, η γαλλικη προσπάθεια για ένα υπερηχητικό καθέτου απογειώσεως

Mirage IIIV, η γαλλικη προσπάθεια για ένα υπερηχητικό καθέτου απογειώσεως

- Advertisement -

Το Dassault Mirage IIIV ήταν ένα πρωτότυπο μαχητικό με δυνατότητα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (VTOL) που αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε από τη Dassault Aviation κατά τα μέσα της δεκαετίας του 1960. Η ιδέα προέκυψε ως απάντηση σε μια απαίτηση του ΝΑΤΟ, τη Βασική Στρατιωτική Απαίτηση 3 (NBMR-3), η οποία ζητούσε ένα μαχητικό αεροσκάφος VTOL με δυνατότητα υπερηχητικής πτήσης για αποστολές στην Ευρώπη.

Το IIIV βασιζόταν στο Mirage III, με κύρια διαφορά την προσθήκη οκτώ μικρών κινητήρων κάθετης ανύψωσης που περιέβαλλαν τον κύριο κινητήρα. Αυτοί θα χρησιμοποιούνταν κατά την κάθετη απογείωση και προσγείωση, αλλά θα ήταν ανενεργοί κατά την οριζόντια πτήση. Η ύπαρξη τους απαίτησε μια εξαιρετικά σύνθετηδιάταξη, η οποία πρόσθετε σημαντικό βάρος στο αεροσκάφος, όπως και πολυπλοκότητα στη συντήρηση και στην λειτουργία. Και τελικά αυτά ήταν που οδήγησαν το πρόγραμμα σε τέλμα.

Η ανάπτυξη του Mirage IIIV περιλάμβανε και την προηγούμενη εμπειρία από το πρωτότυπο Dassault Balzac V, το οποίο έκανε δοκιμές VTOL με παρόμοια διάταξη, εφοδιασμένο με οκτώ κινητήρες Rolls-Royce RB.108 των 2.500 λιβρών ώσης ο καθένας για την κίνηση στην κάθετο και έναν κινητήρα Bristol Orpheus BOr 3 για την οριζόντια πτήση.

Οι δοκιμές του Balzac V επέτρεψαν την εξέλιξη του συστήματος ελέγχου και της μετάβασης από κάθετη σε οριζόντια πτήση, παρέχοντας πολύτιμες πληροφορίες για την κατασκευή του Mirage IIIV. Όμως, το Balzac V αντιμετώπισε σοβαρά ατυχήματα, με δύο θανατηφόρα περιστατικά που οδήγησαν στην απόφαση να μην συνεχιστεί σαν πρόγραμμα μετά το τελευταίο ατύχημα το 1965.

Η ανάπτυξη του Mirage IIIV προχώρησε με την κατασκευή δύο πρωτοτύπων. Το πρώτο πέταξε για πρώτη φορά ως VTOL μόνο τον Φεβρουάριο του 1965, ενώ το δεύτερο ακολούθησε το 1966. Ήταν εξοπλισμένα με έναν κινητήρα Pratt & Whitney JTF10 (αργότερα αντικαταστάθηκε από τον SNECMA TF106) για την οριζόντια πτήση και οκτώ κινητήρες Rolls-Royce RB162-1 για την ανύψωση. Το πρώτο πρωτότυπο κατάφερε να φτάσει τα Mach 1,3 σε δοκιμαστικές πτήσεις, ενώ το δεύτερο πέτυχε Mach 2,04, αλλά χάθηκε σε ατύχημα τον Νοέμβριο του 1966, σηματοδοτώντας το τέλος του προγράμματος.

Το Mirage IIIV ήταν αντίπαλος του Hawker Siddeley P.1154, ενός άλλου VTOL μαχητικού αεροσκάφους που αναπτύχθηκε από τη Βρετανία. Ωστόσο, κανένα από τα δύο αεροσκάφη δεν προχώρησε σε παραγωγή λόγω των οικονομικών δυσχερειών και των τεχνικών προκλήσεων που συνάντησαν.

Η σχεδίαση του Mirage IIIV περιλάμβανε πολλά καινοτόμα στοιχεία, με μια εξελιγμένη πτέρυγα για την εποχή, τους βοηθητικούς κινητήρες τοποθετημένους σε ζεύγη στο μέσο της ατράκτου, με κινούμενες θύρες ανακατεύθυνσης της ώσης.

Παρά την αποτυχία του να φτάσει σε παραγωγή, το Mirage IIIV και το προηγούμενο πρωτότυπο Balzac V, προσέφεραν πολύτιμες γνώσεις στον τομέα της κάθετης απογείωσης και προσγείωσης. Το εναπομείναν πρωτότυπο Mirage IIIV εκτίθεται τώρα στο Musée de l’Air et de l’Espace στο Παρίσι, μαρτυρώντας την φιλοδοξία και τις προκλήσεις της εποχής.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

5 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Υποστήριξη μαχητικών: Ας κάνουμε με τα F-16, ότι κάνουν οι Ουκρανοί με τα δικά τους!

Η Ουκρανία, από την έναρξη της ρωσικής εισβολής το 2022 έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο πρότυπο προσαρμοστικότητας και καινοτομίας υπό συνθήκες πολέμου. Αντιμέτωπη με έναν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΡΕΥΝΑ: ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΗ ΚΡΙΣΗ 2020, 5 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ – μέρος 1ο, Στρατηγός...

0
Για την πολύμηνη και πολυσύνθετη κρίση του 2020, Ελλάδος-Τουρκίας, η οποία εξελίχθηκε σε πολλά επίπεδα, από τον Έβρο το χειμώνα εκείνης της χρονιάς μέχρι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 12/25 Ιουλίου 1913: Mάχη στα στενά της Κρέσνας

0
Ο Ελληνικός Στρατός, κατά το Β' Βαλκανικό πόλεμο, ξεκινά επίθεση με 80 τάγματα κατά των Boυλγάρων για τη διάνοιξη των Στενών της Κρέσνας. Επίθεση...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΕΡΕΥΝΑ: ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΗ ΚΡΙΣΗ 2020, 5 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ – μέρος 1ο, Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος

Για την πολύμηνη και πολυσύνθετη κρίση του 2020, Ελλάδος-Τουρκίας, η οποία εξελίχθηκε σε πολλά επίπεδα, από τον Έβρο το χειμώνα εκείνης της χρονιάς μέχρι...

Αμερικανική “πατέντα” χρήσης drones για ενεργή κατάσβεση μεγάλων πυρκαγιών

Η Δασική Υπηρεσία των ΗΠΑ, στην Καλιφόρνια δοκιμάζει αυτή την περίοδο μια πρωτοποριακή χρήση drones για την καταπολέμηση πυρκαγιών. Συγκεκριμένα, όπως γράφει το τοπικό...

Νέες επαφές και συμφωνίες ιταλικών αμυντικών εταιρειών με τουρκικές

Στο πλαίσιο της τουρκικής αμυντικής έκθεσης IDEF 2025 είχαμε και νέα για προσέγγιση ιταλικών αμυντικών εταιρειών, με αντίστοιχες τουρκικές. Έτσι φαίνεται να διευρύνεται ο...