16.6 C
Athens
Τρίτη, 7 Οκτωβρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗMcDonnell Douglas YC-15, το μεταγωγικό STOL που «δημιούργησε» το C-17

McDonnell Douglas YC-15, το μεταγωγικό STOL που «δημιούργησε» το C-17

- Advertisement -

Στη δεκαετία του 1970, η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) αναζητούσε καινοτόμες λύσεις για να ενισχύσει τις δυνατότητες μεταφοράς της σε απαιτητικά περιβάλλοντα μάχης. Στο πλαίσιο του προγράμματος Advanced Medium STOL Transport (AMST), η McDonnell Douglas ανέπτυξε το YC-15, ένα πειραματικό μεταγωγικό αεροσκάφος βραχείας απογείωσης και προσγείωσης (STOL), σχεδιασμένο να επιχειρεί σε μικρούς, μη προετοιμασμένους διαδρόμους κοντά στο μέτωπο.

Η ανάπτυξη του ξείνησε το 1971, όταν η USAF εξέδωσε τις προδιαγραφές για το πρόγραμμα AMST. Η McDonnell Douglas, γνωστή για αεροσκάφη όπως το C-9 Nightingale και το F-4 Phantom II, επιλέχθηκε το 1972, μαζί με τη Boeing, για να κατασκευάσει πρωτότυπα για τον διαγωνισμό.

Η McDonnell Douglas επέλεξε μια πρακτική προσέγγιση, συνδυάζοντας αποδεδειγμένες τεχνολογίες με καινοτόμες λύσεις. Το αεροσκάφος βασίστηκε στη χρήση externally blown flaps, μια τεχνολογία που κατηύθυνε την εξαγωγή των κινητήρων κάτω από τα πτερύγια άντωσης. Αυτή η μέθοδος επέτρεπε στο YC-15 να επιτυγχάνει εξαιρετικές επιδόσεις STOL, διατηρώντας παράλληλα σχετικά απλή συντήρηση σε σύγκριση με το πιο σύνθετο σύστημα upper surface blowing, του ανταγωνιστικού YC-14.

Η πρώτη πτήση του YC-15 πραγματοποιήθηκε στις 26 Αυγούστου 1975, από τη βάση Long Beach της Καλιφόρνια. Δύο πρωτότυπα κατασκευάστηκαν (σειριακοί αριθμοί 72-1875 και 72-1876), τα οποία δοκιμάστηκαν εκτενώς από την USAF μέχρι το 1977, μάλιστα με εφαρμογή και νέων κινητήρων αλλά και με διαφορετικό εκπέτασμα, ενώ έγιναν και πολλά τεστ φόρτωσης υλικού, παλετών, τεθωρακισμένων κ.ο.κ.

Το McDonnell Douglas YC-15 είχε μήκος 37,8 μέτρα, άνοιγμα πτερύγων 40,4 μέτρα και μέγιστο βάρος απογείωσης 98.400 κιλά. Η δομή του ήταν συμβατική, με υψηλή πτέρυγα, ουραίο σε σχήμα Τ και ευρύχωρο θάλαμο φορτίου, ικανό να μεταφέρει έως 35.000 κιλά ή 150 στρατιώτες. Αυτός διέθετε οπίσθια ράμπα για γρήγορη φόρτωση και εκφόρτωση, επιτρέποντας τη μεταφορά οχημάτων, πυρομαχικών ή παλετών. Η σχεδίαση του YC-15 το καθιστούσε κατάλληλο για τακτικές αποστολές σε περιοχές με περιορισμένες υποδομές.

Η πρόωση του βασιζόταν σε τέσσερις κινητήρες Pratt & Whitney JT8D-17, ισχύος 77 kN ο καθένας (ένα μοντέλο με μεγάλη εμπορική καριέρα σε Boeing 727 και 737, ΜcDonell Douglas DC-9 και MD-80 κ.α). Οι κινητήρες τοποθετήθηκαν σε υποπτερυγικούς εμπρόσθιους προβόλους, οπότε η εξαγωγή γινόταν προς τα flaps. Η πτέρυγα διέθετε διπλά slotted flaps και προηγμένα slats, που ενίσχυαν περαιτέρω τις ικανότητες STOL. Το αεροσκάφος είχε μέγιστη ταχύτητα 980χλμ./ώρα (Mach 0,7) και εμβέλεια 3.860 χιλιομέτρων με πλήρες φορτίο, καθιστώντας το κατάλληλο για αποστολές μεσαίας εμβέλειας. Το YC-15 εξοπλιζόταν με σύγχρονα ηλεκτρονικά και είχε τριμελές πλήρωμα: πιλότο, συγκυβερνήτη και χειριστή φορτίου.

Κατά τη διάρκεια των δοκιμών, το YC-15 απέδειξε τις του ικανότητες STOL. Σε δοκιμές στη βάση Edwards της Καλιφόρνια, πέτυχε απογειώσεις και προσγειώσεις σε διαδρόμους μικρότερους από 600 μέτρα, ακόμη και με σημαντικό φορτίο, ενώ η ταχύτητα προσέγγισης ήταν μόλις 90 κόμβοι. Οι πιλότοι δοκιμών ανέφεραν ότι το YC-15 ήταν σταθερό και εύκολο στον χειρισμό, με καλή απόκριση σε χαμηλές ταχύτητες, αν και ελαφρώς λιγότερο αποδοτικό από το YC-14 σε ακραίες συνθήκες STOL.

Και εδώ όμως υπήρχε θέμα συντήρησης των πτερύγων λόγω του συστήματος EBF, που καταπονούσε θερμικά τις επιφάνειες τους. Επιπλέον, οι τέσσερις κινητήρες JT8D-17 αύξαναν το λειτουργικό κόστος σε σύγκριση με το δίδυμο κινητήρων του YC-14.

Τελικά το όλο πρόγραμμα AMST, με τα δύο υποψήφια αεροσκάφη βραχείας αποπροσγείωσης ακυρώθηκε το 1979, καθώς η Αμερικανική Αεροπορία εστίασε σε στρατηγικά αεροσκάφη, όπως το C-5 Galaxy, και σε αναβαθμίσεις του υπάρχοντος στόλου, ενώ και τα διαθέσιμα κονδύλια δεν επαρκούσαν για όλα τα προγράμματα. Το πρώτο πρωτότυπο πάντως (με κωδικό 72-1875) χρησιμοποιήθηκε αργότερα, στη δεκαετία του 1990, για δοκιμές εξέλιξης του C-17, και τελικά εκτέθηκε στο Μουσείο Αεροπορίας της βάσης Edwards. Το δεύτερο πρωτότυπο (72-1876) διαλύθηκε για σκραπ.

Η σημαντικότερη κληρονομιά του YC-15 είναι η άμεση σύνδεσή του με το C-17 Globemaster III. Η McDonnell Douglas χρησιμοποίησε την εμπειρία από το πρώτο για να σχεδιάσει το -πολύ μεγαλύτερο- C-17, το οποίο ενσωμάτωσε τεχνολογίες STOL, όπως βελτιωμένα πτερύγια και συστήματα ελέγχου πτήσης, οπότε έγινε βασικό μέρος του στόλου μεταγωγικών της USAF.

 

 

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

9 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
9 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Πως η τουρκική επιθετικότητα σε Ελλάδα & Κύπρο θα δικαιωθεί με ρωσική επικράτηση στην Ουκρανία

Δυστυχώς η Ευρώπη εδώ και 3,5 χρόνια δοκιμάζεται από ένα νέο πόλεμο, σκληρό και ανελέητο και χωρίς ορατό τέλος προς το παρόν. Σε έναν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Φρεγάτες ΜΕΚΟ: Σχεδιασμός συνεχούς εξέλιξης και με νέο σόναρ, πυραύλους ESSM...

49
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης "Ύδρα", ΜΕΚΟ200ΗΝ, αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα εγχειρήματα του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) για την ενίσχυση της επιχειρησιακής...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 Σεπτεμβρίου/7 Οκτωβρίου 1849: Θάνατος του Νικηταρά του...

5
Πεθαίνει σε ηλικία 62 ετών ο Νικήτας Σταματελόπουλος, γνωστός ως Νικηταράς. Γεννημένος στο χωριό Τουρκολέκα Αρκαδίας, μυήθηκε από μικρός στον αγώνα, όντας ανηψιός του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Κατάρρευση κτιρίου στο κέντρο της Μαδρίτης με πολλούς αγνοούμενους

Οι δημοτικές υπηρεσίες Πρώτων Βοηθειών ανακοίνωσαν ότι τρεις άνθρωποι τραυματίσθηκαν κατά την κατάρρευση υπό ανακαίνισιν κτιρίου στο κέντρο της Μαδρίτης, υπάρχουν «πολλοί» αγνοούμενοι.«Η Πολιτική...

Netcompany: VERΑ, μια κομβικής σημασίας IT λύση για την ευρωπαϊκή άμυνα

Η Netcompany παρουσιάζει για πρώτη φορά την πλατφόρμα VERÁ, μία καινοτόμο λύση για την Άμυνα και την Ανθεκτικότητα, που ωρίμασε μέσα από πέντε χρόνια...

Τέσσερις νεκροί σε πλήγμα στο υπό ρωσική κατοχή τμήμα της Χερσώνας

Τέσσερις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε πλήγμα μη επανδρωμένου εναέριου οχήματος (drone) στο υπό ρωσική κατοχή τμήμα της περιφέρειας της Χερσώνας στη νότια...