Στις αρχές του έτους, η ελληνική εταιρία Miltech Hellas, υπέγραψε σύμβαση με την αμερικανική Raytheon, για την παροχή 15 ηλεκτροοπτικών συστημάτων στο Πολεμικό Ναυτικό και την εγκατάσταση αυτών σε ισάριθμα πλοία.
Η σύμβαση αυτή απορρέει από την τροποποίηση (ΣΑΩ 01/17) της Συμφωνίας Αντισταθμιστικών Ωφελών (ΣΑΩ) 05/99 της αμερικανικής εταιρείας, για την προμήθεια του αντιαεροπορικού συστήματος Patriot από την Πολεμική Αεροπορία. Από την διευθέτηση αυτής της υποχρέωσης της Raytheon στη χώρα μας, ανατίθεται έργο στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία ενώ χωρίς καμία επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, θα πραγματοποιηθεί η εγκατάσταση ενός εξαιρετικά απαραίτητου συστήματος, 100% Made in Greece, σε μεγάλο αριθμό ελληνικών πολεμικών. Το νέο σύστημα θα ενισχύσει την επιτήρηση, τον εντοπισμό, την ταυτοποίηση και την παρακολούθηση στόχων καθώς και τις δυνατότητες πλοήγησης των πολεμικών.
Του D-Mitch (twitter @D__Mitch), www.navalanalyses.com
Είχε προηγηθεί, σε περίοδο δύο ετών περίπου, η αγορά και εγκατάσταση τεσσάρων συστημάτων της ίδιας εταιρίας, σε ισάριθμα πολεμικά του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) όπου δοκιμάστηκαν εξαντλητικά και απέδωσαν εξαιρετικά αποτελέσματα. Πιο συγκεκριμένα, τρία συστήματα εγκαταστάθηκαν σε τρεις κανονιοφόρους των κλάσεων Πυρπολητής και Αρματωλός, ενώ ένα εγκαταστάθηκε στη Σαλαμίς, φρεγάτα κλάσης Ύδρα. Το σύστημα που εγκαταστάθηκε είναι το TDR-10, ένα σταθεροποιημένο ηλεκτροοπτικό σύστημα με ψυχώμενη θερμική κάμερα 3ης γενιάς με αισθητήρα υψηλής ανάλυσης, κάμερα ημέρας υψηλής ανάλυσης, θερμικό φακό μηχανικής κίνησης, αποστασιόμετρο λέιζερ εμβέλειας 10 χλμ., πυξίδα και σύστημα GPS. Όλα αυτά σε ένα σύστημα βάρους λιγότερου των 15 κιλών με το 1/3 αυτού να αποτελεί το σύστημα σταθεροποίησης!
Τα 15 νέα συστήματα που θα εγκατασταθούν σε ισάριθμα πολεμικά έχουν όμως μικρή σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Το νέο σύστημα ονομάζεται TDR-10A, με το Α να υποδηλώνει Advanced, και διαφέρει τόσο σχεδιαστικά από το προηγούμενο σύστημα αλλά και υπερτερεί σημαντικά στις επιδόσεις. Το συγκρότημα αισθητήρων, βάρους 9 κιλών, είναι τοποθετημένο επί σταθεροποιητικού συστήματος 12,7 κιλών, που κατασκευάζεται επίσης από την εταιρία, που φέρει δύο βραχίονες, με την (εξαιρετικά μεγαλύτερη πλέον!) ψυχώμενη θερμική κάμερα να βρίσκεται στον έναν βραχίονα ενώ το υπόλοιπο συγκρότημα αισθητήρων στον άλλον. Σε περίπτωση πλήγματος λοιπόν μπορεί να αποφευχθεί η ολική καταστροφή του συστήματος. Η νέα ψυχώμενη θερμική κάμερα μπορεί να εντοπίσει στόχο μεγέθους μικρού σκάφους με διαστάσεις 2,3μ. x 2,3μ. σε απόσταση 18,1 χλμ. (10 χλμ. το προηγούμενο μοντέλο) να αναγνωρίσει το στόχο σε απόσταση 6,7 χλμ. (6 χλμ. το προηγούμενο μοντέλο) και να ταυτοποιήσει το στόχο σε απόσταση 3,4 χλμ. (2 χλμ. το προηγούμενο μοντέλο). Επίσης , το αποστασιόμετρο λέηζερ που φέρει το νέο σύστημα επιτυγχάνει μέγιστη εμβέλεια 30 χλμ. (!) ενώ το προηγούμενο 10 χλμ. Για στόχο μέγεθους ανθρώπου το νέο σύστημα ξεπερνά το προηγούμενo κατά δύο φορές τουλάχιστον! Συγκριτικά, το αντίστοιχο σύστημα Mirador του αμυντικού κολοσσού Thales, με προηγούμενης γενιάς ψυχώμενη κάμερα, είναι εξαιρετικά ογκώδες, έχει βάρος 250 κιλά (!), η τιμή κτήσης του είναι υψηλότερη και οι επιδόσεις του, τόσο στην εμβέλεια αλλά και το πλέον σημαντικότερο, στην ευκρίνεια, είναι γενικότερα υποδεέστερες του TDR-10A.
Για τη λειτουργία του συστήματος, ο χειριστής χρησιμοποιεί οθόνες αφής και χειριστήριο. Δύο τέτοια σετ, θα τοποθετηθούν σε κάθε σκάφος που θα φέρει τον αισθητήρα, ένα σετ στη γέφυρα και ένα στο ΚΠΜ. Το νέο σύστημα, μεταξύ των δύο βραχιόνων που φέρει, μπορεί να δεχτεί επιπρόσθετο αισθητήρα, όπως μη ψυχώμενη κάμερα, σε παρόμια διαμόρφωση με το αμερικανικό σύστημα Mk20 της L3. Το σύστημα μπορεί να διασυνδεθεί με τους λοιπούς αισθητήρες του πλοίου όπως ραντάρ και σύστημα ελέγχου πυρός ενώ μπορεί να παρακολουθεί και στόχους αυτόματα.
Σήμερα, 24 πολεμικά του ΠΝ φέρουν ηλεκτροοπτικό σύστημα. Συγκεκριμένα, οι έξι εκσυγχρονισμένες Kortenaer από ένα σύστημα Thales Mirador η κάθε μία, ένα τέτοιο σύστημα επίσης εξοπλίζει τις τέσσερις κανονιοφόρους κλάσης Μαχητής, τα τέσσερα ΤΠΚ κλάσης Λάσκος και τα πέντε ΤΠΚ της κλάσης Ρουσσέν. Οι κανονιοφόροι Αρματωλός, Ναυμαχος, Πολεμιστής και η φρεγάτα Σαλαμίς από ένα MIL–TDR-10 ενώ κάτι σχετικά άγνωστο για πολλούς το πιο σύγχρονο ΠΤΜ κλάσης Κεφαλληνία, το Κέρκυρα, πλην των εντελώς διαφορετικών ηλεκτρονικών, φέρει σύστημα Vigy της Sagem. Σε ποια πλοία θα εγκατασταθεί το νέο ΤDR-10A, είναι επιβεβαιωμένο, ότι από το νέο έτος τα υπόλοιπα τρία σκάφη της κλάσης Ύδρα θα δεχθούν το σύστημα ως το πρώτο σύστημα που θα εγκατασταθεί στο πλαίσιο του προγράμματος εκσυγχρονισμού αυτών. Φαίνεται επίσης ότι οι τρεις μη εκσυγχρονισμένες φρεγάτες κλάσης Kortenaer, θα συνεχίσουν να υπηρετούν για καιρό ακόμη, άρα ως πλοία πρώτης γραμμής, θα δεχθούν και αυτά από ένα TDR-10A έκαστος. Αναμενόμενο θα ήταν το TDR-10 επί της Σαλαμίς να τοποθετηθεί στη κανονιοφόρο Κάσος που δεν φέρει κανένα ηλεκτροοπτικό αυτή τη στιγμή και η φρεγάτα να λάβει το νεότερο, πιο εξελιγμένο TDR-10A. Από τα 15 συστήματα απομένουν λοιπόν οκτώ συστήματα για τα λοιπά πλοία του στόλου. Δεν είναι δύσκολο να υποθέσουμε ότι πέντε εξ’αυτών θα τοποθετηθούν στις ΤΠΚ κλάσης Καβαλούδης ενώ άγνωστο είναι σε ποια πολεμικά θα εγκατασταθούν τα τελευταία τρία TDR-10A (ίσως στις τρεις S148 ώς περιπολικά;).
Αξίζει να αναφερθεί επίσης ότι 20 φορητές μη ψυχόμενες συσκευές θερμικής παρατηρήσεως IBR-75Α θα εξοπλίσουν επίσης σκάφη του στόλου. Πρόκειται για συσκευές τελευταίας τεχνολογίας μέγιστης εμβέλειας 6 χλμ., βάρους σχεδόν 2 κιλών, που συνδυάζουν θερμική κάμερα 3ης γενιάς, αισθητήρα, κάμερα ημέρας, αποστασιόμετρο λέιζερ, και GPS. Όταν ολοκληρωθεί λοιπόν η εγκατάσταση των νέων ηλεκτροοπτικών το αποτέλεσμα θα είναι εντυπωσιακό, αφού με την είσοδο σε υπηρεσία και των δύο τελευταίων Ρουσσέν, ο ελληνικός στόλος θα διαθέτει σε υπηρεσία 39 πολεμικά με ηλεκτροοπτικά συστήματα (19 Mirador, 4 TDR-10, 15 TDR-10A και έναν Vigy) καθώς και 20 φορητές συσκευές για κάθε χρήση.
Να προλάβω τα σχόλια των αναγνωστών, δύο συστήματα επί σκάφους θα ήταν πλεονασμός υπό τις παρούσες συγκυρίες, αφού θα στερούσε πολύτιμες δυνατότητες από τα υπόλοιπα πολεμικά που θα συνεχίσουν να επιχειρούν για καιρό ακόμα. Επίσης η πλήρης κάλυψη ενός σκάφους είναι πολλές φορές αδύνατη, αφού παρεμβάλλονται άλλα συστήματα ή είναι αδύνατη η τοποθέτηση επιπλέον ιστού, συν της προσεκτικής διαδικασίας που απαιτείται για εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων σε σκάφη που έχουν προστασία ΡΒΧ.
D-Mitch
D-Mitch (@D__Mitch)