Η επιβεβαίωση της είδησης για την διαπραγμάτευση για την αγορά 4 ελικοπτέρων MH-60R από το ΠΝ, για την κάλυψη των αναγκών του, ήταν μια από τις καλύτερες ειδήσεις της περασμένη εβδομάδας. Στην “αναβροχιά” των ειδήσεων που αφορούν αμυντικές προμήθειες, η είδηση της αγοράς των νέων ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων ήταν μια όαση. Αλλά καθώς πολλά ειπώθηκαν και γράφτηκαν τις τελευταίες μέρες για τα ελικόπτερα, θεωρούμε σκόπιμο να σας μεταφέρουμε κάποιες λεπτομέρειες που γνωρίζουμε για το θέμα.
Επιβεβαίωση «Π&Δ», το ΠΝ αποκτά 4 ελικόπτερα MH-60R σύμφωνα με τον ΥΠΕΘΑ Ε. Αποστολάκη
Καταρχάς, να πούμε πως τα ελικόπτερα που θα παραγγελθούν θα είναι σίγουρα 2, κι όχι μάλλον 4. Ο λόγος είναι απλός, 2 ελικόπτερα κοστίζουν κατ’ ελάχιστο 80 εκ. δολάρια, τα 4 τα διπλά (δεν παίρνεις εκπτώσεις για τέτοιες ποσότητες). Φυσικά θα χρηματοδοτηθούν από τα αδιάθετα κονδύλια από την σύμβαση της αναβάθμισης των Ρ-3Β, αλλά πολύ δύσκολα να φτάσουν και για τα 4 συνολικά ελικόπτερα.
Φυσικά όπως έχουμε ξαναγράψει, τα αδιάθετα θα φτάσουν ίσως και τα 160 ως 180 εκ. ασχέτως των υπογεγραμμένων συμβάσεων για τα Ρ-3. Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι πως υπάρχει περίπτωση οι συμβάσεις να μην υλοποιηθούν στο ακέραιο, ειδικά αν όλα προχωρήσουν κανονικά στο πρόγραμμα των Ρ-3Β. Και φυσικά, δεν θα πάνε όλα τα αδιάθετα στην αγορά των MH-60R. Υπάρχουν τόσο πολλά υποπρογράμματα που καλύτερα να μην τα αναφέρουμε όλα εδώ, για ευνόητους λόγους.
Η αναβάθμιση των Ρ-3Β, όταν υπογράφτηκε, είχε λάβει σαν ενδεχόμενο το worst-case scenario. Συνεπώς, από το εγκεκριμένο ποσό έχουν περισσέψει αρκετά χρήματα, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε άλλες προμήθειες. Από το ποσό αυτό μάλλον θα γίνει συντήρηση και FOS για τα υπάρχοντα S-70Β6 ενώ προφανώς θα πληρωθούν και τουλάχιστον τα 2 MH-60R. Ας μην γκρινιάξουμε περαιτέρω για την αναβάθμιση των Ρ-3Β, τελικά με το συνολικό κονδύλι των 500 εκ. ευρώ θα αγοραστούν τουλάχιστον δυο MH-60R, αλλά αναμφίβολα θα καλυφθούν κι άλλες ανάγκες, εξαιρετικά πιεστικές για το ΠΝ.
Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ενδιαφέρεται για 2 ελικόπτερα MH-60R και FOS των S-70B6
MH-60R χρειαζόμαστε για την αντικατάσταση των πεπαλαιωμένων AB-212ASW, που όπως φαίνεται δεν πρόκειται να αντικατασταθούν σε αναλογία 1 προς 1. Οι συνολικές ανάγκες δεν είναι 2+2 ελικόπτερα, αλλά συνολικά είναι 8 (λιγότερα από τα ΑΒ-212, με ότι σημαίνει αυτό). Αυτά υπολογίζουμε πως θα αγοραστούν σε batches των 2 ελικοπτέρων, όπως έγινε και με πολλά από τα S70. Φυσικά δεν αποκλείουμε να αγοραστούν 4 ελικόπτερα, αλλά πιο πιθανό βρίσκουμε να αγοραστούν 2 με ένα ακόμη να ακολουθεί, και ένα ακόμη λίγο αργότερα (2+1+1), παρά να πάμε απευθείας σε 4.
Το ιδανικό θα ήταν να είχαμε κάποια αγορά 4+2+2, αλλά αυτό το κρίνουμε σχεδόν αδύνατο με την παρούσα κατάσταση. Σε κάθε περίπτωση, το ΠΝ ορθώς διαπραγματεύεται την αγορά 4 ελικοπτέρων, αφού έτσι θα πετύχει όσο το δυνατόν καλύτερη τιμή με τα διαθέσιμα χρήματα που έχει.
Το Αμερικανικό Ναυτικό έχει περισσότερα MH-60R από όσα τώρα χρειάζεται!
Τώρα, πολλοί αναγνώστες μας αναρωτήθηκαν για τα πλεονάζοντα MH-60R του USN. Τα αμερικανικά MH-60R, ναι μεν “περισσεύουν”, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θεωρούνται “πλεονάζοντα” και διαθέσιμα προς πώληση. Αντίθετα, διαθέσιμα είναι τα S-70B2 της Αυστραλίας (ναι, αυτά που πετούσαν από τις Adelaide και τις ANZAC, και ο νοών, νοείτο…) και αρκετά SH-60F (ουσιαστικά είναι όμοια με τα S-70B2) του Αμερικανικού Ναυτικού.
Η Ισπανία αγόρασε 6 από τα τελευταία, και μετά από ένα περιορισμένο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού τα χρησιμοποιεί στα πλοία της. Αλλά τι να μας πουν οι Ισπανοί σε εμάς, εμείς προτιμούμε τα παλιά καλά αξιόπιστα ΑΒ-212… Σιγά μην ασχοληθούμε με τα μεταχειρισμένα, καλύτερα να μειώσουμε τις οροφές.
Περισσότερα για την “υπόθεση” των MH-60R μπορείτε να διαβάσετε στο επόμενο τεύχος της Π&Δ, που θα κυκλοφορήσει στα περίπτερα την 1η Μαρτίου.