Ως συζήτηση για την επέκταση των ανθυποβρυχιακών ικανοτήτων των 4 γερμανικών φρεγατών F125, κλάσης Baden-Württemberg έχει εμφανιστεί η ιδέα της χρήσης ως “συνοδευτικού” τους πλοίου, της ΜΕΚΟ S-X, όπως αναφέρει το hartpunkt.de. Η οποία όμως δεν είναι μια σχεδίαση κορβέτας ή φρεγάτας, αλλά ένα υβριδικό σκάφος, μη επανδρωμένο το οποίο γίνεται κυνηγός υποβρυχίων.
Πως το κάνει αυτό; Η ιδέα είναι της κατασκευάστριας TKMS, η οποία προτείνει ένα σκάφος εκτοπίσματος 250 τόνων, μήκους 52 μέτρων και πλάτους 4, ως ημιβυθιζόμενο, όπου το μεγάλυτερο μέρος του κύτους θα είναι κάτως από το νερό και θα εξέχει ένα πύργος με ραντάρ και κεραίες. Αυτό θα είναι χωρίς πλήρωμα και θα φέρει συρόμενο σόναρ (παθητικό και ενεργό) και θα μπορεί να περιπολεί για πολλές μέρες (αναφέρεται αυτονομία 42 ημερών/ 1.700 ναυτικών μιλίων) με μεγίστη ταχύτητα τους 22 κόμβους. Στην πράξη μιλάμε για ένα “μη επανδρωμένο σκάφος-σόναρ” το οποίο θα μεταδίδει τα ευρήματα του στη “μητρική” φρεγάτα, η οποία θα αναλαμβάνει τα περαιτέρω με τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα και όπλα της.
Η συσχέτιση με τις φρεγάτες F125 γίνεται καθώς αυτές δεν διαθέτουν τώρα συρόμενο σόναρ και είναι δύσκολη η εγκατάσταση του καθώς θα απαιτήσει μεγάλη μετασκευή. Έτσι η ιδέα χρήσης ενός μη επανδρωμένου επιφανείας (ή ημιβυθιζόμενου) χαμηλού κόστους το οποίο είτε θα ακολουθεί, είτε θα παραμείνει σε κάποιο σημείο ενδιαφέροντος, για περιπολία κατά υποβρυχίων, είναι μια ενδιαφέρουσα εναλλακτική. To ΜΕΚΟ S-X θα μπορεί να αναλάβει και άλλες αποστολές, όπως συλλογή πληροφοριών, αλλά και μετάδοση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο σε φίλια τορπίλη η οποία έχει εκτοξευτεί και κατευθύνεται προς υποβρύχιο που παρακολουθεί το μη επανδρωμένο.
Δεν είναι γνωστό αν θα προχωρήσει το σχέδιο, αλλά η συζήτηση δείχνει πως τα μη επανδρωμένα, έχουν πολλούς ακόμη ρόλους να αναλάβουν και στο ναυτικό πόλεμο και συνεχώς παράγονται νέες χρήσεις τους. Και ένα σχέδιο σαν την MEKO S-X, που λόγω φόρμας είναι και ελάχιστου ίχνους (λόγω μικρού μεγέθους, βύθισης, χαμηλού θορύβου), θα ήταν πολύ ταιριαστό σε ένα περιβάλλον σαν του Αιγαίου “κλείνοντας” π.χ. κάποιο στενό μεταξύ νησιών που υπάρχει υποψία διέλευσης εχθρικών υποβρυχίων, χωρίς για αυτό το ρόλο να χρειάζεται να απασχολείται μια φρεγάτα.