20.1 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑΑΝΑΛΥΣΗ: Εκσυγχρονισμός φρεγατών MEKO200HN, γιατί καθυστερούν οι διαδικασίες;

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εκσυγχρονισμός φρεγατών MEKO200HN, γιατί καθυστερούν οι διαδικασίες;

- Advertisement -

Όπως είχαμε γράψει πρόσφατα, η διαδικασία για την επιλογή νέας κορβέτας για το Πολεμικό μας Ναυτικό συνεχίζεται χωρίς καμία διακοπή. Η οδηγία που υπάρχει είναι πως τα εξοπλιστικά προγράμματα δεν καθυστερούν καθώς το μέλημα της νέας ηγεσίας είναι η περαιτέρω ενίσχυση του Στόλου το συντομότερο δυνατόν. Το Πολεμικό Ναυτικό δεν διάκοψε ούτε στιγμή την αξιολόγηση, ούτε την περίοδο των ετήσιων τακτικών κρίσεων, ενώ το ίδιο ισχύει και για την περίοδο των εκλογών.

Η επιλογή της νέας κορβέτας είναι ένα από τα δυο μεγάλα προγράμματα του Πολεμικού μας Ναυτικού, το έτερο είναι ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Οι αναγνώστες μας θα θυμούνται πως το Πολεμικό Ναυτικό έχει περάσει εδώ από πολλές φάσεις: την περίοδο 2009-2014 έγινε ο σχεδιασμός και εντάχτηκε το πρόγραμμα στις άμεσες προτεραιότητες. Το 2015 πέρασε περιέργως σε δεύτερη μοίρα, και επιλέχτηκε για άμεση υλοποίηση το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Ρ-3Β. Πλέον όμως ακόμη περιμένουμε να πετάξει ένα εκσυγχρονισμένο Ρ-3Β, ενώ οι 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ κινδυνεύουν με άμεση απαξίωση.

Η Babcock εκσυγχρονίζει τις MEKO200 της Νέας Ζηλανδίας. Που είναι το “ρίσκο” στις ελληνικές;

Το 2018-2019 ξεκίνησε μια άλλη μελέτη, για πρόγραμμα περιορισμένου εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ, με αρχικό προβλεπόμενο κόστος 120 εκατ. ευρώ (και για τα 4 πλοία), που λίγο μετά αυξήθηκε στα 140 εκατομμύρια, με ελπίδες να φθάσει και τα 160. Το 2020 το πρόγραμμα αυτό ανέβηκε στα 400 εκατ. όσο δηλαδή είχε προϋπολογιστεί και το 2014 (ενώ το 2015 το ΠΝ θεώρησε πως τα κονδύλια έπρεπε να πάνε στα Ρ-3Β).

Μια άλλη παράμετρος της αναβάθμισης των ΜΕΚΟ είναι πως αρχικά αυτή θεωρούνταν “συνδεδεμένη” με την απόκτηση νέων φρεγατών (που έγιναν τελικά φρεγάτες και κορβέτες), σε μια ελπίδα μελλοντικής ομοιοτυπίας. Τελικά επιλέχθηκε η FDI της Naval Group, η πρόταση της οποίας για εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ δεν έγινε αποδεκτή.

Δείτε τώρα ΖΩΝΤΑΝΑ το webinar της ΠΤΗΣΗΣ για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO

Αντίθετα, επιλέχθηκε ως πλέον συμφέρουσα η νεόκοπη τότε πρόταση της γερμανικής ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), η οποία σε συνεργασία με την Thales Netherlands είχε προσφέρει μια ανταγωνιστική λύση κοντά στα 500 εκατ. ευρώ, ενώ η Lockheed Martin και η Babcock προσέφεραν λύσεις κοντά στα 800 εκατ. ευρώ έκαστη. Όπως όμως είχαμε γράψει, η περιγραφή των εργασιών των εταιρειών ήταν διαφορετική! Τότε είχε επέμβει η ΓΔΑΕΕ και είχε ζητήσει νέο κύκλο προσφορών, με αποτέλεσμα οι 3 εταιρείες να επανέλθουν, αλλά πάνω-κάτω στα ίδια, με τους Γερμανούς πάντα λίγο φθηνότερους. Ελέω Thales Netherlands που προσέφερε το σύστημα μάχης TACTICOS, το ΠΝ αποφάσισε να προχωρήσει προς τη γερμανική λύση, ώστε να πετύχει και ομοιοτυπία μεταξύ των εκσυγχρονισμένων MEKO200HN, των εκσυγχρονισμένων φρεγατών S όπως και των πυραυλακάτων τύπου Super Vita.

ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ: Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, νέες φρεγάτες/κορβέτες, και μερικές “αποκλειστικότητες”

Πάντως η προτίμηση στη TKMS μοιάζει αρκετά παρακινδυνευμένη, αν και επικοινωνήθηκε σαν η “λογική επιλογή” αφού ο όμιλος είναι η φυσική συνέχεια της Blohm & Voss, κατασκευάστριας των πλοίων. Δηλαδή, η TKMS “έπεισε” το ΠΝ πως είναι ο “αρχικός κατασκευαστής” (OEM, Original Equipment Manufacturer). Κανείς βέβαια δεν είδε τη μικρή λεπτομέρεια πως η TKMS δεν έχει ποτέ της εκσυγχρονίσει κάποια ΜΕΚΟ, ούτε έχει και το ownership των πλοίων πλέον.

Αντίθετα, οι ελληνικές ΜΕΚΟ200ΗΝ είναι τα πρώτα επιτυχημένα πλοία της σειράς, με τις αρχικές ΜΕΚΟ360 αλλά και τις τουρκικές ΜΕΚΟ200ΤΝ Track I που είχαν προηγηθεί, να χαρακτηρίζονται από μετριότητα σαν πλοία. Και ήταν η εμπλοκή του ΠΝ με την κλάση, αλλά και η τριβή των έμπειρων Ελλήνων αξιωματικών, που έκαναν τις ελληνικές ΜΕΚΟ200 υπόδειγμα για νέες πωλήσεις του τύπου.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Τεκτονικές αλλαγές στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του ΠΝ, προτεραιότητα σε MEKO200HN και προσεκτική επιλογή όπλων

Η TKMS δεν κατάφερε να αποσπάσει κανένα συμβόλαιο εκσυγχρονισμού των πλοίων του τύπου, ούτε των αυστραλιανών, ούτε των νεοζηλανδικών. Η Αυστραλία επέλεξε την Babcock για τον εκσυγχρονισμό, και η Νέα Ζηλανδία την Lockheed Martin Canada (που συνεργάστηκε με την Babcock). Ακόμη και το γερμανικό ναυτικό, τις -περίπου όμοιες- φρεγάτες F123 επέλεξε να τις εκσυγχρονίσει με την εμπλοκή της Saab (ηλεκτρονικά) και του ναυπηγείου Α & Β (σαν integrator). Με λίγα λόγια, προκαλεί μέγιστη εντύπωση η σπουδή του ΠΝ να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις μόνο με την TKMS.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Οι δυνατότητες ανθυποβρυχιακού πολέμου των φρεγατών MEKO του ΠΝ, σχεδιασμένες πριν 30 χρόνια για το μέλλον

H TKMS, αναγκάστηκε εκ των υστέρων να βελτιώσει σημαντικά την πρότασή της, και με αμοιβαίες υποχωρήσεις, έριξε τις απαιτήσεις της στα περίπου 605 εκατ. ευρώ. Το πρόβλημα όμως είναι πως καθώς μπήκε “τελευταία” στη μάχη της διεκδίκησης, έχει κάνει ελάχιστη προεργασία σε σχέση με αυτή που έκαναν εταιρείες όπως οι Damen, LM, Babcock ή η Naval Group. Έτσι, πολλά πράγματα για την κατάσταση των πλοίων τα μαθαίνει, με δική της ευθύνη, καθυστερημένα, και αναπροσαρμόζει συνεχώς τις απαιτήσεις της και τα προς παράδοση.

Έτσι «χτίστηκαν» οι ΜΕΚΟ200ΗΝ, του Αρχιπλοιάρχου ε.α. Ευστάθιου Νικολάου Π.Ν.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι πως υπάρχει μεγάλη διαφωνία σχετικά με το ποιος θα έχει την τελική ευθύνη του αποτελέσματος. Κι αν αυτό…

Η συνέχεια στο Naval Defence

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

95 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
95 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 Απριλίου 1915: Συμμαχική απόβαση στην Καλλίπολη, το...

0
Πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, στην χερσόνησο της Καλλίπολης η πρώτη αποβίβαση συμμαχικών στρατευμάτων από ANZAC (Australian and New Zealand Army...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Κεφαλογιάννης: Μίλησε για τα ΜΟΕ, τη στρατιωτική βοήθεια στην Ουκρανία και τις αλλαγές στη θητεία

"Τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης εντάσσονται σε ένα πλαίσιο ανοιχτού διαλόγου και κυρίως κατανόησης, αλλά όταν φτάνουμε πραγματικά στα ζητήματα τα οποία είναι, αν θέλετε,...

Αρχηγός ΓΕΝ: επίσκεψη στη Γαλλία, ενημέρωση για το πρόγραμμα φρεγατών

Ο Aρχηγός ΓΕΝ Aντιναύαρχος Δημήτριος-Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ, πραγματοποίησε επίσκεψη από την Κυριακή 21 έως και την Τρίτη 23 Απριλίου στο ναυπηγείο Λοριάν της Γαλλίας,...

Financial Times: Ελληνικό οικονομικό θαύμα με τη χώρα… τη φτωχότερη της Ευρώπης

Δυστοπική είναι η παρουσίαση που κάνει για την ελληνική οικονομία σημερινό δημοσίευμα των Financial Times, το οποίο αναφέρει αρχικά την σημαντική ανάκαμψη της χώρας...