Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της σελίδας μας, φαίνεται πως “παγώνει” το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ, με φόβο πως ίσως οδηγούμαστε και σε ακύρωση του. Κι αυτό παρότι ακουγόταν πως είχαν ξεπεραστεί όλα τα κύρια προβλήματα, ώστε να έρθει στη Βουλή η αναγκαία νομοθετική ρύθμιση για την υπογραφή της σύμβασης. Θυμίζουμε πως καθώς η διαδικασία για την αναβάθμιση των 4 φρεγατών δεν προήλθε από διαγωνιστική διαδικασία, ούτε και μπορεί να γίνει με με διακρατική συμφωνία, απαιτεί νομοθετική ρύθμιση, όπως ακριβώς έγινε με την αγορά των 12+6+6 Rafale, αλλά και των 3 φρεγατών κλάσης “Κίμων”.
Η τελευταία όμως εξέλιξη, είναι πως η ελληνική πλευρά απέτρεψε κλιμάκιο των Ολλανδών και Γερμανών, δηλαδή της κοινοπραξίας Thales-TKMS που θα αναλάβουν το έργο, να έρθει στην Ελλάδα όπως είχε προγραμματιστεί, μιας και θα ξεκινούσε τελικός κύκλος διαπραγματεύσεων με τη ΓΔΑΕΕ. Αυτή η αναβολή (ή ακύρωση;) της συνάντησης είναι που δείχνει την αλλαγή στάσης. Και προστίθεται σε μια ακολουθία άλλων καθυστερήσεων για τις ΜΕΚΟ, με ευθύνη όλων των πλευρών, που δεν αφήνουν το κρίσιμο πρόγραμμα να προχωρήσει.
Η εντολή προήλθε από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, και δεν γνωρίζουμε το λόγο. Το μόνο σίγουρο -και γνωστό εδώ και καιρό- είναι πως το κόστος του προγράμματος είχε ανέβει από τα 605 εκατ. ευρώ που είχε εκτιμηθεί το 2022, στα κάπου 800 εκατομμύρια (με την ακριβή κοστολόγηση να εξαρτάται από τελικές επιλογές από πλευράς Πολεμικού Ναυτικού). Σε αυτά τα 800 εκατ. ευρώ, θα έπρεπε να προστεθεί και το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των κύριων πυροβόλων Mk45, αλλά και ο εκσυγχρονισμός των συστημάτων Phalanx (ή της αντικατάστασής τους από RAM).
Εφόσον καταλήξουμε – που απευχόμαστε – σε ακύρωση του προγράμματος αναβάθμισης των ΜΕΚΟ και χωρίς εμφάνιση ταχείας εναλλακτικής, τότε το Πολεμικό Ναυτικό θα μείνει στα επόμενα χρόνια με ελάχιστα μεγάλα πλοία επιφανείας ικανά για σύγχρονες επιχειρήσεις, βασικά μόνο τις 3 “Κίμων”, μετά την παραλαβή και ολοκλήρωση τους. Ενώ θα πρέπει να αναμένουμε μετά το 2030 για να δούμε εξελίξεις για το πρόγραμμα Constellation, που είναι μόλις στην αρχή. Αν κι αυτό δεν ακυρωθεί, όπως έχει γίνει και με άλλα εξοπλιστικά του ΠΝ, είτε την 4η FDI, είτε την “ενδιάμεση λύση” με μεταχειρισμένα πλοία.
Πάντως πιθανολογείται…
H συνέχεια στο Naval Defence