30.4 C
Athens
Τετάρτη, 3 Ιουλίου, 2024
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝMirage 2000-5 Mk2: τα σενάρια της εγκατάλειψης

Mirage 2000-5 Mk2: τα σενάρια της εγκατάλειψης

- Advertisement -

Σε εγκατάλειψη του αεροσκάφους της, προχώρησε νωρίτερα σήμερα Ιπτάμενη της 331 Μοίρας της 114 Πτέρυγας Μάχης, στην Αεροπορική Βάση Τανάγρας, όταν στη φάση της τροχοδρόμησης μετά από εκπαιδευτική αποστολή, σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΠΑ, ενεργοποίησε το εκτινασσόμενο κάθισμα Martin-Baker Mk10Q του Mirage 2000-5EG Mk2 και διέφυγε χωρίς να τραυματιστεί. Βέβαια σύμφωνα με το ισχύον πρωτόκολλο μεταφέρθηκε στο 251 ΓΝΑ για ιατρικό έλεγχο.

ΕΚΤΑΚΤΟ: Εγκατάλειψη Mirage 2000-5 της Πολεμικής Αεροπορίας, σώος ο χειριστής

Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες απαιτήθηκε η διαφυγή της Ιπταμένου δεν είναι γνωστές και μόνο από τα «συμφραζόμενα» μπορούν να διατυπωθούν κάποια σενάρια, που το κάνουμε με πάσα επιφύλαξη.

Ένα από αυτά, ίσως και το κυρίαρχο, είναι ότι στο M2000-5EG Mk2 εκδηλώθηκε φωτιά ενώ τροχοδρομούσε μετά την προσγείωση, που είναι λόγος άμεσης εγκατάλειψης, με κύρια επιλογή την χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος. Για τη φωτιά μπορεί υπήρχε είτε ένδειξη στο πιλοτήριο από τους αισθητήρες που υπάρχουν στον χώρο του κινητήρα Snecma M53, είτε από τον πύργο ελέγχου ή το contact car (θέση επιτήρησης των προσαπογειώσεων δίπλα στο διάδρομο), ειδικά εάν αυτή εκδηλώθηκε σε εξωτερικό σημείο, όπως για παράδειγμα στο σύστημα πέδησης (φρένα) των σκελών προσγείωσης.

Στη συντριπτική πλειοψηφία τέτοιων περιπτώσεων η ενεργοποίηση του εκτινασσόμενου καθίσματος είναι η επιλογή του Ιπταμένου, καθώς ακόμη και εάν το αεροπλάνο ακινητοποιηθεί έγκαιρα, η έξοδος από το πιλοτήριο με το αεροσκάφος φλεγόμενο, μπορεί να εξελιχθεί σε μη επιβιώσιμη κατάσταση.

Martin Baker Mk10

Το εκτινασσόμενο κάθισμα Martin-Baker Mk10Q είναι τύπου «zero-zero», δηλαδή μπορεί να ενεργοποιηθεί για επιτυχημένη διαφυγή ακόμη και σε μηδενικό ύψος ή μηδενική ταχύτητα, δηλαδή ακόμη και με το αεροπλάνο σε στάση στο έδαφος (σε περίπτωση εκδήλωση φωτιάς). Η ρουκέτα που ενσωματώνει το κάθισμα ενεργοποιείται αφού έχει αποσπαστεί η καλύπτρα του χώρου του πιλοτηρίου και εκτινάσσει τον Ιπτάμενο πολλές δεκάδες μέτρα στον αέρα, απομακρύνοντάς τον σε ασφαλή απόσταση από το αεροπλάνο.

Στη διαδικασία το κάθισμα αποχωρίζεται από το σώμα του πιλότου, ενώ αναπτύσσονται διαδοχικά τα δυο αλεξίπτωτα, με το κύριο να παρέχει (στην προκειμένη περίπτωση) ασφαλή προσγείωση. Οι επιταχύνσεις που δέχεται ο χειριστής είναι μεγάλες και μπορούν να φτάσουν τα 10-20 G, αν και είναι στιγμιαίες.

Το άλλο σενάριο που υφίσταται αυτή τη στιγμή είναι ότι το Mirage 2000-5EG Mk2 απέτυχε για κάποιο λόγο να σταματήσει, ίσως από βλάβη  του συστήματος πέδησης (πιθανόν και σε συνδυασμό με φωτιά που εξελίχθηκε παράλληλα).

Και σε αυτή την περίπτωση η χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος είναι η κύρια επιλογή διαφυγής ώστε η κατάσταση να είναι επιβιώσιμη. Σπανιότερα ο πιλότος επιλέγει να παραμείνει στο πιλοτήριο, βασίζοντας την απόφασή του στην ταχύτητα του αεροπλάνου και το εάν διατηρεί τον κατευθυντικό έλεγχο (μια έξοδος από την άκρη του διαδρόμου έχει διαφορετικές συνέπειες από μια πλευρική έξοδο).

Οι αναφορές ότι το αεροπλάνο «σταμάτησε λίγα μέτρα μετά την άκρη του διαδρόμου με ελαφρές ζημιές» ελέγχονται και πρέπει να επιβεβαιωθούν, αν και φυσικά δεν μπορούν να αποκλειστούν.

Στις περιπτώσεις αδυναμίας πέδησης, Ιπτάμενος που βρίσκεται στο contact car ως επιτηρητής και παρακολουθεί τις προσαπογειώσεις, χειρίζεται και το σύστημα ανάσχεσης, είτε συρματόσχοινο (arresting cable barrier), που απαιτεί ύπαρξη αγκίστρου στο αεροπλάνο, είτε φράγμα με δίκτυ (net barrier), που υπάρχουν στο άκρο του διαδρόμου για τέτοιες περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Αυτά μπορούν να ενεργοποιηθούν ακαριαία ώστε να σταματήσει το αεροπλάνο, συνήθως με μικρές ζημιές (στην περίπτωση του net barrier).

Οι αεροναυτιλιακές πληροφορίες για το Αεροδρόμιο Τανάγρας αναφέρουν την ύπαρξη αμφοτέρων.  Τα ελληνικά Mirage 2000-5 Mk2 όμως δεν έχουν ενεργοποιημένη την επιλογή υποδομής αγκίστρου (που ίσως όμως μπορεί να τοποθετηθεί σε πολεμική ετοιμότητα) όπως έχουν τα Mirage 2000-5EI/DI της Ταϊβάν ή διέθεταν τα παλαιότερα (και πλέον αποσυρμένα)  Mirage 2000EGM/BGM.

Αναφορικά με τον πιλότο και μόνο, σημειώνεται ότι η χρήση του συστήματος ανάσχεσης είναι, κάτω από τις περισσότερες συνθήκες αδυναμίας πέδησης (και εάν δεν υπάρχει παράλληλα φωτιά), προτιμητέα έναντι της εκτίναξης. Αφού είναι μια περισσότερο ελεγχόμενη κατάσταση από την χρήση του καθίσματος που ενέχει υψηλότερο κίνδυνο τραυματισμού.

Εάν το Mirage 2000-5EG Mk2 πράγματι σταμάτησε στα σκέλη του εκτός διαδρόμου και δεν έχει δομικές ζημιές, τότε οι πιθανότητες δυνατότητας οικονομικά συμφέρουσας επισκευής είναι πολύ μεγάλες. Ακόμη και οι ζημιές στο πιλοτήριο λόγω της ενεργοποίησης του εκτινασσόμενου καθίσματος αναφέρεται ότι είναι συνήθως περιορισμένες.

Ακολουθήστε μας, στο Facebook, στο Twitter και στο YouTube!

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

34 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
34 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Τουρκία: Ξεκίνησε η ναυπήγηση της 6ης φρεγάτας Istanbul! Εμείς ακόμη ψάχνουμε

Ραγδαία είναι η εξέλιξη του τουρκικού ναυπηγικού προγράμματος μεγάλων σκαφών επιφανείας για το Ναυτικό τους. Έτσι η κλάση φρεγατών Istanbul, έχει πλέον 5 πλοία...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΚΤΑΚΤΟ: Παγώνει -ξανά- ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ;

168
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της σελίδας μας, φαίνεται πως "παγώνει" το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ, με φόβο πως ίσως οδηγούμαστε και σε ακύρωση του....
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 3 Ιουλίου 1940: Επιχείρηση ‘Catapult’, η καταστροφή του...

0
Σε μια πράξη πολιτικής σκοπιμότητας και στρατηγικού κυνισμού, ο Τσώρτσιλ διατάσσει τον βρετανικό στόλο να καταστρέψει τον γαλλικό της Μεσογείου, μέσα στα αγκυροβόλιά του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Και η ΜΕΤΚΑ παραδίδει εξαρτήματα για τη φρεγάτα “Φορμίων”

Σε τελική φάση βρίσκεται η κατασκευή από πλευράς της ελληνικής ΜΕΤΚΑ, των δύο θυρών εξαπόλυσης τορπιλών για τη φρεγάτα "Φορμίων", που αυτή την περίοδο...

Τουρκική «σκιά» σε ιταλικό πλοίο πόντισης καλωδίων στο Καστελόριζο, κοντά το ΠΝ

Του Βασίλη Νέδου από την ΚαθημερινήΕντός δυνητικής ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) και υφαλοκρηπίδας, υπό την παρακολούθηση μονάδων τόσο του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) όσο και...

Συνάντηση Γεραπετρίτη με τον Αυστριακό ΥΠΕΞ

Η ευρωπαϊκή προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων «περνάει μέσα από τον δρόμο του δικαίου, του ευρωπαϊκού κεκτημένου, της δημοκρατίας, των δικαιωμάτων των μειονοτήτων και βεβαίως,...