13.7 C
Athens
Παρασκευή, 8 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: M113A3, η σύγχρονη εκδοχή για το αγέραστο "παπάκι", θα το δούμε...

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: M113A3, η σύγχρονη εκδοχή για το αγέραστο “παπάκι”, θα το δούμε στον ΕΣ;

- Advertisement -

Η τρίτη γενιά της οικογένειας οχημάτων M113, γνωστή ως A3, αποτελεί μια σημαντική και ολοκληρωμένη αναβάθμιση του αειθαλούς Τεθωρακισμένου Οχήματος Μεταφοράς Προσωπικού (ΤΟΜΠ). Ο σκοπός αυτής της αναβάθμισης ήταν να αυξήσει τη επιχειρησιακή απόδοση του στόλου M113 του Αμερικανικού Στρατού, το οποίο αποτελούσε τη βασική δύναμη ΤΟΜΠ του στη δεκαετία του 1980 (πάνω από 20.000 M113 και παραλλαγές του υπηρετούσαν τότε στον Αμερικανικό Στρατό).

Ενώ οι προηγούμενες εκδόσεις του M113 θεωρούνταν ικανές σε ό,τι αφορά την μεταφορά προσωπικού), η προστασία τους θεωρούνταν ανεπαρκής και η κινητικότητα τους ξεπερασμένη. Η πλήρης αντικατάσταση της οικογένειας M113 με παραλλαγές του Bradley είχε ήδη αποδειχθεί τεχνικά, λογιστικά και οικονομικά αδύνατη (κάτι που πρέπει να το λάβουμε υπόψη και στην Ελλάδα), γεγονός που απαιτούσε την αναβάθμιση των M113 αντί για την αντικατάστασή τους.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Ο Ελληνικός Στρατός εξετάζει την αναβάθμιση 500 Μ113Α2 σε ΤΟΜΑ

Η απόφαση να εξελιχθεί αυτή η αναβάθμιση λήφθηκε το 1984. Με την ονομασία RISE (Reliability Improvements for Selected Equipment), το όχημα που θα γινόταν το M113A3 είχε σχεδιαστεί να εξοπλιστεί με νέα θωράκιση, ισχυρότερο κινητήρα και κιβώτιο ταχυτήτων, νέα χειριστήρια στον χώρο του οδηγού, εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου, καθίσματα με αντικραδασμική προστασία, νέα φρένα και “αναμονές” για την τοποθέτηση επιπλέον θωράκισης. Από το 1987, όλα τα νέα M113 κατασκευάζονταν σύμφωνα με το πρότυπο -A3 και από το 1989 όλες οι αναβαθμίσεις σε παλιότερα οχήματα έγιναν σε αυτό το επίπεδο. Η παραγωγή του Μ113Α3 διήρκεσε έως το 1992, κατά τη διάρκεια της οποίας κατασκευάστηκαν πάνω από 6.000.

Danish Home Guard soldiers mount a M113 armored personnel carrier during a training exercise for Golden Coyote June 14, 2012 at West Camp Rapid, Rapid City, S.D.

Η θωράκιση του M113A3 παραμένει αναλλοίωτη σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα και είναι κατασκευασμένη από το ίδιο κράμα αλουμινίου 5083. Έχει πάχος 44 mm μπροστά, 38 mm στις πλευρές, πίσω και στην οροφή, και 28 mm στο κάτω μέρος. Το κράμα αλουμινίου 5083 προσφέρει προστασία ισοδύναμη με 28 mm ατσάλι μπροστά, 20 mm στο κάτω μέρος και 22 mm σε όλες τις άλλες πλευρές – έτσι, είναι ανθεκτικό σε βολή με πυρομαχικά 12,7 mm στο εμπρόσθιο μέρος, ενώ αντέχει μικρά διαμετρήματα, θραύσματα και μικρές εκρηκτικές γομώσεις σε όλες τις πλευρές.

Πρακτικά η θωράκιση έχει αποδειχθεί ανθεκτική ενάντια σε RPG, αλλά δεν προσφέρει προστασία από αντιαρματικά πυροβόλα ή συνεχείς ριπές από π.χ. Καλάσνικοφ. Διατίθονται επίσης από τη BAE Systems και εξτρά “πακέτα” θωράκισης που προστατεύουν από όπλα διαμετρήματος 14,5 mm, 23 mm ακόμη και 30 mm, αλλά κανένα δεν αγοράστηκε από τον Αμερικανικό Στρατό. Αντίθετα, θωράκιση ενισχυμένη με πλάκες από 25 mm ατσαλιού, είχε τοποθετηθεί σε M113A3 που επιχειρούσαν στο Ιράκ, ως προσωρινό μέτρο ενάντια σε κεφαλές κοίλης γόμωσης, αντιμετωπίζοντας τις με επιτυχία.

An M113A3 Armored Personnel Carrier assigned to 1st Battalion, 111th Infantry Regiment, 56th Stryker Brigade Combat Team, 28th Infantry Division, PAARNG, maneuvers to an objective during Decisive Action Rotation 18-09 at the National Training Center, Fort Irwin, Calif., Aug. 11, 2018. Decisive Action Rotations at the National Training Center ensure Army Brigade Combat Teams remain versatile, responsive, and consistently available for current and future contingencies.

Το M113A3 μπορεί να φέρει διάφορα όπλα, όπως ένα πολυβόλο 7,62 mm M240, ένα βαρύ πολυβόλο 12,7 mm M2HB ή ένα αυτόματο εκτοξευτή βομβίδων 40 mm Mk.19. Γενικότερα έχει τοποθετηθεί στο M113A3 ποικιλία όπλων, όπως όπως εκτοξευτές ελαφρών αντιαρματικών πυραύλων, ΠΑΟ 90 mm, κυρίως στο ελεύθερο χώρο στην οροφή του οχήματος,, αλλά κανένα δεν είναι τυπικός εξοπλισμός.

Το εσωτερικό διαθέτει συνολικό όγκο 8,49 κυβικά μέτρα λόγω βελτιωμένης διάταξης αποθήκευσης εξοπλισμού. Ο οδηγός κάθεται μπροστά αριστερά, ενώ ο διοικητής στο μέσο εμπρόσθιο μέρος του χώρου επιβατών. Τα αναδιπλούμενα καθίσματα στις πλευρές μπορούν να φιλοξενήσουν έως 10 άτομα, αλλά συνήθως μειώνονται για να αυξηθεί ο χώρος αποθήκευσης.

Soldiers assigned to 1st Battalion, 8th Cavalry Regiment, 2nd Armored Brigade Combat Team, 1st Cavalry Division, fire mortars from a canon mounted on a M113 platform during an exercise Oct. 25, 2018 in the Fort Hood training area.

Το Μ113Α3 διαθέτει κινητήρα General Motors 6V53T diesel V6 με 275 ίππους. Αντικατέστησε τον παλιότερο κινητήρα 6V53N diesel με 215 ίππους, των M113A1 και M113A2. Ο κινητήρας συνδέεται με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων Allison X-200-4 ή X-200-4A με 4 ταχύτητες και 2 όπισθεν. Αυτά τα κιβώτια επιτρέπουν στο M113A3 να περιστρέφεται επιτόπου. Η ανάρτηση με ελατήρια στρέψης είναι η ίδια με αυτή που εισήχθη στο M113A2, και μπορεί να αντέξει φορτίο περίπου 10 τόνων (πέραν του βάρους του οχήματος). Όπως και σε όλες τις προηγούμενες εκδόσεις του M113, υπάρχουν 5 τροχοί σε κάθε πλευρά. Το γρανάζι κίνησης βρίσκεται μπροστά, και ο εντατήρας στο πίσω μέρος.

Με 275 ίππους να κινούν 12,3 τόνους, το τυπικό M113A3 έχει αναλογία ισχύος/βάρους 22,35 ίππους/τόνο, και μέγιστη ταχύτητα 72 χλμ/ώρα. Τα δοχεία καυσίμου μπορούν να μεταφέρουν 360 λίτρα, επιτρέποντας να διανυθεί απόσταση 480 χλμ.

Το όχημα έχει μήκος 5,29 μέτρα, πλάτος 2,68 μέτρα, ύψος 2,52. Μπορεί να κινηθεί σε κλίση 60%, πλευρική 30%, να περάσει κάθετο εμπόδιο 0,61 μέτρα ή χαντάκι 1,7 μέτρων. Διαθέτει απόσταση από το έδαφος 0,4 μέτρα και είναι πλήρως αμφίβιο χωρίς προετοιμασία. Είναι εξοπλισμένο με αντλίες για την απομάκρυνση του νερού κατά τη διάρκεια της πλεύσης καθώς το νερό τείνει να συσσωρεύεται γρήγορα μέσα στο όχημα.

 

U.S. Soldiers assigned to 1st Battalion of the 4th Infantry Regiment maneuver a M113A3 armored personnel carrier during exercise Combined Resolve XI at Hohenfels Training Area, Germany, Dec. 7, 2018. Combined Resolve XI is a biannual exercise that serves as the combat training center certification exercise for regionally allocated forces. This iteration of the exercise takes place in two phases at the Grafenwoehr and Hohenfels training areas between Nov. 26 – Dec. 14, 2018 and Jan. 13 – 25, 2019. (U.S. Army photo by Charles Rosemond)

Πριν από μερικά χρόνια, ο Αμερικανικός Στρατός ξεκίνησε το πρόγραμμα Armored Multi-Purpose Vehicle (AMPV) για να αντικαταστήσει τον αξιόπιστο M113A3 και μερικές από τις παραλλαγές του. Μια έκδοση του M2A3 Bradley χωρίς πύργο επιλέχθηκε τελικά από τον Αμερικανικό Στρατό για να αντικαταστήσει το M113. Εγκρίθηκε με τον κωδικό M1283 και η παραγωγή σε χαμηλό ρυθμό ξεκίνησε το 2020. Σχεδιάζεται ότι κατά την αρχική φάση θα παραδοθούν πάνω από 2.900 νέα οχήματα M1283 σε 5 διαφορετικές εκδόσεις για να αντικαταστήσουν το M113Α3 και τις παραλλαγές του.

Εκδόσεις

Υπάρχουν αμέτρητες παραλλαγές του M113A3. Για λόγους ευκολίας, παρουσιάζονται μόνο εκείνες του Αμερικανικού Στρατού. Όλες είναι εύκολα αναγνωρίσιμες από το χαρακτηριστικό συνδυασμό 5 τροχών σε κάθε πλευρά και τις δίδυμες εξωτερικές δεξαμενές στο πίσω μέρος εκατέρωθεν της ράμπας (εκτός από το XM1108 και το M113A4, που έχουν 6  τροχούς σε κάθε πλευρά).

  • M113A3 Armored Cavalry Assault Vehicle (ACAV): To βασικό όχημα, με περιμετρικό ασπίδιο γυρω από τη θέση του διοικητή, και 2 πολυβόλα 7,62 χιλιοστών εγκατεστημένα στην οροφή.
  • M58A3 Wolf: όχημα παραγωγής καπνού.
  • M106A3: φορέας όλμου των 106 χιλιοστών.
  • M548A3: μεταφορικό
  • M577A3: ένα όχημα C3I (διοίκησης), αναγνωρίσιμο από την μεγάλου ύψους οροφή του. Σε αντίθεση με τις περισσότερες παραλλαγές του M113A3, το M577A3 δεν μπορεί να διαβεί υδάτινα κωλύμματα, λόγω αυξημένου βάρους.
  • M901A3 Improved TOW Vehicle (ITV): Με διπλό εκτοξευτή πυραύλων TOW.
  • M981A3 FISTV: όχημα ομάδας υποστήριξης πυρός, για καθοδήγηση πυρών πυροβολικού.
  • M1059A3 Lynx: ένα ακόμη όχημα παραγωγής καπνού
  • M1064A3: φορέας όλμου των 120 χιλιοστών
  • M1068A3 SICPS: το Standard Integrated Command Post System (SICPS) είναι ουσιαστικά ένα M577A3 με πιο εξελιγμένες δυνατότητες.

Το όχημα υπηρετεί κανονικά στον Αμερικανικό Στρατό, ο οποίος με το συγκεκριμένο τύπο συμπληρώνει τα τάγματα των M2A3/A4 Bradley. To όχημα μπορεί να ακολουθεί τα σύγχρονα άρματα μάχης Leopard 2A4/HEL όπως φυσικά και τα M1A2 Abrams καθώς έχει μεγαλύτερη ταχύτητα από τα παλιότερα Μ113Α1/2. Έτσι είναι εξαιρετικά πολύτιμα στους μηχανοκίνητους σχηματισμούς του ΕΣ, και ειδικά στις τεθωρακισμένες ταξιαρχίες στον Έβρο. Μεγάλοι αριθμοί Μ113Α3 θα γίνουν διαθέσιμοι από φέτος (2024), όσο θα μπαίνουν περισσότερα οχήματα AMPV σε υπηρεσία.

Εδώ και αρκετά χρόνια ο Ελληνικός Στρατός έχει δείξει ενδιαφέρον, αλλά οχήματα του τύπου δεν έχουν γίνει διαθέσιμα μέσω EDA. Τα πρώτα πλεονάζοντα Μ113Α3 κατευθύνθηκαν στην Ουκρανία, αλλά τα επόμενα χρόνια θα υπάρξουν οχήματα διαθέσιμα και σε καλή κατάσταση. Ήδη από το 2022 ο τύπος είναι στη λίστα οχημάτων που έχει ζητήσει ο ΕΣ μέσω ΓΕΕΘΑ.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

28 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
28 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Adaptable Strike Frigate της BAE Systems, το μέλλον των πολεμικών πλοίων;

Σε μια εποχή όπου οι ναυτικές δυνάμεις καλούνται να ανταποκριθούν γρήγορα και αποτελεσματικά σε ποικίλες προκλήσεις, η ανάγκη για ικανότητα προσαρμογής είναι πιο επιτακτική...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ιταλική πρόταση για φρεγάτα PPA EVO, “πάνοπλη” με 64 κελιά εκτόξευσης...

49
Όπως μεταδίδει το ιταλικό site RID, η Fincantieri παρουσίασε μια πρόταση στην έκθεση Euronaval 2024, για μια εξελιγμένη φρεγάτα κλάσης PPA, αλλά με την...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 7 Νοεμβρίου 1917: Η έφοδος στα Χειμερινά Ανάκτορα...

0
Ξεσπά στη Ρωσία, με την εξ εφόδου κατάληψη των Χειμερινών Ανακτόρων από οπλισμένες ομάδες εργατών και ναυτών που πρόσκεινται στην παράταξη των Μπολσεβίκων, η...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Operation to transfer crude oil cargo from Houthi-hit tanker ‘Sounion’ underway in Suez

An operation to transfer approximately 150,000 tonnes of crude oil from the Greek-flagged suezmax tanker "Sounion", using portable means, to the tanker "delta blue"...

Dendias at final phase of ‘Eponymous Hero 2024’ military exercise in Litohoro, Pieria

National Defence Minister Nikos Dendias on Thursday highlighted the important role that reservist forces will play in the "Agenda 2030" reform of the armed...

Citizen Protection Min signs contract upgrading ENGAGE program on fire info; includes citizens app

The ENGAGE information program used by the Fire Brigade and Civil Protection forces will be upgraded after a contract worth 10 million euros was...