15.4 C
Athens
Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Προτείνεται εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ αλλά "ψαλιδισμένος"

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Προτείνεται εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ αλλά “ψαλιδισμένος”

- Advertisement -

Φτάνουμε στο τέλος του καλοκαιριού του 2024 και δεν υπάρχει ακόμη “λευκός καπνός” στη πολυπόθητη υπόθεση της αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ. Φοβόμαστε πως πλέον πολλές αποφάσεις για τα εξοπλιστικά μας προγράμματα, λαμβάνονται με ένα τελείως παράδοξο τρόπο και διακινδυνεύουμε -παρότι ναυτική χώρα- να ξημερώσουμε με ένα σοβαρά υποβαθμισμένο Πολεμικό Ναυτικό.

Το πιο ανησυχητικό από αυτά που πληροφορούμαστε, είναι πως ναι μεν προκρίνεται ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ, αλλά μέχρι το ποσό των 600 περίπου εκατ. ευρώ, όπως δηλαδή είχε προταθεί το 2022 και συνεπακόλουθα εγκριθεί, χωρίς όμως ποτέ να συμβασιοποιηθεί.

Η τιμή των 605 εκ. ευρώ ήταν αυτή που είχαν πει οι Γερμανοί πριν 2 έτη και για συγκεκριμένο πακέτο εργασιών (scope of work). Είναι όμως δυνατόν σήμερα να μιλάμε για το ίδιο κόστος πάνω στις ίδιες εργασίες; Άλλωστε η σελίδα μας έχει διευκρινήσει πως δεν ισχύει το συγκεκριμένο ποσό για ένα αξιόλογο εκσυγχρονισμό. Εκτός κι αν είναι να δοθεί, για να πούμε ότι… “εμείς κάναμε το χρέος μας και «αναβαθμίσαμε» τα πλοία”.

Αυτή τη στιγμή, το ΠΝ και η εξαιρετική ομάδα που έχει δουλέψει πάνω στο project, έχουν καταλήξει πως απαιτούνται περίπου 800 εκατ. ευρώ για τα πλοία με βάση την κύρια περιγραφή εργασιών, και περίπου 200 με 300 εκατ. επιπρόσθετα (για εκσυγχρονισμό των πυροβόλων Mk45 και για λύση στο θέμα των Phalanx). Αλλά αυτή η ολοκληρωμένη λύση απαιτεί και νομοθετική ρύθμιση από τη Βουλή, κάτι που έχει “φρενάρει” το όλο θέμα, καθώς θεωρείται πως όποιος υπογράψει κάτι τέτοιο μπορεί να εκτεθεί. Αλλά ούτε και εδώ δίνεται απάντηση στο εξής: Αν επιλεγεί η… φθηνότερη λύση των 600 εκατομμυρίων, πάλι δεν θα πρέπει να αντιμετωπιστούν και να επιλυθούν τα ίδια ακριβώς νομικά ζητήματα; Τελικά τι μπλοκάρει το έργο; Το κόστος ή η πολιτική απροθυμία να περαστεί μια σύμβαση από τη Βουλή;

Θυμίζουμε πως υπήρξαν σοβαρές σκέψεις να ανατεθεί ο εκσυγχρονισμός στις ΗΠΑ με διαδικασίες FMS και συμφωνιών G2G (μεταξύ κυβερνήσεων), μια μεθοδολογία που θα παρέκαμπτε τα υφιστάμενα προσκόμματα του νόμου περί προμηθειών.  Αφού για διάφορους λόγους το ΠΝ απέρριψε την αμερικανική πρόταση, επέλεξε την κοινοπραξία ΤΚMS-Thales για τον εκσυγχρονισμό των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ. Η επίσημη αιτιολογία είναι πως αυτό θα γίνει, γιατί οι δυο εταιρείες είναι οι αρχικοί κατασκευαστές του σκάφους, οι Γερμανοί έχουν φτιάξει το κύτος, και οι Ολλανδοί τα ηλεκτρονικά.

Έτσι μετά από 2 χρόνια σκληρών διαπραγματεύσεων, φτάσαμε κυριολεκτικά στο παρά 5 της υπογραφής της σύμβασης, και το ΠΝ είχε στα χέρια του μια προσφορά που ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές και απαιτήσεις που φέρουν την έγκριση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου, του ΣΑΓΕ, του ΚΥΣΕΑ και της σχετικής επιτροπής της Βουλής, και που έχει ισχύ μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου 2024. Το οικονομικό ύψος της συμφωνίας αυτής, είναι σαφώς μεγαλύτερο των 605 εκατ. ευρώ. Κι ενώ αναμένονταν τα στελέχη της κοινοπραξίας για να προχωρήσει η σύμβαση, και να εισαχθεί στη Βουλή το Σεπτέμβριο για ψήφιση, υπήρξε ανατροπή των πάντων, και ζητήθηκε από το ΠΝ να προχωρήσει με μόνο 605 εκατ. ευρώ.

Υπάρχει λοιπόν μια τελείως ανεξήγητη στόχευση σε ένα κόστος προσφοράς που δόθηκε πριν από 2 χρόνια. Όμως αν πάμε σε τέτοια επιλογή, σημαίνει πως οδηγούμαστε σε σε ένα άλλο, χαμηλότερων προσδοκιών, πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 4 πλοίων, που θα διαρκέσει τουλάχιστον 6 χρόνια, οπότε δυστυχώς θα καταλήξουμε:

  • σε λιγότερες εργασίες που δεν θα καλύπτουν το ζητούμενο του αξιόμαχου και του αξιόπλοου των 4 πλοίων
  • πιθανά σε εργασίες που δεν θα έχουν την έγκριση των κατασκευαστών (τις γνωστές ελληνικές “πατέντες”)
  • μάλλον σε νέα καθυστέρηση, ώστε να εγκριθεί μια διαφορετική προσφορά της κοινοπραξίας, ανταποκρινόμενη στο “χαμηλό κόστος”. Κάτι που θα υπονομεύσει περαιτέρω το πρόγραμμα, δεδομένης της ηλικίας των πλοίων.

ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ: 4η FDI συν εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ και μετά περιμένοντας…

Η λογική του “βλέποντας και κάνοντας”

Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι μια άποψη που διακινείται, πως «ας ξεκινήσουμε με αυτά τα 605 εκατ. και κάθε χρόνο όλο και κάτι θα δίνουμε». Δυστυχώς όμως, αυτό είναι μια ακόμη φαντασίωση. Ούτε τέτοια έγκριση υπάρχει, ούτε είναι σίγουρο πως θα βρεθεί δημοσιονομικός χώρος σε επόμενα έτη, ενώ η “σαλαμοποίηση” εργασιών είναι απλώς αδύνατη. Πως θα προσθέτουμε έργο πάνω σε πλοία που θα έχουν ήδη ανοιχθεί σε ναυπηγείο για συγκεκριμένες εργασίες; Ποιος  θα αναλαμβάνει την εξτρά ανάθεση από τους δύο ομίλους της κοινοπραξίας; Πως θα διαχωρίζουν μεταξύ τους τις ευθύνες, όταν η δουλειά του ενός απαιτεί την εμπλοκή του άλλου; Ή περιμένουμε πως η κοινοπραξία που θα αναλάβει το έργο, θα δεχθεί τέτοιο ρίσκο επιπρόσθετων εργασιών, που μπορεί να καθυστερήσουν την τελική υλοποίηση για την οποία θα έχει υπογράψει ρήτρες; Ή μήπως νομίζει κανείς πως κάθε λίγο και λιγάκι η αρχική σύμβαση, όταν περάσει από τη Βουλή, θα επανέρχεται εκεί για “τροποποιήσεις” και “προσθήκες”;

Ακόμη διαβάσαμε σχόλια από αναγνώστες μας, όπως και στα social media, με την άποψη «ας προχωρήσει ένας ανάδοχος τα ηλεκτρονικά συστήματα των πλοίων, και το ΠΝ να αναλάβει την αναβάθμιση του κύτους». Ακούγεται ενδιαφέρον, αλλά όταν αλλάζουν συστήματα και αφαιρούνται/τοποθετούνται νέες συσκευές, δεν αλλάζει και η κατανομή βαρών στο σκάφος; Δεν αλλάζουν οι απαιτήσεις τροφοδοσίας τους με ρεύμα και ψύξη; Ποιος θα τα εξασφαλίσει όλα αυτά και θα τα πιστοποιήσει; Άρα είναι πολύ δύσκολο και έως αδύνατο να ξεκινήσεις ένα μεγάλο εκσυγχρονισμό “σπάζοντας” στα δύο το έργο και χωρίς να υπάρχει ένας ενιαίος φορέας που θα αναλάβει και την ευθύνη ολοκλήρωσης του.

Διαφωνούμε δε και με ένα ακόμη επιχείρημα, που λέει πως όταν ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός, τα συστήματα που θα έχουν επάνω τα πλοία θα είναι ήδη κάποιων ετών, οπότε είναι προτιμότερο τα λεφτά μας να πάνε σε 1 FDI ακόμα, την 4η. Η άποψη αυτή, είναι το απόλυτο ψευτοδίλημμα. Γιατί δεν τίθεται θέμα επιλογής μεταξύ των δύο, μιας και ούτως ή άλλως απαιτείται 1 ακόμα FDI, όπως βεβαίως είναι απαραίτητος κι ο εκσυγχρονισμός των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, για να καταλήξουμε σε στόλο μεγάλων σκαφών επιφανείας, με τουλάχιστον 8 πλοία με σύγχρονες δυνατότητες.

Ένα άλλο επίσης ανησυχητικό που θέλουμε να μην πιστέψουμε, αλλά ακούγεται, έχει να κάνει με την αντιμετώπιση των Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων. Οι οποίοι μιλάνε, εξηγούν, επιχειρηματολογούν, υποβάλλουν κοστολογημένες και αιτιολογημένες προτάσεις, αλλά δεν είναι σίγουρο εάν τους ακούει κανείς.

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Δεν υπάρχει θέμα επιλογής μεταξύ εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ και αγοράς μιας ακόμη FDI

Κοιτά κανείς την Τουρκία;

Δεν πρέπει να έχουμε καμία αμφιβολία ότι την κατάσταση του Ελληνικού ΠΝ και την βλέπει η Τουρκία και την γνωρίζει πολύ καλά…

Η συνέχεια στο Naval Defence

Ακολουθήστε μας, στο Facebook, στο Twitter, στο YouTube και στο Viber!

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

125 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
125 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σε φάση απαξίωσης 5 κρίσιμα ραντάρ αεράμυνας της ΠΑ – δεν υπάρχει “θόλος” χωρίς αυτά

Σύμφωνα με πληροφορίες μας η Πολεμική μας Αεροπορία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την υποστήριξη των 5 κρίσιμων για την αεράμυνα, ραντάρ μεγάλης εμβελείας τύπου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ελικόπτερα ΝΗ90, αναζητώντας σύμβαση υποστήριξης και δεσμεύσεις ότι “θα πετάνε”

33
Η σύμβαση για την προμήθεια των ελικοπτέρων ΝΗ90 από τη χώρα μας μάλλον αποτελεί case study για το πώς "δεν πρέπει να γίνονται συμβάσεις"! ...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14 Νοεμβρίου 2012: Επιχείρηση ‘Pillar of Defense’, η...

0
Αρχίζει η 8ήμερη ισραηλινή επιχείρηση «Pillar of Defense» (Πυλώνας της Άμυνας) στη Γάζα. Η σύγκρουση ξεκίνησε όταν, σύμφωνα με την ισραηλινή πλευρά, η Χαμάς...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Νέα δομή Ενόπλων Δυνάμεων, η φιλοσοφία των αλλαγών και οι στόχοι δεκαετίας

Παρακάτω ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, σήμερα, στα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων...

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: KC-130J Harvest HAWK, το “μάχιμο βυτιοφόρο” των Αμερικανών Πεζοναυτών

Το C-130, σε όλες τις εκδόσεις του, από την -Α μέχρι την ψηφιακή -J, είναι αναμφίβολα ένα στρατιωτικό αεροσκάφος με τεράστια ιστορία, που έχει...

Ραντάρ LTAMDS για Patriot: ξεκινά σύντομα μαζική παραγωγή, ενδιαφέρει και την Ελλάδα

Τον πέμπτο κύκλο δοκιμών με πραγματικά πυρά ολοκλήρωσε το κινητό ραντάρ LTAMDS της Raytheon, όπου πέτυχε κατάρριψη βαλλιστικού πυραύλου σε μεγάλη απόσταση με χρήση...