Στις 4 Οκτωβρίου 2017 το Πρόγραμμα Χερσαίων Οχημάτων του Στρατού των ΗΠΑ ανακοίνωσε πως παρέλαβε το πρώτο άρμα μάχης Abrams επιπέδου M-1A2 SEP V3 “εντός χρονοδιαγράμματος και εντός προϋπολογισμού”. Ο Στρατός παρήγγειλε τα επόμενα 58 άρματα αυτής της διαμόρφωσης το 2018 έναντι συνολικής απαίτησης για 1,000 περίπου οχήματα ώστε να εξοπλίσει όλες τις μονάδες των τεθωρακισμένων σχηματισμών του.
Το M-1A2 SEP V3 είναι στην ουσία ένα νέο άρμα μάχης, παρά το γεγονός ότι η κατασκευάστρια General Dynamics Land Systems το δομεί ουσιαστικά αναβαθμίζοντας παλιότερα οχήματα του Στρατού. Το εύρος των αναβαθμίσεων είναι τέτοιο που το SEP V3 αποτελεί ένα νέο όχημα αρκετά διαφορετικό από το προηγούμενο μοντέλο SEP V2 που άρχισε να εισέρχεται σε υπηρεσία το 2007. Αυτή τη στιγμή το κόστος αναβάθμισης των Μ-1A2 SEP V3 ανέρχεται στα 20 εκατομμύρια δολάρια ανά άρμα αλλά η τιμή αυτή προβλέπεται να μειωθεί με την επίτευξη οικονομιών κλίμακας όσο συνεχίζεται το πρόγραμμα αναβάθμισης.
H αναβάθμιση των Μ-1Α2 SEP V3 ενσωματώνει συστήματα βελτιωμένης αδρανειακής πλοήγησης η οποία βελτιώνει την ακρίβεια πυρός του κυρίως πυροβόλου. Νέα τεχνολογία ζεύξης δεδομένων διασυνδέει τα συστήματα αυτά με τα πυρομαχικά του άρματος το οποίο γίνεται έτσι ικανό να βάλλει τα “έξυπνα” πυρομαχικά, που σταδιακά εισάγονται όλο και περισσότερο στον Στρατό.
Οι ΗΠΑ δείχνουν τον δρόμο: νέα ταξιαρχία M1A2 SEPv3 Abrams με στάνταρ σύστημα αυτοπροστασίας Trophy
Το V3 έχει επίσης ισχυρότερη πρόσθια και οπίσθια θωράκιση από ότι το V2 καθώς και ηλεκτρονικό παρεμβολέα για την εξουδετέρωση του σήματος των εκρηκτικών μηχανισμών που ενεργοποιούνται μέσω ασυρμάτου πομπού.
Άλλες βελτιώσεις, όσο ανιαρές κι αν ακούγονται, είναι και οι πιο σημαντικές. Το άρμα M-1A2 SEP V3 ενσωματώνει μικρό βοηθητικό κινητήρα, όπως τα ελληνικά Leopard-2A6HEL, που επιτρέπουν στο πλήρωμα να κρατά ανοιχτά τα ηλεκτρονικά συστήματα του άρματος χωρίς να ενεργοποιεί τον κεντρικό κινητήρα. Έτσι το άρμα μπορεί να διατηρεί το πλεονέκτημα της ενεργούς χρήσης των υποσυστημάτων του σε συνθήκες πεδίου χωρίς τον θόρυβο και την θερμική υπογραφή που θα έδινε με αναμμένο κινητήρα και εξοικονομώντας σημαντική ποσότητα καυσίμων.
Σύμφωνα με την εταιρία, το πλήρωμα μπορεί να επιτηρεί το πεδίο επιχειρήσεων για ώρες ενώ επιτυγχάνει εξοικονόμηση καυσίμων σε ποσοστό μέχρι και 30% σε σχέση με προηγούμενα έκδοχα του άρματος Abrams.
O κινητήρας του οχήματος παραμένει ο ίδιος. Αν και η εταιρία πρότεινε την αλλαγή του ενεργοβόρου αεριοστροβίλου με έναν πιο οικονομικό κινητήρα diesel, ο Στρατός των ΗΠΑ αποφάσισε να διατηρήσει τον παλιό “αφού έθεσε τις προτεραιότητές του και εκτίμησε τις κινήσεις του” κατά δήλωση του εκπροσώπου της GDLS. Ωστόσο, η έκδοση V3 ενσωματώνει νέα γεννήτρια ισχύος 1,000 amp ικανή να υποστηρίξει τα νέα ηλεκτρονικά του συστήματα και κυρίως τους νέους ψηφιακούς ασυρμάτους που αναπτύσσονται από το Πεντάγωνο. Για την υποστήριξη των τελευταίων, το V3 έχει πρόβλεψη για αρχιτεκτονική ethernet και καλύτερες μονάδες αποκατάστασης της γραμμής (στην ουσία “μαύρα κουτιά” για τις μητρικές κάρτες).
Ο Αμερικανικός Στρατός εξοικειώνεται με τη νεότερη έκδοση του άρματος μάχης Abrams
Αν και το βάρος του οχήματος δεν έχει αυξηθεί αισθητά, παραμένοντας στους 70 περίπου τόνους, το V3 διατηρεί την ανάρτηση των παλιότερων V2 αλλά η πιθανότητα μελλοντικής αύξηση με την ενσωμάτωση βελτιωμένων υποσυστημάτων κάνει την εταιρία να εξετάζει ήδη κάποιες εναλλακτικές.
Παρά το γεγονός, λοιπόν, ότι το άρμα διατηρεί το ίδιο σκάφος, πυροβόλο και κινητήρα με ανάρτηση, είναι ήδη ένα όχημα μάχης ικανό να χτυπά με μεγαλύτερη ακρίβεια και περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης από τις προηγούμενες εκδόσεις του. Σε άλλες εποχές, μια τέτοια αναβάθμιση θα είχε σίγουρα λάβει νέο όνομα στη μορφή πιθανότατα του Μ-1Α3, αλλά οι σημερινές εποχές είναι εποχές συστολής και περικοπών και το Πεντάγωνο θέλει να διατηρήσει χαμηλό προφίλ.
Στο Ναυτικό των ΗΠΑ, αντίστοιχα, η απόκτηση νέων μαχητικών βομβαρδισμού μετά την αποτυχία του βομβαρδιστικού stealth A-12, το οδήγησε σε μια ολική επανασχεδίαση του F/A-18 Hornet, το οποίο αποκάλεσε F/A-18E/F δείχνοντας πωςς αποτελεί μια μικρή αναβάθμιση σε σχέση με τα μαχητικά σε υπηρεσία F/A-18A/D παρά το γεγονός ότι το νέο Hornet είχε μεγαλύτερη άτρακτο, νέους κινητήρες, νέο ραντάρ και επανασχεδιασμένες πτέρυγες και κόκπιτ.
Ομοίως, σε μια προσπάθεια να μην προκαλέσει το αίσθημα οικονομίας των επιτροπών του Κογκρέσου και του μέσου φορολογούμενου, ο Στρατός των ΗΠΑ διατείνεται πως απλά εκσυγχρονίζει άρματα σχεδόν 40 ετών ενώ στην ουσία παραλαμβάνει ολικά αναβαθμισμένα οχήματα. Και αυτό είναι το M-1A2SEPV3, παλιό μόνο στο όνομα.
Πηγή